Kant'1ns kjøreblogg- Reisen til veiens ende
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg--Gromtur med kompis
Fin tur rundt Sauda.
Bilder og tekst finner du på på Norges kanskje beste MC blogg
Bilder og tekst finner du på på Norges kanskje beste MC blogg
Sist redigert av Olav K den 20 okt 2015, 20:46, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg... kveldsturer
Siden sist har jeg hatt ett par kveldsturer, igår søndag til Åkra og hjem, pluss en liten rundtur i bygda, ca 10 mil.
Ikveld gikk turen til Jondal, med en is på kaien og deretter opp til sommerskisenteret, knipset noen tøysebilder, og så drog jeg hjem igjen:) ca 15 mil.
Imorgen skal jeg ta meg en skikkelig tur, kanskje helt til Lysebotn, får se :)
Bilder er fjernet av sikkerhetshensyn
Du finner dem på Norges kanskje Beste MC blogg
Ikveld gikk turen til Jondal, med en is på kaien og deretter opp til sommerskisenteret, knipset noen tøysebilder, og så drog jeg hjem igjen:) ca 15 mil.
Imorgen skal jeg ta meg en skikkelig tur, kanskje helt til Lysebotn, får se :)
Bilder er fjernet av sikkerhetshensyn
Du finner dem på Norges kanskje Beste MC blogg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Olav K den 20 okt 2015, 20:47, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg--- Liten langtur med kjapp retur
kl
Sist redigert av Olav K den 20 okt 2015, 20:42, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Kant'1ns kjøreblogg
Kjører du jondalstunnelen eller kjører du omveien om utne når du skal til jondal?
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Kant'1ns kjøreblogg
Dette kan vel sidestilles med å være 7 år, og på lille julaften få beskjed om at jula er avlyst!
På den annen side vil jeg tro det finnes folk som totalt sett har det verre enn dere som jobber offshore, og du bor tydeligvis midt i et MC-eldorado, så vi får satse på at været venter på deg. Ellers ville jeg bare si det er en fin blogg du har gående her, og nå gikk det også opp for meg hvorfor jeg har en dragning mot å ta pausene mine der det er sauer!


På den annen side vil jeg tro det finnes folk som totalt sett har det verre enn dere som jobber offshore, og du bor tydeligvis midt i et MC-eldorado, så vi får satse på at været venter på deg. Ellers ville jeg bare si det er en fin blogg du har gående her, og nå gikk det også opp for meg hvorfor jeg har en dragning mot å ta pausene mine der det er sauer!


- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg
PCP:
Joda, det er nok de som har det verre enn oss, men det er vanskelig å se det selv, når man må reise ut, og sola skinner og det er varmt og fint
Det kommer nye muligheter.. alltid.
mortenolb:
det er litt som Ole Brum, begge deler, denne siste kvelden jeg var utover kjørte jeg Jondalstunnellen. Men det er like vanlig å ta turen rundt Utne, og så hjem igjen via Jondalstunnellen. Det burde i den anledning være obligatorisk å ta en cruisende avstikker langs blindveien til Hessvik, det er nydelig, svingete, fin asfalt og ingen trafikk:
Joda, det er nok de som har det verre enn oss, men det er vanskelig å se det selv, når man må reise ut, og sola skinner og det er varmt og fint

mortenolb:
det er litt som Ole Brum, begge deler, denne siste kvelden jeg var utover kjørte jeg Jondalstunnellen. Men det er like vanlig å ta turen rundt Utne, og så hjem igjen via Jondalstunnellen. Det burde i den anledning være obligatorisk å ta en cruisende avstikker langs blindveien til Hessvik, det er nydelig, svingete, fin asfalt og ingen trafikk:

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Noen ganger er det ålreit
Fint vær idag,
Sist redigert av Olav K den 20 okt 2015, 20:44, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Kant'1ns kjøreblogg
Beklager dumt spørsmål kanskje, men likevel: Kan man ta ut "stillbilder" av en film? Det ville i såfall være et argument for å kjøpe et sånt kamera, nettopp for å få bilder man ikke får stoppet og tatt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Kant'1ns kjøreblogg
Har ikke gjort det selv, men regner med det finnes valg for dette i videoredigeringsprogrammer. Og i mest McGyver stil: Spille av filmen, skjermdump, lim inn i bildeprogram, lagre? :)evike skrev:Beklager dumt spørsmål kanskje, men likevel: Kan man ta ut "stillbilder" av en film? Det ville i såfall være et argument for å kjøpe et sånt kamera, nettopp for å få bilder man ikke får stoppet og tatt.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Kant'1ns kjøreblogg
evike skrev:Beklager dumt spørsmål kanskje, men likevel: Kan man ta ut "stillbilder" av en film? Det ville i såfall være et argument for å kjøpe et sånt kamera, nettopp for å få bilder man ikke får stoppet og tatt.
Det går fint, da film egentlig bare er masse stillbilder som vises i 25,30,60 bilder per sekund :)
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg
Nok en fin dag, kjørte på tur etter at jeg hadde fliselagt hagestuen til min kjære. Det er begrenset med kjøremuligheter rundt omkring her, når det ikke skal bli for langt på en vakker høstlig ettermiddag. Bet blir fryktelig fort kaldt og mørkt nå... huffff.
Men idag drog jeg innover fjorden, svingte mot Jondal, igjennom tunnellen, og med MC sparer man jo 100 kr hver vei
Videre inn til Herand, opp på fjellet og stoppet der, vurderte "inn til Utne, og videre inn mot Odda og deretter Folgefonntunnellen tilbake" men det innebar mange kalde mil i skyggen. Returnerte samme vei, med en liten avstikker på blindveien mot Hessvik. Stoppet hos en kompis på vei tilbake, og vel hjemme ventet min kjære med hjemmelaget pizza
kald leskedrikke, og.. hold deg fast: Hun hadde polert og shainet Pajeroen min *love* Hørte jeg "drømmedame"

BTW:
Det er mulig å ta ut ett og ett bilde fra en film på GoPro'en.. fant det ut idag/kveld
Men idag drog jeg innover fjorden, svingte mot Jondal, igjennom tunnellen, og med MC sparer man jo 100 kr hver vei


Videre inn til Herand, opp på fjellet og stoppet der, vurderte "inn til Utne, og videre inn mot Odda og deretter Folgefonntunnellen tilbake" men det innebar mange kalde mil i skyggen. Returnerte samme vei, med en liten avstikker på blindveien mot Hessvik. Stoppet hos en kompis på vei tilbake, og vel hjemme ventet min kjære med hjemmelaget pizza
kald leskedrikke, og.. hold deg fast: Hun hadde polert og shainet Pajeroen min *love* Hørte jeg "drømmedame"


BTW:
Det er mulig å ta ut ett og ett bilde fra en film på GoPro'en.. fant det ut idag/kveld

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg
Fredag 27. Sept, fin værmelding og jeg har ingen planer, utover å få meg en kjøretur. Kollega og WingMan Stian kom hjem fra jobb igår kveld, etter 14 dager på nattskift. Så klokken 0900 våkner jeg av en sms fra han, "er du klar?"
"Nei, men kom du, er straks klar" svarer jeg. Og ila 3min er han der med sin 900 CBR, klar som ett egg. Etter en liten rådslagning er vi enige i å kjøre til Sydnes og ta fergja derfra til Utbjoa.
GPSen sier der tar 50 min å kjøre dit, når vi setter oss på syklene har vi 40 min på oss... Det gikk som det måtte gå, vi ventet i 5 min før fergja la til kai :-)
resten av teksten og de fine bildene er fjernet av sikkerhetshensyn.
Du finner hele historien på Norges kanskje Beste MC blogg
"Nei, men kom du, er straks klar" svarer jeg. Og ila 3min er han der med sin 900 CBR, klar som ett egg. Etter en liten rådslagning er vi enige i å kjøre til Sydnes og ta fergja derfra til Utbjoa.
GPSen sier der tar 50 min å kjøre dit, når vi setter oss på syklene har vi 40 min på oss... Det gikk som det måtte gå, vi ventet i 5 min før fergja la til kai :-)
resten av teksten og de fine bildene er fjernet av sikkerhetshensyn.
Du finner hele historien på Norges kanskje Beste MC blogg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Olav K den 20 okt 2015, 21:22, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg- Høst-tur
11. oktober, klokken 0900, rimet ligger på bakken og frostrøyken siger over vannet, gradestokken utenfor kjøkkenet viser 3,6 grader. Treffer Stian på Statoilen klokka 0915 og etter en rask fylling er vi på tur mot Sydnes fergjekai på Halsnøy (som sist) men med bedre tid idag. Kjører rolig og fint og kjenner neglespretten ligger på lur :-)
Stian var bortom igår ettermiddag og vi mekket på plass en Scalarider G4 i/på hjelmen min etter at Q2 settet og praten går lystig.. særlig om hvor vi gleder oss til Halsnøytunnellen og varmen i den. Og det VAR godt med noen minutter med 12 grader. Vi stopper like før fergjekaien og nyter solen og tar ett par bilder..
Resten av teksten og bildene er fjernet av sikkerhetshensyn.
Du finner hele historien og de fine bildene på Norges kanskje beste MC blogg
Stian var bortom igår ettermiddag og vi mekket på plass en Scalarider G4 i/på hjelmen min etter at Q2 settet og praten går lystig.. særlig om hvor vi gleder oss til Halsnøytunnellen og varmen i den. Og det VAR godt med noen minutter med 12 grader. Vi stopper like før fergjekaien og nyter solen og tar ett par bilder..
Resten av teksten og bildene er fjernet av sikkerhetshensyn.
Du finner hele historien og de fine bildene på Norges kanskje beste MC blogg
Sist redigert av Olav K den 20 okt 2015, 21:26, redigert 2 ganger totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg
Da må jeg vel etterhvert innse at sesongen er over for i år... Fikk noen fine turer nå på slutten, hadde jo fri fra jobben i 7 uker. Var en tur i Provence i månedsskiftet sept/okt, men uten sykkel... Dog har jeg kommet igang med planlegging av en lengre tur, der fjellveiene i Alpes d' Provence skal erobres med Street Triplen min :-)
Heeeelt på tampen hadde jeg noen fine turer langs veiene i Kvinnherad, som regel mens jeg ventet på tørk/herding. Badet til min kjære blei nemlig oppgradert i friperioden, jeg gjorde det aller meste selv, med hjelp fra svigerfar til litt snekring dann og vann.
Så da stoppet telleverket på Street Triplen på 3100 km (fra 20. Juli) og jeg hadde vel noe mer på XTZen før Strippelen kom i hus. Kanskje jeg selger XTZen i vinter/vår, men nå har jeg en kompis med nyanskaffet adventuresykkel... Så kanskje jeg bør ha en grusfreser på tunet også....?
Så når jeg kommer hjem herfra blir det å rydde i mannehulen og klargjøre for stalling av syklene mine og Jr's Duke.... Samt å få igang en scootersom Jr vil ha nå på vinteren...
Bilder vil følge:-)
Heeeelt på tampen hadde jeg noen fine turer langs veiene i Kvinnherad, som regel mens jeg ventet på tørk/herding. Badet til min kjære blei nemlig oppgradert i friperioden, jeg gjorde det aller meste selv, med hjelp fra svigerfar til litt snekring dann og vann.
Så da stoppet telleverket på Street Triplen på 3100 km (fra 20. Juli) og jeg hadde vel noe mer på XTZen før Strippelen kom i hus. Kanskje jeg selger XTZen i vinter/vår, men nå har jeg en kompis med nyanskaffet adventuresykkel... Så kanskje jeg bør ha en grusfreser på tunet også....?
Så når jeg kommer hjem herfra blir det å rydde i mannehulen og klargjøre for stalling av syklene mine og Jr's Duke.... Samt å få igang en scootersom Jr vil ha nå på vinteren...
Bilder vil følge:-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg
Har hatt ei lat helg i drittværet, men har hatt litt kvalitetstid med Strippel'en
Montert på undertray og det røde styret samt røde "grips" og bar ends fra Rizoma.
Har bestillt quickshifter og litt annet bling og pimp.
Gleder meg til våren..... Sukk.

Montert på undertray og det røde styret samt røde "grips" og bar ends fra Rizoma.
Har bestillt quickshifter og litt annet bling og pimp.
Gleder meg til våren..... Sukk.

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg--- oppgradere i 2014?
Så har man lagt det siste røret før jul, støvet er vasket av kroppen og jeg har hjulpet til med husarbeidet (jeg fant fram støvsugeren og plugget inn kontakten slik at min kjære slapp så mye styr når hun skulle ordne i heimen)
Jeg har ringt venner og kjente, sendt sms og ønsket dem alle God Jul.. også Terje på Ride (og det medførte en del prat rundt nye BMW S1000R) og nå sitter man her og YouTuber og sikler.. mer og mer åpentlyst, så min kjære aner ugler i Moosen....
Best å ikke snakke høyt om det enda da det KAN legge en liten demper på julefeiringen i mannehulen...Der bor jo Striple'n min...og den kan bli sjalu...
Men det ser jo ut til at det er MYE sykkel for pengene da....hmmmm tenke tenke tenke....og i april....prøve prøve prøve...prøve før bestilling i alle fall, tror jeg kanskje helt sikkert
Men uansett.om noen leser dette skvipet... GOD JUL :-)
Jeg har ringt venner og kjente, sendt sms og ønsket dem alle God Jul.. også Terje på Ride (og det medførte en del prat rundt nye BMW S1000R) og nå sitter man her og YouTuber og sikler.. mer og mer åpentlyst, så min kjære aner ugler i Moosen....
Best å ikke snakke høyt om det enda da det KAN legge en liten demper på julefeiringen i mannehulen...Der bor jo Striple'n min...og den kan bli sjalu...
Men det ser jo ut til at det er MYE sykkel for pengene da....hmmmm tenke tenke tenke....og i april....prøve prøve prøve...prøve før bestilling i alle fall, tror jeg kanskje helt sikkert

Men uansett.om noen leser dette skvipet... GOD JUL :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kant'1ns kjøreblogg
God jul Olav K
Fine bilder i bloggen din. Får meg til å glede meg til vår og kjøreturer i Hardanger
Har familie i Åkra, så blir noen turer dit av og til. Men mest med bil siden resten av følget skal være med
Og den S1000R'en hadde passet som hånd i hanske inni fjorden

Fine bilder i bloggen din. Får meg til å glede meg til vår og kjøreturer i Hardanger

Har familie i Åkra, så blir noen turer dit av og til. Men mest med bil siden resten av følget skal være med

Og den S1000R'en hadde passet som hånd i hanske inni fjorden

- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg
Tusen takk Bergen..
da kjører du forbi her da.. like i nærheten.
Jeg stooortrives på Street Triple'en men den BMW'en har smeltet fast på netthinna:)
da kjører du forbi her da.. like i nærheten.
Jeg stooortrives på Street Triple'en men den BMW'en har smeltet fast på netthinna:)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kant'1ns kjøreblogg
Ja, Dimmelsvik passerer vi hver gang :-)
Har selv fått Ducati Diavel på netthinnen, ikke lett å få den bort
Tror den hadde gjort susen inni fjorden på tørre sommerveier!!
Har selv fått Ducati Diavel på netthinnen, ikke lett å få den bort

- ZnirlN
- Innlegg: 84
- Registrert: 01 nov 2013, 21:00
- Motorsykkelen din: KTM 990 Adventure 2008 mod
- Bosted: Kvinnherad
Re: Kant'1ns kjøreblogg
På tur med Olav.
Utbjoa i sikte. Siste høst turen med CBR´en før den måtte parkeres med nedslitte dekk
Utbjoa i sikte. Siste høst turen med CBR´en før den måtte parkeres med nedslitte dekk

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Min første video :)
Jeg kan ikke akkurat skryte på meg all verdens IT og datakompetanse.
Men fikk meg ny PC til jul, en Samsung Ultrabook, og har prøvd å klippe sammen en liten tur jeg hadde seint i høst.
Jeg fikk ikke til å legge inn musikk, og jeg har nok mye å lære... (bla er neppe GoPro Studio den optimale løsning sammen med Windows8) men Dere kan i alle fall få sett min lokale favorittvei:)
håper Dere liker det, og kommer med gode tips om andre redigerings alternativer.
http://www.youtube.com/watch?v=InfCHPLo ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Fortsatt god jul :)

Men fikk meg ny PC til jul, en Samsung Ultrabook, og har prøvd å klippe sammen en liten tur jeg hadde seint i høst.
Jeg fikk ikke til å legge inn musikk, og jeg har nok mye å lære... (bla er neppe GoPro Studio den optimale løsning sammen med Windows8) men Dere kan i alle fall få sett min lokale favorittvei:)

håper Dere liker det, og kommer med gode tips om andre redigerings alternativer.
http://www.youtube.com/watch?v=InfCHPLo ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Fortsatt god jul :)

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kant'1ns kjøreblogg
Nydelig vei som jeg kjører en del ganger pr år 
Skal starte GoPro'en neste gang jeg også!
Sent from my SM-T310 using Tapatalk
Skal starte GoPro'en neste gang jeg også!
Sent from my SM-T310 using Tapatalk
- ZnirlN
- Innlegg: 84
- Registrert: 01 nov 2013, 21:00
- Motorsykkelen din: KTM 990 Adventure 2008 mod
- Bosted: Kvinnherad
Re: Kant'1ns kjøreblogg
Du har vært flink;)
Kan viss du vill :-)
Må legge ut film når du kjører opp fra Matre og til krysset ned til Rosendal
Er en kjekk vei det å :-)
Kan viss du vill :-)
Må legge ut film når du kjører opp fra Matre og til krysset ned til Rosendal

Er en kjekk vei det å :-)
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Kant'1ns kjøreblogg - the beginning
Begynnelsen...
Dette burde sikkert vært skrevet i starten på "bloggen" men da hadde jeg ikke lest igjennom Jompas Gyldne Tider enda... men når man er offshore HENDER det iblandt at man får en 5-10 minutter ledig og kan la seg inspirere... slik altså i dag..
Jeg vokste opp i et møblert hjem der pappa jobbet (og var komplett uinteressert i alt som gikk på to hjul) og mamma var hjemme i barneårene, men i de tidlige ungdomsåra rundt (84-85 tror jeg) begynte hun å jobbe fulltid, slik at det ble større rom for å finne på ugagn og fanteri.
Vi hadde bilen i en garasjerekke, og der hadde ett eldre ektepar i samme rekkehus også en moped stående (en Tempolett mener jeg å huske) som ingen noen gang hadde sett i bruk. Ved hjelp av ett par eldre kamerater fikk vi etter hvert start på denne, og vi tjuvlånte denne rett utenfor garasjerekka, alltid med en kompis på vakt som kunne si fra om eieren skulle våge seg ut en tur på kvelden.
Etter hvert tok vi mot til oss, og ringte på døra til gamle herr og fru, og ba om å få kjøpe moppen.... og fikk til svar at " jammen den gamle mopeden har da ikke virket på mange år.... om dere kan ha nytte av den, skal dere få den"
Wery well, det gikk ikke mange minuttene før den var på vei til skogs.. vi hadde nemlig funnet en "crossløype" oppi skogen og dit skulle Tempo'en.. skjermer og bagasjebrett var bare ekstra vekt og forsvant av så fort det lot seg gjøre. Deretter prøvde vi (ubevisst) å ta livet av den, vi herjet med den moppen hver dag, så lenge noen hadde penger til bensin... men den gamle Sachs motoren var seig... til slutt vokste vi ifra skogsmopeden og lot noen mindre unger få overta.
Selv hadde jeg fått en ny kompis, Bjørge, som jeg møtte på boksetreningen, Bjørge var nylig flyttet til Odda og hadde både mopeder og motorsykler med på lasset fra Østlandet. Deriblandt en Suzuki AC 50 som ikke virket, men som jeg la min elsk på.. jeg kjøpte den for 500,- i sommerferien i 85 mener jeg å huske, og jeg fikk med en haug med deler som min stakkars far måtte kjøre hjem i Volvoen. Det var knapt plass i garasjerekka men jeg fikk låne litt plass hos den ene naboen som hadde en boble, den tok jo ikke mye plass.
Så da var det plutselig mopedverksted i garasjen og vi var sjelden mindre enn 5 stk der, som skrudde, (med stor entusiasme og vekslende kompetanse kan man slå fast i dag) brukte opp pappas 5-56 og Brakeclean bokser, taperuller og filler... deler blei bestillt via postordre i brevs form fra Udnes Motor og ikke MINST Hobbex.. man måtte jo ha det obligatoriske Cupini styret og drev/kjeder, og større stempler.... man kunne jo borre opp AC sylinderen måtte vite.. og nå var vi blitt så store at vi hadde noen kompiser som var begynt på mask og mekk på yrkesskolen... de borret og honet sylindere på harde livet.
Til slutt fikk vi den mopeden i gang, men da hadde allerede en kompis nede i gata blitt konfirmert og investert i en Suzuki GT 100.. øyyyhhh så kjedelig Ac'n plutselig blei, selv om den gjorde 75kmt med klipte dreieventiler og oppborret sylinder, samt en plombering fattigere.
Så når en kamerat ville kjøpe ACen for 1250,- reiste den ut av garasjen sammen med alle delene, og min far pustet lettet ut, og var ekstra blid noen dager.
Helt fram til jeg hadde satt inn annonse i Haugesunds Avis der jeg søkte etter brukt GT 100, jeg husker jeg fikk 5 telefoner og gikk selvsagt for den som ifølge eieren gjorde 125kmt og var så godt som "strøken"... han skulle 4500,- så det blei ikke nye slalomski den vinteren..
Det første hinderet blei selvsagt å få GT'en hjem.. Haugesund var jo 14 mil unna, en hel dagsreise på den tiden. Pappa var totalt uinteressert i å bli med (les: kjøre og hente sykkelen) men heldigvis, jeg har en eldre søster som hadde kjæreste med pick up, og han gadd å ta turen sammen med meg. Så GT'en kom hjem og igjen måtte pappa avgi plass til en "forhatt" tohjuling. Ikke lenge etter hadde enda en kompis fått tak i en GT så da var vi tre, som etter hvert fikk lett-lappen, men så vidt jeg minnes var det omtrent 50/50 med skruing og kjøring på disse "skrukukiene" Det skjedde aldri at vi alle tre var ute på kjøring samtidig, minst den ene av syklene stod til enhver tid. Men det var utrolig fine sykler å kjøre (mente vi, og husker jeg...tror jeg da)
