Pan American Highway 2015 - 2016

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Pan American Highway?

Legg inn av Jarle »

DrGreve skrev:Jeg vet at flere har ordnet seg båtskyss mellom Panama og til nærmeste anstendig veistubb som i praksis vil si Buenaventura på Stillehavskysten av Colombia.
På Caribia-siden er det vel ikke mange muligheter annet enn å leie fly :)
Muligheten kan kanskje være å sjekke med norske rederier som regelmessig passerer Panamakanalen. Kanskje noen anløper Syd-Amerika på regulær basis. Her er vel Venezuela, som mest sansynlig er alternativet på grunn av oljeeksport fra Maracaibosjøen..?
Basert på egen erfaring fra ett par år på tankbåt tror jeg ikke at jeg kommer til å satse på en slik transport. Man kan for bli liggende dager og uker på reia før man kommer til land :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Pan American Highway?

Legg inn av DrGreve »

Jarle skrev:
DrGreve skrev:Jeg vet at flere har ordnet seg båtskyss mellom Panama og til nærmeste anstendig veistubb som i praksis vil si Buenaventura på Stillehavskysten av Colombia.
På Caribia-siden er det vel ikke mange muligheter annet enn å leie fly :)
Muligheten kan kanskje være å sjekke med norske rederier som regelmessig passerer Panamakanalen. Kanskje noen anløper Syd-Amerika på regulær basis. Her er vel Venezuela, som mest sansynlig er alternativet på grunn av oljeeksport fra Maracaibosjøen..?
Basert på egen erfaring fra ett par år på tankbåt tror jeg ikke at jeg kommer til å satse på en slik transport. Man kan for bli liggende dager og uker på reia før man kommer til land :-)
Wallenius-Wilhelmsen kjører med stram seilingsplan og har ruter mellom nord og sør-Amerika som de kjører 2-3 ganger pr. måned. De anløper Mansanillo i Panama (på Stillehavssiden) og Cartagena i Colombia (på Karibiasiden)
Det skulle passe perfekt? :)
wilhelmsen.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Pan American Highway?

Legg inn av Jarle »

DrGreve skrev:
Jarle skrev:
DrGreve skrev:Jeg vet at flere har ordnet seg båtskyss mellom Panama og til nærmeste anstendig veistubb som i praksis vil si Buenaventura på Stillehavskysten av Colombia.
På Caribia-siden er det vel ikke mange muligheter annet enn å leie fly :)
Muligheten kan kanskje være å sjekke med norske rederier som regelmessig passerer Panamakanalen. Kanskje noen anløper Syd-Amerika på regulær basis. Her er vel Venezuela, som mest sansynlig er alternativet på grunn av oljeeksport fra Maracaibosjøen..?
Basert på egen erfaring fra ett par år på tankbåt tror jeg ikke at jeg kommer til å satse på en slik transport. Man kan for bli liggende dager og uker på reia før man kommer til land :-)
Wallenius-Wilhelmsen kjører med stram seilingsplan og har ruter mellom nord og sør-Amerika som de kjører 2-3 ganger pr. måned. De anløper Mansanillo i Panama (på Stillehavssiden) og Cartagena i Colombia (på Karibiasiden)
Det skulle passe perfekt? :)
wilhelmsen.JPG
Takk for gode råd.
Detaljene får komme etter hvert.
Er først ute etter å sjekke om det er en eller flere som kunne tenke seg å bli med.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Pan American Highway?

Legg inn av Jarle »

De første små planene er lagt, noen har meldt sin interesse om å bli med på deler av turen og noen har ombestemt seg.

Siden jeg bruker å blogge litt under mine turer tenkte jeg å gjøre det denne gangen også.
Så når jeg satt her i går å kjedet meg begynte jeg på en blogg, og la inn noe info om meg og de første aktivitetene rundt planleggingen.

Så for de som måtte ha interesse: http://ridepanamericanhighway.wordpress.com/

Det er fortsatt noe som ikke er på plass men ...............
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Justere hovedlys og ekstralys

Legg inn av Jarle »

Finnes det en tråd her som sier litt om hvordan justere hovedlys og tåkelys?

På min BMW F800GS kan hovedlyset justeres både opp/ned og sidelengs.
Å nå har jeg hatt hovedlyset demontert i forbindelse med at jeg har montert noen ekstra-lys.
Så nå må både hovedlys og ekstra-lys justeres.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Justere hovedlys og ekstralys

Legg inn av DrGreve »

Den generelle bruksanvisningen er, slik jeg husker det, er å ha sykkelen på ett flatt underlag og 5,1 meter fra vegg. Mål høyden fra bakke til senter av lykt med fører på, altså normal vekt. Da skal øverste kant av lyset være 5 cm lavere på veggen.. (nærlys). Sideveis tar jeg på gehør :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Justere hovedlys og ekstralys

Legg inn av DrGreve »

Husker visst litt feil, ser det ut som ;) 5,2 meter eller 17 fot helt nøyaktig.
Sett så et merke med tusj 2 cm lavere på veggen enn senterhøyden du målte fra bakken
og opp til senter av motorsykkel-lykten.
Justere nærlyset (Low Beam) oppover / nedover til øvre del av lyset på vegg der dette er horisontalt, flukter med merket. Det vil si 2 cm under senterhøyde lykt - på 5,2 meter.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Justere hovedlys og ekstralys

Legg inn av Jarle »

DrGreve skrev:Husker visst litt feil, ser det ut som ;) 5,2 meter eller 17 fot helt nøyaktig.
Sett så et merke med tusj 2 cm lavere på veggen enn senterhøyden du målte fra bakken
og opp til senter av motorsykkel-lykten.
Justere nærlyset (Low Beam) oppover / nedover til øvre del av lyset på vegg der dette er horisontalt, flukter med merket. Det vil si 2 cm under senterhøyde lykt - på 5,2 meter.
Der kom svaret :-)
Jeg googlet litt men fant ikke noe god oppskrift. Fant noe om 7.5m men denne oppskriften så jo veldig proff ut :-)

Blir vell ekstra lys på gehør også da :-(
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Justere hovedlys og ekstralys

Legg inn av DrGreve »

Jarle skrev:
DrGreve skrev:Husker visst litt feil, ser det ut som ;) 5,2 meter eller 17 fot helt nøyaktig.
Sett så et merke med tusj 2 cm lavere på veggen enn senterhøyden du målte fra bakken
og opp til senter av motorsykkel-lykten.
Justere nærlyset (Low Beam) oppover / nedover til øvre del av lyset på vegg der dette er horisontalt, flukter med merket. Det vil si 2 cm under senterhøyde lykt - på 5,2 meter.
Der kom svaret :-)
Jeg googlet litt men fant ikke noe god oppskrift. Fant noe om 7.5m men denne oppskriften så jo veldig proff ut :-)

Blir vell ekstra lys på gehør også da :-(
Det er SveinT som har oversatt dette fra en amerikansk side og publisert det på http://www.honda-v4.com/sabmag" onclick="window.open(this.href);return false;, så jeg skal ikke ha æren ;)
Klipp og lim er fine greier.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Frakt priser av mc for gjennomføring av Pan American Highway

Legg inn av Jarle »

Da har de første frakt tilbudene kommet.
Nesten så jeg begynner å vurdere å kjøpe meg sykkel på andre siden av dammen :-)

http://ridepanamericanhighway.wordpress ... tofreight/
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Pan American Highway

Legg inn av evike »

Foreløpig tanke: Imponerende plan, men i mine øyne går den gjennom noen utrygge områder som jeg personlig ikke ville kjørt gjennom.
Lykke til videre med planlegginga!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Pan American Highway

Legg inn av SuperMorten »

evike skrev:Foreløpig tanke: Imponerende plan, men i mine øyne går den gjennom noen utrygge områder som jeg personlig ikke ville kjørt gjennom.
Lykke til videre med planlegginga!
x 2 :knegg

Imponerende og veldig fristende, men med små barn har jeg ikke samvittighet til å prioritere en sånn tur. Er redd dårlig samvittighet ville plaget meg hele veien. Ser også en del utrygge områder. Tenker ikke på dårlige veier, men folka som ferdes på en del av de veiene..


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Pan American Highway

Legg inn av Jarle »

SuperMorten skrev:
evike skrev:Foreløpig tanke: Imponerende plan, men i mine øyne går den gjennom noen utrygge områder som jeg personlig ikke ville kjørt gjennom.
Lykke til videre med planlegginga!
x 2 :knegg

Imponerende og veldig fristende, men med små barn har jeg ikke samvittighet til å prioritere en sånn tur. Er redd dårlig samvittighet ville plaget meg hele veien. Ser også en del utrygge områder. Tenker ikke på dårlige veier, men folka som ferdes på en del av de veiene..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Uten å vite det eksakte tallet vil jeg tro at 99,95% av verden befolkning er normale, snille, hjelpsomme og ærlige mennesker. Var i Mexico for 3 år siden og når du var ute på landsbygda møte man bare hyggelige snille mennesker. Byer er byer og der kan man møte masse forskjellig uansett hvor man er.

Tror jeg heller vil angre på at jeg gjorde det, enn angre på at jeg ikke gjorde det :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Pan American Highway

Legg inn av SuperMorten »

Jarle skrev:
Tror jeg heller vil angre på at jeg gjorde det, enn angre på at jeg ikke gjorde det :-)
Og der er jeg 100% enig. :prf


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Pan American Highway

Legg inn av Epylypzon »

Hvis jeg skulle vinne i lotto så hadde jeg garantert blitt med.
Det eneste som stopper meg fra en slik tur (og andre langturer forøvrig) er økonomien...
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Svar