Hvordan dra en wheelie

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TheHaughom »

Jeg synes det er dumt at diskusjoner som dette går over til diskusjoner angående lov, orden og annet svada.
Dersom enkelte har så store behov for å diskutere lovligheten rundt det kan de vel starte en egen tråd, og diskutere så mye de vil der?

Dette er en tråd om "Hvordan man drar en wheelie", da bør takhøyden, som det snakkes så mye om, her på forumet være stor nok til at vi kan forholde oss til dette, uansett hvor mye i "grenseland" dette er.
I tillegg er det jo bare en haug synsing om at man drar den på bakhjulet hver gang man ligger i tetteste rushtrafikken (jadajada, satt på spissen).

Nei, kan vi komme oss tilbake til topic?

Forøvrig kunne det vært en idé for admin/mods å skille ut alle innleggene basert på lovligheten rundt wheelies i en egen tråd?
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av fs650e »

TheHaughom skrev:Jeg synes det er dumt at diskusjoner som dette går over til diskusjoner angående lov, orden og annet svada.
Dersom enkelte har så store behov for å diskutere lovligheten rundt det kan de vel starte en egen tråd, og diskutere så mye de vil der?

Dette er en tråd om "Hvordan man drar en wheelie", da bør takhøyden, som det snakkes så mye om, her på forumet være stor nok til at vi kan forholde oss til dette, uansett hvor mye i "grenseland" dette er.
I tillegg er det jo bare en haug synsing om at man drar den på bakhjulet hver gang man ligger i tetteste rushtrafikken (jadajada, satt på spissen).

Nei, kan vi komme oss tilbake til topic?

Forøvrig kunne det vært en idé for admin/mods å skille ut alle innleggene basert på lovligheten rundt wheelies i en egen tråd?
:prf
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Carpa »

TheHaughom skrev:Jeg synes det er dumt at diskusjoner som dette går over til diskusjoner angående lov, orden og annet svada.
Og jeg synes det er helt greit at noen minner dere på at det finnes lover og regler å forholde seg til når dere diskuterer slike øvelser på trafikert/offentlig vei.
Skremmende å lese at du mener dette er svada

Diskuter heller teknikken og hvordan dere utfører dette på lukket bane og ikke over fartsdumper og "øde" landeveier så slipper dere nok flere moralprekner.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av fs650e »

Carpa skrev:
TheHaughom skrev:Jeg synes det er dumt at diskusjoner som dette går over til diskusjoner angående lov, orden og annet svada.
Og jeg synes det er helt greit at noen minner dere på at det finnes lover og regler å forholde seg til når dere diskuterer slike øvelser på trafikert/offentlig vei.
Skremmende å lese at du mener dette er svada

Diskuter heller teknikken og hvordan dere utfører dette på lukket bane og ikke over fartsdumper og "øde" landeveier så slipper dere nok flere moralprekner.
Nå var vel ikke mine fartskuler (En dump går nedover!) det verste =P
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TheHaughom »

Carpa skrev:
TheHaughom skrev:Jeg synes det er dumt at diskusjoner som dette går over til diskusjoner angående lov, orden og annet svada.
Og jeg synes det er helt greit at noen minner dere på at det finnes lover og regler å forholde seg til når dere diskuterer slike øvelser på trafikert/offentlig vei.
Skremmende å lese at du mener dette er svada

Diskuter heller teknikken og hvordan dere utfører dette på lukket bane og ikke over fartsdumper og "øde" landeveier så slipper dere nok flere moralprekner.
I denne tråden er det intet mindre enn svada, ettersom det ikke er det det handler om. Denne tråden handler om teknikken, og ikke hvor det utføres og således lovlighet rundt det osv.
Og skriver jeg øde, så mener jeg øde. Ikke "øde" - da legger du ord i min munn.

Dersom det hadde vært en egen tråd for å diskutere lovlighet hadde jeg respektert det, men alle med en gjennomsnittlig mengde hjerneceller skjønner at politiet ikke er spesielt imponert over dette på offentlig vei.

Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden ang. lovlighet.

Tilbake til topic: Duken min er utrolig vanskelig å få på bakhjulet, noe som forundret meg litt da jeg trodde motarder osv. skulle være temmelig easy. Etter jeg fjernet cat og fikk på slipon har den blitt bedre, ved rett turtall klarer jeg å ta en power-wheelie (av/på gass). Får den opp med å clutche, men er langt fra komfortabel med det enda, så det blir ofte kjapt opp og rett ned igjen. Skulle gjerne hatt mer power, for å klare skikkelige power-wheelies - føler jeg har mye bedre kontroll da.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av fs650e »

TheHaughom skrev: Tilbake til topic: Duken min er utrolig vanskelig å få på bakhjulet, noe som forundret meg litt da jeg trodde motarder osv. skulle være temmelig easy. Etter jeg fjernet cat og fikk på slipon har den blitt bedre, ved rett turtall klarer jeg å ta en power-wheelie (av/på gass). Får den opp med å clutche, men er langt fra komfortabel med det enda, så det blir ofte kjapt opp og rett ned igjen. Skulle gjerne hatt mer power, for å klare skikkelige power-wheelies - føler jeg har mye bedre kontroll da.
"alle" sier at clutch-wheelier er den eneste måten å foreta en kontrollert wheelie :-/
Hvordan får du opp forhjulet i 5km/t med bare kraft alene?
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av hakhap »

TheHaughom skrev:
Carpa skrev:
TheHaughom skrev:Jeg synes det er dumt at diskusjoner som dette går over til diskusjoner angående lov, orden og annet svada.
Og jeg synes det er helt greit at noen minner dere på at det finnes lover og regler å forholde seg til når dere diskuterer slike øvelser på trafikert/offentlig vei.
Skremmende å lese at du mener dette er svada

Diskuter heller teknikken og hvordan dere utfører dette på lukket bane og ikke over fartsdumper og "øde" landeveier så slipper dere nok flere moralprekner.
I denne tråden er det intet mindre enn svada, ettersom det ikke er det det handler om. Denne tråden handler om teknikken, og ikke hvor det utføres og således lovlighet rundt det osv.
Og skriver jeg øde, så mener jeg øde. Ikke "øde" - da legger du ord i min munn.

Dersom det hadde vært en egen tråd for å diskutere lovlighet hadde jeg respektert det, men alle med en gjennomsnittlig mengde hjerneceller skjønner at politiet ikke er spesielt imponert over dette på offentlig vei.

Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden ang. lovlighet.

Tilbake til topic: Duken min er utrolig vanskelig å få på bakhjulet, noe som forundret meg litt da jeg trodde motarder osv. skulle være temmelig easy. Etter jeg fjernet cat og fikk på slipon har den blitt bedre, ved rett turtall klarer jeg å ta en power-wheelie (av/på gass). Får den opp med å clutche, men er langt fra komfortabel med det enda, så det blir ofte kjapt opp og rett ned igjen. Skulle gjerne hatt mer power, for å klare skikkelige power-wheelies - føler jeg har mye bedre kontroll da.
Jeg leste en resensjon som sade at Duke ville bli en favoritt blant "stunt" førere for ramme og motor egnet seg veldig godt åt wheelies o.l.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TheHaughom »

fs650e skrev:
TheHaughom skrev: Tilbake til topic: Duken min er utrolig vanskelig å få på bakhjulet, noe som forundret meg litt da jeg trodde motarder osv. skulle være temmelig easy. Etter jeg fjernet cat og fikk på slipon har den blitt bedre, ved rett turtall klarer jeg å ta en power-wheelie (av/på gass). Får den opp med å clutche, men er langt fra komfortabel med det enda, så det blir ofte kjapt opp og rett ned igjen. Skulle gjerne hatt mer power, for å klare skikkelige power-wheelies - føler jeg har mye bedre kontroll da.
"alle" sier at clutch-wheelier er den eneste måten å foreta en kontrollert wheelie :-/
Hvordan får du opp forhjulet i 5km/t med bare kraft alene?
En power wheelie tas i høyere hastighet, du kan få sykkelen mye roligere opp om du kjenner sykkelen. Skal du ta en stillestående/low speed wheelie må du bruke clutch, dog krever det mer timing og øving. Når du kan clutch-wheelies har du, uten tvil, mye bedre kontroll. :thumleft
Jeg må nok bare "gutse" litt mer, holde draget litt lenger, for å få sykkelen dit jeg vil - men det er jammen nervepirrende.

Hakhap: Ja, når du først har lært wheelies på Duke, så er den visstnok ekstremt lett å holde. Men "problemet" er å lære seg å komme opp skikkelig :P
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av fs650e »

TheHaughom skrev: Hakhap: Ja, når du først har lært wheelies på Duke, så er den visstnok ekstremt lett å holde. Men "problemet" er å lære seg å komme opp skikkelig :P
Jasså :lol
Du har problemer med å få'n opp?` :lol
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TheHaughom »

fs650e skrev:
TheHaughom skrev: Hakhap: Ja, når du først har lært wheelies på Duke, så er den visstnok ekstremt lett å holde. Men "problemet" er å lære seg å komme opp skikkelig :P
Jasså :lol
Du har problemer med å få'n opp?` :lol
Kan vel sies slik :knegg
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TBI81 »

Sånn skal det gjøres :)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=LhUmpdNeua0[/video]

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TBI81 »


teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av teeU »

Beste måten for meg "å få den opp" er å ligge i turtallsområdet hvor den er sterkest (mest dreiemoment) for så å gi på nok gass til at gaffelen strekker seg ut, så brått av og så på med gass.
Da får en hjelp av fjæringen til å få den opp uten klutsj.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av LordShaft »

teeU skrev:Beste måten for meg "å få den opp" er å ligge i turtallsområdet hvor den er sterkest (mest dreiemoment) for så å gi på nok gass til at gaffelen strekker seg ut, så brått av og så på med gass.
Da får en hjelp av fjæringen til å få den opp uten klutsj.
Det er mange som gjør det på denne måten. Snakket i dag med en som har hatt samme sykkel som meg (ca samme size) han sa: "bare vent til du får av turtallsperren nå på 1000 servicen :knegg "

Regner med den klatrer veldig fort i det du passerer 8 til 9000 rpm :-)å

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av teeU »

LordShaft skrev:
teeU skrev:Beste måten for meg "å få den opp" er å ligge i turtallsområdet hvor den er sterkest (mest dreiemoment) for så å gi på nok gass til at gaffelen strekker seg ut, så brått av og så på med gass.
Da får en hjelp av fjæringen til å få den opp uten klutsj.
Det er mange som gjør det på denne måten. Snakket i dag med en som har hatt samme sykkel som meg (ca samme size) han sa: "bare vent til du får av turtallsperren nå på 1000 servicen :knegg "

Regner med den klatrer veldig fort i det du passerer 8 til 9000 rpm :-)å
Har prøvd S1000 før og etter sperre, forbered deg på et SJOKK.
Husker bare tunnelsyn og ei villt blinkende gul varsellampe som fortalte at den berga rævva mi :thumleft

Svar