En annen bekjent hadde den fantastiske Yamaha LS-2, og jeg mener å huske han tilbrakte en del timer med verktøy i henda, han også...
En del av det å ha egen sykkel medførte at man utviklet ett fantasisk øre for hvilken sykkel det var som nærmet seg, og man skulle ikke bare vite at det var f.eks en Suzuki GP 100, nei man skulle vite HVEM sin sykkel det var også.. man var ikke "voksen" før man visste slikt
Dessuten kunne vi jo ha med damer... hvilken følelse det var å være mobil for egen maskin og få seg "nestenkjæreste" i nabobygda... mmmm.
Jenter som tidligere knapt ville se i min retning var plutselig mer tilgjengelige.. tilsynelatende. Men hvem kunne vel motstå en stripet hockeysveis, en syyyyltynn snørrbrems, cowboystøvler og olajakke med fòr???
Hun var også fra et noenlunde møblert hjem (der faren var utpreget skeptisk
til unge menn med en frisk og fin hockeysveis), og hun var litt mer restriktiv
enn hva jeg satte pris på, når vi var alene på rommet.. men etter en måneds tid fikk jeg etter hvert allernådigst ta på den venstre puppen utenpå Ballgenseren, men da var det også slutt.... etter hvert gikk hun lei maset mitt og en Skrukuki som stod i ro ganske ofte.
Så da ble jeg kvitt både dama og GT'en etter hvert. Dama gikk av seg selv og GTen blei trillet på en henger og forsvant til Eidfjord....
Så kom gromsykkelen på tunet. En Honda XL 100,
offroader, firetakter og med årntlige knaster i dekka. Den hadde jeg enormt med glede av, den var betydelig slappere enn GTen selvsagt, men den gikk og gikk og gikk.. kan ikke huske jeg gjorde noen større reprasjoner på den, og den blei brukt hardt. Plutselig var jeg interessert i å bli med på hytta igjen, og kjøre på skogsveier, stier og alle mulige og umulige plasser. Det var mer enn en gang en kompis måtte komme og hjelpe meg tilbake til veien :-)å
har mange ganger tenkt at lykken var vesentlig bedre enn forstanden, og at mine foreldre var så rolige, er for meg ett under.. jeg er jo bekymret hver gang Jr legger avgårde med lettsykkelen sin... nuvel
En kamerat som var ett år yngre enn meg investerte konfirmasjonspengene i en Suzuki ER 100 og sammen var vi på mang en safari, er rimelig sikker på vi kjørte hver eneste kilometer av grusveiene i kommunen det året. Vår, sommer, høst eller vinter.. vi kjørte uansett
Den ene gangen jeg skulle kjøre hjem fra Frog-disco i ungdomshuset (det var i januar 1989) var det 15 kuldegrader, og jeg klarte ikke å få ut sidestøtta på XLen, så kaldt var det.. gikk over ende i snøen med pinnstive knær... noe av sjarmen med vinterkjøring forsvant den kvelden. Sykkelen blei mindre brukt, og etter hvert satt bort, jeg fikk bil-lappen og fokuset endret seg litt.
Etter hvert kjøpte en av mine beste venner seg en vaskeekte trailsykkel, og XLen fikk en ny renesansse, jeg hadde jo etter hvert begynt å tjene penger... så jeg fikk tak i en 125ccm topp fra Sverige som passet på motoren min, jeg satte på høyere dempere og en litt større bakfelg med crossdekk. Igjen blei det mye terrengkjøring og begrepet "gutta på skauen" fikk en egen mening for oss....
Dog innhentet tiden oss begge, og man møtte det som blei etter hvert koner og mødre til våre barn, og til slutt exkoner selvsagt. Da skiftet de navn til Dragen etc.
Men da var man blitt så voksen at man kunne ta tung lappen uten å måtte spørre om lov.... men mine første tung-mc minner kan jeg skrive om en annen gang
Dette burde sikkert vært skrevet i starten på "bloggen" men da hadde jeg ikke lest igjennom Jompas Gyldne Tider enda... men når man er offshore HENDER det iblandt at man får en 5-10 minutter ledig og kan la seg inspirere... slik altså i dag..
Jeg vokste opp i et møblert hjem der pappa jobbet (og var komplett uinteressert i alt som gikk på to hjul) og mamma var hjemme i barneårene, men i de tidlige ungdomsåra rundt (84-85 tror jeg) begynte hun å jobbe fulltid, slik at det ble større rom for å finne på ugagn og fanteri.
