Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Spenning er snakk om potensiale, om du skal drive noe på 24v å gir det 12v så blir det dårlig stemning.
Men om du skal drive noe på 24v og gir det +12 og -12 så har har du plutselig 24volt potensial. Dermed har du i praksis 24 volt.
blir det samme om som du stikker tunga i en stikkontakt og så måler neste kontakt mellom deg selv og kontakten, fordi du nå er 230v (dog medium stekt) så vil du måle lite til ingen spenning
Men om du skal drive noe på 24v og gir det +12 og -12 så har har du plutselig 24volt potensial. Dermed har du i praksis 24 volt.
blir det samme om som du stikker tunga i en stikkontakt og så måler neste kontakt mellom deg selv og kontakten, fordi du nå er 230v (dog medium stekt) så vil du måle lite til ingen spenning
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Joda, jeg skjønner at å drive noe med 12V som trenger 24V ikke funker. Det jeg ikke (enda) har forstått er hvordan 12V og -12V blir 24 volt. I mitt enkle hode blir dette 0V. Selv om jeg selvsagt forstår at du har rett. Hvis det ga mening...xavi0n skrev: 14 aug 2021, 02:07 Spenning er snakk om potensiale, om du skal drive noe på 24v å gir det 12v så blir det dårlig stemning.
Men om du skal drive noe på 24v og gir det +12 og -12 så har har du plutselig 24volt potensial. Dermed har du i praksis 24 volt.
blir det samme om som du stikker tunga i en stikkontakt og så måler neste kontakt mellom deg selv og kontakten, fordi du nå er 230v (dog medium stekt) så vil du måle lite til ingen spenning
Uansett så er maks ampere på -12V utgangen 0.8A. Ikke akkurat noe man kan bruke til så veldig mye med tanke på hva man skal bruke en slik forsterker skal bruke til. :)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
-12 er minus for 12volt som da blir 24volt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Kan noen forklare meg hvordan man oppnår negativ spenning?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
spør kona di...


Spøk til alvor..
hvis du har en siniusbølge med 24 volt og benytter 0 punktet som referanse og tar bare ut de 12 volt som er positive så har du de 12 minusvolta under 0 punktet. da har du 24 volt fra topp til bunn..
eller så kan man ha flere viklinger i trafoen og den ene er viklet slik at du har 12 volt lavere minus etter likeretting slik at også kan ta eksempelvis 5volt + og koble sammen med -12 og oppnå 17volt..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Haha. Den var god mekkern :)
Uansett så tror jeg at negativ spenning ikke er noe jeg kommer til å utforske med det første. Men alltid nyttig med ny info :)
Når det er sagt så har jeg nå sortert kabler i strømforsyneren, lagt til en on/off knapp og to led som indikerer om den er påslått eller er i stanby mode. Tenkte jeg skulle bruke denne til LED striper etc siden den kan levere 5V 16 ampere og 12V 30 ampere.
Uansett så tror jeg at negativ spenning ikke er noe jeg kommer til å utforske med det første. Men alltid nyttig med ny info :)
Når det er sagt så har jeg nå sortert kabler i strømforsyneren, lagt til en on/off knapp og to led som indikerer om den er påslått eller er i stanby mode. Tenkte jeg skulle bruke denne til LED striper etc siden den kan levere 5V 16 ampere og 12V 30 ampere.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Enkleste måten er vel å bytte om pluss og minus på et batteri. Så er spørsmålet hva man trenger negativ spenning til. Et eksempel er audioforsterkere.Jompa skrev:Kan noen forklare meg hvordan man oppnår negativ spenning?
- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Sitter og fomler videre i furtebua og testet ut en plugg for å koble to ledninger sammen som på engelsk kalles "Bullet Connector".
Denne syntes jeg var utrolig kjekk og bruke de steder man ikke trenger en permanent kobling og samtidig ikke har plass til i bruke en mer klumpete plugg. Helt isolert er den også når man trer krympestrømpe over. Krympestrømpen kan krympes på hver side slik at man kjapt kan dra den fra hverandre, eller den kan krympes over hele for å skape enda bedre feste. Så lager man bare en snitt i krympestrømpen hvis man vil plugge de fra hverandre.
