Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av L-NA »

Bringisen skrev:
AJ skrev:
Bringisen skrev:Ja , det nebbet , det nebbet. Lurer på om BMW ingeniørene hadde forutsett at en plastdel skulle kunne lage så mange diskusjoner og blir så kopiert som denne plastdelen.
Her en nebbete Honda og en ikke fullt så nebbete Moto Guzzi... ;-) :

Bilde
Uten å være negativ , så hadde det vært utrolig artig å bare fått sett en Stelvio med et lignende nebb som en GS.
Jeg er overbevist om at i allefall jeg hadde likt det , jeg synes ellers at Stelvio er en fin konstruksjon , men den hadde blitt bedre med et nebb. Beklager , men det er min påstand. :redface
Har du tatt for mye Juleakevitt nå da Bringisen? :-k
Tenk å foreslå noe så dumt som å ødelegge også den beste sykkelen :-)

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

De blir vel mest omtalt, også av det faktum at de er mest solgte modell i Norge.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:Pressemeldin 20 desember 2013.

Statens Vegvesen holder nå på å vurdere diverse statistikker for året som har gått. Spesielt viltpåkjørsler har gitt trafikkorskere litt hodebry. Derfor anbefaler de å utrede diverse årsaksforhold før en klar konklusjon kan legges fram.
Hvis man ser på hvilke typer motorsykler som har vært innblandet i møteulykker med vilt, er det oppsiktsvekkende at BMW sin adventuremodell GS ikke har vært innblandet i slike ulykker.
Vegsjef i avd. Nord, Torbjørn Naimaik sier i en kommentar at antagelsen om at utseende spesielt og motorlyd har noe å si, også kan ende opp som en konklusjon. I de tilfeller der eiere av GS har rapportert inn til rapporteringstjenesten for veifeller har de rapportert at viltet rett og slett har rømt til skogs når de har kommet kjørende mot viltet. Den samme konklusjonen viser diverse viltkameraer landet rundt.
Som alle vet så skremmer jevn motorlyd ikke vilt i særlig grad. Dette viser seg også erfaringer med snøscootere. Derfor er det ganske oppsiktsvekkende at denne spesielle motorsykkelen skremmer vannet av vilt langs norske veier.
På vår henvendelse til samferdselsminister Ketil Solvoll-Nilsen om den foreløpige konklusjonen sier han at det er spesielt at utseende kan være årsaken til at vilt rømmer inn i skogen ved synet av den, men antyder at nebbet kan assosieres med en falk eller ørn. Uansett, dette er bare foreløbige antagelser, sier han.
Den norske representanten for BMW Motorrad sier i en kort kommentar at de vil be bedriftsledelsen sentralt å utvikle airbag til bruk på sine adventuremodeller da utseende ikke har så mye å si i mørket. Da er som kjent alle katter grå. Og som han sier, det kan jo for alt vi vet finnes svaksynt vilt som også er døve.
Og airbag tror representanten vil gjøre sykkelen mer lettsolgt. Norske middelaldrende menn i midtlivskrise er opptatt av sikkerhet og det er jo tross alt disse vi henvender oss mot når vi produserer disse syklene, avslutter han.

