Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

"Innlegg nr. 1025"
Siden Bringisen har blitt "arrestert" for å være den som har gjort denne tråden om til en "personfiksert" og en "dem mot oss" tråd vil han gjerne få avlivet dette.

Selv om han sterkt er uenig om at det er Bringisen som ene og alene skal arresteres for dette vil han herved si noen ord.

Bringisen lover å gjøre sitt beste for å unngå å bruke krenkende ord som ; du , dem , de , eiere , vi , oss eller bruke nicnavnet til de andre forumdebattantene, i sine kommende innlegg i denne tråden.
Dette i lys av beskyldninger som er kommet frem og av hensyn til de sarte som har vist seg krenket.

Bringisen vil også presisere at dette er helt og holdent hans eget valg og at ingen moderatorer eller administratorer har blandet seg inn i denne tråden. Han henviser kun til den snille juleånden :P :p
Dette synes Bringisen er svært bra , og det viser at takhøyden er god nok.

Tilslutt vil Bringisen komme med en sterk oppfordring slik at han ikke skal bli fristet til å bryte sine løfter. Han oppfordrer alle andre debattanter til å følge hans lovnader :D
For at andre og han selv, skal kunne henvise til det som har blitt sagt, har han valgt å kalle dette innlegget "Innlegg nr. 1025" siden dette er hans 1025 innlegg.
God debatt :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

Ja , det nebbet , det nebbet. Lurer på om BMW ingeniørene hadde forutsett at en plastdel skulle kunne lage så mange diskusjoner og blir så kopiert som denne plastdelen.

Først var denne plastdelen en skjerm som var plassert høyt oppe for å ta av sprut.

Bilde

Etter hvert fikk man skjermen plassert nede over hjulet fordi spruten da lettere ble holdt nede , nebbet var kommet opp i tillegg for å lede ekstra luft til oljekjøleren.

Bilde

I dag har nebbet blitt designet , slik at det etter min mening ser pent ut. I dag har også nebbet flere funksjoner som å lede luft til motoren og fungere som en del av vindbeskyttelsen. Det har blitt bredere og lenger og er utformet med tanke på dette.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Etter min mening finnes det ikke en sykkel med et penere og mer nyttig "nebb" enn på R1200GS. Jeg synes også personlig at det ser rart ut på ADV sykler uten dette "nebbet" og at mange har forsøkt og lage de merkeligste "kopier" av dette så mye omtalte og diskuterte "nebbet".

Bilde

Bilde

Jeg er av dem som rett og slett setter stor pris på denne sagnomsuste detaljen, og er villig til å gjøre enda mer ut av den. Jeg har allerede bestilt en "forlenger" som gjør "nebbet" enda mer synlig :P :p

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev:"Innlegg nr. 1025"
:knegg
Artig lesning på 1. juledag, dette :thumleft

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Ser at greven klager på boksertwinen til BMW og mener at den er utdatert siden det er en 100 år gammel konstruksjon.
Men hva sier det? Jo at det er en genial konstruksjon som fortsatt i 2013 i aller høyeste grad er på høyden med alle andre konfigurasjoner av motorer.
Lurer på om Honda fortsatt bruker V4 etter 100 år, hvis i det hele tatt eksisterer etter en verdenskrig og fienden stjal hele fabrikken og måtte begynne helt på nytt. :knegg
Og lyden i en V4? Ja den hører ut som en gammel Saab eller en 17 M eller noe sånt :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev:Ja , det nebbet , det nebbet. Lurer på om BMW ingeniørene hadde forutsett at en plastdel skulle kunne lage så mange diskusjoner og blir så kopiert som denne plastdelen.
Her en nebbete Honda og en ikke fullt så nebbete Moto Guzzi... ;-) :

Bilde

Brukeravatar
Desmo

Legg inn av Desmo »

simpson skrev:Ser at greven klager på boksertwinen til BMW og mener at den er utdatert siden det er en 100 år gammel konstruksjon.
Men hva sier det? Jo at det er en genial konstruksjon som fortsatt i 2013 i aller høyeste grad er på høyden med alle andre konfigurasjoner av motorer.
Lurer på om Honda fortsatt bruker V4 etter 100 år, hvis i det hele tatt eksisterer etter en verdenskrig og fienden stjal hele fabrikken og måtte begynne helt på nytt. :knegg
Og lyden i en V4? Ja den hører ut som en gammel Saab eller en 17 M eller noe sånt :lol
Motoren i Saab V4 er jo opprinnelig fra Ford, så det er naturlig at de låter nokså likt. Men pass på, DrGreve kommer sikkert drassende med den NR750 videoen. Han gjorde det da jeg sammenlignet Honda V4 med Saab sånn lydmessig. :mk
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Når kom det første nebbet da? Ser Suzuki hadde nebb i 1988. Hva kom først? Nebbet eller sykkelen?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg liker nebbet på Honda sin Crosstourer. Og så fin lyd som det er i den.
Honda vet nok hva de gjør med motorene sine. De er jo tross alt verdens største mototprodusent.

