Den store Ut på tur i dag - tråden! Lyst til å bli med?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av RuneMC »

Herrrrlig med en MC-tur idag :thumleft
Antrekk ben: Brynje longs + ull longs + Puma treningsbukse under kjørebukse. Doble ullsokker.
Antrekk overkropp: Ullundertøy + tykk fleece med lang hals under kjørejakke. Hansker Newman (men ble litt kalde etterhvert).

Kan rapportere om finfine kjøreforhold på alle veiene. Tørre og fine. Man ser at det er frosne vandammer like ved veien, men så lenge veien er tørr, så er det helt fint grep. Ihvertfall med Anakee2 og jeg hadde noen ganske lave svinger i løpet av turen. Faktisk burde man fått forsikringsrabatt for så gode dekk :-k

Turen gikk først nedover vestkysten via Hyggen og Klokkarstua før jeg tok Sundbyveien sørover. Den var delvis så tørr at det støvet av den.
En og annen våt flekk var det, men det er jo ferdig strødd på en grusvei, så helt fint grep der også.
Bilde

Tok et bilde av vannet midtveis idag også.
Bilde

Selv om grepet var fint, er det nok visse tegn på at vi er i "feil" årstid, som fragment av istapper som hadde falt ned på veien og som ikke viste tegn til å smelte... Og på fjellveggene langs veien der det sildret litt vann - var det enkelt å se kilden til "isbitene" på veien...
Bilde

Opp igjen fra Tofte skvatt jeg skikkelig når det plutselig kom blålys og uling bak meg, men det var ikke meg denne gangen heller... :-)å Det var faktisk en brannbil i full utrykning. Veien opp fra Tofte går i fine svinger gjennom en skyggefull dal, som jeg for meg selv kaller "skyggenes dal" - så var litt spent på om det kunne være noe is der, men neida - prima forhold der også :thumleft
Utrolig flott vær idag - det fine med høsten er jo at lufta er så klar. En og annen motorsyklist ble det også å hilse til underveis. Både cruisere og adventure sykler. R-sykler var det ikke mye å se til...

Fra Klokkarstua tok jeg tversoverveien til Sætre med en kort stopp ved Mørkvann
Bilde

Gjennom rundkjøringa i Sætre ble det en kort bært på en som kjørte på istedenfor å vente...

Rett nord for sentrum åpenbarte trolig årsaken til utrykningen seg - det var ihvertfall en bil med gode bulker og det var både politibiler og brannbiler der. Det var nok denne ulykken som er omtalt i lokalavisen: http://rha.no/nyheter/sjaforen-og-et-ba ... -1.7604262 Jeg vil nok også mistenke høy fart - ellers er det ganske umulig å få til noe særlig ulykke i 50-sonen der. Og rusmidler ? - tja, kjørte bak noen i sommer som hadde ganske merkelig kjøring - så ikke umulig det heller... Husket forresten å pumpe med flat hånd ned til en på MC i motsatt retning som hilste.

Rett etter Sætre er det jo noen fine svinger (Åroskastet tror jeg det heter) med flott utsikt utover Oslofjorden, så måtte ta et par bilder der også
Retning Oslo
Bilde
Retning rett ned, sydover
Bilde

Fra Åros tok jeg om Nærsnes - Slemmestad og Heggedal, og et par ekstra runder på noen svingete lokalveier, men spesielt tærne meldte fra om at det var greit å gi seg i fire-tiden. Selv så tidlig på ettermiddagen er skyggene lange og sola lav...
Det ble ihvertfall to og en halv gode timer i salen som gjorde godt :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av bjornen »

flotte bilder :thumleft
har parkert sykkelen for i år ](*,)
når jeg ser på bildene dine angrer jeg jo litt :sorry
håper det bil en tidlig sessongstart

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av Jompa »

Det var en lignende tur jeg hadde håpet og trudd jeg skulle få i høst, men nå er det for sent...
Fine bilder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Bjørn Tore
Innlegg: 80
Registrert: 04 jan 2012, 11:30
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 05' , Tempo standard
Sted: STRØMMEN

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av Bjørn Tore »

Ble en liten tur idag fra strømmen til drøbak og hjem 12 mil.
Men nå er nok sesongen over.