Victor Leeds Høgseth, Rana Blad 2013
Man må vel kunne mistenke denne skribenten eller den som har diktet dette å være noe påvirket. Kan det tenkes at dette er en slik historie som fulle jegere diskuterer før de skyter på hverandre ?
Men om det skulle være et snev av sannhet er dette uansett svært gledelig nytt for meg :banansplit
Når jeg kjører bil eller motorsykkel , spesielt om natten og i skumringen , er jeg livredd for dyrepåkjørsler.
Kjører man om natten blir man ofte vitne til kjøring på grensen til grisekjøring, dyr meies ned uten tegn til anger eller årevåkenhet.
For det første med hensyn til dyrene , men også til min egen sikkerhet. Som naturelsker og livsnyter som jeg er , vil jeg gjerne slå et slag for beskyttelse av alt som lever i naturen.
Heldigvis har statens vegvesen tatt dette litt alvorlig og tester ut diverse anorndinger for å hindre dyrepåkjørsler.
Hvis jeg som kjører GS kan være en pådriver og årsak til å få ned dyrepåkjørsler er jeg svært takknemlig , og jeg har funnet ennå en fantastisk egenskap til disse flotte syklene.
Da er det jo også bra at det er en MC som selger så bra. Kanskje det blir forbud mot andre motorsykler nær naturen , så får sportsyklene holde seg til europaveiene med høye viltgjærder.
Enda en fantastisk ting med denne motorsykkelen som gjør at den blir diskutert ennå mer og selger enda bedre.
Skal ikke forundre meg om andre kopierer dette også :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3516
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:De blir vel mest omtalt, også av det faktum at de er mest solgte modell i Norge.
Godt poeng. Og så lenge de ikke tenker oss mot alle dem andre så er de også den største eiergruppen. Så det er vel helt unaturlig. Jeg gleder meg til å prøvekjøre en.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Stilig hvis det er Suzuki som var først ute med nebbet. Alle tror jo det var BMW som er kopiert og at de var først ute.

Jeg endte opp med å tappe luft ut av dekket for å få vekk steinen. Rimelig irriterende. Men det har bare skjedd en eneste gang på alle de kilometerne med grusvei jeg har kjørt. Så det er vel en stund til neste gang.
Kan godt være Suzuki synes det er stilig om de var først ute å serieprodusere et slikt nebb. Det som er synd for Suzuki i så fall , er at ingen snakker om det. Det er blitt glemt. Det som snakkes om er de som får ting til å skje , de som får ting til å selge og de som får entusiasmen og temperaturen til å stige. :thumleft


Kan godt tenkes at Suzuki tenkte på det samme , ikke vet jeg. Men hos BMW var funksjonen optimalisering av luftstrømmen , som gjør at man kan bruke en mindre oljekjøler, og plassere den mindre utsatt til, noe som er en fordel ved kjøring "offroad".

En annen funksjon nebbet har, er å skjerme for vann/sølesprut som slår opp fra forhjulet, som den lave forskjermen ikke tar unna. Den lave skjermen dekker motor, mens den høye forskjermen dekker føreren og mc gener. I tillegg er den i dag utformet slik at luftstrøm også ledes bort fra sidene og fungerer som en kåpedel. Jeg skal ikke forundre meg om endel nakensykler hadde fått bedre vindbeskyttelse med et nebb montert :P :p
Jeg synes det er stilig hvis det faktisk er Suzuki som har designet noe som alle tror er kopiert fra BMW. Det er vel stort sett BMW eiere som prater om BMW. :scratch
Er ikke hele poenget med en nakensykkel at den skal være naken og ikke ha vindbeskyttekse?

Men en ting er vi faktisk enig om, Stelvioen hadde vært morro å se med er nebb. Den ser litt stutt ut der fremme
I følge denne tråden snakker jo alle om BMW og da spesielt GS modellen. BMW tror jeg nyter godt av dette også. :P :p
Ellers vet jeg faktisk ikke hva som er poenget med nakensykler jeg. Men ser at endel produsenter monterer såkalte styrekåper for å gi noe aerodynamik.
Jeg har hatt en nakensykkel men solgte den etter en sesong , en av grunnene var null vindbeskyttelse.
Jeg tviler på at BMW hadde vært så mye omtalt hvis det ikke var BMW eiere her inne. Det er vel helt naturlig.
Jeg er nok uenig igjen, det finnes flere tråder der BMW blir en målestokk selv om man ikke snakker om personene.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

L-NA skrev:
Bringisen skrev:
AJ skrev:
Bringisen skrev:Ja , det nebbet , det nebbet. Lurer på om BMW ingeniørene hadde forutsett at en plastdel skulle kunne lage så mange diskusjoner og blir så kopiert som denne plastdelen.
Her en nebbete Honda og en ikke fullt så nebbete Moto Guzzi... ;-) :

