Det er nesten så jeg ikke tør å svare på det (det skaper alltid så store diskusjoner), men en HARD innkjøring er ihvertfall av det jeg har lest er fordelaktig. Spesielt med tanke på fremtidig oljeforbruk.
Boldor på KTMforums.com hevder han har et mye lavere oljeforbruk enn gjennomsnittet på forumet, da på grunn av en hard innkjøring.
Jeg tok en litt delvis slapp/hard innkjøring, og sykkelen drikker relativt mye olje. 1.2l olje brukte jeg på 3500km turen vår i sommer. Forhandler mener dette er inennfor både KTM og Ducati's sine "rammer" for hva som er normalt.
Hard innkjøring vil si (mulig jeg ikke husker detaljene helt 100%):
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Varm opp motoren
- Kjør på et mindre traffikert sted
- Dra igjennom RPM'en på de fleste girene innenfor fornuftige fartsgrenser
- Ikke holde RPM i samme posisjon over lengre tid
- Gå nedover i girene igjen ved å motorbremse
Rinse and repeat
Etter rundt 2-400km bør det byttes olje + begge oljefiltere, samt rense ut begge magnetfilterne i motoren (se manual for KTM'en din). Det vil komme ut en god del spon i oljen etter første tømming.
Sjekk alltid oljenivået før du starter! Oljetrykk lampen blinker ikke før du mangler ca 0.5l :)
Hadde jeg hatt sjangsen igjen ville jeg nok gjort som beskrevet over istedenfor delvis pusekjøring, delvis hardkjøring som jeg gjorde. Jeg gjorde som jeg gjorde mest fordi jeg ikke hadde tid eller filter osv for hånd når jeg mottok sykkelen. Den MÅTTE jo kjøres der og da