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Desmo skrev:
simpson skrev:Ser at greven klager på boksertwinen til BMW og mener at den er utdatert siden det er en 100 år gammel konstruksjon.
Motoren i Saab V4 er jo opprinnelig fra Ford, så det er naturlig at de låter nokså likt. Men pass på, DrGreve kommer sikkert drassende med den NR750 videoen. Han gjorde det da jeg sammenlignet Honda V4 med Saab sånn lydmessig. :mk
Ja han er fæl til å dra fram den gamle sykkelen der hver gang noen sier ett eller annet om Honda, V4 eller utseende på 916.
Men det er vel den minst produserte Honda med skilt, så den er neppe representativ for Honda i det hele tatt.
Og V4? Det er egentlig en 4 sylindra V8.
Honda var motvillig til å gå over til 2 takt i racing og mente at 4 takt var bedre.
Da 2 taktera kjørte i fra Honda, putta de bare på fler sylindre.
Men så ble det restriksjoner på antall sylindre og da kom de opp med den "geniale" motoren.
Det funka så dårlig at den ble ganske så fort tatt av banen for å si det sånn.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Når kom det første nebbet da? Ser Suzuki hadde nebb i 1988. Hva kom først? Nebbet eller sykkelen?
:-k Jeg vil tippe det første nebbet kom i dinosaur-tiden. Tror det var noen flygende skapninger på den tiden. Så jeg vil spise hatten min om det ikke var nebbet som kom før sykkelen. :P :p

Hvilken sykkel som hadde det første nebbet , ser ut til ikke å spille stor rolle. Det var når BMW satte nebb på sine sykler at diskusjonene kom. Alle ser ut til å like å diskutere dette merket :P :p

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Når kom det første nebbet da? Ser Suzuki hadde nebb i 1988. Hva kom først? Nebbet eller sykkelen?
:-k Jeg vil tippe det første nebbet kom i dinosaur-tiden. Tror det var noen flygende skapninger på den tiden. Så jeg vil spise hatten min om det ikke var nebbet som kom før sykkelen. :P :p

Hvilken sykkel som hadde det første nebbet , ser ut til ikke å spille stor rolle. Det var når BMW satte nebb på sine sykler at diskusjonene kom. Alle ser ut til å like å diskutere dette merket :P :p
Jeg bare lurte på hvem sin idee det var og hvem som det er kopiert fra. Ser ut som det er Suzuki som har blitt kopiert av alle de andre adv sykklene.
Enig i det at en ADV sykkel uten nebb ser rart ut idag.

Noe helt annet. Når jeg hadde min lille offroad tur i Tyrkia så fikk den lille Hondaen min fort et tykkt lag med gjørme under skjermen. Mange moderne adv sykkler har forskjermen veldig nærme hjulet. Er ikke dette et problem på dårlig vei? Jeg har faktisk også opplevd å kile en stein fast under skjermen på GTR'en

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:

Jeg bare lurte på hvem sin idee det var og hvem som det er kopiert fra. Ser ut som det er Suzuki som har blitt kopiert av alle de andre adv sykklene.
Enig i det at en ADV sykkel uten nebb ser rart ut idag.

Noe helt annet. Når jeg hadde min lille offroad tur i Tyrkia så fikk den lille Hondaen min fort et tykkt lag med gjørme under skjermen. Mange moderne adv sykkler har forskjermen veldig nærme hjulet. Er ikke dette et problem på dårlig vei? Jeg har faktisk også opplevd å kile en stein fast under skjermen på GTR'en
Jeg har ikke anelse hvem som monterte høy skjerm først , men jeg har en anelse om hvilken sykkel de fleste snakker om å kopiere.

En del motorsykler forblir kun en motorsykkel , noen få sykler blir husket i all evighet fordi de blir diskutert og kopiert. Det er dette som gjør noen sykler til et ikon.

Gjørme eller stein under forskjermen har jeg aldri opplevd som et problem, med solide saker så ser jeg ikke problemet.
Men på en ADV sykkel så har vel ingeniørene tenkt på hva sykkelen skal kunne brukes til. Den skal kunne ha et så bredt bruksområder som overhode mulig. På en ren crosser vil det vel vært unaturlig å montere en skjerm rett over hjulet.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Stilig hvis det er Suzuki som var først ute med nebbet. Alle tror jo det var BMW som er kopiert og at de var først ute.

Jeg endte opp med å tappe luft ut av dekket for å få vekk steinen. Rimelig irriterende. Men det har bare skjedd en eneste gang på alle de kilometerne med grusvei jeg har kjørt. Så det er vel en stund til neste gang.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Stilig hvis det er Suzuki som var først ute med nebbet. Alle tror jo det var BMW som er kopiert og at de var først ute.

Jeg endte opp med å tappe luft ut av dekket for å få vekk steinen. Rimelig irriterende. Men det har bare skjedd en eneste gang på alle de kilometerne med grusvei jeg har kjørt. Så det er vel en stund til neste gang.
Kan godt være Suzuki synes det er stilig om de var først ute å serieprodusere et slikt nebb. Det som er synd for Suzuki i så fall , er at ingen snakker om det. Det er blitt glemt. Det som snakkes om er de som får ting til å skje , de som får ting til å selge og de som får entusiasmen og temperaturen til å stige. :thumleft

Kan godt tenkes at Suzuki tenkte på det samme , ikke vet jeg. Men hos BMW var funksjonen optimalisering av luftstrømmen , som gjør at man kan bruke en mindre oljekjøler, og plassere den mindre utsatt til, noe som er en fordel ved kjøring "offroad".

En annen funksjon nebbet har, er å skjerme for vann/sølesprut som slår opp fra forhjulet, som den lave forskjermen ikke tar unna. Den lave skjermen dekker motor, mens den høye forskjermen dekker føreren og mc gener. I tillegg er den i dag utformet slik at luftstrøm også ledes bort fra sidene og fungerer som en kåpedel. Jeg skal ikke forundre meg om endel nakensykler hadde fått bedre vindbeskyttelse med et nebb montert :P :p

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:
Bringisen skrev:"Innlegg nr. 1025"
:knegg
Artig lesning på 1. juledag, dette :thumleft
Hehe , ja det er jo den 25 i dag :P :p

Svar