Booster funka fint. Ble vel bortimot 10 mil og. Satser på at den starter nå også(er ikke hjemme

Her finner du riktig batteri http://www.sonnak.com/ Tast inn reg.nummer og søk. (hold nede ctrl mens du klikker) Her kommer det fram alt du trenger å vite. Mål, innfesting, polstilling, Ah, kaldstarteffekt osv. Kaldstarteffekt er i grunnen viktigere enn Ah, det forteller hvor mye batteriet klarer å levere i startøyeblikket, ikke hvor mange timer det kan levere 1 amp.mortenolb skrev:Passat, om det var meg du prata til!men ja.
Angående batteri, er det sånn at jeg kan bare velge og vrake mellom hvor mye Ah? Søker på regnummeret mitt på biltema/torshov/hvorenn og får opp flere.
Er i tønsberg, ja. Rettere sagt Eik
Som spådd.... Det er som regel det enkleste alternativet som er gale på denne tiden av åretmortenolb skrev:Vet ikke hvor mye jeg skal ytre her inne jeg. Ble kjøring på meg!![]()
![]()
Booster funka fint. Ble vel bortimot 10 mil og. Satser på at den starter nå også(er ikke hjemme![]()
)
Kjøring ja... Hardkjør da regner jeg medmortenolb skrev:Vet ikke hvor mye jeg skal ytre her inne jeg. Ble kjøring på meg!![]()
![]()
Booster funka fint. Ble vel bortimot 10 mil og. Satser på at den starter nå også(er ikke hjemme![]()
)
Jeg har lurt litt på dette ... har det noen praktisk nytte, eller er det mest bare for å kose litt med sykkelen?ZZR-Erling skrev:Jeg lader batteriet en gang i uka gjennom hele året. Når jeg er på nattevakt på jobb
Hvis man ikke har problemer med batteri, lading eller krypstrøm så bør det være unødvendig å lade når sykelen er i bruk. Jeg har aldri hatt behov for sånt.Barbarozza skrev:Kosing![]()
Men batteriet har godt av vedlikeholdslading over vinteren. Jeg byttet ALDRI batteri på Hondaen min, den hadde jeg i 6 år, og batteriet var minst 3 år i den om ikke eldre.
Hadde eller har ikke en fancy CTEC eller lignende men en 35 år gammel 4 amps batterilader
16 A batteri, 4 A lading er maks = 4 timer fra 0, så jeg lada omtren 2,5 timer i Januar en gang
Og det samme dagen før jeg rulla ut sykkelen for første tur. Har alltid tenkt at det som fungerte glirmrende før, må funke like greit enda. Og jammen har det gjort det![]()
PS har fortsatt ikke Ctec eller noe nyere greier
http://www.seatronic.no/pdf/Gylling/Sulfatering.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Uten å ha bellegg for dette....men har prøvd nyere ladere og fått feil på samme batteri...men etter gamling metoden så kan det se ut til at det ble en liten desulfatering som skjedde og holdt liv i det
Og denne sulfateringa slipper du med en moderne lader over vinteren
Jeg er bare en hjemmelært mekanikker på MC, så bær over med meg men altsåBusa Trond skrev:Jeg har lest at dem store gutta man ikke tuller med sier at batteriet holder seg best om man lagrer det kaldt.
Det blir også sagt det at kulda tar knekken på batteriet.
Kaldt er kanskje ikke kaldt
På et kurs jeg hadde hos Hellanor for et par år siden ble det faktisk anbefalt å langtidslagre batteri så kaldt som mulig. Faktisk ble det sagt at det beste var at batteriet var fulladet, og lagret i bunnen av fryseren!Jompa skrev:Minusgrader er ingen problem for et fulladet batteri.
Og et batteri kan godt tømmes helt for strøm uten å ta skade av det, men da tåler det ikke frost.
Det som kan ødelegge batteriet er vedlikeholdslading over lang tid, hvis du ikke har en lader som slår seg helt av når batteriet er fulladet.
Med langtids lading vil mye av syra fordampe, så den øverste enden av blyplatene blir utsatt for luft,
og begynner å oksidere.
Resultatet av det er tap av kapasitet og i noen tilfeller kortslutning.
Nytt batteri med skrulokk over cellene sånn atman kan etterfylle er en mye bedre investering enn vedlikeholdslader og annet fancy mikkmakk.
Tre mil hver vei til jobb, som mortenolb har, holder i massevis til å holde ett godt batteri fulladet,
selvfølgelig under forutsetning av en god dynamo og god forbindelse.