Bilde
Uten å være negativ , så hadde det vært utrolig artig å bare fått sett en Stelvio med et lignende nebb som en GS.
Jeg er overbevist om at i allefall jeg hadde likt det , jeg synes ellers at Stelvio er en fin konstruksjon , men den hadde blitt bedre med et nebb. Beklager , men det er min påstand. :redface
Har du tatt for mye Juleakevitt nå da Bringisen? :-k
Tenk å foreslå noe så dumt som å ødelegge også den beste sykkelen :-)
Mulig jeg har gjort det :P :p
Men forlaget var kun for å tilfredsstille meg selv og kanskje gjøre Stelvio mer attraktiv for meg selv :prf
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:De blir vel mest omtalt, også av det faktum at de er mest solgte modell i Norge.
Ja majoriteten blir fort en skyteskive. Sååå mange mennesker skal faen meg ikke få rett :[-X
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:De blir vel mest omtalt, også av det faktum at de er mest solgte modell i Norge.
Ja majoriteten blir fort en skyteskive. Sååå mange mennesker skal faen meg ikke få rett :[-X
Du er jo, ubevisst eller ikke, blitt en del av det kjedelige, det grå som du misliker. Du har noe som "alle" har. Noe kjedelig, vanlig og traust, og for å legge til, gir en lyd som ikke skiller seg ut i nabolaget. Subaru er vel også "allemannseie"?
Hmm, kanskje Subarulyden lyder bedre? Den er jo tross alt 4-sylindret :scratch
Sist redigert av DrGreve den 25 des 2013, 14:47, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39788
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev:
Uten å være negativ , så hadde det vært utrolig artig å bare fått sett en Stelvio med et lignende nebb som en GS.
Jeg er overbevist om at i allefall jeg hadde likt det , jeg synes ellers at Stelvio er en fin konstruksjon , men den hadde blitt bedre med et nebb. Beklager , men det er min påstand. :redface
Og jeg er veldig godt fornøyd med at Stelvio'en ikke har nebb ;-) :prf .
Flott at noen fortsatt tør å skille seg ut :thumleft

Så skal det bli interesant å se hvor lenge disse "noen" tør å gjøre nettopp det...



:mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Jompa »

Etterhvert kan det konkluderes med at mest solgt = best.
Og når HD er nest mest solgte merke i Norge, må minst en av deres modeller være blant de bedre syklene, eller hva ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3516
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Jompa skrev:Etterhvert kan det konkluderes med at mest solgt = best.
Og når HD er nest mest solgte merke i Norge, må minst en av deres modeller være blant de bedre syklene, eller hva ?
HD er nesten like bra som BMW altså.. Tøft. Det var nytt for meg :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
Jompa skrev:Etterhvert kan det konkluderes med at mest solgt = best.
Og når HD er nest mest solgte merke i Norge, må minst en av deres modeller være blant de bedre syklene, eller hva ?
HD er nesten like bra som BMW altså.. Tøft. Det var nytt for meg :)
Jeg vil si Harley er bedre.
Hvertfall på merkebygging, skape image og myter rundt sykkelen samt tro mot motorkonseptet de er verdenskjent for.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:
Bringisen skrev:
Uten å være negativ , så hadde det vært utrolig artig å bare fått sett en Stelvio med et lignende nebb som en GS.
Jeg er overbevist om at i allefall jeg hadde likt det , jeg synes ellers at Stelvio er en fin konstruksjon , men den hadde blitt bedre med et nebb. Beklager , men det er min påstand. :redface
Og jeg er veldig godt fornøyd med at Stelvio'en ikke har nebb ;-) :prf .
Flott at noen fortsatt tør å skille seg ut :thumleft

Så skal det bli interesant å se hvor lenge disse "noen" tør å gjøre nettopp det...



