Godtvoksen skrev:Duville skrev:Godtvoksen skrev:Globe skrev:
Rett...i hva? Førerkortgrensen, er det grensen for NÅR farten blir farlig?
Når en ikke regnes som skikket til å ha førerkort pga dårlig vurderingsevne når det gjelder fart, så burde det få en liten klokke til å ringe selv i hodet til
Globe.
Hm, akkurat der er vi mange som er tror jeg, noen tar den på slettene og andre gjør det i svingene, loven skiller faktisk ikke her...

Helt rett, og hvis noe påpekte at min fart var/er farlig i en situasjon så har jeg selvinnsikt til å innrømme det. Jeg vil ikke prøve å få den andre til å se ut som en klovn, når realiteten er at det er jeg som da er klovnen/idioten...

For øvrig er jeg enig med Morten - han i 200 - 300 skal man ikke forstyrre siden det kan være farlig. De andre advarer man....
Hvis du selv kjører i en hastighet du selv synes er forsvarlig der og da og noen kommer og kommenterer kjøringa di som uforsvarlig... sier du deg da enig???? Selvinnsikt er det vel hvis du i realiteten har kjørt uforsvarlig - og deretter innrømmer det, ikke om en gammel kjerring, eller en annen tilfeldig forbipasserende kommer og påstår det???
Fartsgrensen er jo ikke noe annet enn det samfunnet mener er det som skal være minimumskravet som alle skal klare å håntere når man har sertifikat i de forskjellige situasjonene?
Hvis det pr definisjon er direkte uforsvarlig kjøre fortere enn 80 på slette rette fine veier, så stiller jeg ett lite spørsmål om hva farten til vedkommende vil være på 110 veier i for eks Sverige. Vil man da fortsatt kjøre 80 fordi dette er maks av hva som er forsvarlig eller er den forsvarlige fartsgrensen varierende alt etter fargen på flagget til det landet man er i til enhver tid???