Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Vil jeg få taki shim under 2mm via motorport tror dere?
btw, se oppdatering i min forrige post
btw, se oppdatering i min forrige post
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Finn et verksted som gir deg bytteshims, dvs du bytter dine mot en annen størrelse, mot et mellomlegg. Mellomlegget kan variere.
Mener bl.a. min tidligere kollega Morten på Mc-verkstedet Spinnin wheel i Hof, gjør det.
Tlf 33058533
Mener bl.a. min tidligere kollega Morten på Mc-verkstedet Spinnin wheel i Hof, gjør det.
Tlf 33058533
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=tDnLeOCY ... e=youtu.be[/video]
At ventilene ser slik ut, er dette normalt?
Nr 3 ser jo helt clean ut, men nr 4 er jo helt.. brent?
Edit: Og igjen, hvilken shim størrelse burde jeg gå for på sylinder 1? 2.10 satt der, og da passet ikke 0.05 bladet.
1.90? 1.95?
At ventilene ser slik ut, er dette normalt?
Nr 3 ser jo helt clean ut, men nr 4 er jo helt.. brent?
Edit: Og igjen, hvilken shim størrelse burde jeg gå for på sylinder 1? 2.10 satt der, og da passet ikke 0.05 bladet.
1.90? 1.95?
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Nye shims er kjøpt! (25,- per stykk hos motorport!)
På vei ut døra nå, for å installere de nye! Håper at klaringene blir riktig, ellers blir det flere shims
På vei ut døra nå, for å installere de nye! Håper at klaringene blir riktig, ellers blir det flere shims

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Feil shims er kjøpt! Fikk 7.48mm og skal ha 9.48mm! Ifølge hotcams sin side, er det faktisk veldig få kawa som benytter 7.48, men enda fler som benytter 9.48, blant annet ZX12 og ZX11. Dette burde vel kanskje motorport visst?
Det er nå man finner ut hvor god servicen hos motorport virkelig er!
De burde ta shimsene i retur!
Det er nå man finner ut hvor god servicen hos motorport virkelig er!
De burde ta shimsene i retur!
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Det er en tung dag, og ikke bare i forbindelse med regnet!
Snakket nettopp med mcpartner, som på det sterkeste anbefaler meg å bytte ventiler istedet for å shimse om til under 2mm. han mente at når det er såpass slitt, vil ikke lenger ventilen være tett, og man vil ha en haug med problemer.
Problemet mitt nå er jo at dette kommer på 10 000 +- om jeg leverer sykkelen, eller en 5-6000 om jeg bare leverer toppen, og skrur resten selv.
men så er jo spørsmålet: Er sykkelen verdt det...? Hvis jeg ikke gjør noe er det 22 000 (+ 18 000 (lappen)) ut av vinduet..
Snakket nettopp med mcpartner, som på det sterkeste anbefaler meg å bytte ventiler istedet for å shimse om til under 2mm. han mente at når det er såpass slitt, vil ikke lenger ventilen være tett, og man vil ha en haug med problemer.
Problemet mitt nå er jo at dette kommer på 10 000 +- om jeg leverer sykkelen, eller en 5-6000 om jeg bare leverer toppen, og skrur resten selv.
men så er jo spørsmålet: Er sykkelen verdt det...? Hvis jeg ikke gjør noe er det 22 000 (+ 18 000 (lappen)) ut av vinduet..
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
AndreasB skrev:men så er jo spørsmålet: Er sykkelen verdt det...? Hvis jeg ikke gjør noe er det 22 000 (+ 18 000 (lappen)) ut av vinduet..
De 18 for lappen kan du ikke se på som tapt,lappen har du vel fremdeles.
Sure greier,men sånne ting koster,selv om du kan gjøre mye selv.
Skal du kvitte deg med den,så er jeg interessert,hvis prisen er rett
ikkebike.norwegianforum.net
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Ta en test om ventilene er brent eller ikke, før du gir opp.
Kjøp denne fra Biltema for kr 89,-:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ull-19225/" onclick="window.open(this.href);return false;
Og kjør trykkluft inn i sylinderen når stempelet står på topp, og ventilene er lukket.
Hvis det lekker ut mye luft gjennom ventilene da, er de brent. Svak susing er normalt. Lett å konstantere hvor problemet er, suser det i eksosen, er det eksosventilproblem, i forgasseren/luftfilterboks er det innsug, og opp fra oljepåfyllinga er sylindre/stempel/ringer som er problemet.
Kjøp denne fra Biltema for kr 89,-:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ull-19225/" onclick="window.open(this.href);return false;
Og kjør trykkluft inn i sylinderen når stempelet står på topp, og ventilene er lukket.
Hvis det lekker ut mye luft gjennom ventilene da, er de brent. Svak susing er normalt. Lett å konstantere hvor problemet er, suser det i eksosen, er det eksosventilproblem, i forgasseren/luftfilterboks er det innsug, og opp fra oljepåfyllinga er sylindre/stempel/ringer som er problemet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)

Jeg ville nok prøvd med tynnere shims først,er optimist av natur

If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
MCPartner påstod hardnakket at de har hatt 10-20 sykler av samme type inne for akkurat samme ting. De ble mildt sagt fornærmet når jeg antydet at motorport mente at dette nødvendigvis ikke var feilen.
Jeg nevnte kort for gamle eier at ventiler må byttes, og han tilbød seg å ta halve kostnaden! Noe jeg setter meget pris på.
Har tatt kontakt med GMC i karlstad for å få et kostnadsoverslag, så får man se hva slags pris de kommer med.
MCPartner anslo kostnaden til ca 10 000 NOK.
Jeg nevnte kort for gamle eier at ventiler må byttes, og han tilbød seg å ta halve kostnaden! Noe jeg setter meget pris på.
Har tatt kontakt med GMC i karlstad for å få et kostnadsoverslag, så får man se hva slags pris de kommer med.
MCPartner anslo kostnaden til ca 10 000 NOK.
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Hvis ventiler er brent, (noe som slett ikke er sikkert før du har testet) og du er avhengig av å få andre til å gjøre hele jobben, så kan det bli rimeligere å hanke inn en ny motor med lite kilometer på seg.
Feks:
Blocket.se
Ebay
Evt blodsugerne i Norge som selger brukt som levevei.
Feks:
Blocket.se
Ebay
Evt blodsugerne i Norge som selger brukt som levevei.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Da får man jo forsåvidt en motor med akkurat samme feil - Dårlig legering fra fabrikk på innsugsventiler.KrankenWagen skrev:Hvis ventiler er brent, (noe som slett ikke er sikkert før du har testet) og du er avhengig av å få andre til å gjøre hele jobben, så kan det bli rimeligere å hanke inn en ny motor med lite kilometer på seg.
Feks:
Blocket.se
Ebay
Evt blodsugerne i Norge som selger brukt som levevei.
Ogjeg hadde antagelig fått noen andre til å gjøre det også.
Jeg tror jeg bare venter og ser hva slags svar jeg får fra GMC:
Edit: Fått svar fra GMC. Kun innsugsventilene kommer på 8500 SEK ca, og arbeidstid var 2-3 uker.
Ringer mcpartner nå for å høre hvor raskt de kan få det gjort.
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
KrankenWagen skrev:Hvis ventiler er brent, (noe som slett ikke er sikkert før du har testet) og du er avhengig av å få andre til å gjøre hele jobben, så kan det bli rimeligere å hanke inn en ny motor med lite kilometer på seg.
Feks:
Blocket.se
Ebay
Evt blodsugerne i Norge som selger brukt som levevei.
En oppgradering isåfall er å sette inn en ZZR1200 motor,av nyere årgang. Men litt lengre imellom dem på ebay enn 1100.
Vær også klar over at 1100 D-modell motor også passer rett i,den er helt lik . Dermed kan du få deg en 8-9 år nyere.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
Kjøp deg en delesykkel i UK. http://www.ebay.co.uk/itm/Kawasaki-ZZR- ... _752wt_922" onclick="window.open(this.href);return false;
Så får du deg en fin tur hjem og. Det har jeg gjort med en suzuki en gang. Men vær oppmerksom på at hvis man ikke kjører korteste veien hjem blir det dyrt. Jeg endte opp med 14 dager ferie på vei hjem;)
Så får du deg en fin tur hjem og. Det har jeg gjort med en suzuki en gang. Men vær oppmerksom på at hvis man ikke kjører korteste veien hjem blir det dyrt. Jeg endte opp med 14 dager ferie på vei hjem;)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Tungstartet sykkel :( (Kawasaki ZZR 1100)
MCParter Har jo egentlig rett. Det er ingen tvil om at ventilene er slitte, men ikke nødvendigvis brent. Et seriøst MC verkstet må ha en viss kvalitet på rådene de gir og arbeidet de utfører for å unngå problemer senere. Derfor anbefaler de å bytte ventiler. Hadde det hvert min sykkel så hadde jeg justert ventilene selv, kjørt noen 100 mil og så justert ventilene igjen.AndreasB skrev:MCPartner påstod hardnakket at de har hatt 10-20 sykler av samme type inne for akkurat samme ting. De ble mildt sagt fornærmet når jeg antydet at motorport mente at dette nødvendigvis ikke var feilen.
Jeg nevnte kort for gamle eier at ventiler må byttes, og han tilbød seg å ta halve kostnaden! Noe jeg setter meget pris på.
Har tatt kontakt med GMC i karlstad for å få et kostnadsoverslag, så får man se hva slags pris de kommer med.
MCPartner anslo kostnaden til ca 10 000 NOK.
Blir ikke motoren nogenlunde frisk da så er det mest sannsynlig brente ventiler. I dette tilfelle med så gammel sykkel betyr det bytte av motor.