mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av cannon »

ATWindsor skrev:
Jompa skrev:Nå har jeg lest alle innleggene i tråden, noen av dem er lest flere ganger.
Det er enda ikke kommet frem en eneste tydelig åårsak til ett evt fremtidig forbud mot motorsykler.
Hverken forurensing, støy, ulykkesutsatthet eller annet gjør motorsykkelen til noen værsting som gjør at den bør forbys.
Eller er det jeg som er blind?
Jeg har gjentatt min tydelige årsak mange ganger, nemlig at å kjøre selv på offentlige veier kommer til å bli forbudt, og dermed defacato motorsykkelkjøring på offentlige veier.

Hvorvidt det bør skje eller ikke kan diskuteres, men jeg tror det er det som kommer til å skje, og jeg har vært klar og tydelig på hvorfor og hva som er årsakene bak.
Et eventuelt fremtidig forbud mot å kjøre selv på offentlig vei vil kanskje komme som følge av at (nesten) alle biler har blitt selvkjørende på alle offentlige veier, også omfattende utenlandske biler på norske veier. Kanskje det skjer, kanskje ikke. Uansett tror jeg det er lenge til.
Og hvis det skjer; hvorfor skulle ikke MC også kunne bli selvkjørende på de samme veiene? Hvorfor skulle MC bli forbudt i et slikt scenario?
Motorsykkel (altså fremtidens 2-hjuls motoriserte fremkomstmiddel med 2 hjul etter hverandre og motorytelse som gir forsvarlig trafikk-hastighet) vil i svært mange sammenhenger ha mange fordeler fremfor bil. MC tar mindre plass på veien, krever mindre energi, både ved produksjon og i drift, forurenser mindre, opptar mindre plass ved parkering, osv.
Så igjen; hvorfor skulle MC i et slikt fremtids-scenario bli forbudt???
Jeg vil heller tro og håpe at 5-seters jernbur med 1 person inni blir mer og mer forbudt på steder og i tidsrom der nettopp denne komboen skaper veldig mye problemer allerede idag.
For jobbpendling; personlig går jeg for sykkel med pedaler og med havregrøt som drivstoff......ingen over, ingen ved siden.... :prf

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av ATWindsor »

cannon skrev:
ATWindsor skrev:
Jompa skrev:Nå har jeg lest alle innleggene i tråden, noen av dem er lest flere ganger.
Det er enda ikke kommet frem en eneste tydelig åårsak til ett evt fremtidig forbud mot motorsykler.
Hverken forurensing, støy, ulykkesutsatthet eller annet gjør motorsykkelen til noen værsting som gjør at den bør forbys.
Eller er det jeg som er blind?
Jeg har gjentatt min tydelige årsak mange ganger, nemlig at å kjøre selv på offentlige veier kommer til å bli forbudt, og dermed defacato motorsykkelkjøring på offentlige veier.

Hvorvidt det bør skje eller ikke kan diskuteres, men jeg tror det er det som kommer til å skje, og jeg har vært klar og tydelig på hvorfor og hva som er årsakene bak.
Et eventuelt fremtidig forbud mot å kjøre selv på offentlig vei vil kanskje komme som følge av at (nesten) alle biler har blitt selvkjørende på alle offentlige veier, også omfattende utenlandske biler på norske veier. Kanskje det skjer, kanskje ikke. Uansett tror jeg det er lenge til.
Og hvis det skjer; hvorfor skulle ikke MC også kunne bli selvkjørende på de samme veiene? Hvorfor skulle MC bli forbudt i et slikt scenario?
Motorsykkel (altså fremtidens 2-hjuls motoriserte fremkomstmiddel med 2 hjul etter hverandre og motorytelse som gir forsvarlig trafikk-hastighet) vil i svært mange sammenhenger ha mange fordeler fremfor bil. MC tar mindre plass på veien, krever mindre energi, både ved produksjon og i drift, forurenser mindre, opptar mindre plass ved parkering, osv.
Så igjen; hvorfor skulle MC i et slikt fremtids-scenario bli forbudt???
Jeg vil heller tro og håpe at 5-seters jernbur med 1 person inni blir mer og mer forbudt på steder og i tidsrom der nettopp denne komboen skaper veldig mye problemer allerede idag.
For jobbpendling; personlig går jeg for sykkel med pedaler og med havregrøt som drivstoff......ingen over, ingen ved siden.... :prf
Jeg har allerede gjort rede for hva jeg mener her ganske omfattende, å sitte på en selvkjørende MC har slik jeg ser det lite med MC-kjøring å gjøre, og har veldig lite av de faktorene som gjør at jeg liker å kjøre MC ved seg. Det er derfor jeg mener det isåfall er defacto forbudt. Det vi i dag kaller MC blir isåfall forbudt, selv om noe som i praksis ikke likner så veldig mye tar over.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av gsx750_80 »

ATWindsor skrev:
Jompa skrev:Nå har jeg lest alle innleggene i tråden, noen av dem er lest flere ganger.
Det er enda ikke kommet frem en eneste tydelig åårsak til ett evt fremtidig forbud mot motorsykler.
...
I det første innlegget var det en lenke der bla følgende var skrevet:
"...PICKERINGTON, Ohio -- The new federal safety initiative-Road to Zero-announced [October 5] by the U.S. Department of Transportation ignores a significant sector of the nation's road users-the millions of Americans who choose motorcycles as their favorite form of transportation.
The Road to Zero initiative is a coalition tackling the task of ending road fatalities within 30 years. ..."

og

"...The Road to Zero Coalition initially will focus on promoting strategies such as increasing seat belt use, installing rumble strips, addressing truck safety, undertaking behavior-change campaigns and data-driven enforcement. The coalition then will lead the development of a new scenario-based vision on how to achieve zero traffic deaths based on evidence-based strategies and a systematic approach to eliminating risks. ..."

I forbindelse med en såkalt 0-visjon der ingen skal dø i trafikkulykker, var det (bla) AMA var redd for motorsykkelens framtid.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av thewiz »

Spiller ingen rolle hva staten forbyr, jeg skal kjøre MC uansett.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av simpson »

Tror at ingen her inne vil oppleve å måtte parkere hverken bil eller sykkel i vår leve tid.
At det blir mere alternativer til dagens motorer kommer nok, men ikke forbud.

Svar