:mk
Ja , jeg er enig med deg i at det er bra å skille seg ut. MotoGuzzi er virkelig et merke som tør dette og jeg er faktisk svært glad for at slike merker overlever.
Nå sant skal sies så er vel nettopp GS en konstruksjon som har blitt både elsket og hatet , det ser vi bare i denne tråden. BMW har likevel valgt å ikke vike mye i konstruksjonen opp gjennom årene , tross kritikken om både nebb og utseende generelt. De har også greid å overleve relativt bra på tross av å gå litt konservative veier.
Så at Guzzi og Stelvio er gode saker , er jeg sikker på. Når det gjelder utseende med eller uten nebb , så er vi uenige , men jeg forstår ikke hvorfor det skal være så farlig. Jeg synes det er bra at det finnes sykler både med og uten nebb , slik at alle har muligheter for å bli fornøyd.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
Jompa skrev:Etterhvert kan det konkluderes med at mest solgt = best.
Og når HD er nest mest solgte merke i Norge, må minst en av deres modeller være blant de bedre syklene, eller hva ?
HD er nesten like bra som BMW altså.. Tøft. Det var nytt for meg :)
Jeg vil si Harley er bedre.
Hvertfall på merkebygging, skape image og myter rundt sykkelen samt tro mot motorkonseptet de er verdenskjent for.
Egentlig veldig enig. Den overbevisningen og kulturen i HD miljøet var noe av det som fascinerte meg mest da jeg hadde Sportsteren min. Man snakker om alt utstyr og dupeditter man får til ADV syklene , men å se hva som finnes av klær og utstyr til HD får alt annet til å blekne. I det miljøet snakker vi virkelig om entusiasme og det å befinne seg i en livsstil.
Så Harley Davidsson vet virkelig hva de gjør på tross av å være veldig konservative og holde på det særegne på tross av at noen er svært så negative til merket.
Så lenge de gjør det så bra trenger de jo ikke å bry seg om noen få.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:De blir vel mest omtalt, også av det faktum at de er mest solgte modell i Norge.
Ja majoriteten blir fort en skyteskive. Sååå mange mennesker skal faen meg ikke få rett :[-X
Du er jo, ubevisst eller ikke, blitt en del av det kjedelige, det grå som du misliker. Du har noe som "alle" har. Noe kjedelig, vanlig og traust, og for å legge til, gir en lyd som ikke skiller seg ut i nabolaget. Subaru er vel også "allemannseie"?
Hmm, kanskje Subarulyden lyder bedre? Den er jo tross alt 4-sylindret :scratch
Minner om innlegg nr. 1025 :-#
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39788
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

Her en annen 'beakless bike' i adventure-segmentet...:

Bilde

Ække så verst denne heller, vil jeg tro ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Her en annen 'beakless bike' i adventure-segmentet...:

Bilde

Ække så verst denne heller, vil jeg tro ;-)
Av disse tror jeg at jeg ville hatt Stelvioen først , årsakene kan jeg utdype hvis det er interessant. Men igjen etter min smak blir det helt rart uten nebbet på en slik sykkel. Beklager :redface
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39788
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

Ojsann!

Her er det visst enda en nebbløs adv.sykkel... ;-) :P :p

[img]http://img21.imageshack.us/img21/1476/2rm1.jpg[/img]

Bilde
Ser bra ut denne også :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:De blir vel mest omtalt, også av det faktum at de er mest solgte modell i Norge.
Ja majoriteten blir fort en skyteskive. Sååå mange mennesker skal faen meg ikke få rett :[-X
Du er jo, ubevisst eller ikke, blitt en del av det kjedelige, det grå som du misliker. Du har noe som "alle" har. Noe kjedelig, vanlig og traust, og for å legge til, gir en lyd som ikke skiller seg ut i nabolaget. Subaru er vel også "allemannseie"?
Hmm, kanskje Subarulyden lyder bedre? Den er jo tross alt 4-sylindret :scratch
Minner om innlegg nr. 1025 :-#
Nå kan jeg ikke med min beste (jule)vilje se at jeg har kritisert deg som person men generalisert deg inn i en gruppe som handler noe "alle" andre har? :)
Jeg lurer på hvor mange GS som ruller i Norge, noen som har oversikt?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av KrankenWagen »

Nå begynner det å fleske seg til her. :P :p
Når det går opp for Bringisen at han har malt seg opp i et hjørne, og at BMW IKKE konstruerte de første nebbdyrene, men derimot har gjort det som han beskylder japanere for... KOPIERE, da begynner han å... ro, med å fortelle at når DR750/800 kom, vakte den ingen oppmerksomhet.

Vel, jeg kan fortelle deg at det gjorde den!
Jeg husker godt vi diskuterte den, og alle var fullstendig klar over den og hadde sine meninger.
Men vi var jo brukere av sånne sykler dengang, husk på at det var jo ikke mote å ploffe rundt på sånne sykler da. :P :p
Hollendere hadde litt å si dengang om entenschnabel og


Så konklusjon, Suzuki var først ute, den lagde oppmerksomhet, og tyskerne har kopiert den designen.
Flere som mener det.

Og å hevde at japs bare er kopister og redde for ny design og teknologi er jo direkte historieløst, siden vi snakker om Suzuki, hva med Katana 1100... Et desiginikon den dag i dag som bare stiger i verdi.
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a127/ ... 8e9220.jpg[/img]

Kawa lagde den første hekken;
"In 1972, Kawasaki designers took a progressive leap forward in overall design appearance with the creation of the first race tail on the H2 as well as on the 350 cc S2 Mach II. The race tail covered most of the taillight assembly behind the seat and allowed for a less conspicuous rear fender. This design innovation would be copied and seen on the 1977 Yamaha RD250 and 400 and nine 1978 Suzuki models, beginning with the GS1000 down to their 250 cc bikes" Linkelunk

Julen er lang, kjør på. :roll

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

KrankenWagen skrev:Nå begynner det å fleske seg til her. :P :p
Når det går opp for Bringisen at han har malt seg opp i et hjørne, og at BMW IKKE konstruerte de første nebbdyrene, men derimot har gjort det som han beskylder japanere for... KOPIERE, da begynner han å... ro, med å fortelle at når DR750/800 kom, vakte den ingen oppmerksomhet.

Vel, jeg kan fortelle deg at det gjorde den!
Jeg husker godt vi diskuterte den, og alle var fullstendig klar over den og hadde sine meninger.
Men vi var jo brukere av sånne sykler dengang, husk på at det var jo ikke mote å ploffe rundt på sånne sykler da. :P :p
Hollendere hadde litt å si dengang om entenschnabel og


Så konklusjon, Suzuki var først ute, den lagde oppmerksomhet, og tyskerne har kopiert den designen.
Flere som mener det.

Og å hevde at japs bare er kopister og redde for ny design og teknologi er jo direkte historieløst, siden vi snakker om Suzuki, hva med Katana 1100... Et desiginikon den dag i dag som bare stiger i verdi.
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a127/ ... 8e9220.jpg[/img]

Kawa lagde den første hekken;
"In 1972, Kawasaki designers took a progressive leap forward in overall design appearance with the creation of the first race tail on the H2 as well as on the 350 cc S2 Mach II. The race tail covered most of the taillight assembly behind the seat and allowed for a less conspicuous rear fender. This design innovation would be copied and seen on the 1977 Yamaha RD250 and 400 and nine 1978 Suzuki models, beginning with the GS1000 down to their 250 cc bikes" Linkelunk

Julen er lang, kjør på. :roll
Ja, farsken, jeg glemte katta...
Har flere bilder av en gromsykkel.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... fa60de.jpg[/img]

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... a9e1ab.jpg[/img]

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 9e5e0b.jpg[/img]

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... ea798b.jpg[/img]
Sist redigert av DrGreve den 25 des 2013, 18:29, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Ojsann!

Her er det visst enda en nebbløs adv.sykkel... ;-) :P :p

[img]http://img21.imageshack.us/img21/1476/2rm1.jpg[/img]

Bilde
Ser bra ut denne også :thumleft
Der traff du faktisk en ADV sykkel jeg liker som faktisk også er uten nebb :thumleft Mulig det er resten av kåpen som gjør at jeg kan like den på tross av at den mangler nebbet.
Jeg likte den faktisk så godt at jeg hadde den med i valget i høst. Men jeg har nevnt det i noen andre tråder i fjor at denne sykkelen var meget interessant.
Den har ESA , TC , ABS og LED lykt. Mangler aktive dempere , men var fin å kjøre. Dog ble jeg litt skuffet over vindbeskyttelsen og den opplevde kvaliteten på brytere og instrumenter.
Likte dessuten dette kontrollhjulet på GS'en svært godt. En fin liten detalj som gjør at man kan bla seg gjennom menyer og navigasjon uten å ta hendene fra styret. Hendelen for cruisekontrollen er også betjeningsvennlig på GS synes jeg.
Synes også innstilling av ESA og kjøremodus var enklere på GS'en enn KTM Adventure. Jeg liker heller ikke så godt digitale visere. Lysene til GS'en virker også mer avansert med både LED kjørelys som slår automatisk over på hovedlys ved mørke. Hovedlysene er også LED , noe som visstnok er første gang på en motorsykkel. De originale LED ekstralysene som også er LED har akkurat samme fargetemperatur som hovedlysene. Små detaljer som KTM ikke har vært like flinke til synes jeg. Det er også større plass på setet til GS'en enn på KTM Adventure og setet på GS kan justeres i høyden hver for seg siden fører og passasjersetet er delt. Passasjeren sitter også høyere på GS enn på KTM'en , og passasjersetet kan tas av for større bagasjeplass om man er alene. orginalavisene til KTM Adventure ser etter min mening lite tiltalende ut , selv om de fleste velger uoriginale her.
Dette er småting for noen , men avgjørende for meg :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39788
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

DrGreve skrev: Ja, farsken, jeg glemte katta...
Har flere bilder av en gromsykkel.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... fa60de.jpg[/img]
Se der, ja!
KIWI, helt lik den som tydelig vises på dette bildet, var min første hjelm etter at jeg ble tung-MC eier i 1991 :-)

Ellers kan jo dette bildet passe fint inn i denne tråden:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=90894#p90894" onclick="window.open(this.href);return false; ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:
KrankenWagen skrev:Nå begynner det å fleske seg til her. :P :p
Når det går opp for Bringisen at han har malt seg opp i et hjørne, og at BMW IKKE konstruerte de første nebbdyrene, men derimot har gjort det som han beskylder japanere for... KOPIERE, da begynner han å... ro, med å fortelle at når DR750/800 kom, vakte den ingen oppmerksomhet.

Vel, jeg kan fortelle deg at det gjorde den!
Jeg husker godt vi diskuterte den, og alle var fullstendig klar over den og hadde sine meninger.
Men vi var jo brukere av sånne sykler dengang, husk på at det var jo ikke mote å ploffe rundt på sånne sykler da. :P :p
Hollendere hadde litt å si dengang om entenschnabel og


Så konklusjon, Suzuki var først ute, den lagde oppmerksomhet, og tyskerne har kopiert den designen.
Flere som mener det.

Og å hevde at japs bare er kopister og redde for ny design og teknologi er jo direkte historieløst, siden vi snakker om Suzuki, hva med Katana 1100... Et desiginikon den dag i dag som bare stiger i verdi.
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a127/ ... 8e9220.jpg[/img]

Kawa lagde den første hekken;
"In 1972, Kawasaki designers took a progressive leap forward in overall design appearance with the creation of the first race tail on the H2 as well as on the 350 cc S2 Mach II. The race tail covered most of the taillight assembly behind the seat and allowed for a less conspicuous rear fender. This design innovation would be copied and seen on the 1977 Yamaha RD250 and 400 and nine 1978 Suzuki models, beginning with the GS1000 down to their 250 cc bikes" Linkelunk

Julen er lang, kjør på. :roll
Ja, farsken, jeg glemte katta...
Har flere bilder av en gromsykkel.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... fa60de.jpg[/img]

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... a9e1ab.jpg[/img]

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 9e5e0b.jpg[/img]