Vi hadde bilen i en garasjerekke, og der hadde ett eldre ektepar i samme rekkehus også en moped stående (en Tempolett mener jeg å huske) som ingen noen gang hadde sett i bruk. Ved hjelp av ett par eldre kamerater fikk vi etter hvert start på denne, og vi tjuvlånte denne rett utenfor garasjerekka, alltid med en kompis på vakt som kunne si fra om eieren skulle våge seg ut en tur på kvelden.
Etter hvert tok vi mot til oss, og ringte på døra til gamle herr og fru, og ba om å få kjøpe moppen.... og fikk til svar at " jammen den gamle mopeden har da ikke virket på mange år.... om dere kan ha nytte av den, skal dere få den"
Wery well, det gikk ikke mange minuttene før den var på vei til skogs.. vi hadde nemlig funnet en "crossløype" oppi skogen og dit skulle Tempo'en.. skjermer og bagasjebrett var bare ekstra vekt og forsvant av så fort det lot seg gjøre. Deretter prøvde vi (ubevisst) å ta livet av den, vi herjet med den moppen hver dag, så lenge noen hadde penger til bensin... men den gamle Sachs motoren var seig... til slutt vokste vi ifra skogsmopeden og lot noen mindre unger få overta.
Selv hadde jeg fått en ny kompis, Bjørge, som jeg møtte på boksetreningen, Bjørge var nylig flyttet til Odda og hadde både mopeder og motorsykler med på lasset fra Østlandet. Deriblandt en Suzuki AC 50 som ikke virket, men som jeg la min elsk på.. jeg kjøpte den for 500,- i sommerferien i 85 mener jeg å huske, og jeg fikk med en haug med deler som min stakkars far måtte kjøre hjem i Volvoen. Det var knapt plass i garasjerekka men jeg fikk låne litt plass hos den ene naboen som hadde en boble, den tok jo ikke mye plass.
Så da var det plutselig mopedverksted i garasjen og vi var sjelden mindre enn 5 stk der, som skrudde, (med stor entusiasme og vekslende kompetanse kan man slå fast i dag) brukte opp pappas 5-56 og Brakeclean bokser, taperuller og filler... deler blei bestillt via postordre i brevs form fra Udnes Motor og ikke MINST Hobbex.. man måtte jo ha det obligatoriske Cupini styret og drev/kjeder, og større stempler.... man kunne jo borre opp AC sylinderen måtte vite.. og nå var vi blitt så store at vi hadde noen kompiser som var begynt på mask og mekk på yrkesskolen... de borret og honet sylindere på harde livet.
Til slutt fikk vi den mopeden i gang, men da hadde allerede en kompis nede i gata blitt konfirmert og investert i en Suzuki GT 100.. øyyyhhh så kjedelig Ac'n plutselig blei, selv om den gjorde 75kmt med klipte dreieventiler og oppborret sylinder, samt en plombering fattigere.
Så når en kamerat ville kjøpe ACen for 1250,- reiste den ut av garasjen sammen med alle delene, og min far pustet lettet ut, og var ekstra blid noen dager.
Helt fram til jeg hadde satt inn annonse i Haugesunds Avis der jeg søkte etter brukt GT 100, jeg husker jeg fikk 5 telefoner og gikk selvsagt for den som ifølge eieren gjorde 125kmt og var så godt som "strøken"... han skulle 4500,- så det blei ikke nye slalomski den vinteren..
Det første hinderet blei selvsagt å få GT'en hjem.. Haugesund var jo 14 mil unna, en hel dagsreise på den tiden. Pappa var totalt uinteressert i å bli med (les: kjøre og hente sykkelen) men heldigvis, jeg har en eldre søster som hadde kjæreste med pick up, og han gadd å ta turen sammen med meg. Så GT'en kom hjem og igjen måtte pappa avgi plass til en "forhatt" tohjuling. Ikke lenge etter hadde enda en kompis fått tak i en GT så da var vi tre, som etter hvert fikk lett-lappen, men så vidt jeg minnes var det omtrent 50/50 med skruing og kjøring på disse "skrukukiene" Det skjedde aldri at vi alle tre var ute på kjøring samtidig, minst den ene av syklene stod til enhver tid. Men det var utrolig fine sykler å kjøre (mente vi, og husker jeg...tror jeg da)
En annen bekjent hadde den fantastiske Yamaha LS-2, og jeg mener å huske han tilbrakte en del timer med verktøy i henda, han også...
En del av det å ha egen sykkel medførte at man utviklet ett fantasisk øre for hvilken sykkel det var som nærmet seg, og man skulle ikke bare vite at det var f.eks en Suzuki GP 100, nei man skulle vite HVEM sin sykkel det var også.. man var ikke "voksen" før man visste slikt

