Bringisen skrev:Ja , det nebbet , det nebbet. Lurer på om BMW ingeniørene hadde forutsett at en plastdel skulle kunne lage så mange diskusjoner og blir så kopiert som denne plastdelen.
Først var denne plastdelen en skjerm som var plassert høyt oppe for å ta av sprut.
....
Etter hvert fikk man skjermen plassert nede over hjulet fordi spruten da lettere ble holdt nede , nebbet var kommet opp i tillegg for å lede ekstra luft til oljekjøleren.
...
I dag har nebbet blitt designet , slik at det etter min mening ser pent ut. I dag har også nebbet flere funksjoner som å lede luft til motoren og fungere som en del av vindbeskyttelsen. Det har blitt bredere og lenger og er utformet med tanke på dette.
....
Etter min mening finnes det ikke en sykkel med et penere og mer nyttig "nebb" enn på R1200GS.
Nebbet ... som sagt, jeg er ikke overbevist om hvor bevisst dette med kjølingen var.
Motoren er vel kjent for sin robusthet, også mtp temp.
Når er det størst sannsynlighet for oppheting? Er det ved landeveiskjøring eller er det ved krypefart i ulendt terreng?
Jeg tror ikke den lille endringen i luftstrømmen er av noen som helst betydning med tanke på kjølingen, men bevis gjerne at jeg tar feil. Dvs, kanskje den bidrar litt, men etter hva jeg forstår er det ikke nødvendig. Det finnes jo andre luftkjølte motorer der sylinderene sitter mye mere beskyttet for fartsvinden. Var overoppheting et problem på boxeren før nebbets tid. Næ, trukke det.
Første gang jeg hørte om dette med kjølingen var det en kar som spekulerte litt fritt, han hadde hørt omen kar som kjente en kar som trodde at kanskje kjølingen ble påvirket av nebbet.
Er det noen som har sett at BMW har sagt nebbet har denne funksjonen?
Jeg tror at BMW så nebbet på en Suzuki, syntes det var passe stygt, og kopierte det.
Simpson sa:
"Ser at greven klager på boksertwinen til BMW og mener at den er utdatert siden det er en 100 år gammel konstruksjon.
Men hva sier det? Jo at det er en genial konstruksjon som fortsatt i 2013 i aller høyeste grad er på høyden med alle andre konfigurasjoner av motorer.
Lurer på om Honda fortsatt bruker V4 etter 100 år"
V-motoren er en like gammel konstruksjon som Boxeren, og det var vel hverken BMW eller Honda som fant opp noen av dem, så her har vel ingen av de noen større grunn enn den andre til å slå seg på brystet.
Ellers så ser jeg at det er et par stk som ikke forstår poenget med nakensykler ... og det er de samme
som sier at utseende er et viktig moment under sykkelkjøp, historie og entusiasme er andre ting de trekker frem.
De har også nevnt at de liker at teknikken er synlig.
At folk som er opptatt av slike ting ikke ser poenget med nakensykler er en merkelig tanke ...
man trenger ikke like syklene, men man bør vel skjønne filosofien bak ethvert sykkelvalg.
Jeg tror at de som kjøper nakensykler er entusiastiske motorsyklister som kan litt historie.
Så tror jeg at mange av de som kjøper GS i dag, lider av sterkt fremskreden dingsedilla