[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... ea798b.jpg[/img]
Ser noen svært gjerne har lyst til å fortsette å diskutere Bringisen , men jeg må dessverre beklage at det for min del stoppet i innlegg nr. 1025 etter arrestasjon av flere debattanter :vs
Så til bildene her. Det jeg husker best med Katana var ulykkene på grunn av de elendige kjøreegenskapene. Husker spesielt meget godt en svært stygg dødsulykke i Bergen på 80 tallet. Noen mente til og med at den burde bli forbudt , ut over dette vet jeg ikke så mye om disse syklene. Av en eller annen grunn interesserte de aldri meg.
Noen som kan fortelle mer om dette var en myte eller om det var hold i ryktene om denne spesielle sykkelen ?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:Ja , det nebbet , det nebbet. Lurer på om BMW ingeniørene hadde forutsett at en plastdel skulle kunne lage så mange diskusjoner og blir så kopiert som denne plastdelen.

Først var denne plastdelen en skjerm som var plassert høyt oppe for å ta av sprut.
....
Etter hvert fikk man skjermen plassert nede over hjulet fordi spruten da lettere ble holdt nede , nebbet var kommet opp i tillegg for å lede ekstra luft til oljekjøleren.
...
I dag har nebbet blitt designet , slik at det etter min mening ser pent ut. I dag har også nebbet flere funksjoner som å lede luft til motoren og fungere som en del av vindbeskyttelsen. Det har blitt bredere og lenger og er utformet med tanke på dette.
....
Etter min mening finnes det ikke en sykkel med et penere og mer nyttig "nebb" enn på R1200GS.
Nebbet ... som sagt, jeg er ikke overbevist om hvor bevisst dette med kjølingen var.
Motoren er vel kjent for sin robusthet, også mtp temp.
Når er det størst sannsynlighet for oppheting? Er det ved landeveiskjøring eller er det ved krypefart i ulendt terreng?
Jeg tror ikke den lille endringen i luftstrømmen er av noen som helst betydning med tanke på kjølingen, men bevis gjerne at jeg tar feil. Dvs, kanskje den bidrar litt, men etter hva jeg forstår er det ikke nødvendig. Det finnes jo andre luftkjølte motorer der sylinderene sitter mye mere beskyttet for fartsvinden. Var overoppheting et problem på boxeren før nebbets tid. Næ, trukke det.
Første gang jeg hørte om dette med kjølingen var det en kar som spekulerte litt fritt, han hadde hørt omen kar som kjente en kar som trodde at kanskje kjølingen ble påvirket av nebbet.
Er det noen som har sett at BMW har sagt nebbet har denne funksjonen?
Jeg tror at BMW så nebbet på en Suzuki, syntes det var passe stygt, og kopierte det.

Simpson sa:
"Ser at greven klager på boksertwinen til BMW og mener at den er utdatert siden det er en 100 år gammel konstruksjon.
Men hva sier det? Jo at det er en genial konstruksjon som fortsatt i 2013 i aller høyeste grad er på høyden med alle andre konfigurasjoner av motorer.
Lurer på om Honda fortsatt bruker V4 etter 100 år"
V-motoren er en like gammel konstruksjon som Boxeren, og det var vel hverken BMW eller Honda som fant opp noen av dem, så her har vel ingen av de noen større grunn enn den andre til å slå seg på brystet.
Ellers så ser jeg at det er et par stk som ikke forstår poenget med nakensykler ... og det er de samme
som sier at utseende er et viktig moment under sykkelkjøp, historie og entusiasme er andre ting de trekker frem.
De har også nevnt at de liker at teknikken er synlig.
At folk som er opptatt av slike ting ikke ser poenget med nakensykler er en merkelig tanke ...
man trenger ikke like syklene, men man bør vel skjønne filosofien bak ethvert sykkelvalg.
Jeg tror at de som kjøper nakensykler er entusiastiske motorsyklister som kan litt historie.
Så tror jeg at mange av de som kjøper GS i dag, lider av sterkt fremskreden dingsedilla

Svar