Dessuten kunne vi jo ha med damer... hvilken følelse det var å være mobil for egen maskin og få seg "nestenkjæreste" i nabobygda... mmmm.
Jenter som tidligere knapt ville se i min retning var plutselig mer tilgjengelige.. tilsynelatende. Men hvem kunne vel motstå en stripet hockeysveis, en syyyyltynn snørrbrems, cowboystøvler og olajakke med fòr???
Hun var også fra et noenlunde møblert hjem (der faren var utpreget skeptisk


Så da ble jeg kvitt både dama og GT'en etter hvert. Dama gikk av seg selv og GTen blei trillet på en henger og forsvant til Eidfjord....
Så kom gromsykkelen på tunet. En Honda XL 100,
offroader, firetakter og med årntlige knaster i dekka. Den hadde jeg enormt med glede av, den var betydelig slappere enn GTen selvsagt, men den gikk og gikk og gikk.. kan ikke huske jeg gjorde noen større reprasjoner på den, og den blei brukt hardt. Plutselig var jeg interessert i å bli med på hytta igjen, og kjøre på skogsveier, stier og alle mulige og umulige plasser. Det var mer enn en gang en kompis måtte komme og hjelpe meg tilbake til veien :-)å
har mange ganger tenkt at lykken var vesentlig bedre enn forstanden, og at mine foreldre var så rolige, er for meg ett under.. jeg er jo bekymret hver gang Jr legger avgårde med lettsykkelen sin... nuvel
En kamerat som var ett år yngre enn meg investerte konfirmasjonspengene i en Suzuki ER 100 og sammen var vi på mang en safari, er rimelig sikker på vi kjørte hver eneste kilometer av grusveiene i kommunen det året. Vår, sommer, høst eller vinter.. vi kjørte uansett
Den ene gangen jeg skulle kjøre hjem fra Frog-disco i ungdomshuset (det var i januar 1989) var det 15 kuldegrader, og jeg klarte ikke å få ut sidestøtta på XLen, så kaldt var det.. gikk over ende i snøen med pinnstive knær... noe av sjarmen med vinterkjøring forsvant den kvelden. Sykkelen blei mindre brukt, og etter hvert satt bort, jeg fikk bil-lappen og fokuset endret seg litt.
Etter hvert kjøpte en av mine beste venner seg en vaskeekte trailsykkel, og XLen fikk en ny renesansse, jeg hadde jo etter hvert begynt å tjene penger... så jeg fikk tak i en 125ccm topp fra Sverige som passet på motoren min, jeg satte på høyere dempere og en litt større bakfelg med crossdekk. Igjen blei det mye terrengkjøring og begrepet "gutta på skauen" fikk en egen mening for oss....
Dog innhentet tiden oss begge, og man møtte det som blei etter hvert koner og mødre til våre barn, og til slutt exkoner selvsagt. Da skiftet de navn til Dragen etc.
Men da var man blitt så voksen at man kunne ta tung lappen uten å måtte spørre om lov.... men mine første tung-mc minner kan jeg skrive om en annen gang

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Olav K den 17 jan 2014, 22:38, redigert 3 ganger totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kant'1ns kjøreblogg

Artig lesning

Kjøpte akkurat en maken AC 50 selv på syttitallet. Helt ny. Og jeg fikk mekanikeren til å fjerne plomba (dreiventilen) slik at moppa gjorde 80 på sletta. Etter en formaningstale om at dette ikke var lov osv. osv, bla-bla-bla... gjorde han det. Og mopeden ble merkbart sprekere. En stor opplevelse!
Men slitesterk var den ikke, AC'en...
Etter et år var stemplet modent for utskifting...
Uansett var det en riktig så tøff moped på den tiden :-) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.