Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:Her er en sammenligning , litt dårlig , men tatt med mobil rett utfra Bike bladet. Dette er Bike sine egne målinger da og alle effekter er målt på bakhjulet.
BMW og Triumph begynner best med godt moment også under 4000 rpm. Men har minst effekt på topp. Veldig jevne alle sammen.

Bilde
Ser nu lett at jeg foretrekker Triumph sine kurver!
Kan se slik ut ja , og forventet. Men jevnt var det mellom alle , skulle trodd at forskjellene var større. Her er det nok andre egenskaper som er mer utslagsgivende ;-)
Sist redigert av Bringisen den 26 des 2013, 20:42, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

simpson skrev:Dette er tørre data.
Den beste og eneste analysen du kan bruke får du fra sete og ikke fra pc'n.
Men MTS og GS er vel to helt ytterpunkter i ADV segmentet?
Begge to er overlegne sine konkurrenter på hver sin måte.
Det skal være sikkert og visst :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jevnt...? Det er nokså store forskjeller under 4000!
Jeg kjører nu mye under 4000 jeg da, og det gjør nok de som kjører ADV også, skulle jeg tro.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Men det som jeg synes er litt moro er at twinner, enten V, tverrstilt eller bokser fortsatt klarer å henge med i 2013.
Dette er noen av de eldste konfigurasjonene men holder stand etter så mange år, til og med mot de råeste gatesyklene.
Nå kommer Ducati med over 200 hk i en TWIN for gatebruk.
Hvor mye hk, moment og hvor lenge kan twinner fortsatt regne med å være i toppen innen superbike, adv osv?
De er jo underdog de luxe for mange år siden.
Sist redigert av simpson den 26 des 2013, 21:07, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Jevnt...? Det er nokså store forskjeller under 4000!
Jeg kjører nu mye under 4000 jeg da, og det gjør nok de som kjører ADV også, skulle jeg tro.
Ja jeg synes det var jevnt når man tar oppgitt effekt i betraktning. her er jo et spenn fra 125 til 150 hk, ser man på moment kurven er de med minst effekt sterkest under 4000 rpm.
Selv kjører jeg aller mest under 4000 rpm , så for meg er det lykkelig lesning at GS'en gjør det så godt her. Den holder ganske jevnt trutt med den 10 hk sterkere motoren med en sylinder mer. Den er sterkere enn de andre med mye mer effekt.
Det er jo dette jeg har kranglet om i en annen populær tråd på samme tid i fjor :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jepp, er viktig å ha effekten der man mest bruker den, og ikke i enden av skalaen man knapt bruker.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Ja det stemmer absolutt på laveffektmotorer.
Men se litt videre så er rpm = effekt.
Dette er fysikk. Ganske enkelt.
På en ADV er mye effekt, moment nyttig på lave turtall.
På en superbike vil du ha effekten på ett mye høyere turtall.
På alle motorer med høy effekt er det også høyt turtal.
Hvis du kunne få 150 nm på 3000 omdr. Så er det perfekt, men fysikken stopper det.
Eller 200 hk ved 6000 omdr. Samme problem
Sist redigert av simpson den 26 des 2013, 23:07, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JRO »

simpson skrev:Dette er tørre data.
Den beste og eneste analysen du kan bruke får du fra sete og ikke fra pc'n.
Men MTS og GS er vel to helt ytterpunkter i ADV segmentet?
Begge to er overlegne sine konkurrenter på hver sin måte.
Hva legger du i dette Simpson, hvilke ytterpunkter er det du snakker om?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:Ja det stemmer absolutt på laveffektmotorer.
Men se litt videre så er rpm = effekt.
Dette er fysikk. Ganske enkelt.
På en ADV er mye effekt, moment nyttig på lave turtall.
På en superbike vil du ha effekten på ett mye høyere turtall.
På alle motorer med høy effekt er det også høyt turtal.
Jada, som regel mer enn nok :-) ...hvor mye hyler du rundt med på din Simpson sånn til vanlig? ;-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

JRO skrev:
simpson skrev:Dette er tørre data.
Den beste og eneste analysen du kan bruke får du fra sete og ikke fra pc'n.
Men MTS og GS er vel to helt ytterpunkter i ADV segmentet?
Begge to er overlegne sine konkurrenter på hver sin måte.
Hva legger du i dette Simpson, hvilke ytterpunkter er det du snakker om?
Vel, Ducatien er overlegen på vei, effekt, kjøreegenskaper og elektronikk, mens GS er best på offroad, verdenrundtturer, lastekapasitetet osv

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:
simpson skrev:Ja det stemmer absolutt på laveffektmotorer.
Men se litt videre så er rpm = effekt.
Dette er fysikk. Ganske enkelt.
På en ADV er mye effekt, moment nyttig på lave turtall.
På en superbike vil du ha effekten på ett mye høyere turtall.
På alle motorer med høy effekt er det også høyt turtal.
Jada, som regel mer enn nok :-) ...hvor mye hyler du rundt med på din Simpson sånn til vanlig? ;-)
Hele, jeg trenger ikke hyle siden den drar som faen fra lavt turtall, dessuten hyler ikke en TWIN :knegg

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

simpson skrev:
JRO skrev:
simpson skrev:Dette er tørre data.
Den beste og eneste analysen du kan bruke får du fra sete og ikke fra pc'n.
Men MTS og GS er vel to helt ytterpunkter i ADV segmentet?
Begge to er overlegne sine konkurrenter på hver sin måte.
Hva legger du i dette Simpson, hvilke ytterpunkter er det du snakker om?
Vel, Ducatien er overlegen på vei, effekt, kjøreegenskaper og elektronikk, mens GS er best på offroad, verdenrundtturer, lastekapasitetet osv
Jeg skal ikke arrestere deg ennå , men det hadde vært greit med litt utdypning her Simpson :D
Overlegen på kjøreegenskaper og elektronikk f.eks.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:
JRO skrev:
simpson skrev:Dette er tørre data.
Den beste og eneste analysen du kan bruke får du fra sete og ikke fra pc'n.
Men MTS og GS er vel to helt ytterpunkter i ADV segmentet?
Begge to er overlegne sine konkurrenter på hver sin måte.
Hva legger du i dette Simpson, hvilke ytterpunkter er det du snakker om?
Vel, Ducatien er overlegen på vei, effekt, kjøreegenskaper og elektronikk, mens GS er best på offroad, verdenrundtturer, lastekapasitetet osv
Hva gjør MST bedre elektronikkmessig?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Mulig jeg var uklar. Men på landeveien :knegg
Elektronikk? Vel de var først med alt det BMW har idag.
Det var 4 sykler 1 når den kom og har alt av det nyeste av dippiesutter, eller?
Dessuten vi, jeg komme med påstandén at ingen adv vil holde følge med MTS på landéveien, den er overlegen på asfalt.
Sist redigert av simpson den 26 des 2013, 23:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

simpson skrev:mens GS er best på offroad, verdenrundtturer, lastekapasitetet osv
Litt om lastekapasiteten - se her...:
http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=156507#p156507" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

AJ skrev:
simpson skrev:mens GS er best på offroad, verdenrundtturer, lastekapasitetet osv
Litt om lastekapasiteten - se her...:
http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=156507#p156507" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg sammenlignet med MTS

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

Når jeg er ute å lufter meg langs norsk landevei, så ligger jeg å koser meg mellom 4-6k rpm på 6. gir. :thumleft
Skal jeg kjøre litt aktivt på god vei bruker jeg 2. gir. Den gjør 192 km't på 2. gir, så har mye å gå på :prf
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

simpson skrev:
ZZR-Erling skrev:
simpson skrev:Ja det stemmer absolutt på laveffektmotorer.
Men se litt videre så er rpm = effekt.
Dette er fysikk. Ganske enkelt.
På en ADV er mye effekt, moment nyttig på lave turtall.
På en superbike vil du ha effekten på ett mye høyere turtall.
På alle motorer med høy effekt er det også høyt turtal.
Jada, som regel mer enn nok :-) ...hvor mye hyler du rundt med på din Simpson sånn til vanlig? ;-)
Hele, jeg trenger ikke hyle siden den drar som faen fra lavt turtall, dessuten hyler ikke en TWIN :knegg
Den Duc'n din drar vel bra fra 4-5k?
Har ikke prøvd 1098-1198, men hører folk sier den drar mye bedre enn panigalen under 8k.
Under 8k var ikke panigalen spesielt sprek
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:Mulig jeg var uklar. Men på landeveien :knegg
Elektronikk? Vel de var først med alt det BMW har idag.
Det var 4 sykler 1 når den kom og har alt av det nyeste av dippiesutter, eller?
Dessuten vi, jeg komme med påstandén at ingen adv vil holde følge med MTS på landéveien, den er overlegen på asfalt.
At de var først betyr nok bare det at de var villige til å ta litt risiko. Det sier ingenting om nivået/kvaliteten. Jeg synes MST gikk godt, egentlig litt i gærneste laget fir en slik type sykkel. Den var ikke vanskelig, dvs jeg synes det var litt ubehagelig da vinden reiv i beinet i 180+. Den ville mest bare herjes med....skulle vært artig å prøvd både nye GS, Stelvio og ikke minst KTM 1190, samt Explorern.
Men kun for å vite...jeg har jo min favoritt i min favorittgren, så den saken er klar :-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

MH434 skrev:Når jeg er ute å lufter meg langs norsk landevei, så ligger jeg å koser meg mellom 4-6k rpm på 6. gir. :thumleft
Skal jeg kjøre litt aktivt på god vei bruker jeg 2. gir. Den gjør 192 km't på 2. gir, så har mye å gå på :prf
Joda, jeg vet at dere med firere har lengre effektkurve, men det går ikke fortere for det :vs

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

simpson skrev:Mulig jeg var uklar. Men på landeveien :knegg
Elektronikk? Vel de var først med alt det BMW har idag.
Det var 4 sykler 1 når den kom og har alt av det nyeste av dippiesutter, eller?
Dessuten vi, jeg komme med påstandén at ingen adv vil holde følge med MTS på landéveien, den er overlegen på asfalt.
Ok , hvis du ser slik på det så er det ikke noe jeg kan arrestere deg på.

Jeg leser f.eks i Bike sin store test at
" Multistrada har akkurat som BMW , aktiv fjæring sammenkoblet med ABS, traction Control og ride by wire. Du kan akkurat som på BMW stille inn forspenningen etter om du kjører alene , med passasjer eller om du har bagasje. Mye teknologi med andre ord, og til forskjell fra BMW er italieneren et mareritt å konfigurere"

" Sachs-fjæringen arbeider svært følsomt, og ligger på topp sammen med BMW'en"

" Vindbeskyttelsen er svært bra og slås bare av BMW. Dessverre drar motoren ned komfortkarakteren på grunn av vibrasjoner og følsom innsprøytning. Ducatien er kjøreglad og har best styring på grunn av det mindre forhjulet"

Poeng chassis:
Multistrada: 88
GS: 90
Poeng komfort:
Multistrada: 64
GS: 79
Poeng motor:
Multistrada: 124
GS: 118
Poeng sikkerhet:
Multistrada: 87
GS: 88
Poeng girsystem:
Multistrada: 48
GS: 50
Poeng landevei:
Multistrada: 46
GS: 54

Lastevekt GS:
Unladen weight, road ready, fully fuelled 1)
238 kg

Permitted total weight
450 kg

Payload (with standard equipment)
212 kg

Usable tank volume
20 l
Sist redigert av Bringisen den 26 des 2013, 23:46, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:
MH434 skrev:Når jeg er ute å lufter meg langs norsk landevei, så ligger jeg å koser meg mellom 4-6k rpm på 6. gir. :thumleft
Skal jeg kjøre litt aktivt på god vei bruker jeg 2. gir. Den gjør 192 km't på 2. gir, så har mye å gå på :prf
Joda, jeg vet at dere med firere har lengre effektkurve, men det går ikke fortere for det :vs
Nei, der kommer jo føreren inn i bildet, og han kan kjøre fra alle på en RD350 er han go :-)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

MH434 skrev:Når jeg er ute å lufter meg langs norsk landevei, så ligger jeg å koser meg mellom 4-6k rpm på 6. gir. :thumleft
Skal jeg kjøre litt aktivt på god vei bruker jeg 2. gir. Den gjør 192 km't på 2. gir, så har mye å gå på :prf
Hehe , ser at man har forskjellig kjøremønster her ja :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

MH434 skrev:
simpson skrev:
ZZR-Erling skrev:
simpson skrev:Ja det stemmer absolutt på laveffektmotorer.
Men se litt videre så er rpm = effekt.
Dette er fysikk. Ganske enkelt.
På en ADV er mye effekt, moment nyttig på lave turtall.
På en superbike vil du ha effekten på ett mye høyere turtall.
På alle motorer med høy effekt er det også høyt turtal.
Jada, som regel mer enn nok :-) ...hvor mye hyler du rundt med på din Simpson sånn til vanlig? ;-)
Hele, jeg trenger ikke hyle siden den drar som faen fra lavt turtall, dessuten hyler ikke en TWIN :knegg
Den Duc'n din drar vel bra fra 4-5k?
Har ikke prøvd 1098-1198, men hører folk sier den drar mye bedre enn panigalen under 8k.
Under 8k var ikke panigalen spesielt sprek
Jeg har kjørt Panigale og det kan ikke sammenlignes.
Panigale er som en japsefirer, min er totalt annerledes.
Men du er velkommen til å teste min hvis vi møtes.
Min er vanvittig fra 6000.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

ZZR-Erling skrev:
simpson skrev:
MH434 skrev:Når jeg er ute å lufter meg langs norsk landevei, så ligger jeg å koser meg mellom 4-6k rpm på 6. gir. :thumleft
Skal jeg kjøre litt aktivt på god vei bruker jeg 2. gir. Den gjør 192 km't på 2. gir, så har mye å gå på :prf
Joda, jeg vet at dere med firere har lengre effektkurve, men det går ikke fortere for det :vs
Nei, der kommer jo føreren inn i bildet, og han kan kjøre fra alle på en RD350 er han go :-)
Joa, men selv Rossi klarer ikke å lage gull av gråstein!
Den RD350'n nærmer seg gråstein sammenlignet med dagens RR sykkler :-k
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Svar