    Brukeravatar
    RuneMC
    Innlegg: 4326
    Registrert: 22 okt 2009, 22:29
    Motorsykkelen din: '08 DL650A
    Sted: Røyken

    Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

    Legg inn av RuneMC »

    Bjørn Tore skrev:Ble en liten tur idag fra strømmen til drøbak og hjem 12 mil.
    Men nå er nok sesongen over.
    Er nok redd du har sånn ca rett... temperaturen avhenger mye av soloppvarmingen og den får jo stadig mindre "kakestykke" av døgnet... sukk... får se om jeg får ånden over meg denne vinteren og tester ut nye langrenns-staver som jeg fikk til jul ifjor... :knegg
    Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
    RuneMC's foto på Flickr
    Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

    ArcticTiger
    Innlegg: 3962
    Registrert: 04 nov 2010, 00:10
    Motorsykkelen din: x

    Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

    Legg inn av ArcticTiger »

    :thumleft Flotte bilder fra en flott Mottor-sykkel-tur Rune :D
    Selv har jeg stallet Mottor-sykkla for sessongen, og har istedet vært på en 2 timers runde med Fergusonen og snøfresern idag, sånn at naboene rundt i bygda kommer seg til og fra E6 på en grei måte :prf

    TheBandit
    Innlegg: 367
    Registrert: 17 okt 2010, 10:32
    Motorsykkelen din: ---

    Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

    Legg inn av TheBandit »

    Flotte bilder :thumleft , men det hjelper ikke på humøret te en trønder med PMS og 30 cm snø utafor stuevinduet ](*,)

    Brukeravatar
    taco
    Innlegg: 401
    Registrert: 25 okt 2011, 10:31
    Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
    Sted: Oslo

    Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

    Legg inn av taco »

    Herlige bilder igjen Rune! :thumleft
    Kjenner meg igjen på alle bildene. Her har jeg kjørt, både med bil, mc og med båt til vanns! Er ofte med båten i dette farvannet, det er skikkelig fint!
    Hadde en tanke om en tur idag jeg også, men var litt pingle i dag. :redface
    2012: 7500 km
    2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

    Brukeravatar
    RuneMC
    Innlegg: 4326
    Registrert: 22 okt 2009, 22:29
    Motorsykkelen din: '08 DL650A
    Sted: Røyken

    Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

    Legg inn av RuneMC »

    Først idag kjørte jeg til Motorcenteret på Billingstad for å kjøpe Motul RoadPlus PTFE ... men der var de tomme for den varianten, så kjøpte en Motul Road istedet.
    Så kjørte jeg en tur til butikken for å handle middag etc - toppboksen min svelger to fulle handleposer, så den er praktisk.

    Deretter tok jeg en litt lengre tur via Baneveien i Lier (fin grusvei, som går midt i dalen) og tok runden rundt Tyrifjorden. Veiforholdene er generelt bra nå, og veisaltet er ihvertfall vasket vekk :thumleft Telehiv som vanlig på sitt verste nå og sand og grus må du være forberedt på. Min strategi er å ta det rolig inntil jeg har kjørt veien og vet hvor eventuelle overraskelser er.

    Baneveien synes jeg er stadig mer gøy, ettersom gruskjøringen sitter mer og mer. Dette er en vei med lav fartsgrense (50 og et par soner med 30 gjennom boligstrøk) og lite trafikk. Stort sett bart hjulspor som en kan holde seg i og noen få steder med løsgrus i full bredde. Fin begynnervei for grus vil jeg si. Noen gårder med hester underveis, så det er da noe å se på. Det ser ut som om det er noen veiskuldre som holder på å rustes opp, så håper det ikke betyr at den vil bli asfaltert etterhvert...

    Når jeg kom opp til Vestsideveien igjen så var det akkurat et par motorsyklister som passerte og jeg holdt følge et lite stykke før jeg stoppet for foto (som ikke ble så spennende, så tar ikke det her). Videre fulgte jeg veien mot Vikersund.

    Tyrifjorden er fortsatt isdekket, selv om det sikkert er snakk om dager før det bryter igjennom nå
    Bilde

    Jeg tok også veien om Røyne idag og der var det litt mer snø langs kanten og litt frosset smeltevann i veien faktisk helt på toppen, men greit å navigere imellom
    Bilde

    Ned til hovedveien igjen så kjørte jeg litt tilbake til badeplassen her og tok en liten pause med Snickers i sola :P :p
    Bilde

    Det var endel grus og strøsand store deler av veien mot Vikersund. Det meste lå i brede striper langs kanten, men altfor ofte også i form av en liten stripe midt i svingene, så tok de rolig idag. Mye 60 istedenfor 80. Endel telehiv, men ikke så allerverst. Fra siste 80-sonen før Vikersund og helt til Vikersund ble det plutselig topp forhold med "støvsugd" og fin asfalt.
    Bilde

    Fine mønstre i isen som holder på å sprekke, og utsikt til Utøya
    Bilde

    På Vikersund var det fartskontroll i motgående retning i 40-sonen så det ut som. Merket forøvrig at det var litt kjøligere på Tyristrand-siden av Tyrifjorden, så er nok en grunn til at Busa Trond ikke har hentet Explorer'n sin før nå :-)

    Ellers pleier jeg å svinge av mot Norderhov når det er noen km igjen til Hønefoss. Ganske artig vei igrunnen.
    Bilde

    Litt treg trafikk hjemover over Steinsletta (alltid en bil forrest som holder bare 60 i 70-sonen...) men fikk litt bedre flyt via Skaret-Sylling der jeg forøvrig havnet bak en annen MC et stykke. Luktet litt vel mye uforbrente hydrokarboner av pottene hans forresten... kanskje en veteran eller en som hadde stilt for fet blanding på forgasserne? Flyten i kjøringa stoppet litt opp da vi tok igjen en gruppe med biler som saktnet til 40-50 i svingene - og akkurat i de svingene er det ikke så lett å finne forbikjøringsmuligheter.

    Var forresten mange mange motorsyklister ute på tur idag, så tydelig at de fleste har fått ut sykkelen, om enn ikke alle (lokalene til Motorcenteret var fortsatt ganske stint av vinterlagrede MC'er). Hilste på så mange at jeg kom ut av tellinga, men 30+ var det helt sikkert.

    Forresten superfornøyd med kjøpet av vindtett ulljakke på MC-messen (denne i grå variant, romslig i størrelse, jeg bruker vanligvis XXL, men her holdt XL) lun og varm og totalt isolert fra fartsvinden når jeg har den under kjørejakka. Fin å bruke også i solveggen når det blåser litt. Selgeren påstod at den holdt ned til -10C og det kan godt stemme.
    Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
    RuneMC's foto på Flickr
    Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

    joo
    Innlegg: 1334
    Registrert: 26 okt 2011, 19:25
    Motorsykkelen din: '

    Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

    Legg inn av joo »

    Fin tur RuneMC.
    Det er sant, føles alltid ekstra kjølig ut rundt Tyrifjorden. Spesielt ei mil og to oppover etter Sylling. Men avkjølende på en sjelden het dag på sommeren.
    Men do not quit playing because they grow old,
    they grow old because they quit playing...

    Brukeravatar
    Busa Trond
    Innlegg: 2737
    Registrert: 23 sep 2010, 20:58
    Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

    Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

    Legg inn av Busa Trond »

    Der var det mange kjente bilder ja RuneMc :thumleft

    Rottenikken
    Innlegg: 924
    Registrert: 25 feb 2010, 16:16
    Motorsykkelen din: Yamaha
    Sted: I svingen, ellers i Drammen

    Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

    Legg inn av Rottenikken »

    Som alltid flotte bilder og glimrende turreferat RuneMC :thumleft
    Hva med egen blogg?
    Veien er viktigere enn målet.

    Welshen
    Innlegg: 442
    Registrert: 27 okt 2010, 11:43
    Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
    Sted: Vestsida

    Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

    Legg inn av Welshen »

    Heldig du som fikk en fin tur i går. Baneveien er super fin og har selv en god del turer der. Var det begynt å roe seg med tælahiv på Østmodum? Du spratt ikke ut av setet :P :p
    I don`t care about little things.....

    Tidligere tohjulte:

    Tempo Trygg modell 080 82 modell
    Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

    BMW F650GS 11 modell

    Brukeravatar
    Bjønnavind
    Innlegg: 870
    Registrert: 12 mar 2011, 09:36
    Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
    Sted: Andebu

    Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

    Legg inn av Bjønnavind »

    Kjøre en liten svipptur idag.. Men hvor?

    Tæppatå'k!

    Brukeravatar
    AJ
    Administrator
    Innlegg: 38203
    Registrert: 30 sep 2006, 18:46
    Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
    Sted: Lunner på Hadeland
    Kontakt:

    Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

    Legg inn av AJ »

    Bjønnavind skrev:Kjøre en liten svipptur idag.. Men hvor?

    Tæppatå'k!
    Blir en svipptur i ettermiddag med Stelvio også - første tur med Bakpå bakpå i år :-).
    Blir å kjøre her på Hadeland og mest sannsynlig en tur innom kroa på Harestua og kanskje årets første Te Pang-gan (strimlet biffkjøtt i satesaus) i stadig varmere aprilsk ettermiddagssol ved Harestu-vannet :yeyeye

    Møter gjerne flere MCsidister der om det skulle passe...? :thumleft
    ________________________________________________________________________
    De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

    MC'er:
    Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
    KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

    Svar