Varsel om kontroll?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Globe skrev: Rett...i hva? Førerkortgrensen, er det grensen for NÅR farten blir farlig?
Når en ikke regnes som skikket til å ha førerkort pga dårlig vurderingsevne når det gjelder fart, så burde det få en liten klokke til å ringe selv i hodet til Globe.

Hm, akkurat der er vi mange som er tror jeg, noen tar den på slettene og andre gjør det i svingene, loven skiller faktisk ikke her... :-k

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Godtvoksen skrev:
Globe skrev: Rett...i hva? Førerkortgrensen, er det grensen for NÅR farten blir farlig?
Når en ikke regnes som skikket til å ha førerkort pga dårlig vurderingsevne når det gjelder fart, så burde det få en liten klokke til å ringe selv i hodet til Globe.

Hm, akkurat der er vi mange som er tror jeg, noen tar den på slettene og andre gjør det i svingene, loven skiller faktisk ikke her... :-k
Helt rett, og hvis noe påpekte at min fart var/er farlig i en situasjon så har jeg selvinnsikt til å innrømme det. Jeg vil ikke prøve å få den andre til å se ut som en klovn, når realiteten er at det er jeg som da er klovnen/idioten... :thumleft

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:
Når en ikke regnes som skikket til å ha førerkort pga dårlig vurderingsevne når det gjelder fart, så burde det få en liten klokke til å ringe selv i hodet til Globe. Dog vet man jo at straff ikke virker preventivt på alle.

...selv i hodet mitt ja...sier du :-k ja, ja her ringer mange klokker GV...mange klokker!

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

SheDevil skrev: Må innrømm jeg har det godt som "idiot" jeg også (som Globe sier) når jeg kjører fortere enn hva fartsgrensen er satt til..

Kjører jo ikke "svinat" hvert minutt, hver time, hver dag jeg er på "gullet" mitt jeg heller men....sånn litt innimellom.. :redface
Det e vel ikke sånn at man e idiot om man bryter fartsgrensa, man har jo sett idioter som holder fartsgrensa også. Det e ikke enkelt å tallfeste hvor fornuften ender og galskapen starter, det får man bare vurdere etterhvert som situasjonene dukker opp. Men æ har i allefall funnet ut i all min visdom :scratch at æ ikke skal bidra til å beholde de hissigste på veien, ved å advare de om kontroller. Hele denne varslingskulturen harmonerer dårlig med all praten om det gode sikkerhetsarbeidet og gode holdninger blandt norske motorsyklister. En liten smule hyklersk hele greia, spør du mæ.
For ordens skyld, æ anser ikke den episoden som Globe fortalte om som idiotkjøring
Sist redigert av jhn den 02 apr 2012, 19:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Egentlig er dette ganske enkelt. Kameraten som kommer litt for fort, rekker jeg å si i fra til, og evt hilse på. Idioten som kommer i 2-300 km/t rekker ingen å si i fra til. Dersom noen rekker å hilse, er det vel tvilsomt om idioten legger merke til det.

Hva angår det å snakke til/kritisere andre trafikanter, overlater jeg den jobben til politiet. Eneste gangen jeg snakker til noen som kjører for fort, er hvis de kommer i byggefelt eller lekeplass-område hvor det er barn..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SheDevil
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F

Legg inn av SheDevil »

Om man har lyst til at det VIRKELIG skal gå fort, er banekjøring noe jeg så absolutt anbefaler. På banen er det tilrettelagt for høy fart, man har ikke motgående kjøretøy, ingen trær rett ved siden av, ingen dyr (selv om vi hadde besøk av en elg på ACR-banen i fjor :knegg ), man har sykebil noen minutter unna hele tiden og hjelpen er alltid nær, sånn sett...

