MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Godtvoksen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Godtvoksen »

Baron von Waffel skrev:
Hadde dette vært en sak om bilisten var en ung mann og motorsyklisten en dame på scooter? Er det ufint mot domstolene å spørre?
Syntes ikke det er ufint, men helt på sin plass. Undrer meg på om du kjenner til straffeutmålingen på kun 18 dager ubetinget, hvordan er den i liknende saker? Mindretallets syn om kun betinget fengsel er helt ufattelig. :oh

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Godtvoksen skrev:
Baron von Waffel skrev:
Hadde dette vært en sak om bilisten var en ung mann og motorsyklisten en dame på scooter? Er det ufint mot domstolene å spørre?
Syntes ikke det er ufint, men helt på sin plass. Undrer meg på om du kjenner til straffeutmålingen på kun 18 dager ubetinget, hvordan er den i liknende saker? Mindretallets syn om kun betinget fengsel er helt ufattelig. :oh
Jeg spør om det er ufint fordi jurister er oppdratt til å ha stor respekt for Høyesterett. :notworthy:

Fra studietiden husker jeg to av disse dommerne, Falkanger og Webster, men hadde ikke særlig kontakt med dem. Dog en del felles venner med Webster. Hun var en sånn flink vestkantjente som sikkert aldri har gjort noe så galt som å kjøre MC. Men kanskje scooter?

Jeg er ikke inne i straffutmålingen for trafikkforseelser. Men i utgangspunktet er det jo skadefølgen som gjør dette til en straffesak. Og det burde vært ny oppkjøring for denne damen. Det er viktigere for meg som trafikant enn om hun må sitte.

Samtidig tror jeg almennprenensjonsvirkningen overfor eldre damer er størst nåe en av dem settes inn. :lol
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Som æ på en måte nevnte lengre oppe i tråden hadde hun automatisk blitt nøtt til å kjøre opp på nytt vist de hadde tatt førerkotet for mere enn 6 måneder.
Sannsynligvis derfor de satte det til nettopp 6 måneder.

Når det gjelder preventiv virkning så virker nok dette STERKT for folk i høy alder, de ser på det som STOR SKAM å måtte sitte inne, tror det virker mindre preventivt dess yngre folk er...?

I ettertid hadde det IKKE vært urimelig at de dommerne (både legdommerne og de høyere opp i systemet) som har vært imot å dømme henne SELV hadde blitt dømt til å ta en ny oppkjøringstime! Hadde de strøket, hadde de mistet førerkortet inntil de hadde greid det!!!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Pollti

Legg inn av Pollti »

Dette er rein påstand fra min side: jeg mener å huske at legdommerene og var litt opp i høy alder, men helt klart det var dønn sikkert 2 litt voksne damer(høyt i 60 årene mener jeg å huske ?). Så kan må jo spørre seg om hvor partiske de er ? Jeg syntes det er på grensen av samfunnsnyttighet å belaste Høyesterett med noe så tåpelig som denne saken her. Dama som brøytet Mc føreren ned dumma seg ut. Ta straffen, monter motorvarmere og kom ut som en klokere fører av motorvogn om noen uker. Hvor dum advokaten hennes er jo også et spørsmål. Ganske dum syntes jeg siden han tok saken videre.

Pollti

Legg inn av Pollti »

MaxTron skrev: I ettertid hadde det IKKE vært urimelig at de dommerne (både legdommerne og de høyere opp i systemet) som har vært imot å dømme henne SELV hadde blitt dømt til å ta en ny oppkjøringstime! Hadde de strøket, hadde de mistet førerkortet inntil de hadde greid det!!!

Legdommerene var vel ikke i mot å dømme henne, de var bare enig med forsvareren hennes. Og det har de rett til.
De har ikke vært involvert og kan ikke straffes for det. Men dama som kjørte MC føreren ned slapp alt for lett unna. Det burde blitt ny oppkjøring som et minimum. Jeg er ikke helt sikker på om dette kvalifiserer til fengsels straff, jeg syntes kanskje ikke hun burde få det. Men 12 måner + for førerkortbeslag syntes jeg er ok sett i lys av hun var "vrang" og motsatte seg alt fra dag 1.
Jeg har selv kjørt ned 1 MC med bil hvor jeg ikke så noe før han satt midt i grillen. Jeg ungikk enhver form for straff da jeg innrømte til politiet at jeg ikke så ham før 32 cm før han satt i grillen men her spilte nok lysforholdene inn til min fordel også. Da politiet hyggelig forklarte at sorry, du har driti deg ut så var det bare å være enig. Men det er ca 30 år siden og da var ting litt anderledes enn i dag. Hadde jeg mått møte i retten for dette i dag ville jeg ha tatt mine 6mnd uten lappen,sendt gutten 1 konfekteske og vært så glad som en kan være etter å ha påført andre fysiske skader.

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Pollti skrev:
MaxTron skrev: I ettertid hadde det IKKE vært urimelig at de dommerne (både legdommerne og de høyere opp i systemet) som har vært imot å dømme henne SELV hadde blitt dømt til å ta en ny oppkjøringstime! Hadde de strøket, hadde de mistet førerkortet inntil de hadde greid det!!!

Legdommerene var vel ikke i mot å dømme henne, de var bare enig med forsvareren hennes. Og det har de rett til.
De har ikke vært involvert og kan ikke straffes for det. Men dama som kjørte MC føreren ned slapp alt for lett unna. Det burde blitt ny oppkjøring som et minimum. Jeg er ikke helt sikker på om dette kvalifiserer til fengsels straff, jeg syntes kanskje ikke hun burde få det. Men 12 måner + for førerkortbeslag syntes jeg er ok sett i lys av hun var "vrang" og motsatte seg alt fra dag 1.
Jeg har selv kjørt ned 1 MC med bil hvor jeg ikke så noe før han satt midt i grillen. Jeg ungikk enhver form for straff da jeg innrømte til politiet at jeg ikke så ham før 32 cm før han satt i grillen men her spilte nok lysforholdene inn til min fordel også. Da politiet hyggelig forklarte at sorry, du har driti deg ut så var det bare å være enig. Men det er ca 30 år siden og da var ting litt anderledes enn i dag. Hadde jeg mått møte i retten for dette i dag ville jeg ha tatt mine 6mnd uten lappen,sendt gutten 1 konfekteske og vært så glad som en kan være etter å ha påført andre fysiske skader.
Veel, sånn som æ har oppfatta det så var legdommerne enig i/mente også at motorsykkler er jo så små og kommer så fort at om en kjører ned en i ny og ne bør en ikke straffes for det. (var nok ikke helt ordrett, men dette var essensen)

Med andre ord mente de at det er helt greit å ikke overholde vikeplikt, og skade, potensielt drepe, medtrafikanter vist de er små, vanskelig å se, eller gir inntrykk av å komme fort!!! ](*,) Syns ikke sånt burde gå upåaktet hen.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Hei

Legger inn en filmsnutt om ei MC ulykke for og vise hvor fort det kan skje, skremmende. Er ikke et avisutklipp så hvis moderator er uenig med plassering får du flytte den :-)

http://www.liveleak.com/view?i=ab6_1297017043

Kenneth
Sist redigert av Svolp den 08 feb 2011, 17:13, redigert 2 ganger totalt.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Ikke god den der nei, helt åpenbart kjærringa sin feil, men man ser også bakdelen med litt offensiv kjøring og hurtig nedbremsing. Det kan være en fordel å vise bremselyset i litt mere enn 0,5 sek. til gamle tanter

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Synes ikke det var så veldig aggresiv kjøring, og han står jo faktisk helt i ro i 1 sekund før hun braker inn i han.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Neida det va ikke så veldig agresivt det der, men æ synes likevel at filmen tydeliggjør de potensielle farene hurtig aks og nedbremsing medfører ved køkjøring. I allefall en tanke som slo mæ

Brukeravatar
frodef
Motorsykkelen din: BMW K75

Legg inn av frodef »

jhn skrev:Neida det va ikke så veldig agresivt det der, men æ synes likevel at filmen tydeliggjør de potensielle farene hurtig aks og nedbremsing medfører ved køkjøring. I allefall en tanke som slo mæ
Ja, det er jo såklart damas ansvar, men fyren burde vel ha bedre plass foran seg sånn at han slipper å bremse så fort, får tid til å se i speilet, og plass til å rømme framover.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

frodef skrev:
jhn skrev:Neida det va ikke så veldig agresivt det der, men æ synes likevel at filmen tydeliggjør de potensielle farene hurtig aks og nedbremsing medfører ved køkjøring. I allefall en tanke som slo mæ
Ja, det er jo såklart damas ansvar, men fyren burde vel ha bedre plass foran seg sånn at han slipper å bremse så fort, får tid til å se i speilet, og plass til å rømme framover.
Ja, selv om det va damas feil så e det ting man kan gjøre for å minske farene for slikt

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Men det er jo ikke akkurat som om man forventer å få en bil i ræven på den måten der. For det første, når man ligger bak en bil, og den stopper, så stopper man jo bak den bilen. Og da forventer man jo at de bak ihvertfall har sett at det lå en mc foran de.
Og når man atpåtil har stått i ro i minst 1 sekund, så har jo de bak hatt god tid til å se at man står der, hvis ikke har de lagt alt for langt opp i ræven på deg. I så tilfelle ville du sikkert blitt påkjørt før du klarte å stoppe helt opp.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:Men det er jo ikke akkurat som om man forventer å få en bil i ræven på den måten der. For det første, når man ligger bak en bil, og den stopper, så stopper man jo bak den bilen. Og da forventer man jo at de bak ihvertfall har sett at det lå en mc foran de.
Og når man atpåtil har stått i ro i minst 1 sekund, så har jo de bak hatt god tid til å se at man står der, hvis ikke har de lagt alt for langt opp i ræven på deg. I så tilfelle ville du sikkert blitt påkjørt før du klarte å stoppe helt opp.
Nei, forventer vel ikke men man vet jo at det e en av de hyppigste form for uhell i tett trafikk. Hvis man bremser i et halvt sek. står i ro i ett sek så har ikke dama så veldig god tid. Ett og ett halvt sek. går fort. Det e vel ett fåtall som praktiserer 3 sek. regelen ved køkjøring i byen.
Men æ sa vel tidligere at han typen ikke gjorde noen store stunts, bare at filmen minnet mæ på at det ofte e lurt å være tydelig og forutsigbar i trafikken, det e man ikke hvis man kjører som en kenguru. ( det va vel ikke akkurat det æ sa men pytt pytt)

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg var et lite øyeblikk bekymret for at det var vår alles kjære moderator Globe som var på tur med filmkameraet...

Svar