kz1300 skrev:Jeg tror jeg vil forsøke meg på et innlegg i denne tråden, jeg har som dere ser av avataren min en Multistrada 2013 modell. En sykkel som det diskuteres om er en Adventure sykkel eller ikke. Slik jeg oppfatter det så er Adventure begrepet ikke er en betegnelse som har så veldig lang historie.
Er enig med Jonnykr at dette begrepet har utviklet seg fra offroad sykler gjennom enduro begrepet til dagens begrep Adventure sykkel. På den veien fra ren offroad sykkel til dagens Adventure har som mange har kommentert syklene utviklet seg fra rene offroad sykler med 21" framhjul og 19" bakhjul med knastedekk til dagens Adventure sykler som har 19" eller 17" hjul som er mer egnet på asfalt enn offroad.
Så i forhold til det jeg har lest meg fram til så er dagens Adventure sykler delte i KTM Adventure som heller mer mot segmentet enduro til Ducati Multistrada som heller mer mot asfalt segmentet og BMW GS i mdten som har gode kombi egenskaper både mot asfalt og grus. Men fremdeles er alle tre syklene innenfor Adventure begrepet slik jeg har forstått det. I mellom disse ytterpunktene er det mange merker som har sine spesialiteter innen dette segmentet. Men hvis vi kan være enige om at KTM Adventure og Ducati Multistrada er ytterpunktene er det lettere å forstå segmentet.
Det som er "konflikten" her og som de lærde der ute strides om, er at om Ducati Multistrada som konstruksjon faller inn under begrepet Adventuresykkel. Og Ducati selv, kaller sin Multistrada for en Touring og bidrar selv til forvirringen.
Man må mener jeg ha et utgangspunkt for hva som er hva her. Og ugangspunktet for såkalte Adventuresykler ER offroad/endurosykler og begrepet oppsto i relasjon til kjøring utenfor allfarvei. Det er jo en GRUNN TIL at selv dagens store Adventurere testes på grus og i hverfall offroad light.
Og da kan man mener jeg og mange med meg ikke forlate utgangspunktet og nedprioritere det uten å vippe over i et annet segment eller som en mellomting av det igjen. Mange kaller Multistradaen for en "bastard". Jeg mener det er en Touring. (Min personlie mening.)
Og som sagt, det er ingen tvil om at Ducati med sin Multistrada har prioritert asfalt fremfor (offroad). Konstruksjonen har mye mer til felles med en Supermotard, enn med en Adventuresykkel. 17 hjul rund baut er Supermotard oppskrift. De konkurrerer som kjent på både asfalt og grus
Supermotard kjøres på lukkede baner som består av cirka 60-70 prosent asfalt- og 30-40 prosent grusunderlag. Motorsyklene er motocrossmotorsykler ombygget med kraftigere bremser, stivere støtdemping og mindre hjul enn i motocross, samt spesialdekk for grus og asfalt, grovt forklart.
Med andre ord, en god beskrivelse på en Ducati Multistrada.
Og det er ikke noe dårlig betyg det, men om den kan kalles en Adventuresykkel med de forståelsene som ligger i det basert på utgangspunktet, ja det strides fortsatt mange der ute om.