Jeg så det, men jeg er ikke så interresert i hva andre sier den er verdt. Jeg sier hva den er verdt for meg og ut fra eget standpunkt. Tempoen jeg hadde var i følge kjennere verdt 8-9.000 kroner. Jeg fikk 14.000 for den. Dermed var den verdt 14.000 for han som kjøpte den, fordi han ville ha akkurat den modellen jeg hadde, som forævrig var litt skjelden. Vertfall skjeldnere enn andre.gsx750_80 skrev: 27 des 2018, 15:37"At DU mener den er hinnsides for dyr bør jo heller ikke bety noe annet enn dine meninger."Bjerknez skrev: 27 des 2018, 14:47Skulle den bli solgt for 130.000,- så vil jeg si prisen var "riktig". At DU mener den er hinnsides for dyr bør jo heller ikke bety noe annet enn dine meninger.gsx750_80 skrev: 27 des 2018, 14:11Bjerknez skrev: 27 des 2018, 13:49Nå er det nå en gang slik at det er markedet som bestemmer hva ting er verdt. Hvis noen mener en ting er verdt den summen så er den faktisk verdt den summen. Uavhengig av hvor mye man forstår seg på slikt.gsx750_80 skrev: 27 des 2018, 12:02Jeg har fulgt med litt på markedet for eldre japanske MC i snart 10 år. Jeg kan garantere deg at prisen for den sykkelen der, 130 000 kr., er hinsides. Hadde det dreid seg om en strøken, original, tidlig Z900, kunne en slik pris oppnås.Bjerknez skrev: 27 des 2018, 04:19
Jeg tenkte litt det samme. Hvis den er så strøken som det hevdes så synes jeg ikke den prisen var avskrekkende. Altså for en samler eller en entusiast som ser verdien.
Jeg synes dem er litt tøffe, på sin egen måte. Kunne tenkt meg noe slikt, men ikke til den prisen der. Skulle jeg hatt noe slikt måtte det vært en som var i god teknisk stand, men som samtidig ikke så ny ut. Skulle jeg hatt noe slikt måtte det bli noe som det ikke var så nøye med.
Det er noen få, ikoniske modeller som oppnår priser i det området, forutsatt at en rekke andre kriterier er på plass. Dette gjelder sykler som Kawasaki H2 750, Honda CBX 1000, enkelte tidlige CB750 "ohc".
Hvis du sier at 130 000 kroner er en ikke avskrekkende pris for den sykkelen sier det meg to ting:
1)Enten er du kunnskapsløs om det du her uttaler deg om.
2)Du trollet.
Jeg heller mot 1)
Forøvrig: God jul.
Men ja, du har så klart helt rett. Jeg er helt kunnskapsløs når det kommer til komersiell verdisetting av kjøretøy.![]()
Jeg skal kommentere setning for setning:
Bjerknez: "Nå er det nå en gang slik at det er markedet som bestemmer hva ting er verdt."
Det er stor grad av sannhetsgehalt i utsagnet over. Markedsprisen i dette tilfellet er langt under 130 000 NOK.
"Hvis noen mener en ting er verdt den summen så er den faktisk verdt den summen."
At en eller annen tilfeldig "avviker" mener at en ting er verdt en viss sum betyr ikke at det er fornuftig å si gjenstanden er "faktisk verdt den summen.".
Når jeg sier noe om prisnivået mener jeg naturligvis ikke å si noe om hva en eller annen tulling måtte kunne å si om prisen. Jeg ønsker å si noe om en mer generelt akseptert pris.
"Men ja, du har så klart helt rett. Jeg er helt kunnskapsløs når det kommer til komersiell verdisetting av kjøretøy."
Ikke tillegg meg meninger om noe jeg ikke har uttalt meg om. Jeg har ikke sagt at du generelt er kunnskapsløs når det gjelder prising. Jeg uttalte meg i noen grad om prising av eldre japanske sykler, som er et smalt markedssegment.
Vi snakker vel om verdisetting av kjøretøy her og når du da skriver "Enten er du kunnskapsløs om det du her uttaler deg om" så er det vel nettopp det du sier, eller vertfall vil ha meg til å tro. Uansett så har jeg ingen problemer med det, fordi jeg vet jeg ikka har noe som helst kunnskap om dette, noe som forøvrig ikke bør være noen hemmelighet.
At jeg ikke er generelt kunnskapsløs er jeg dog helt sikker på. men det vi snakker om her er ikke helt mitt felt.
jeg nevnte bare at jeg ikke syntes prisen var så hinnsides i mitt hode, hvis det som står i annonsen stemmer ellers.
Jeg viste bla til en lenke der den var verdsatt til 130 000 i perfekt stand.
Bestod du norskfaget på skolen?
Hadde jeg lagt den ut til den prisen kjennere mente den var verdt hadde jeg gått glipp av de siste 5.000 kronene.
Spørsmålet om jeg besto norskfaget var vel en merkelig uttalelse fra et voksent menneske?