Har vært med på ACR-banen (Mo i Rana) noen ganger, noe som var både moro OG lærerikt :P :p
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

SheDevil skrev:Om man har lyst til at det VIRKELIG skal gå fort, er banekjøring noe jeg så absolutt anbefaler. På banen er det tilrettelagt for høy fart, man har ikke motgående kjøretøy, ingen trær rett ved siden av, ingen dyr (selv om vi hadde besøk av en elg på ACR-banen i fjor :knegg ), man har sykebil noen minutter unna hele tiden og hjelpen er alltid nær, sånn sett...

Har vært med på ACR-banen (Mo i Rana) noen ganger, noe som var både moro OG lærerikt :P :p
Har kjørt forbi ofte, men har aldri hatt tid til å stoppe. Bodde 15 år i Vesterålen, med kjæreste i Oslo. Kan ikke stoppe da vettu :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Duville

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:
Godtvoksen skrev:

Helt rett, og hvis noe påpekte at min fart var/er farlig i en situasjon så har jeg selvinnsikt til å innrømme det. Jeg vil ikke prøve å få den andre til å se ut som en klovn, når realiteten er at det er jeg som da er klovnen/idioten... :thumleft
For øvrig er jeg enig med Morten - han i 200 - 300 skal man ikke forstyrre siden det kan være farlig. De andre advarer man....

Hvis du selv kjører i en hastighet du selv synes er forsvarlig der og da og noen kommer og kommenterer kjøringa di som uforsvarlig... sier du deg da enig???? Selvinnsikt er det vel hvis du i realiteten har kjørt uforsvarlig - og deretter innrømmer det, ikke om en gammel kjerring, eller en annen tilfeldig forbipasserende kommer og påstår det???

Fartsgrensen er jo ikke noe annet enn det samfunnet mener er det som skal være minimumskravet som alle skal klare å håntere når man har sertifikat i de forskjellige situasjonene?

Hvis det pr definisjon er direkte uforsvarlig kjøre fortere enn 80 på slette rette fine veier, så stiller jeg ett lite spørsmål om hva farten til vedkommende vil være på 110 veier i for eks Sverige. Vil man da fortsatt kjøre 80 fordi dette er maks av hva som er forsvarlig eller er den forsvarlige fartsgrensen varierende alt etter fargen på flagget til det landet man er i til enhver tid???
Sist redigert av Duville den 02 apr 2012, 19:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

jhn skrev:
SheDevil skrev: Må innrømm jeg har det godt som "idiot" jeg også (som Globe sier) når jeg kjører fortere enn hva fartsgrensen er satt til..

Kjører jo ikke "svinat" hvert minutt, hver time, hver dag jeg er på "gullet" mitt jeg heller men....sånn litt innimellom.. :redface
Det e vel ikke sånn at man e idiot om man bryter fartsgrensa, man har jo sett idioter som holder fartsgrensa også. Det e ikke enkelt å tallfeste hvor fornuften ender og galskapen starter, det får man bare vurdere etterhvert som situasjonene dukker opp. Men æ har i allefall funnet i all min visdom :scratch at æ ikke skal bidra til å beholde de hissigste på veien, ved å advare de om kontroller. Hele denne varslingskulturen harmonerer dårlig med all praten om det gode sikkerhetsarbeidet og gode holdninger blandt norske motorsyklister. En liten smule hyklersk hele greia, spør du mæ.
For ordens skyld, æ anser ikke den episoden som Globe fortalte om som idiotkjøring
Joda...er nok egentlig enig med deg i essensen i dette. Kjenner vel egentlig på at det ligger en liten "kultur" i dette med å varsle kontroller...egentlig. Det er jo noe med det da, når en passerer en kontroll hvor "onkel" ligger på huk bak et buss-skur og sikter på deg. Det blir litt sånn dere "katten og musen"-lek...egentlig. Kan vel ikke huske at jeg noen gang har varslet noen som har kommet i grisefart hverken i bil eller på mc...ihvertfall ikke mens jeg har sett dem. Men, har blinket til og vinket til når jeg har sett dem, som varsling til møtende trafikk. Er vel egentlig en beskjed om at: "de står å gjemmer seg, men jeg så dem jeg" :knegg