Det kreves litt kraft for å plugge de sammen og det virker ikke ut som at det er behov for mer feste. Ikke bygger pluggen noe mer enn selve ledningen heller.
Ledningen jeg har brukt her er 1.5mm2.
Denne syntes jeg var utrolig kjekk og bruke de steder man ikke trenger en permanent kobling og samtidig ikke har plass til i bruke en mer klumpete plugg. Helt isolert er den også når man trer krympestrømpe over. Krympestrømpen kan krympes på hver side slik at man kjapt kan dra den fra hverandre, eller den kan krympes over hele for å skape enda bedre feste. Så lager man bare en snitt i krympestrømpen hvis man vil plugge de fra hverandre.
Det kreves litt kraft for å plugge de sammen og det virker ikke ut som at det er behov for mer feste. Ikke bygger pluggen noe mer enn selve ledningen heller.
Ledningen jeg har brukt her er 1.5mm2.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5033
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Bananplugger det der 
- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Ja, jeg vet. Men dem er veldig små. Pluggene kalles "Bullet plugs" på engelsk. Fine og bruke på trange steder :)
-
OnlineDomino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
De ser jeg for meg kan brukes til endel bruksområder på bil og MC. Spesielt dersom det er utstyr du ønsker å kunne koble fra ved behov.
- FredrikE24
- Innlegg: 5033
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Da ville jeg nok heller satset på tette flatstift-kontakter fra Biltema. Se hva industrien bruker, spesielt bilindustri.

Til prototyping og den slags så er andre mindre permanente løsninger kjekt og mye billigere.
I tillegg bør ALT loddes og ikke krympes med tang. Lodding tåler mye mer juling og er nærmest evigvarende.
Eneste man skal være obs på er at man ikke alltid bør fortinne ledere som skal kobles til skruklemmer. Her bør man heller bruke niter.

Til prototyping og den slags så er andre mindre permanente løsninger kjekt og mye billigere.
I tillegg bør ALT loddes og ikke krympes med tang. Lodding tåler mye mer juling og er nærmest evigvarende.
Eneste man skal være obs på er at man ikke alltid bør fortinne ledere som skal kobles til skruklemmer. Her bør man heller bruke niter.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Ulempen med å lodde kontakter er at tinnet kryper opp i ledningene, gjør dem stivere og dermed utsatt for brudd. En krympet kontakt er bedre, så lenge du har gode kontakter og riktig verktøy. Jeg har selv en del erfaring fra militær elektronikk og de produktene jeg kjenner til har ingen loddete kontakter.
Lodding bruker jeg bare når jeg ikke har riktig klemmeverktøy.
Lodding bruker jeg bare når jeg ikke har riktig klemmeverktøy.
- FredrikE24
- Innlegg: 5033
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Kommer litt ann på applikasjonen. Kjenner til div. rutiner i Forsvaret, og der loddes det, men det stiller store krav til kursing, materiell og metode. Metodene er irriterende omstendelige og kostbare tidsmessig.
Om man varmer for lenge og nærmest fuger fremfor å lodde, så er jeg enig. Krympede kontakter er fint til det oppstår kontinuerlige vibrasjoner, fysiske påkjenninger eller fukt.
I produksjon av produkter, så er nok krymp mer kostnadseffektivt.
Om man varmer for lenge og nærmest fuger fremfor å lodde, så er jeg enig. Krympede kontakter er fint til det oppstår kontinuerlige vibrasjoner, fysiske påkjenninger eller fukt.
I produksjon av produkter, så er nok krymp mer kostnadseffektivt.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Det som jeg foretrekker i min jobb et alt annet enn lodding, i vibrasjoner som forekommer på maskiner og tungt utstyr har jeg opplevd at lodding rett å slett sprekker.
Har en del erfaring med det fra blandt annet forsvaret, men krympede forbindelser kan lages fortere, med mindre utstyr av mindre kompetent personell og er fullgodt i mange tilfeller.
For ikke å snakke om at feilsøking og ombygging er lettere med krympede forbindelser
Har en del erfaring med det fra blandt annet forsvaret, men krympede forbindelser kan lages fortere, med mindre utstyr av mindre kompetent personell og er fullgodt i mange tilfeller.
For ikke å snakke om at feilsøking og ombygging er lettere med krympede forbindelser
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
OnlineDomino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Joda, de vanntette fra Biltema er nok bedre. Iallfall dersom man ikke trenger å tre dem gjennom hull som ikke er spesielt store.
- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Alt til sitt bruk selvsagt. Disse bullet pluggene er jo også vanntette hvis man bruker heltrukken krympestrømpe eller en runde elektrikerteip.
- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
De andre pluggene som nevnes her har jeg veldig mange av. Jeg er faktisk mer skeptisk til disse vedrørende hvor vanntette dem er.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Jeg kan love deg at de militærprodusentene jeg kjenner til ikke velger løsninger ut fra hva som er kostnadseffektivt. Der er det bare kvalitet som teller.FredrikE24 skrev: I produksjon av produkter, så er nok krymp mer kostnadseffektivt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Nja… er vel noen anbudsrunder i millitæret også vel?
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
På et radarsystem til x antall millioner er det ikke valget mellom kabelsko eller lodding som avgjør om du holder budsjett eller ikke
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Et noe forenklet synspunkt tror jeg.xavi0n skrev: 16 aug 2021, 16:17 På et radarsystem til x antall millioner er det ikke valget mellom kabelsko eller lodding som avgjør om du holder budsjett eller ikke
Jeg skal ikke påsto hverken det ene eller det andre, men bare se på jagerfly debatten som har vært. Ja, det er mange penger i sving og kassa til staten virker i enkelte tillfeller bunnløs, men alle ønsker seg jo mest mulig for minst mulig penger. Så spør det bare hvor man velger å legge listen med tanke på hva behovet er.
Men uansett, så har dette veldig lite med denne tråden å gjøre. Jeg har ikke tenkt til å lage hverken radarsystemer eller jagerfly i furtebua.

- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Det er jeg ikke sikker på. Jeg har hatt en slik kontakt hengende ute på en utelampe i et drøyt år nå. Kontakten er våt inni når jeg drar den fra hverandre. Grunnen er at disse silikon greine man stikker inn i åpningen der ledningen er morkner i solen og sprekker opp. Dem er vanntette en stund vil jeg tro, men jeg ville ikke stolt 100% på det.Domino skrev: 16 aug 2021, 13:50 Joda, de vanntette fra Biltema er nok bedre. Iallfall dersom man ikke trenger å tre dem gjennom hull som ikke er spesielt store.
En annen ting er at hvis denne kontakten tar inn vann, så kan det føre til kortslutning siden begge polene sitter i samme kontakt. Med disse bullet pluggene så har man jo en kontakt pr. Ledning og er man litt over middels smart så legger man jo ikke to kontakter klin intill hverandre. Skulle dem ta inn vann så kan det vertfall i et slikt tillfelle ikke føre til kortslutning. Vertfall ikke slik jeg ser det...
- FredrikE24
- Innlegg: 5033
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Jeg kjenner bare til hva som gjøres in-house rundt reparasjoner.oivindg skrev: 16 aug 2021, 15:48Jeg kan love deg at de militærprodusentene jeg kjenner til ikke velger løsninger ut fra hva som er kostnadseffektivt. Der er det bare kvalitet som teller.FredrikE24 skrev: I produksjon av produkter, så er nok krymp mer kostnadseffektivt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Det der med lodding versus krymp eller begge deler vedrørende hva som er best har vel blitt diskutert en mannsalder. Slike diskusjoner er også det som gjør at man ikke kommer noe sted. Man henger seg opp i ting som ikke er viktig å vite noe om til hobbybruk. Skal man hjelpe Nasa og lage radarsystemer så er slike diskusjoner mer interresante.