Ferjer

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Sv: Ferjer

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
LordShaft skrev:
jhn skrev:Jeg tviler på at det er noe poeng å sitte på sykkelen under overfarten. Om det er så mye slingring at sykkelen ikke vil stå uten stropper, er det tvilsomt at du klarer å holde sykkelen. Og med stropper er det vel helt uten poeng. Mest sannsynlig vil man bli jaget bort fra bildekket ... i de fleste ferger er det forbud mot å oppholde seg på bildekket under overfart
Du har din fulle rett til å tvile, men jeg vet at det hjelper... Sykkelen kan stå å hoppe litt og lett vippes ut av balanse alene... Sitter du på den, øker vekten som presser ned mot dekk med 110 kilo i mitt tilfelle. Så lenge du sitter på biken, samme som å sitte i bilen er det lov å oppholde seg på dekk her på vestlandet hvertfall... Nå har jeg ikke prøvd dette på større sykler med mye oppakning. Men r sykler, naken sykler og sports tourere går dette helt fint. Jeg befinner meg relativt ofte på ferger, så har prøvd det en god del ganger...

Sony Z2
Jo selvfølgelig hjelper det ... i gitte situasjoner, når sjøen er akkurat grov nok til å velte en mc, men ikke grov nok til å vippe deg ut av balanse. Men dette kan jo være en ganske fin grense.
Grunnen til at jeg tviler er at jeg har kjørt sykkel i ganske mange år, tatt mange ferger i mange år og har vært sjømann i mange år. Jeg vet hvor lite som skal til for å forskyve en last, eller velte en mc, og hvor mye skal til for å hindre dette.
Det er litt forskjellige forhold innaskjærs på vestlandet, inne i de ganske godt beskyttede fjordene og ut på kysten i Nordland, Troms og Finnmark, og på vestlandet. . Det er vanlig med forbud mot å oppholde seg på bildekket, og ved slingring håndheves sikkert det forbudet strengere. Forståelig nok
110 kg ekstra og høyere tyngdepunkt er ikke nødvendigvis en fordel.
Poenget mitt er vel egentlig at de rådene man kan gi om stropping o.l. på fergene på indre strøk funker ikke nødvendigvis andre steder.
Men spør fergemannskapet, de forteller deg om du bør stroppe eller ikke ... de få gangene de har svart "ikke nødvendig" har jeg stroppet likevel, men jeg har aldri tatt ferge på Vestlandet.

En annen ting er ansvarsforhold .. mange fergeselskaper fraskriver seg ansvaret ved mc-velt f.eks.
Hvordan det juridisk henger sammen vet jeg ikke, men det kan jo skape en del krøll om man er uheldig.
Ingen av innenlandsferjene jeg har vært på har det ikke vært lov å være på øvre bildekk under overfarten. Er alltid der jeg har stått med sykklene. Pleier å sette hjulet mot lemmen forran og på sidestøtten. Har aldri stoppet.
Danskebåten er noe annet, da stropper jeg alltid. På ferja Dover-calais hadde det det beste systemet jeg har sett. Sykkelen sto i et spor i dekket og forhjulet inn i et spor i veggen. Så stroppet de den nedover og mot veggen. Sikker på at hadde ferja gått rundt så hadde fremdeles sykkelen stått der.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ferjer

Legg inn av LordShaft »

Som jeg presiserte tidligere, her på vestlandet (Stavanger til Trondheim) har jeg ikke hatt behov for stropping. Lenger nord kan jeg ikke uttale meg, og har ikke ferdes med sykkel. Så der kjøper jeg alt dere sier.

Men nok en gang.... En fin trygghet er å ha med stropper uansett.

Sony Z2

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ferjer

Legg inn av jhn »

Dette er hva Helgelandske A/S sier om stropping:

"To-hjuls motorsykler skal som hovedregel alltid surres. Disse plasseres på spesielt tilpassete plasser. Til surring brukes surrebånd som legges over sykkelens sete. Mellom båndet og sykkelen legges svamppolstring for å unngå skader. Sykkelen skal stå i gir og på sidestøtte. Trekile anvendes under ett av sykkelens hjul eller sidestøtte for, om nødvendig, å rette opp kjøretøyet. (Sykler med stor oppakning kan være svært topptunge!) Har sykkelen bare senterstøtte, må det også anvendes stoppklosser både foran og bak. For å unngå å gjøre skade på motorsykler under sikringsarbeid, anbefales det at man gjør slikt arbeid sammen med sykkelens fører. Om det er flere motorsykler på en tur enn man har spesielt surringsutstyr for, må man improvisere med det utstyret man har for personbiler. Motorsykler kan også surres til skansekledning hvor forholdene ligger til rette for dette. For å spare tid kan motorsyklistene utføre sikringsarbeidet selv, men etterkontroll må foretas av dekksbesetningen. Har man ikke flere surringsmuligheter, skal to-hjuls motorsykler avvises. Unntak kan gjøres hvor det er tillatt å oppholde seg på bildekket, værforholdene ligger til rette for det og motorsyklisten er villig til å passe kjøretøyet under hele overfarten."

"Når du kan lese av prosedyren at sykler skal avvises hvis de ikke kan surres, har dette sin bakgrunn i at vi ikke kan fraskrive oss ansvaret for kjøretøyer på bildekket. Dette ansvaret kan f.eks. - selv ikke ved skriftlig avtale - overføres til MC-føreren. Motorvognførere har bare ansvar for kjøring på bildekket og at kjøretøyet er parkert forsvarlig. (Gir, brems, lys, gasskraner, luftfjærer, lekkasjer etc.)"

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ferjer

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:Dette er hva Helgelandske A/S sier om stropping:

"To-hjuls motorsykler skal som hovedregel alltid surres. Disse plasseres på spesielt tilpassete plasser. Til surring brukes surrebånd som legges over sykkelens sete. Mellom båndet og sykkelen legges svamppolstring for å unngå skader. Sykkelen skal stå i gir og på sidestøtte. Trekile anvendes under ett av sykkelens hjul eller sidestøtte for, om nødvendig, å rette opp kjøretøyet. (Sykler med stor oppakning kan være svært topptunge!) Har sykkelen bare senterstøtte, må det også anvendes stoppklosser både foran og bak. For å unngå å gjøre skade på motorsykler under sikringsarbeid, anbefales det at man gjør slikt arbeid sammen med sykkelens fører. Om det er flere motorsykler på en tur enn man har spesielt surringsutstyr for, må man improvisere med det utstyret man har for personbiler. Motorsykler kan også surres til skansekledning hvor forholdene ligger til rette for dette. For å spare tid kan motorsyklistene utføre sikringsarbeidet selv, men etterkontroll må foretas av dekksbesetningen. Har man ikke flere surringsmuligheter, skal to-hjuls motorsykler avvises. Unntak kan gjøres hvor det er tillatt å oppholde seg på bildekket, værforholdene ligger til rette for det og motorsyklisten er villig til å passe kjøretøyet under hele overfarten."

"Når du kan lese av prosedyren at sykler skal avvises hvis de ikke kan surres, har dette sin bakgrunn i at vi ikke kan fraskrive oss ansvaret for kjøretøyer på bildekket. Dette ansvaret kan f.eks. - selv ikke ved skriftlig avtale - overføres til MC-føreren. Motorvognførere har bare ansvar for kjøring på bildekket og at kjøretøyet er parkert forsvarlig. (Gir, brems, lys, gasskraner, luftfjærer, lekkasjer etc.)"
Helgelandske er sannsynligvis drevet av gamle lofotfiskere som har vært ute ei vinternatt før. Man kødder ikke på havet. Men det blir liksom litt annerledes når du skal ta ferje over Mjøsa.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ferjer

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:Dette er hva Helgelandske A/S sier om stropping:

"To-hjuls motorsykler skal som hovedregel alltid surres. Disse plasseres på spesielt tilpassete plasser. Til surring brukes surrebånd som legges over sykkelens sete. Mellom båndet og sykkelen legges svamppolstring for å unngå skader. Sykkelen skal stå i gir og på sidestøtte. Trekile anvendes under ett av sykkelens hjul eller sidestøtte for, om nødvendig, å rette opp kjøretøyet. (Sykler med stor oppakning kan være svært topptunge!) Har sykkelen bare senterstøtte, må det også anvendes stoppklosser både foran og bak. For å unngå å gjøre skade på motorsykler under sikringsarbeid, anbefales det at man gjør slikt arbeid sammen med sykkelens fører. Om det er flere motorsykler på en tur enn man har spesielt surringsutstyr for, må man improvisere med det utstyret man har for personbiler. Motorsykler kan også surres til skansekledning hvor forholdene ligger til rette for dette. For å spare tid kan motorsyklistene utføre sikringsarbeidet selv, men etterkontroll må foretas av dekksbesetningen. Har man ikke flere surringsmuligheter, skal to-hjuls motorsykler avvises. Unntak kan gjøres hvor det er tillatt å oppholde seg på bildekket, værforholdene ligger til rette for det og motorsyklisten er villig til å passe kjøretøyet under hele overfarten."

"Når du kan lese av prosedyren at sykler skal avvises hvis de ikke kan surres, har dette sin bakgrunn i at vi ikke kan fraskrive oss ansvaret for kjøretøyer på bildekket. Dette ansvaret kan f.eks. - selv ikke ved skriftlig avtale - overføres til MC-føreren. Motorvognførere har bare ansvar for kjøring på bildekket og at kjøretøyet er parkert forsvarlig. (Gir, brems, lys, gasskraner, luftfjærer, lekkasjer etc.)"
Helgelandske er sannsynligvis drevet av gamle lofotfiskere som har vært ute ei vinternatt før. Man kødder ikke på havet. Men det blir liksom litt annerledes når du skal ta ferje over Mjøsa.. :knegg
Du har nok rett i det ja.
Men jeg vil tro de reguleres av samme lovverk ... rederiet kan ikke fraskrive seg ansvaret, men å vurdere når hva er nødvendig overlates til skipperen, som av og til overlater det til sine undersåtter, som igjen overlater det til mc-fører .... av og til.
Om det skulle dukke opp en tropisk orkan, polart lavtrykk eller en kraftig solgangsbris på Mjøsa og alt går gæli, har skipperen udiskutabelt gjort ei feilvurdering og rederiet har erstatningsansvar ... uavhengig av hvordan vær det normalt skulle ha vært. Eller "Moot norrmalt" som Pølsemaker'n sa

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Ferjer

Legg inn av Epylypzon »

Kan ikke skryte på meg å ha kjørt ekstremt mye innlandsferger, men 40-50 ganger kanskje(ferga ved svelvik i 4-5 mnd) men den telles vel ikke.. Har aldri stroppet selv, eller noen gang sett noen som har stroppet.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Ferjer

Legg inn av Flanker »

Epylypzon skrev:Kan ikke skryte på meg å ha kjørt ekstremt mye innlandsferger, men 40-50 ganger kanskje(ferga ved svelvik i 4-5 mnd) men den telles vel ikke.. Har aldri stroppet selv, eller noen gang sett noen som har stroppet.
Er generelt dårlig med bølger i Svelvikstrømmen. Så hardt blåser det ekstremt sjelden her!

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Ferjer

Legg inn av Epylypzon »

Flanker skrev:
Epylypzon skrev:Kan ikke skryte på meg å ha kjørt ekstremt mye innlandsferger, men 40-50 ganger kanskje(ferga ved svelvik i 4-5 mnd) men den telles vel ikke.. Har aldri stroppet selv, eller noen gang sett noen som har stroppet.
Er generelt dårlig med bølger i Svelvikstrømmen. Så hardt blåser det ekstremt sjelden her!

Jepp. Det jeg mente var at jeg har tatt ferge kanskje 40-50 ganger i resten av norge. Mest vestlandet og noe nordnorge. Også i tillegg hver dag i 4-5 mnd med hurumferga
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ferjer

Legg inn av jhn »

Epylypzon skrev:
Flanker skrev:
Epylypzon skrev:Kan ikke skryte på meg å ha kjørt ekstremt mye innlandsferger, men 40-50 ganger kanskje(ferga ved svelvik i 4-5 mnd) men den telles vel ikke.. Har aldri stroppet selv, eller noen gang sett noen som har stroppet.
Er generelt dårlig med bølger i Svelvikstrømmen. Så hardt blåser det ekstremt sjelden her!

Jepp. Det jeg mente var at jeg har tatt ferge kanskje 40-50 ganger i resten av norge. Mest vestlandet og noe nordnorge. Også i tillegg hver dag i 4-5 mnd med hurumferga
Det må vel være et ekstremt tilfelle av tilfeldige tilfeldigheter.
Jeg husker ikke hvilke fergestrekninger jeg har, og ikke har stroppet mc'n på, men har reist mest med de ut på kysten i Nordland og Troms og der har det ofte vist seg nødvendig ... :scratch det har sikkert vært unødvendig minst like ofte.
Men dette vet mannskapet, det er bare å følge deres anbefalinger .. hvis man tør :knegg

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Ferjer

Legg inn av spiritofwinter »

Kjører ferje flere ganger i uka, enkelte dager kan det bli flere ferjer, slik er det å bo på Sunnmøre.

De ferjeturene jeg har for meg tar vanligvis mellom 15-30 min, og jeg har da tatt ferje både lenger inne i landet, og lenger ute. Men jeg har til gode å stroppe fast sykkelen. Så lenge jeg er først om bord(og av), så får jeg plassere sykkelen stabilt og fint. Setter sykkelen på sidestøtten og rigler litt på den slik at jeg kjenner den står stødig. Tror enkelte ferjemanskap hadde sett litt rart på meg om jeg hadde stilt spørsmålet om stropping.

På strørre lengre ferjeturer(kielferje, danskeferje osv) så er det vel mere normalt å stroppe, og da har gjerne ferjene stropper selv.

Svar