Har fått noen forenklede forelegg gjennom tiden (ingen prikker). Har da stort sett blitt stoppet av en eller annen bortgjemt "skyter" som har tatt meg rett etter en 60 sone start, etter en forbikjøring, eller liggende i en rekke av biler som har latt snitthastigheten mellom oss overskride de kilometerne som er marginen for når de SLÅR til! ..ja også har jeg betalt litt på et par fotobokser da. Og..by the way...fotobokser varsler jeg ikke om :knegg

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Hvis det pr definisjon er direkte uforsvarlig kjøre fortere enn 80 på slette rette fine veier, så stiller jeg ett lite spørsmål om hva farten til vedkommende vil være på 110 veier i for eks Sverige. Vil man da fortsatt kjøre 80 fordi dette er maks av hva som er forsvarlig eller er den forsvarlige fartsgrensen varierende alt etter fargen på flagget til det landet man er i til enhver tid???
Det som regnes som ekstremadferd og uansvarlig høy fart er: Høyere fart enn grensen for førerkortbeslag dvs. over 116 km/t i 80 sone

jfr: http://www.vegvesen.no/_attachment/287587/binary/507861 - side 3.

Det behøver ikke være den som er flinkest til å formulere seg skriftlig og muntlig, som nødvendigvis kjører best. Det er jo de som er så "gode til å snakke for seg" at alle andre fremstår som idioter uansett hvor rett de har i sine vurderinger. :knegg

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Jammen GV, hva som av myndighetene regnes som ekstremt og hva som virkelig e ekstremt stemmer jo ikke alltid overens, du ser det, gjør du ikke?

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev:Jammen GV, hva som av myndighetene regnes som ekstremt og hva som virkelig e ekstremt stemmer jo ikke alltid overens, du ser det, gjør du ikke?
Vel arbeidsgruppen som har definert dette som ekstremadferd er:

Gunnar Rydland – Statens vegvesen
Lars-Inge Haslie – Statens vegvesen
Morten Hansen – Norsk Motorcykkel Union

Hvordan vil du definere ekstremadferd når det gjelder fart?

Duville

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:
Det som regnes som ekstremadferd og uansvarlig høy fart er: Høyere fart enn grensen for førerkortbeslag dvs. over 116 km/t i 80 sone

jfr: http://www.vegvesen.no/_attachment/287587/binary/507861 - side 3.

Det behøver ikke være den som er flinkest til å formulere seg skriftlig og muntlig, som nødvendigvis kjører best. Det er jo de som er så "gode til å snakke for seg" at alle andre fremstår som idioter uansett hvor rett de har i sine vurderinger. :knegg
Selvfølgelig!

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

For å sitere kjørelæreren min: "Det finnes ikke farlig å ligge i 120-130 på motorveien, men det er livsfarlig å kjøre i 70 i 50 sonen".

Jeg må si at jeg synes det blir for dumt å lese seg til hva som er forsvarlig fart. Hva vet de om veiens beskaffenhet, annen traffikk, og akkurat dine ferdigheter?

Disse reglene er jo som nevnt laget som et minimum etter hva man bør være i stand til å håndtere når man har bestått førerprøven.

Jeg vil også tørre å påstå at det er tryggere å kjøre fort med MC, enn med bil. Når man kjører MC plasserer man seg slik at man får lengst mulig sikt igjennom svingen, og har en større sikkerhetsmargin i forhold til når man kjører bil.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Snikkeren skrev:
Disse reglene er jo som nevnt laget som et minimum etter hva man bør være i stand til å håndtere når man har bestått førerprøven.
Feil Snikkeren, les tråden litt bedre. Ekstremadferd når det gjelder fart er definert av denne arbeidsgruppa:

Gunnar Rydland – Statens vegvesen
Lars-Inge Haslie – Statens vegvesen
Morten Hansen – Norsk Motorcykkel Union

Svar