Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Dobbel..hmf!

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:ND filter av forskjellig grad er etter min mening enda et must, jeg har flere grader. ND4, ND8 og ND10 "Big Stopper". Jeg har også graderte filter i filterholdere, men her blir det litt mer klunder, og man kan få tilsvarende effekter i bildebehandlingsprogrammet.

Et annet filTer som jeg synes bør være i en fotobag, er et polafilter. Dette fjerner reflekser i vann, glass, og kan i noen tilfeller forsterke noen farger. Spesielt blått når solen er litt lav.

Her et par kjappe bilder jeg har tatt, der ND filter er brukt.

På den andre siden, så er det ikke kun for å stoppe farten man trenger ND filter. Hvis man vil bruke veldig store blendere for å få uskarp bakgrunn, er det ikke alltid lett når det er veldig lyst ute, uten ND filter. Nå hjelper det på å ha lukkertider på 1/8000, ja til og med har noen kamera også 1/16000 lukkertider nå.

Bilde

Bilde

Bilde


Morro med slike ja, her uten ND-filter iom lyset var svakt. Tatt med min gamle, støvete, lowspec og nær utskjelte Canon EOS500D:

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:ND filter av forskjellig grad er etter min mening enda et must, jeg har flere grader. ND4, ND8 og ND10 "Big Stopper". Jeg har også graderte filter i filterholdere, men her blir det litt mer klunder, og man kan få tilsvarende effekter i bildebehandlingsprogrammet.

Et annet filTer som jeg synes bør være i en fotobag, er et polafilter. Dette fjerner reflekser i vann, glass, og kan i noen tilfeller forsterke noen farger. Spesielt blått når solen er litt lav.

Her et par kjappe bilder jeg har tatt, der ND filter er brukt.

På den andre siden, så er det ikke kun for å stoppe farten man trenger ND filter. Hvis man vil bruke veldig store blendere for å få uskarp bakgrunn, er det ikke alltid lett når det er veldig lyst ute, uten ND filter. Nå hjelper det på å ha lukkertider på 1/8000, ja til og med har noen kamera også 1/16000 lukkertider nå.

Bilde

Bilde

Bilde


Morro med slike ja, her uten ND-filter iom lyset var svakt. Tatt med min gamle, støvete, lowspec og nær utskjelte Canon EOS500D:

Bilde

Bilde

Bilde
Flotte bilder og veldig bra komposisjon. På flickr?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Bjerknez skrev:
Skulle jeg kjøpt meg et mer avasert kamera i dag så hadde jeg garantert kjøpt Fujifilm X-T1. Ja, jeg har testet dette også. Et nyyyydelig kamera!!

For meg så er 5D kameraene utdatert og kjedelige. Bare en sort avansert og stor plastikk klump. Men ergonomien er bra. Er vel det eneste argumentet for å velge et slikt lkamera i mine øyne.
Har du prøvd den nye A serien til Sony? :-k Det er overraskende mange der ute som hevder at Sony sitt kamera er langt bedre enn x-t1 (uten at jeg vil merke noe forskjell tror jeg)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:
Bjerknez skrev:
Skulle jeg kjøpt meg et mer avasert kamera i dag så hadde jeg garantert kjøpt Fujifilm X-T1. Ja, jeg har testet dette også. Et nyyyydelig kamera!!

For meg så er 5D kameraene utdatert og kjedelige. Bare en sort avansert og stor plastikk klump. Men ergonomien er bra. Er vel det eneste argumentet for å velge et slikt lkamera i mine øyne.
Har du prøvd den nye A serien til Sony? :-k Det er overraskende mange der ute som hevder at Sony sitt kamera er langt bedre enn x-t1 (uten at jeg vil merke noe forskjell tror jeg)
Har ikke testet Sony'en du sikter til desverre, men hadde nok ikke kjøpt det uansett. Grunnen er enkel. Jeg synes Fujifilm er et "røffere" og mer "moteriktig" kamera. Går mye på utseende og følelser her altså. Begge er nok veldig gode kameraer, uten at jeg har sett så mye på denne Sony'en.

Fullformatsensor krever ofte større optikk som igjen drar opp vekt/størrelse etc. Optikken blir også normalt dyrere. jeg hadde nok uanset satset kortene mine på Fuji'en, uten tvil. Jeg har eid flere Fuji kameraer enn Sony kameraer, og det er en grunn til det. Å jeg er kresen! :knegg

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

poulet_cavalier skrev:
ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:ND filter av forskjellig grad er etter min mening enda et must, jeg har flere grader. ND4, ND8 og ND10 "Big Stopper". Jeg har også graderte filter i filterholdere, men her blir det litt mer klunder, og man kan få tilsvarende effekter i bildebehandlingsprogrammet.

Et annet filTer som jeg synes bør være i en fotobag, er et polafilter. Dette fjerner reflekser i vann, glass, og kan i noen tilfeller forsterke noen farger. Spesielt blått når solen er litt lav.

Her et par kjappe bilder jeg har tatt, der ND filter er brukt.

På den andre siden, så er det ikke kun for å stoppe farten man trenger ND filter. Hvis man vil bruke veldig store blendere for å få uskarp bakgrunn, er det ikke alltid lett når det er veldig lyst ute, uten ND filter. Nå hjelper det på å ha lukkertider på 1/8000, ja til og med har noen kamera også 1/16000 lukkertider nå.

Bilde

Bilde

Bilde


Morro med slike ja, her uten ND-filter iom lyset var svakt. Tatt med min gamle, støvete, lowspec og nær utskjelte Canon EOS500D:

Bilde

Bilde

Bilde
Flotte bilder og veldig bra komposisjon. På flickr?
Takk :)
På Facebook.
Bilde 1 er med steingammel EF 75-300 med kamera liggende på sekken.
Bilde 2 og 3 er med Tokina 11-16 og stativ.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Lightroom er ganske moro... kan tilogmed lage kunst av det ordinære...

Bilde
Sist redigert av RuneMC den 29 mai 2015, 00:55, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

Den aldri hvilende men alltid kontroversielle Ken Rockwell har nøye undersøkt nøye forskjellen mellom DX og FX.
Hans konklusjon er at under normale forhold (ISO 5000 og under) så skal du være mer enn alminnelig interessert for å kjøpe FX.

Se bildenen og vurderingene her.

Dette er to år siden, men både DX og FX har blitt bedre siden den gang. Det er liten grunn til å tro at resultatene ville blitt anderledes i dag.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

På fotoforum og blandt entusiaster blir bildekvaliteten diskutert på et såpass intenst og høyt nivå at man til slutt detter av lasset. Men er det ingen som tenker på det viktigste lenger? Nemlig komposisjon?
Det hjelper jo lite og ha et nyvasket stuevindu når man utsikten består av et stort furutre....

Dessuten så kan man ikke se de store forskjellene på bildekvaliteten når man gransker bildene på en pc skjerm. Skriv ut bildet i maks størrelse i rundt 300DPI og heng på veggen. DA kan du sjekke den virkelige kvaliteten. Poenget er vel at 95% av alle bilder som blir tatt i dag havner i en mappe på pc'en eller evt. facebook etc.

Jeg sier ikke at det er ett fett hvilket kamera man har for dte er ganske opplagt at et kamera som feks. Fuji X-T1 er langt vassere enn et kamera til 499,-. Men når vi snakker FX kontra DX så blir det bare prat. I virkeligheten så har det svært lite å si hva man velger. Så sant man ikke er en proff naturfotograf som tjener fett og som stiller ut alle bildene sine i diverse gallerier i maks størrelse. Men selv da kan man ikke se at det er tatt med et fullframe kamera. Da må det evt. tas to like bilder med nøyaktig samme settning og henges ved siden av hverandre.

Problemet er også at proffe naturfotografer bruker stativ HELE tiden. Selv når det er sol. ISO ytelsen tiul kameraet tenker dem ikke på i det hele tatt da den står på det laveste uansett.

Jeg har som sagt hatt 5D MKI/MKII/MKIII og jeg kan med hånden på hjertet si at man ikke ser forskjell på bildene tatt med disse samt bildene tatt med Fuji X100S/X-E2 etc.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

Bjerknez skrev:
Jeg har som sagt hatt 5D MKI/MKII/MKIII og jeg kan med hånden på hjertet si at man ikke ser forskjell på bildene tatt med disse samt bildene tatt med Fuji X100S/X-E2 etc.
Godt dette er et MC-forum.
På et foto-forum ville den kommentaren vært "famous last words" :-)
Du har helt rett!

Mitt Nikon D7100 (med et sett fastlinser) ligger hjemme. I skulderveksen har jeg mitt Fuji X100S.

(Vi bør kanskje minne om at X100/S/T er DX og ikke "lommekamera"-format)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Foto ?

Legg inn av thewiz »

Kunne ikke sagt det bedre selv Bjerknez!

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Når jeg ikke orker å drasse på systemkameraet bruker jeg bare mobiltelefonen. Den har like høy oppløsning som Fuji x100 og tar helt ok "feriebilder". Sånn sett har jeg vel lavere krav enn Bjerknez og Tagesk :-)

Som Fuji X100 kan telefonen min kan heller ikke ta raw bilder i lav iso (eller høy iso for den slags skyld) :erte
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

poulet_cavalier skrev:Når jeg ikke orker å drasse på systemkameraet bruker jeg bare mobiltelefonen. Den har like høy oppløsning som Fuji x100 og tar helt ok "feriebilder". Sånn sett har jeg vel lavere krav enn Bjerknez og Tagesk :-)

Som Fuji X100 kan telefonen min kan heller ikke ta raw bilder i lav iso (eller høy iso for den slags skyld) :erte
Jeg har faktisk ikke like høye krav til utstyret i dag som jeg hadde for ett par år siden. Grunnen er at jeg har lært på den harde måten at det ikke er kamerautstyret som ga meg de beste bildene, men min egen kreaktivitet. Det at kameraet er såpass lite at man faktisk tar det med seg er også ganske vesentlig.

Oppløsning med tanke på megapixler bryr jeg meg svært lite om. Jeg bare ler når mobilprodusentene skryter av høye oppløsninger.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Bjerknez skrev:
poulet_cavalier skrev:Når jeg ikke orker å drasse på systemkameraet bruker jeg bare mobiltelefonen. Den har like høy oppløsning som Fuji x100 og tar helt ok "feriebilder". Sånn sett har jeg vel lavere krav enn Bjerknez og Tagesk :-)

Som Fuji X100 kan telefonen min kan heller ikke ta raw bilder i lav iso (eller høy iso for den slags skyld) :erte
Jeg har faktisk ikke like høye krav til utstyret i dag som jeg hadde for ett par år siden. Grunnen er at jeg har lært på den harde måten at det ikke er kamerautstyret som ga meg de beste bildene, men min egen kreaktivitet. Det at kameraet er såpass lite at man faktisk tar det med seg er også ganske vesentlig.

Oppløsning med tanke på megapixler bryr jeg meg svært lite om. Jeg bare ler når mobilprodusentene skryter av høye oppløsninger.
Jeg ser ofte på bildene på tv'en i stua - så nedre grense er 8.5megapixler (UHD). Siden jeg ofte klipper litt er nedre praktiske grense 16.

Jeg er veldig gjerne med på diskusjoner om komposisjon og Lightroom preset/instillinger, eller er det litt på kanten i et MC forum?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar