Automatisk lett lappen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev: Æ mene fremdeles det e mye nyttig lærdom de "eldre" har gått glipp av. Æ trur også det finnes en del eldre mc-folk som kjører veldig pent, så pent at de aldri har måttet foreta en unnamanøver eller en nødbrems og egentlig aldri har prøvd noen av delene.
I Kirka og på bedehusene er det mange som tror, det vet jeg mye om som bor på bibelbeltet også kalt "det mørke fastlandet". Og jeg tror det er mye nyttig erfaring de "unge" foreløpig ikke har opparbeidet seg. Fakta er i alle fall at gjennomsnittsalderen på MC-førere har gått opp i forhold til tidligere. Jeg mener å husker å ha lest at den nå ligger på ca 40 år. Dette fakta tror jeg har fått ulykkestatistikken nedover. Ellers er det klart at trafikkbildet i dag er et helt annet en hva det var i 1972, og det i seg selv krever selvsagt økt trafikkopplæring. I 1972 så hadde vi kun en motorvei her i landet. Den var i Lierbakken før Drammen... :thumleft
Sist redigert av Godtvoksen den 23 feb 2011, 19:26, redigert 1 gang totalt.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

Je sku visst også vært 6 fot nede men æ har stått an av - det verste sikkerhetsmessige jeg kan huske må være når vi var på ferie med arbeidsbilen til min far 2 personer foran i VW transporteren som hadde halvvegg bak fremsetene og som var godt rengjort for anledningen - meg og broderen satt på en rørstol fra kjøkkenet (en toseter sådan) som ble flyttet ned i bilen som 2 rad og så satt bestemor i en campingstol ved siden av - hun skulle kjøres hjem (opp setesdalen og en del mil til). Dette var riktig nok på 60 tallet og ett godt minne :). Det gikk godt, heldigvis og heldigvis har det gått fremover.

Når Maxtron trekker frem ulykkesfrekvenser etc så er det nok en sak som ikke skal glemmes - på vår tid (60-70 og beg. av 80 åra) fantes (nesten) ikke MC sjåfører i femtiåra. De kjørte bil. Ikke i 40 åra heller og nesten ikke i 30 åra. De var fra lappalder og opp til 30+ og de aller fleste kjørte som om fanden var i hælene på dem. Mange forulykket og prosentvis i forhold til antall MC førere ble det mange dødsulykker. Etter hvert har det jevnet seg ut - opplæringen har bedret seg og de som har overlevd ungdom uten opplæring har fått vett og forstand og statistikken har gått som du viser. Antallet MCførere har økt dramatisk.

At enkelte kan trekke ut at noen forsvarer å gi sønnen på 20 nøkkelen til MCen uten opplæring i dette er bare dumt. Det er det ingen som har sagt eller påstått.

At jeg kunne gjort det til min 40 årige sønn når den tid kommer er en annen sak, prøv, men bruk hue og så ville jeg ha kommet med en god del ordrer som jeg vet ville bli fulgt, men ikke når han var 20. Vi har håpet og det har heldigvis blitt sånn at ingen av dem har tatt MC lappen før de var 25 og de er voksne, noe en 18 - 20 åring ikke er. Nå er de voksne nok til å se at tull får gjerne konsekvenser, og da kjører de deretter.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Mye sant der ja!!

Er sikkert en sammenheng mellom innføringen av mellomklasse og ulykkesstatestikken også, ivertfall for de alvorligste ulykkene.

Syns det burde ha vært mellomklasse på bil og, foreksempel 60hk max :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

MaxTron skrev:Mye sant der ja!!

Er sikkert en sammenheng mellom innføringen av mellomklasse og ulykkesstatestikken også, ivertfall for de alvorligste ulykkene.

Syns det burde ha vært mellomklasse på bil og, foreksempel 60hk max :thumleft
NÅ ble vi enige ja - mellomklasse på bil med maks effekt tror jeg må inn snarest. Kalrer de det på MC så kan de få det til på bil også. Hvor grensen skal være vet jeg ikke men....

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MrErling »

Duville skrev:Når Maxtron trekker frem ulykkesfrekvenser etc så er det nok en sak som ikke skal glemmes - på vår tid (60-70 og beg. av 80 åra) fantes (nesten) ikke MC sjåfører i femtiåra. De kjørte bil. Ikke i 40 åra heller og nesten ikke i 30 åra. De var fra lappalder og opp til 30+ og de aller fleste kjørte som om fanden var i hælene på dem. Mange forulykket og prosentvis i forhold til antall MC førere ble det mange dødsulykker. Etter hvert har det jevnet seg ut - opplæringen har bedret seg og de som har overlevd ungdom uten opplæring har fått vett og forstand og statistikken har gått som du viser. Antallet MCførere har økt dramatisk.
Stemmer det.
Ingen gubber kjørte mc på syttitallet, ..vel kanskje ett par stykker da, som jeg vet om.

Men så videt jeg vet, var det kun registret ca. 3 tusen motorsykkler i 1973!
Nå er det vel passert 100 tusen?

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Duville skrev:
MaxTron skrev:Mye sant der ja!!

Er sikkert en sammenheng mellom innføringen av mellomklasse og ulykkesstatestikken også, ivertfall for de alvorligste ulykkene.

Syns det burde ha vært mellomklasse på bil og, foreksempel 60hk max :thumleft
NÅ ble vi enige ja - mellomklasse på bil med maks effekt tror jeg må inn snarest. Kalrer de det på MC så kan de få det til på bil også. Hvor grensen skal være vet jeg ikke men....
Det største problemet med akkurat dette tror æ faktisk kan bli far i huset.
Mange familier som IKKE har råd til å kjøpe egen bil til den unge håpefulle, og far vil jo IKKE kjøre rundt med en bil med redusert effekt. Derfor trur æ at mange voksne "fornuftige" mannfolk med innflytelse kommer til å kjempe imot ett sånt forslag desverre :sorry
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av ArcticTiger »

Det blei en saftig, brei og god diskusjon om mc-opplæring og sikkerhet det her! Veldig bra at et så viktig tema engasjerer så mange :thumleft
Jeg har (som vanlig) vært litt flåsete. Det betyr ikke at jeg ikke tar sikkerhet på alvor, og er en villmann i trafikken.

Da vi startet med moped og mc fra 14-års alderen, ble vi innprentet med viktigheten av å kjøre defensivt. Du tviholder ikke på retten din når du sitter på en mc. I enhver bil sitter det en potensiell idiot. Vær klar over at han ikke ser deg. Og om han ser deg, er det ikke sikkert han gidder å stoppe for deg, selv om han har vikeplikt. Kjør altid så du har sikkerhetsmargin til andre traffikanter. Det hjelper ikke med hjelm, hvis du ikke bruker innsida av hue når du kjører.
Dette gjelder selvfølgelig for alle i trafikken, men det er extra viktig for mc-førern fordi han/hun er utsatt, OG det faktum at bilister derfor ofte ikke respekterer dem.

Jeg er meget klar over mine begrensninger, og vet at sykkla mine kan MYYYYE mer enn meg. Jeg vil ALDRI kunne utnytte potensialet i noen av dem.

Når det kommer til dagens påbudte opplæring, med et minste antall timer, så er jeg imidlertid skeptisk. Bakgrunnen for det er de erfaringer jeg har gjort som "investor" i førerkort til mine tre sønner. 2 mc førerkort og 3 bil førerkort. Jeg syns rett og slett opplæringen var ALLLT for dårlig, og preget av at dette var en lettvindt monopol-melkeku for kjøreskolen. Man stiller da ikke spørsmål om kvaliteten på "Autorisert Sikkerhetsopplæring" =; .

Opplæring til moped, mc og billappen skulle vært obligatorisk fag i skolen, helt fra barneskolen, og ikke prisgitt grådige kjøreskoler som får holde på og suge ungdommen med loven i ryggen.
Sist redigert av ArcticTiger den 23 feb 2011, 21:26, redigert 1 gang totalt.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

ArcticTiger skrev:Det blei en saftig, brei og god diskusjon om mc-opplæring og sikkerhet det her! Veldig bra at et så viktig tema engasjerer så mange :thumleft
-------

Jeg syns rett og slett opplæringen var ALLLT for dårlig, og preget av at dette var en lettvindt monopol-melkeku for kjøreskolen. Man stiller da ikke spørsmål om kvaliteten på "Autorisert Sikkerhetsopplæring" =; .

Opplæring til moped, mc og billappen skulle vært obligatorisk fag helt fra barneskolen, og ikke prisgitt grådige kjøreskoler som får holde på og suge ungdommen med loven i ryggen.

Kvaliteten til kjøreskolene er nok svært varierende desverre. Det vil jo alltid være noen som er dårligst og dersom potensialet til lettvinte penger blir enda høyere med flere pålagte kjøretimer så blir det vel bare enda flere dårlige kjøreskoler. De gode skolene er der allerede. Mer melkepotensiale......

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Duville sa:
At enkelte kan trekke ut at noen forsvarer å gi sønnen på 20 nøkkelen til MCen uten opplæring i dette er bare dumt. Det er det ingen som har sagt eller påstått.

Njaa, hvis du leser en gang til så ser du at æ ikke påstår at noen påstår at.. osv osv..
det va et retorisk spørsmål, æ trudde det va forholdsvis tydelig.
Æ synes det her e en veldig underlig diskusjon, her sitter det altså folk godt opp i
50 åra, som vanligvis skriver meget kloke og innsiktsfulle innlegg om alt mulig mellom
himmel og jord og mener det e greit med 3-4 kjøretimer, for så etter 20-30 år
kjøre sin første tur på mc.Ellers så e vel omtrent hele verden enige om at det kan være nyttig med kjøreskoler. Siden æ begynne å bli voksen æ også, så kjenne æ flere i
den aldersgruppa vi her snakke om, felles for de e at alle e glad for å ha mc-lappen,
en ting til de har felles e at de e enige om opplæringa va for dårlig.
Det e sikkert en del som har fått erfare det på kroppen også.
Æ prøve ikke på å så tvil om noens kjøreferdigheter men siden det var snakk "automatisk opprykk" så må æ jo få lov å lufte noen tanker. Det e ikke meninga å tråkke på noens ømme tær
Det sies at vi har europas beste føreropplæring ( hvem som har sagt det vet æ ikke) og
europas beste ulykkesstatistikk. E det ingen som trur at det har en sammenheng?
Godtvoksen:
Det der snakket om kirka vil æ ikke uttale mæ om, æ har jo meninger om det også, men det e nok best å ikke si så mye mer om det
Motorvei, det har vel ikke all verdens å si i den her sammenhengen, da meseparten av kjøringa foregår langt unna motorveien

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

jhn skrev:Duville sa:
At enkelte kan trekke ut at noen forsvarer å gi sønnen på 20 nøkkelen til MCen uten opplæring i dette er bare dumt. Det er det ingen som har sagt eller påstått.

Njaa, hvis du leser en gang til så ser du at æ ikke påstår at noen påstår at.. osv osv..
det va et retorisk spørsmål, æ trudde det va forholdsvis tydelig.
Æ synes det her e en veldig underlig diskusjon, her sitter det altså folk godt opp i
50 åra, som vanligvis skriver meget kloke og innsiktsfulle innlegg om alt mulig mellom
himmel og jord og mener det e greit med 3-4 kjøretimer, for så etter 20-30 år
kjøre sin første tur på mc.Ellers så e vel omtrent hele verden enige om at det kan være nyttig med kjøreskoler. Siden æ begynne å bli voksen æ også, så kjenne æ flere i
den aldersgruppa vi her snakke om, felles for de e at alle e glad for å ha mc-lappen,
en ting til de har felles e at de e enige om opplæringa va for dårlig.
Det e sikkert en del som har fått erfare det på kroppen også.
Æ prøve ikke på å så tvil om noens kjøreferdigheter men siden det var snakk "automatisk opprykk" så må æ jo få lov å lufte noen tanker. Det e ikke meninga å tråkke på noens ømme tær
Det sies at vi har europas beste føreropplæring ( hvem som har sagt det vet æ ikke) og
europas beste ulykkesstatistikk. E det ingen som trur at det har en sammenheng?
Godtvoksen:
Det der snakket om kirka vil æ ikke uttale mæ om, æ har jo meninger om det også, men det e nok best å ikke si så mye mer om det
Motorvei, det har vel ikke all verdens å si i den her sammenhengen, da meseparten av kjøringa foregår langt unna motorveien

Hvis jhn virkeli trù at mi som tok lappen for 30 år sia, hadde 3 - 4 kjøretima å så parkerte MCen i 30 år får derette å kjøbe ein ny fin sykkel å stige opp å kjøre MC i 2010/11 (det er det du skriver) så tru æ du må tru litt om igjen. Mi tok lappen for å bruge an å de jore mi - de fleste i minst et par år andre i 4 - 5 år innte mi fekk kjerring å onga og blei voksne og fekk bruk for pengan te hus å bil. Sånn va de på den tia!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Vær no litt grei. Æ har ikke sagt noe om hverken din eller andre navngitte personers mc-historie. Dette er en prinsippiel diskusjon, den handler ikke om dæ eller mæ eller Godtvoksen eller noen andre navngitte. Æ skal prøve en gang til å si ka æ mene,
jeg kan gjøre det på bokmål så det ikke blir noen misforståelser.
Jeg mener føreropplæringen for mc er mye bedre i dag enn den var tidlig på 70 tallet.
Jeg mener også at dagens nyutdannede mc-førere er bedre enn 70 tallets, også de som fikk lappen på 70 tallet men ikke begynt å bruke den før nå. Det at noen 50-60 åringer er uenig er et risikomoment i seg selv. Overdreven tro på egne ferdigheter har sjelden vært særlig smart
Grunnene til at jeg tror det er flere, en grunn er ulykkesstatistikkene, på tross av flere ganger så mange mc i dag, så er det mye færre ulykker. Gamle menn er overrepresentert i disse statistikkene.( dette er ikke et helt klart bevis, men kan være en indikator)
All tidligere forskning tilsier at hvis man vil lære seg et fag, det kan være alt fra maling til baking til mc-kjøring til kokkefaget til.. osv. at jo mere opplæring man får, desto bedre fagmann vil man bli. Jeg har ikke sagt at man ikke kan være en fremragende mc-fører selv om man "fikk" lappen på 70 tallet. Her må man passe på å få alle momenter med, eller så kommer det en kar med noe rart.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

jhn skrev:Vær no litt grei. Æ har ikke sagt noe om hverken din eller andre navngitte personers mc-historie. Dette er en prinsippiel diskusjon, den handler ikke om dæ eller mæ eller Godtvoksen eller noen andre navngitte. Æ skal prøve en gang til å si ka æ mene,
jeg kan gjøre det på bokmål så det ikke blir noen misforståelser.
Jeg mener føreropplæringen for mc er mye bedre i dag enn den var tidlig på 70 tallet.
Jeg mener også at dagens nyutdannede mc-førere er bedre enn 70 tallets, også de som fikk lappen på 70 tallet men ikke begynt å bruke den før nå. Det at noen 50-60 åringer er uenig er et risikomoment i seg selv. Overdreven tro på egne ferdigheter har sjelden vært særlig smart
Grunnene til at jeg tror det er flere, en grunn er ulykkesstatistikkene, på tross av flere ganger så mange mc i dag, så er det mye færre ulykker. Gamle menn er overrepresentert i disse statistikkene.( dette er ikke et helt klart bevis, men kan være en indikator)
All tidligere forskning tilsier at hvis man vil lære seg et fag, det kan være alt fra maling til baking til mc-kjøring til kokkefaget til.. osv. at jo mere opplæring man får, desto bedre fagmann vil man bli. Jeg har ikke sagt at man ikke kan være en fremragende mc-fører selv om man "fikk" lappen på 70 tallet. Her må man passe på å få alle momenter med, eller så kommer det en kar med noe rart.

Nå må du ikke tro at det er likestilt å være uenig og å være fornærmet - jeg er ikke fornærmet, verken på egen eller andres vegne, men jeg er uenig med deg, tror jeg, men du argumenterer som om du ikke har lest debatten særlig nøye????

Kanskje du skulle lese litt av det som er skrevet tidligere så tror jeg du vil se at dine argumenter er debattert relativt gjennomgående. Ingen har sagt at det er forkastelig med god opplæring og hvis du leser statistikken og entydig ser at det mange godt voksne som er forulykket så er vel dette en selvfølge hvis du da tar i betraktning at snittet på alle MCførerer en 40 år. Når man samtidig vet at rekrutteringen til miljøet av svært unge er lavt på grunn av svært høye kostnader til både sertifikat OG forsikring så sier det seg selv at alderen på de forulykkede også er øy....Mye rart å lese ut av statistikk og i de fleste mange slutninger å trekke ut av samme statistikk og tallmatrialer....

Du selv skriver : vanligvis skriver meget kloke og innsiktsfulle innlegg om alt mulig mellom
himmel og jord og mener det e greit med 3-4 kjøretimer, for så etter 20-30 år
kjøre sin første tur på mc
som om de 3 - 4 timene er eneste erfaring i ungdommen og da må du enten trekke det tilbake eller så må du stå for det - det var grunne for argumentasjonen du synes var ugrei, tror jeg
Sist redigert av Duville den 23 feb 2011, 22:26, redigert 1 gang totalt.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av ArcticTiger »

Joa, opplæring må vi ha. Så tidlig som mulig, det er da holdningene dannes.

Ellers er det jo og noe som heter "learning by doing", og "repetisjon". Vi kjørte MYE.

Jeg har tro på å la små-unga få boltre seg med små-sykler, go-cart, cross-cart osv på lukket område og under veiledning. De ferdighetene som innlæres da, de sitter. Så kan de lære trafikkreglene når de begynner på skolen.

Jeg er ikke et sekund i tvil om at all den skogskjøringa og moped/mc-leiken som vi dreiv på med før vi fikk lappen gjorde oss til dyktige sjåfører som mestret motorsykkelen på en god måte.. Vi kjørte hele året, og lærte oss å mestre all slags føre og underlag.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Meget mulig jeg må lese nøyere, men trekke tilbake noe, nææ, trukke det, men jeg må nok være mye mere presis, det ser jeg. Jeg har hele tiden snakket om de som ikke har brukt lappen før det har gått mange år,det finnes mange av de. Jeg snakker ikke om de som har freset rundt i skogen som barn og etter det på veien, de kan nok kjøre mc bedre enn de fleste. Selvfølgelig er erfaring veldig nyttig, men enkelte ting er det også veldig nyttig å få vite teorien bak. Men mye av det her trodde jeg var innlysende og unødvendig å si. Da tok jeg feil altså

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Duville skrev:
jhn skrev:Vær no litt grei. Æ har ikke sagt noe om hverken din eller andre navngitte personers mc-historie. Dette er en prinsippiel diskusjon, den handler ikke om dæ eller mæ eller Godtvoksen eller noen andre navngitte. Æ skal prøve en gang til å si ka æ mene,
jeg kan gjøre det på bokmål så det ikke blir noen misforståelser.
Jeg mener føreropplæringen for mc er mye bedre i dag enn den var tidlig på 70 tallet.
Jeg mener også at dagens nyutdannede mc-førere er bedre enn 70 tallets, også de som fikk lappen på 70 tallet men ikke begynt å bruke den før nå. Det at noen 50-60 åringer er uenig er et risikomoment i seg selv. Overdreven tro på egne ferdigheter har sjelden vært særlig smart
Grunnene til at jeg tror det er flere, en grunn er ulykkesstatistikkene, på tross av flere ganger så mange mc i dag, så er det mye færre ulykker. Gamle menn er overrepresentert i disse statistikkene.( dette er ikke et helt klart bevis, men kan være en indikator)
All tidligere forskning tilsier at hvis man vil lære seg et fag, det kan være alt fra maling til baking til mc-kjøring til kokkefaget til.. osv. at jo mere opplæring man får, desto bedre fagmann vil man bli. Jeg har ikke sagt at man ikke kan være en fremragende mc-fører selv om man "fikk" lappen på 70 tallet. Her må man passe på å få alle momenter med, eller så kommer det en kar med noe rart.

Nå må du ikke tro at det er likestilt å være uenig og å være fornærmet - jeg er ikke fornærmet, verken på egen eller andres vegne, men jeg er uenig med deg, tror jeg, men du argumenterer som om du ikke har lest debatten særlig nøye????

Kanskje du skulle lese litt av det som er skrevet tidligere så tror jeg du vil se at dine argumenter er debattert relativt gjennomgående. Ingen har sagt at det er forkastelig med god opplæring og hvis du leser statistikken og entydig ser at det mange godt voksne som er forulykket så er vel dette en selvfølge hvis du da tar i betraktning at snittet på alle MCførerer en 40 år. Når man samtidig vet at rekrutteringen til miljøet av svært unge er lavt på grunn av svært høye kostnader til både sertifikat OG forsikring så sier det seg selv at alderen på de forulykkede også er øy....Mye rart å lese ut av statistikk og i de fleste mange slutninger å trekke ut av samme statistikk og tallmatrialer....

Du selv skriver : vanligvis skriver meget kloke og innsiktsfulle innlegg om alt mulig mellom
himmel og jord og mener det e greit med 3-4 kjøretimer, for så etter 20-30 år
kjøre sin første tur på mc
som om de 3 - 4 timene er eneste erfaring i ungdommen og da må du enten trekke det tilbake eller så må du stå for det - det var grunne for argumentasjonen du synes var ugrei, tror jeg
Tenkte egentlig ikke ikke å gidde å kommentere denne, men klarer vist ikke å la det være...

For å ta ditt første avsnitt her: I ditt forrige innlegg gir du faktisk inntrykk av å være MEGET fornærmet; men det var kanskje bare humor og ironi?

Og så er det jo like artig hver gang når noen ber en debattant om å lese tråden bedre, og samtidig gir inntrykk av å ikke har lest særlig godt sjøl...
Grunnen til at tråden tok den retning den gjorde var at en debattant mente at en mellomting mellom 70-tallets opplæring (m.a.o. ingen) og dagens "høyskole" hadde vært ok. Med andre ord ca halvparten av dagens opplæring burde være nok!! :oh Sa jo ikke akkurat at det var forkastelig men...

Videre sier du at dere tok lappen for å bruke den, og de fleste gjorde selvfølgelig det. Men å kjøre, uten opplæring, i 2-5år da har du sannsynligvis enda på langt nær så gode tekniske kjøreferdigheter som dagens ungdom har med ett ferskt førerkort. Det finnes også eksempel på at det finns folk som praktisk talt IKKE kjørte etter at de tok lappen på den tiden. Kunne være flere grunner, noen fikk plutselig hyre foreksempel... Er jo DISSE som først og fremst har vært debattert her!!

Uansett hvor mye den enkelte kjørte før ett totalopphold på 25-35år så er det naturlig at veldig lite av det en klarte å lære seg for så lenge siden som henger igjen.

Selvfølgelig har 50-60++åringer MYE trafikkerfaring, men er jo heller ikke noen regel at folk i den alderen er flinke traffikkanter, er jo noen også i denne aldersgruppen som kjører aggressivt og tviholder på retten sin, bare for å ta eksempler, og vist de setter seg på en motorsykkel med sånne holdninger...

Her får en jo inntrykk av at har en passert 50+ så er en per definisjon mere defensiv og flinkere til å lese trafikken, forutse situasjoner som kan oppstå o.s.v. De fleste "eldre" er sikkert sånn men...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar