Den Store KTM LC4 690-tråden

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Tobben84 skrev:Da var min solgt, og jakten på ny begynner. Ser etter 990 SMT, 1190 adventure ellers vurderer jeg å bestille den nye 1050 adventure. Alt avhenger av avgiftsnivået for neste år :[-o<
Kondolerer :knegg

Håper du tipset ny eier om tråden :prf

Nå har jeg forøvrig fått bestilt originale oransje handguards fra Hatle Motor og tidy tail fra R&B.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Tobben84 »

Snikendeugle skrev:"Gratulerer" :) Lykke til på jaktwn etter ny. Bra du holder deg innenfor go'merket ;)
1050 adv ser interesaant ut, men virker kanskje litt som en "budget 1190". Pris er nok en betydelig faktor her, uten å ha sjekket noe rundt prisene.
Ja, det var med blandede følelser jeg så den bromme avgårde:( Blir nok sannsynligvis Ktm på nytt, men kikker litt på Triumph Tiger 800xc og Yamaha mt-09 Tracer også. Tigeren var veldig god å kjøre, og den motoren er helt magisk. Mt-09 blir i såfall kjøpt uprøvd, og kan leveres i mars.

Tror 1050 adventure kan bli veldig bra jeg, og Ktm har vel aldri levert noen sykkel på budsjett. Bremsene er jo alltid brmbo, og ktm eier jo WP, så det går jo også i orden. Ikke bekymret for det:) men prisen blir jo det store spørsmålet, så jeg håper de tenker på meg de politikerne når de forhandler i disse dager.....:)

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Tobben84 »

cevillan skrev:
Tobben84 skrev:Da var min solgt, og jakten på ny begynner. Ser etter 990 SMT, 1190 adventure ellers vurderer jeg å bestille den nye 1050 adventure. Alt avhenger av avgiftsnivået for neste år :[-o<
Kondolerer :knegg

Håper du tipset ny eier om tråden :prf

Nå har jeg forøvrig fått bestilt originale oransje handguards fra Hatle Motor og tidy tail fra R&B.
Takker!

Handguards er et must, så de blir du glad i. Tail tidy var jeg midt på treet fornøyd med, da jeg kjører uansett vær. Det medfører møkk og vann i nakken og på ryggen.......myyyyye dritt!!

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Tobben84 skrev:
cevillan skrev:
Tobben84 skrev:Da var min solgt, og jakten på ny begynner. Ser etter 990 SMT, 1190 adventure ellers vurderer jeg å bestille den nye 1050 adventure. Alt avhenger av avgiftsnivået for neste år :[-o<
Kondolerer :knegg

Håper du tipset ny eier om tråden :prf

Nå har jeg forøvrig fått bestilt originale oransje handguards fra Hatle Motor og tidy tail fra R&B.
Takker!

Handguards er et must, så de blir du glad i. Tail tidy var jeg midt på treet fornøyd med, da jeg kjører uansett vær. Det medfører møkk og vann i nakken og på ryggen.......myyyyye dritt!!
Har kjørt med den originale tail tidy'en fra PP, og den beskytter ingenting uansett. Så da er det bedre å være grisete og tidy, enn grisete og un-tidy som nå :prf

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Tobben84 skrev:
Snikendeugle skrev:"Gratulerer" :) Lykke til på jaktwn etter ny. Bra du holder deg innenfor go'merket ;)
1050 adv ser interesaant ut, men virker kanskje litt som en "budget 1190". Pris er nok en betydelig faktor her, uten å ha sjekket noe rundt prisene.
Ja, det var med blandede følelser jeg så den bromme avgårde:( Blir nok sannsynligvis Ktm på nytt, men kikker litt på Triumph Tiger 800xc og Yamaha mt-09 Tracer også. Tigeren var veldig god å kjøre, og den motoren er helt magisk. Mt-09 blir i såfall kjøpt uprøvd, og kan leveres i mars.

Tror 1050 adventure kan bli veldig bra jeg, og Ktm har vel aldri levert noen sykkel på budsjett. Bremsene er jo alltid brmbo, og ktm eier jo WP, så det går jo også i orden. Ikke bekymret for det:) men prisen blir jo det store spørsmålet, så jeg håper de tenker på meg de politikerne når de forhandler i disse dager.....:)
Brembo og WP lager også billigsaker! Se på Duke 390 som bruker Brembo merket "Bybre" og Ujustérbare dempere (slik som på 690. Nå skal det sies at 90% er fornøyd med demperne på 690'en uansett, men det er mer rom for å finjustere sykkelen til kjøremåten din på R modellen eller de tidligere Dukene).

Men så lenge den er produsert i Østerrike så er det håp! Og det er der de store sykla blir produsert :)

Ellers så tror jeg at SM(T) er knall sykler som er veldig undervurdert.
Bare se på denne lekre saken som er TUNGT modifisert (RC8 motor). Det er få sykler jeg vil ha mer... :yeyeye

[video]https://www.youtube.com/watch?v=9csDeiQ ... DpxBsufTvQ[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Det var en gang en Duke:

http://www.kraemer-motorcycles.com/en/hkr-evo-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilde

Bilde


Ikke AKURATT dårlige specs heller. 122KG med 85hp og 85NM :)

The HKR-EVO2RR has the following specifications:

Weight*: 122kg (268lbs)

Power: 85hp

Torque: 85Nm (62.69ft-lb)

Weight balance: Front: 54.4%

Rear: 45.6%

Fuel capacity: 12l (3.17USgl)

Engine capacity: 790ccm (JF-KTM LC4)

Rims: OZ Piega -

FORGED ALUMINIUM 17”

Exhaust: Full Titanium Akrapović

Suspension: Front: WP-USD Ø43mm

Rear: WP Monoshock

Quick shifter: Translogic

Brakes:

Front: Fully floating

MotoMaster Ø290mm

Rear: MotoMaster Ø220mm
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Noen som vet varenummeret for en performance camshaft til Duke'en? Selges ikke disse separat?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Har ikke sett spørsmålet ditt før nå, men jepp det finnes separat:

http://www.ktm-parts.com/76236010044.html#.VErdH4dTE3V" onclick="window.open(this.href);return false;

76236010044

Vurderer å få denne hivd inn i biken ved neste service. Det er det eneste som "mangler" på sykkelen min for at alle de standard bolt-on-hp's skal være der... :)

Kanskje jeg til og med våger på å gjøre det selv!

http://www.ktmforums.com/forums/duke/50 ... 690-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Stian
Innlegg: 36
Registrert: 10 nov 2014, 15:09
Motorsykkelen din: Suzuki GSXS1000
Sted: Stavanger

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Stian »

Kan vel slenge meg på denne jeg også :)
Har dere noen råd ang innkjøring?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Det er nesten så jeg ikke tør å svare på det (det skaper alltid så store diskusjoner), men en HARD innkjøring er ihvertfall av det jeg har lest er fordelaktig. Spesielt med tanke på fremtidig oljeforbruk.

Boldor på KTMforums.com hevder han har et mye lavere oljeforbruk enn gjennomsnittet på forumet, da på grunn av en hard innkjøring.

Jeg tok en litt delvis slapp/hard innkjøring, og sykkelen drikker relativt mye olje. 1.2l olje brukte jeg på 3500km turen vår i sommer. Forhandler mener dette er inennfor både KTM og Ducati's sine "rammer" for hva som er normalt.

Hard innkjøring vil si (mulig jeg ikke husker detaljene helt 100%):
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

- Varm opp motoren
- Kjør på et mindre traffikert sted
- Dra igjennom RPM'en på de fleste girene innenfor fornuftige fartsgrenser
- Ikke holde RPM i samme posisjon over lengre tid
- Gå nedover i girene igjen ved å motorbremse
Rinse and repeat

Etter rundt 2-400km bør det byttes olje + begge oljefiltere, samt rense ut begge magnetfilterne i motoren (se manual for KTM'en din). Det vil komme ut en god del spon i oljen etter første tømming.

Sjekk alltid oljenivået før du starter! Oljetrykk lampen blinker ikke før du mangler ca 0.5l :)


Hadde jeg hatt sjangsen igjen ville jeg nok gjort som beskrevet over istedenfor delvis pusekjøring, delvis hardkjøring som jeg gjorde. Jeg gjorde som jeg gjorde mest fordi jeg ikke hadde tid eller filter osv for hånd når jeg mottok sykkelen. Den MÅTTE jo kjøres der og da 8)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Stian skrev:Kan vel slenge meg på denne jeg også :)
Har dere noen råd ang innkjøring?
Velkommen, og gratulerer med rå sykkel :prf

Det er det vel like mange meninger om som det finnes sykler. Jeg forholdt meg til instruksjonsboken for innkjøring;
Bilde

Jeg fortsatte å kjøre ganske lave turtall også etter innkjøringsperioden. Det førte til at sykkelen gikk inn i en loop som strupet bensinforbruket. Dette kan sikkert snikendeugle forteller mer om, men det løste seg etter at jeg installerte en 02-kontroller.

PS: mange rapporter om heftig oljeforbruk ved innkjøring. Har ikke opplevd det selv, men sjekk nivået ofte. Min bruker ikke olje.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av Snikendeugle »

cevillan skrev: PS: mange rapporter om heftig oljeforbruk ved innkjøring. Har ikke opplevd det selv, men sjekk nivået ofte. Min bruker ikke olje.

Hmm, hvor mange KM har du på telleren?
Forbruket på min gikk ned en del etter 10 000, men er helt klart fremdeles tilstede (30k nå), men det er noe jeg har lært meg å leve med.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av cevillan »

Snikendeugle skrev:
cevillan skrev: PS: mange rapporter om heftig oljeforbruk ved innkjøring. Har ikke opplevd det selv, men sjekk nivået ofte. Min bruker ikke olje.

Hmm, hvor mange KM har du på telleren?
Forbruket på min gikk ned en del etter 10 000, men er helt klart fremdeles tilstede (30k nå), men det er noe jeg har lært meg å leve med.
Ca 8500 km, altså 7500 km etter førstegangsservice. Har brukt i underkant av 0,5 liter olje på den tiden.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av spidair »

cevillan skrev: PS: mange rapporter om heftig oljeforbruk ved innkjøring. Har ikke opplevd det selv, men sjekk nivået ofte. Min bruker ikke olje.
Kjøpte min (690SMCR .13 mod) "halvbrukt", det vil si at den hadde gått 4000 mil og da hadde den, ifølge eier og forhandler, byttet olje et par ganger, med filter såklart..

Men jeg har heller ikke merket at sykkelen bruker spesielt med olje og jeg sjekker oljen (har vendt meg til sikkerhets sjekken jeg lærte på kjøreskolen og syntes den er grei å gjennomføre når man setter seg på sykkelen, ihvertfall den første gangen man skal ut å kjøre...) og sjekker gjerne oljen underveis også om jeg er på langtur, da min erfaring (på biler ihvertfall) er at hvis olje og filter blir byttet og passet på så er det ikke måte på hvor langt redskapen vil gå.. Har hatt en del biler av ymse slag (VW boble, Peugeot 405, Suzuki SJ410, Toyote Hilux, Subaru et eller annet, Chrysler grand voyager 2,4 l, Ford econoline 7.3 L diesel, Chrysler grand voyager 3,8 liter V6 og 4WD (amerikansk type), Chervrolet suburban og atter en god Chrysler grand voyager 3,3 liter V6 (Den jeg kjører rundt i dag)) i løpet av mine snart femti år og INGEN av dem har noen sinne "dødd" på grunn av motoren har stoppet og det tar ihvertfall jeg som bevis for at det lønner seg å holde øye med olje og være nøye med oljeskift og selvfølgelig oljefilter. (Og selvfølgelig automat kassa med filterbytter og olje skift...).. Skifter alltid filter samtidig som olje, skjønner ikke de som ikke gjør det...

Nå har sykkelen gått 20 000 kilometer og den bruker fremdeles ikke olje... Tok et skift på sykkelen før jeg parkerte den (Med tennplugg og luftfilter som vanlig) , men kommer nok til å bytte ut oljen før jeg tar den ut på veien igjen, da den lagres kaldt... Har vært nede og startet den et par ganger (tar med meg batteriet hver gang..) og kjenner at kroppen rives i filler av PMS hver eneste gang jeg går derfra med det fantastiske braaaap'et i ørene og mumler forbannesler mot snøen...

Har kjøpt orginal olje jeg de gangene jeg har byttet, da det føles tryggest på min fun machine... :)

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Den Store KTM LC4 690-tråden

Legg inn av sankyo »

4000 mil er vel ikke halvbrukt? Skrivefeil eller satser du på kondemnering etter 80000 km? 8-)
Live long and prosper :janikk

Svar