Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Gammelgutt

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg må snart bytte bakdekk igjen. Har nå Pirelli Diablo h og det dekket ser ut til at det er hardere gummi midt på, nesten ikke slitt på midten men sidene er slitt. Dekket har gått 10000 km, har bestilt Maxxis Promax igjen, det forrige holdt mer enn 15000 km.

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Geso »

Har endelig kommet i gang med å bytte dekk.

Var på Dekkmann og bestilte 2 stk. Continental road attack dekk.
Fremdekket har kommet og er byttet. Men det viser seg at bakdekket er det leveringstid på. (Var lovet denne uka, men kommer ikke før uke 29/30)

Er det lov å ha forskjellige dekk foran og bak?

Evt. tips til dekk?


Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Globe »

Er ingenting som sier at du må ha samme type/merke dekk foran og bak.

Selv har jeg nettopp skiftet dekk på min TDM900, opplevde det samme som deg med at forhandlerne hadde mange alternative dekk på lager, men da stort sett fordekk :-k

Jeg endte med å velge Michelin Pilot Road 2, dekktypen har kommet godt ut av det i tester de siste 3 åra. Sjekket mange forhandlere, endte opp med Vianor, de hadde disse på lager, for- og bakdekk ;e


Lykke til i jakten :thumleft

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Geso »

Globe skrev:Er ingenting som sier at du må ha samme type/merke dekk foran og bak.


Jeg endte med å velge Michelin Pilot Road 2, dekktypen har kommet godt ut av det i tester de siste 3 åra. Sjekket mange forhandlere, endte opp med Vianor, de hadde disse på lager, for- og bakdekk ;e
Takk for tips.

Vianor hadde ikke Michelin Pilot Road 2 inne før på onsdagen, (og da har jeg dratt på ferie) så det ble ett Metzeler ett eller annet.
(Man tar det man får :D )

Takk for tipset.

Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Gizmodude »

Globe skrev:Er ingenting som sier at du må ha samme type/merke dekk foran og bak.
Ikke i Norge nei, men i Tyskland må du det, vet ikke med andre land ....

Var inne med MC på verksted i Tyskland pga def. hjullager, måtte signere på at de hadde advart meg mot å kjøre videre med bakdekke pga det de mente var en "pussig" slitasje :-k
Til opplysning så var det en slik slitasje man får av å kjøre på norske kurvete veier og ikke bare rett fram :knegg
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Gammelgutt

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Gammelgutt »

Lurer på hva de ville sagt om det bakdekket jeg byttet ut idag. Det var tre flater, en på hver side og en midt på, ikke antydning til kurve.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av RuneMC »

Har p.t. Z6 både foran og bak. Veldig godt fornøyd med disse - gir god trygghetsfølelse og sitter godt både i vått og tørt. Z6 fordekket begynner å nærme seg minimums mønsterdybde etter ca 10K++ km så bestilte et nytt Pirelli Diablo fordekk forrige uke fra motorsykkeldekk.com Mest for å prøve noe nytt og se om det er tilnærmet like godt - isåfall sparer man noen kroner på en slik forbruksvare.
Igår lå det brev :eh i postkassa fra Tollpost datert 16. juli om at dekket var klar for utkjøring og måtte kjøres ut/hentes innen 23. for å unngå lagerleie. Selv om jeg skrev inn tlf-nr mitt i bestillingen (!) Nåvel bestilte utkjøring sporenstreks og fikk det levert før kl 9 idag og datokoden på dekket ser veldig bra ut ihvertfall 2510 - dvs produsert uke 25 i år. Går vel knapt an å få det nyere. :thumleft

Har alt nødvendig utstyr for dekkskifte som jeg investerte i forrige gang, så nå skal jeg bare slite litt mer på dekket som sitter på før bytte.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Erman »

Globe skrev:Er ingenting som sier at du må ha samme type/merke dekk foran og bak.
Selv har jeg nettopp skiftet dekk på min TDM900, opplevde det samme som deg med at forhandlerne hadde mange alternative dekk på lager, men da stort sett fordekk :-k
Jeg endte med å velge Michelin Pilot Road 2, dekktypen har kommet godt ut av det i tester de siste 3 åra. Sjekket mange forhandlere, endte opp med Vianor, de hadde disse på lager, for- og bakdekk ;e
Lykke til i jakten :thumleft
Det stemmer, men likevel produserer mange fabrikanter fremre og bakre dekk som utfyller hverandre. Se for deg at du har dekk med langsgående vannstripe på midten og bakre dekk som ikke har dette, og omvendt.
Man får et vesentlig endret kjøremønster... men det står selvsagt opp til føreren av sykkelen hva de synes er akseptabelt.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Togmannen »

RuneMC skrev: Har alt nødvendig utstyr for dekkskifte som jeg investerte i forrige gang, så nå skal jeg bare slite litt mer på dekket som sitter på før bytte.
Tør jeg spørre hvor du kjøpte og hva?(Verktøy) Skal legge på nytt framdekk nå og leter etter gode felgbeskyttere. Og håper jeg har alt jeg trenger, kjipt å sette sammen for så å dra på butikken igjen..

Når det gjelder dekk/anbefalinger, vil jeg gjerne anbefale Z6 I som et godt allround dekk. Sitter over forventning bra for et touring dekk på tørt, litt skuffet over våtegenskaper, blir ganske sliten å få maks ut av det da jeg synes det blir litt nervøst. Men fremdeles bra til touring. Retningsstabilt. Bakdekket har holdt i ca 6000 km og er ca 30% slitt. Sitter greit i svingene, men slipper relativt fort når det gjør det. Ikke noe problem med fullt nedlegg.

Hadde Dunlop Roadsmart bak før, holdt 18 000 km før det MÅTTE byttes. Passer på ut fra lyskryssene men elsker å skli inn på bakhjulet inn i svingene. Hardt på midten, mykt på sidene. Ikke imponert over grepet, men veldig lett å lese, dvs dekket begynner å skli en del rundt når du begynner å nærme deg maks grep. Trenger litt viljestyrke for å utnytte det fullt ut. Synes Z6 I dekket har mer grep men mindre forvarsel før det slipper. Fordekket holdt 24 000 km, og var slick på sidene, men fremdeles 2mm mønster på midten. Fordekket ga ikke nok grep til fullt nedlegg. Dårlig grep på vått føre.

Setter nå på M5 foran og håper det balanserer slitasje foran og bak.

Noen som vet om noen som legger om billig i Oslo/nærheten? Fastbikes ville ha 2000 kr for bare jobben....LOL! Hadde tenkt å lære meg det selv ved å gjøre det, men så er det tia da.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av AJ »

Heisan Togmannen,
og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Jeg bor 6 mil nord for Oslo og her på Hadeland vet jeg at Gran Dekk legger om for kr. 200,- pr. (løse medbrakte) hjul. Samme hos Hadeland MC og Fritid på Brandbu.
Men begge stedene er jo et stykke unna Oslo, da... :8-[

Byttet for øvrig fordekk tidligere i år og gjorde dette hos Absolut Dekk i Brumunddal til en brukbar pris.
Fin og passe lang dagstur herfra til Brumunddal for denslags 8) Og fint å slippe jobben med å ta av hjula sjøl... ;-);)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Togmannen »

AJ skrev:Heisan Togmannen,
og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

...snip..

Og fint å slippe jobben med å ta av hjula sjøl... ;-);)
Takk for det :-) Har hengt rundt her ett og et halvt år så jeg føler jo litt som jeg kjenner dere litt.

Greit å gjøre ting sjøl så en får litt kunnskap dersom en er på tur og havner i knipe, men etter jeg flytta til Oslo i vinter har jeg ikke plass til særlig verktøy eller depotstøtter. Og siden det var streik kom ikke dekket før jeg var ferdig med besøket mitt hjemme i Trondheim så rakk det ikke da.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av RuneMC »

Togmannen skrev:
RuneMC skrev: Har alt nødvendig utstyr for dekkskifte som jeg investerte i forrige gang, så nå skal jeg bare slite litt mer på dekket som sitter på før bytte.
Tør jeg spørre hvor du kjøpte og hva?(Verktøy) Skal legge på nytt framdekk nå og leter etter gode felgbeskyttere. Og håper jeg har alt jeg trenger, kjipt å sette sammen for så å dra på butikken igjen..
Jeg kjøpte flg fra Biltema:
Depotstøtte foran (219,-)
dekk-verktøy (599,- men helt nødvendig for mine dekk - pass på å sjekke beholdning på aktuell Biltema butikk, var tomt i en og kun 1 igjen på en annen når jeg kjøpte i vår)
hjulbalanserer (299,- hoppet over å bruke den sist, men bør vel egentlig gjøres)
avbalanserings-vekter (16,90)
2x dekkmonteringsverktøy (2x 89,90)
Klippet biter fra en brukt isboks for å ha imellom felg og spaker (0,- og så får man alibi for å spise en 2liters pistasj sørlands-is :D )
Totalt: 1313,70 kr som er godt under prisen du fikk på omlegg og som er litt under prisen mange tar for omlegg av 2 stk medbrakte dekk (750,- pr dekk)

Skal du bytte bak trenger du selvfølgelig bakre depostøtte også. Har man midtstøtte klarer man seg kanskje uten depotstøtter ...i tillegg må man evt kjøpe det som trengs av div skrutrekkere og skiftenøkler (vil avhenge av sykkel og hva du har av verktøy fra før)

Nydekket skal ha et rødt punkt et eller annet sted som markerer letteste punkt - fordel hvis det er over ventilen som er tyngste punkt på felgen. Videre må nydekket pumpes opp til en god del overtrykk før det "popper" mot felgkanten. Deretter ned med trykket til riktig trykk. Alle vet også at nye dekk har en magnetisk effekt på skruer, stifter, spiker og annet, så lurt å ha med et lappesett så man ikke blir stående langs veien. Vel er det best å få gjort fra innsiden med propp, men lappesettet funker bra når det er søndag og milevis til nærmeste verksted... og evt som løsning inntil du får byttet dekk. Som regel er det sterk nok "magi" å ha med et lappesett for at punktering ikke skal skje... :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Togmannen »

Takker:)

Da fant jeg plutselig riktig kategori og der var det jo felgbeskyttere og. Det er tomt for det meste bortsett fra depotstøtter på Alnabru for tia men de bestiller vel fort opp.

Vianor skulle ha 195 kr for omlegging og balansering men hadde kun lov til det og ikke ta av og sette på, så da var jeg jo like langt. Hvis jeg først må skaffe plass til depotstøtter kan jeg jo få plass til resten og. Penger spart er penger tjent.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Onsløv »

RuneMC skrev: Klippet biter fra en brukt isboks for å ha imellom felg og spaker (0,- og så får man alibi for å spise en 2liters pistasj sørlands-is :D )


NammIS!

Eller om man ikke ønsker å spise opp all isen på en gang, så kan man ta noen biter av en hageslage og kutte de på tvers for å legge innpå felgen.
RuneMC skrev: Som regel er det sterk nok "magi" å ha med et lappesett for at punktering ikke skal skje... :thumleft
Det er helt sant, punkterte ikke en gang på ferieturen min pga mitt lappsett som jeg har med meg under setet :D

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Togmannen »

Da er nytt Metzeler M5 fordekk montert og langprøvd i dag. Må bare innrømme at sykkelen fullstendig har skiftet karakter. Fra usikker og delvis nervøs på Dunlop Roadtech til kvikk, tillitsfull og responsiv på M5.

Kom inn i en sving på vei til Oslofjordtunnelen og tenkte at noe var galt.. da lå jeg 20km/t over der jeg pleier. Og uten å merke det på sykkelen. Får se etterhvert hvor holdbare de er. Gamledekka holdt ut i 20 000km så får håpe de iallefall tåler halvparten.

Føler at jeg har MYE bedre grep med disse, og jeg ble straks mere trygg på svingene. En meget god følelse. Det kostet 1050 spenn så får se om det blir det samme bak neste gang, og må si jeg er fornøyd av kombinasjonen M5 foran og Z6I bak etter 4 timer i salen.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Svar