Ferjer

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ferjer

Legg inn av ZZR-Tom »

Er det få biler i køa stiller eg meg i den, er det mangen så kjører eg fram eller fram og litt ut på sida. En MC får alltids plass på ei ferje.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Ferjer

Legg inn av Kawasaki »

ZZR-Tom skrev:Jau sant, men kvir meg siden eg må ta 3 styk ferje, trur eg droper skiten og selge den.

Kanskje einn go ide, du veit jo aldri kasslags kemmsåmmhelsta såmm jåbba på di dærran færgan. Du veit,dei træng jo ittje iq test førr å få se jåbb dær :knegg
Dessuten så ha e nu tellbydd me å je de ei jælpanes håinn,sånn at du kainn slæpp di to første færgan.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ferjer

Legg inn av ZZR-Tom »

:yeahright

Brukeravatar
LiRk
Innlegg: 4
Registrert: 13 mai 2014, 15:32
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F

Re: Ferjer

Legg inn av LiRk »

Jeg har et lite spørsmål rundt mc på ferje. Skal kjøre hele kysten fra Oslo til Nordkapp i sommer, så blir både 1 og 2 ferjer.

Hvordan er det med surring på dekk? Er det jekkestropper og skumgummi e.l. på ferja?

Eller må jeg ha med det selv?

:-k

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Ferjer

Legg inn av MLeikarnes »

LiRk skrev:Jeg har et lite spørsmål rundt mc på ferje. Skal kjøre hele kysten fra Oslo til Nordkapp i sommer, så blir både 1 og 2 ferjer.

Hvordan er det med surring på dekk? Er det jekkestropper og skumgummi e.l. på ferja?

Eller må jeg ha med det selv?

:-k
Har aldri stroppet på en ferge i Norge... Har ikke tatt ferge nord for Steinkjer, men så og si alle nedover hele Vestlandskysten. 2 ganger i uken på Molde-Vestnes, og da blir det aldri stroppet. En gang har jeg stått sammen med sykkelen når det var litt dårlig vær i vinter. Tror ikke de har stropper på de fleste ferger på vestlandet så man kan vel ta med seg om man føler for det. :-k
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ferjer

Legg inn av jhn »

LiRk skrev:Jeg har et lite spørsmål rundt mc på ferje. Skal kjøre hele kysten fra Oslo til Nordkapp i sommer, så blir både 1 og 2 ferjer.

Hvordan er det med surring på dekk? Er det jekkestropper og skumgummi e.l. på ferja?

Eller må jeg ha med det selv?

:-k
De aller fleste ferger har stropper tilgjengelig, men det kan jo være litt ymse kvalitet på disse, og noen kan også være unødvendig store og grove og tilgriset. Om du skulle havne blandt et stort gjeng motorsyklister kan det kanskje også bli kamp om de stroppene som finnes.
Jeg har egne stropper med, men har som regel brukt fergas.
Jeg stropper sykkelen i 95 % av mine fergeturer, og har mange ganger sett at det var lurt.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Ferjer

Legg inn av E-strom »

LiRk skrev:Jeg har et lite spørsmål rundt mc på ferje. Skal kjøre hele kysten fra Oslo til Nordkapp i sommer, så blir både 1 og 2 ferjer.

Hvordan er det med surring på dekk? Er det jekkestropper og skumgummi e.l. på ferja?

Eller må jeg ha med det selv?

:-k
Da har du nærmere 20 ferger i vente - tipper du kan uttale deg med faglig tyngde til høsten :-)å
- planlegger selv Trondheim-Bodø uten å kjøre E6, og det er 7-8 ferger på den strekningen

Ta med en stropp selv så slipper du å slåss med andre om å bruke de store og tilgrisete - tar uansett lite plass øverst i kofferten. Legg stroppen over sadelen og stram til på "yttersiden" (ikke på siden hvor støtten er - vil ikke belaste den mer enn nødvendig). Legg hanskene mellom hvis du er redd for skrammer og/eller slitasje på motorsykkelen.

Ofte er det stille inne ved land, mens det utpå fjorden godt kan være sjøgang og skumping.

Når ferga legger til kai blir det ofte noen støt som kan velte den uerfarne. Selv bruker jeg å sitte på sykkelen med gir og brems på og begge føttene godt plantet i dekket.

God tur, og husk at ferger er gode fotomuligheter :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ferjer

Legg inn av LordShaft »

Her på vestlandet har jeg selv aldri hatt behov for å stroppe fast sykkelen.... ytterst sjeldent det er behov for å sitte på sykkelen under overfarten. Men hørt at flere her på forumet har andre erfaringer litt lengre nord i landet.
Så du gjør deg selv bare en tjeneste med å ta med ett par stropper. Parker sykkelen i gir, og på sidestøtten... sitt alltid på biken med bremsen inne når fergen går fra og til kai!

God tur :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ferjer

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:sitt alltid på biken med bremsen inne når fergen går fra og til kai!
Med sykkelen på støtta. Ofte kan ferga slå litt sideveis, spesielt når den legger til. Sitter du på sykkelen uten støtta nede, er det større sjans for at du mister balansen, spesielt hvis du har litt mange kilo som en stor feriepakket motorsykkel
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ferjer

Legg inn av jhn »

Jeg tviler på at det er noe poeng å sitte på sykkelen under overfarten. Om det er så mye slingring at sykkelen ikke vil stå uten stropper, er det tvilsomt at du klarer å holde sykkelen. Og med stropper er det vel helt uten poeng. Mest sannsynlig vil man bli jaget bort fra bildekket ... i de fleste ferger er det forbud mot å oppholde seg på bildekket under overfart

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Sv: Ferjer

Legg inn av MLeikarnes »

SuperMorten skrev:
LordShaft skrev:sitt alltid på biken med bremsen inne når fergen går fra og til kai!
Med sykkelen på støtta. Ofte kan ferga slå litt sideveis, spesielt når den legger til. Sitter du på sykkelen uten støtta nede, er det større sjans for at du mister balansen, spesielt hvis du har litt mange kilo som en stor feriepakket motorsykkel
Bruker å stå ved siden av sykkelen når de dunker inn i kaia, på Molde-Vestnes tror jeg de trener opp nye styrmenn hver gang jeg tar ferga... Virker som de virkelig går inn for å gå inntil så hardt som mulig for å terge meg, haha! Når jeg står ved siden av sykkelen med sykkelen på støtten føler jeg at jeg har mer kontroll på styrepinnenes "morsomheter" :prop:


Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Ferjer

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:Jeg tviler på at det er noe poeng å sitte på sykkelen under overfarten. Om det er så mye slingring at sykkelen ikke vil stå uten stropper, er det tvilsomt at du klarer å holde sykkelen. Og med stropper er det vel helt uten poeng. Mest sannsynlig vil man bli jaget bort fra bildekket ... i de fleste ferger er det forbud mot å oppholde seg på bildekket under overfart
Du har din fulle rett til å tvile, men jeg vet at det hjelper... Sykkelen kan stå å hoppe litt og lett vippes ut av balanse alene... Sitter du på den, øker vekten som presser ned mot dekk med 110 kilo i mitt tilfelle. Så lenge du sitter på biken, samme som å sitte i bilen er det lov å oppholde seg på dekk her på vestlandet hvertfall... Nå har jeg ikke prøvd dette på større sykler med mye oppakning. Men r sykler, naken sykler og sports tourere går dette helt fint. Jeg befinner meg relativt ofte på ferger, så har prøvd det en god del ganger...

Sony Z2

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ferjer

Legg inn av DrGreve »

Jeg har tatt mange ferger med motorsykler fra Bergen i sør til Nord-Senja og over Lyngen i nord og har alltid 2 jekkestropper med meg i toppkofferten. Ferger som krysser innerst i en fjord er det skjeldent behov for stropping, MEN gamle ferger, og da gjerne gamle avlastningsferger er noen ganger ustabile ved kraftig rorbruk slik at den krenger en del. Da er det som regel nok å stroppe sykkelen ned på sidestøtten. Det skal noe j....g med krenging for å få sykkelen til å krenge over sidestøtten. Den eneste fergen jeg har måttet bruke full stropping på begge sider, er over Vestfjorden. Selv om det er rolig inne i Bodø Havn, så kan det rulle godt ute i Vestfjorden hvor hele Norskehavet kan komme inn fra vest. En storm ute i havet i går kan gi gode bølger på Vestfjorden i dag :)
Denne løsningen holder i massevis på de aller fleste ferger i Norge hvis det blåser litt. Hvis man føler behov for å stroppe skikkelig, så husk at det ALDRI er nok å bare legge en stropp over salen og feste den i dekket på hver side av sykkelen. Stroppene skal ha egne festepunkter på begge sider på en del av rammen, eksosfester og lignende. Husk også å sette sykkelen i første gir.
stropp (650x488).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Sv: Ferjer

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
jhn skrev:Jeg tviler på at det er noe poeng å sitte på sykkelen under overfarten. Om det er så mye slingring at sykkelen ikke vil stå uten stropper, er det tvilsomt at du klarer å holde sykkelen. Og med stropper er det vel helt uten poeng. Mest sannsynlig vil man bli jaget bort fra bildekket ... i de fleste ferger er det forbud mot å oppholde seg på bildekket under overfart
Du har din fulle rett til å tvile, men jeg vet at det hjelper... Sykkelen kan stå å hoppe litt og lett vippes ut av balanse alene... Sitter du på den, øker vekten som presser ned mot dekk med 110 kilo i mitt tilfelle. Så lenge du sitter på biken, samme som å sitte i bilen er det lov å oppholde seg på dekk her på vestlandet hvertfall... Nå har jeg ikke prøvd dette på større sykler med mye oppakning. Men r sykler, naken sykler og sports tourere går dette helt fint. Jeg befinner meg relativt ofte på ferger, så har prøvd det en god del ganger...

Sony Z2
Jo selvfølgelig hjelper det ... i gitte situasjoner, når sjøen er akkurat grov nok til å velte en mc, men ikke grov nok til å vippe deg ut av balanse. Men dette kan jo være en ganske fin grense.
Grunnen til at jeg tviler er at jeg har kjørt sykkel i ganske mange år, tatt mange ferger i mange år og har vært sjømann i mange år. Jeg vet hvor lite som skal til for å forskyve en last, eller velte en mc, og hvor mye skal til for å hindre dette.
Det er litt forskjellige forhold innaskjærs på vestlandet, inne i de ganske godt beskyttede fjordene og ut på kysten i Nordland, Troms og Finnmark, og på vestlandet. . Det er vanlig med forbud mot å oppholde seg på bildekket, og ved slingring håndheves sikkert det forbudet strengere. Forståelig nok
110 kg ekstra og høyere tyngdepunkt er ikke nødvendigvis en fordel.
Poenget mitt er vel egentlig at de rådene man kan gi om stropping o.l. på fergene på indre strøk funker ikke nødvendigvis andre steder.
Men spør fergemannskapet, de forteller deg om du bør stroppe eller ikke ... de få gangene de har svart "ikke nødvendig" har jeg stroppet likevel, men jeg har aldri tatt ferge på Vestlandet.

En annen ting er ansvarsforhold .. mange fergeselskaper fraskriver seg ansvaret ved mc-velt f.eks.
Hvordan det juridisk henger sammen vet jeg ikke, men det kan jo skape en del krøll om man er uheldig.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ferjer

Legg inn av SuperMorten »

Nå er det veldig stor forskjell på fergene i dette landet da. Jeg tok Moss-Horten i forrige uke. Da satt jeg på sykkelen hele turen. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg ble sittende å skravle med en annen MCist. Krysser du en trang fjord på Vestlandet, ser du ofte over på andre siden, og vet på forhånd hvordan sjøen er. Skal du derimot fra Bognes til Lødingen over Vestfjorden, eller enda værre, fra Bodø til Moskenes/Værøy/Røst er det bare å glemme å sitte på sykkelen. For det første får du sikkert ikke lov, for det andre kan sjøgangen bli så voldsom at du kan glemme å holde sykkelen. Den MÅ stroppes. Med andre ord, det er ingen regler for MC på ferge i Norge.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar