Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Jompa skrev:Javel, allt det her som står i de siste tre innleggene kan man bare oppleve med en terrengsyykkel med veidekk ?
Mygga klistre seg vel like godt fast i frontløkta på ka som helst av kjøretøy, og å finne frem til litt pjusket gress fremfor hytta klarte tilogmed kjerringa mi på en Gr 650 med blankt bakdekk, for ikke å snakke om å parkere på grus med litt tyttebærlyng oppå i Nordsverige.
Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Skal prøve å forklare det litt enkle synet du skisserer:

"en tung og ubrukelig gyngehest": føler jeg at min sykkel som veier 191kg er for tung og er en ubrukelig terrengsykkel? Nei på ingen måte, men sammenligner du med en KTM 390 så er den kanskje ubrukelig , men sammenligner du med en sport-tourer så er den deffinitivt ikke tung og ubrukelig i terrenget. Gyngehest kan den være om jeg vil , men om jeg skulle finne på noe dumt så kan jeg justere demping slik at den blir pinne stiv. Dette kan man på moderne Adv-sykler gjøre automatisk fra styret. Dessuten har sykelen min en tillat totalvekt på 443kg, ikke værst når den kun veier 191kg.
"når man uansett er mer enn 90% på asfalt": Kjenner meg ikke igjen i dette men at jeg bruker den mye mer på asfalt enn utenfor asfaltveier er helt naturlig hvis man bare kan ha en motorsykkel. Det finnes tross alt mest asfaltveier rundt der de fleste av oss bor. Mange av oss med slike Adv-sykler har til og med to sett hjul, ett sett med "all-road dekk" og ett sett med knastedekk.
Men man kan godt snu litt på flisa og spørre seg selv, "er 90% av veiene i Norge beregnet for å gi en moderne sport-tourer rettferdighet"? Jeg tror de fleste av oss kan svare nei på dette spørsmålet. Og kjører man 10% av tiden på kontinentale motorveier så forstår ikke jeg hva man skal med en sport-tourer, men likevel repekterer jeg valget til dem som velger disse syklene.
For min del elsker jeg de Norske veiene og at det ennå finnes fjell og skogsveier der man kan kombinere sine hobbyer er helt topp for oss med Adv-sykler. Selvfølgelig kan man ta med en tung sport-tourer også. Men prøv å laste sport-toureren med 150kg og dra den opp mot adrenalinhastighet på en Norsk grusete fjellvei og spør deg selv om dette var helt greit. Jeg er sikker på at svaret blir nei hvis man er ærlig med seg selv. Man risikerer både dempere og kåpedeler med slike krumspring, men selvfølgelig kan man gjøre det.... Og man kan ta Adv-sykkelen med på kontinentale motorveier, men man kan ikke kjøre like fort som sport-toureren.
Mange av oss har kjørt i over 20 år og blitt godt over 40.....ikke alle synes det er like givende å kjøre over nordiske motorveihasigheter lenger. Man ser gjerne andre kvaliteter med motorsykkelkjøringen etter noen år.
Et godt eksempel er en tur jeg hadde til Adventuredays i Sverige, der fikk vi fri utfoldelse i Svenske skoger på internationale rallyveier, en opplevelse uten sidestykke for oss med slike sykler. Men turen til og fra (86 mil hver vei) gikk mesteparten på Svenske og Norske motorveier, likevel er jeg ikke et sekund i tvil om hvilken av en adventursykkel eller en sporttourer jeg ville brukt på turen.
En annen ting er at valget vi gjør avhenger av trygghet og begjær og med motorsykkelvalg så handler det skjeldent om fornuft.
Kan ta et par sammenligninger som kanskje ikke er helt reelt men likevel sammenlignbart ut fra mitt eget syn:
Jeg har f.eks et ekstremtelt som er likt det Børge Ausland tok med på en av sine polferder. Man kan da spørre seg hva i all verden jeg skal med det? Men jeg velger det fordi jeg har den tryggheten for kvaliteten og at jeg faktisk kan ta det med meg til Nordpolen. Kunne sikkert klart meg med et telt fra Biltema 90% av brukstiden.
Jeg har f.eks et Canon EOS 5D MkIII med et lite knippe kvalitetsobjektiver m.m , ikke fordi jeg stadig forstørrer stor plakatbilder eller leverer bilder til konkurranser støtt og stadig. Men jeg valgte det fordi jeg kan gjøre det og fordi det gir meg glede når jeg gjør det. Kunne sikkert klart meg med et Ixus kompakt 90% av brukstiden.
Valget mitt av motorsykkel handler om mye av det samme, trygghet, glede og begjær når man bruker den til det man helst ønsker. :mk
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
Jompa skrev:Javel, allt det her som står i de siste tre innleggene kan man bare oppleve med en terrengsyykkel med veidekk ?
Mygga klistre seg vel like godt fast i frontløkta på ka som helst av kjøretøy, og å finne frem til litt pjusket gress fremfor hytta klarte tilogmed kjerringa mi på en Gr 650 med blankt bakdekk, for ikke å snakke om å parkere på grus med litt tyttebærlyng oppå i Nordsverige.
Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Skal prøve å forklare det litt enkle synet du skisserer:

"en tung og ubrukelig gyngehest": føler jeg at min sykkel som veier 191kg er for tung og er en ubrukelig terrengsykkel? Nei på ingen måte, men sammenligner du med en KTM 390 så er den kanskje ubrukelig , men sammenligner du med en sport-tourer så er den deffinitivt ikke tung og ubrukelig i terrenget. Gyngehest kan den være om jeg vil , men om jeg skulle finne på noe dumt så kan jeg justere demping slik at den blir pinne stiv. Dette kan man på moderne Adv-sykler gjøre automatisk fra styret. Dessuten har sykelen min en tillat totalvekt på 443kg, ikke værst når den kun veier 191kg.
"når man uansett er mer enn 90% på asfalt": Kjenner meg ikke igjen i dette men at jeg bruker den mye mer på asfalt enn utenfor asfaltveier er helt naturlig hvis man bare kan ha en motorsykkel. Det finnes tross alt mest asfaltveier rundt der de fleste av oss bor. Mange av oss med slike Adv-sykler har til og med to sett hjul, ett sett med "all-road dekk" og ett sett med knastedekk.
Men man kan godt snu litt på flisa og spørre seg selv, "er 90% av veiene i Norge beregnet for å gi en moderne sport-tourer rettferdighet"? Jeg tror de fleste av oss kan svare nei på dette spørsmålet. Og kjører man 10% av tiden på kontinentale motorveier så forstår ikke jeg hva man skal med en sport-tourer, men likevel repekterer jeg valget til dem som velger disse syklene.
For min del elsker jeg de Norske veiene og at det ennå finnes fjell og skogsveier der man kan kombinere sine hobbyer er helt topp for oss med Adv-sykler. Selvfølgelig kan man ta med en tung sport-tourer også. Men prøv å laste sport-toureren med 150kg og dra den opp mot adrenalinhastighet på en Norsk grusete fjellvei og spør deg selv om dette var helt greit. Jeg er sikker på at svaret blir nei hvis man er ærlig med seg selv. Man risikerer både dempere og kåpedeler med slike krumspring, men selvfølgelig kan man gjøre det.... Og man kan ta Adv-sykkelen med på kontinentale motorveier, men man kan ikke kjøre like fort som sport-toureren.
Mange av oss har kjørt i over 20 år og blitt godt over 40.....ikke alle synes det er like givende å kjøre over nordiske motorveihasigheter lenger. Man ser gjerne andre kvaliteter med motorsykkelkjøringen etter noen år.
Et godt eksempel er en tur jeg hadde til Adventuredays i Sverige, der fikk vi fri utfoldelse i Svenske skoger på internationale rallyveier, en opplevelse uten sidestykke for oss med slike sykler. Men turen til og fra (86 mil hver vei) gikk mesteparten på Svenske og Norske motorveier, likevel er jeg ikke et sekund i tvil om hvilken av en adventursykkel eller en sporttourer jeg ville brukt på turen.
En annen ting er at valget vi gjør avhenger av trygghet og begjær og med motorsykkelvalg så handler det skjeldent om fornuft.
Kan ta et par sammenligninger som kanskje ikke er helt reelt men likevel sammenlignbart ut fra mitt eget syn:
Jeg har f.eks et ekstremtelt som er likt det Børge Ausland tok med på en av sine polferder. Man kan da spørre seg hva i all verden jeg skal med det? Men jeg velger det fordi jeg har den tryggheten for kvaliteten og at jeg faktisk kan ta det med meg til Nordpolen. Kunne sikkert klart meg med et telt fra Biltema 90% av brukstiden.
Jeg har f.eks et Canon EOS 5D MkIII med et lite knippe kvalitetsobjektiver m.m , ikke fordi jeg stadig forstørrer stor plakatbilder eller leverer bilder til konkurranser støtt og stadig. Men jeg valgte det fordi jeg kan gjøre det og fordi det gir meg glede når jeg gjør det. Kunne sikkert klart meg med et Ixus kompakt 90% av brukstiden.
Valget mitt av motorsykkel handler om mye av det samme, trygghet, glede og begjær når man bruker den til det man helst ønsker. :mk
Jeg har ikke opplevd at 90% av veiene i Norge ikke kan kjøres med en sportstourer ;-) alt kommer vel ann på bruken og hva man oppsøker. Siste årene har ferieturen gått i Norge og svært få av disse milene har vært grusvei. Selv ser jeg egentlig ikke noe problem med å kjøre på grusvei. Tror vel egentlig vi overdriver begrensningene til motsatt type sykkel. Men når veien stopper da snur jeg, er vel der adv sykkelen kan fortsette.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Husker enda veldig godt grusturen vi haddepå skauen her på Hadeland den 17.9.2011. Kjørte en Husaberg 570 demosykkel fra importøren, Morstad Motor, og hadde det styggmoro (som vi sier her på bygda... :P :p ) på grusen med denne.
Lav vekt, balanse, langdempingsvei og høyresit kjøretsilling med bredt styre gjør denne og lignende sykler overlegne på slikt utnderlagt - etter min vurdering.
Men mye avhenger av føreren. For hvem fulgte tettest på inne på skauen? Jo, det var pelsen med sin KTM racer og dekk som minnet mer om slicks enn knastegummien på Husaberg'en :prop:

Hadde ikke kjørt på samma måten med Stelvio'en eller Tiger 1050'en, for den del, som jeg gjorde med Husaberg'en. Uansertt hvor mye de får begrepet adventure/eventursykkel tredd ned over seg.
Til det er de begge for tunge - etter min mening. Selv om Stelvio'en oppleves som mer sporstabil og kontrollérbar enn Tiger med 17" forhjul. Men også dette avhenger av føreren og responsen han eøller hun gir på feedback fra underlaget.
Og feedbacken kan være ganske forskjellig fra sykkel til sykkel (styregeometri, dempingvei, hjuldiamter og dekkebredde).

Min Stelvio kommer til å bli brukt mest på asfaltveier med stedvis dårlig standard. Har dog noe grusvei å kjøre hver gang jeg tar en tur. Riktignok bare noen få hundre meter, men nok til å kjenne forskjell på hvordan ulike sykler oppfører seg på denne strekningen.

Ellers må jeg si at jeg foretrekker adv.sykler fordi de gir meg god ergonomi. God knevinkel, lett framoverbøyd og et bredt styre som hvor holkene vender litt oppover i stedet for nedover. I sum, en god og uanstrengt kjørestilling. I tillegg ingen omfattende kåpedeler og en motor som tydelig vises. Er på en måte litt av 'eventyret', det også, selv om det ikke har noen praktisk betydning i forhold til andre typer sykler.

En annen detalje med såkalte adv.sykler er vel at det tradisjonelt har vært slik at eksospotta skal være plassert høyt slik at den går klar ved forsering av elver osv.
Akkurat den detaljen kunne jeg nok fint greid meg uten... Potta på slike sykler kunne gjerne med fordel vært plassert lavere. Tror det hadde gjort at flere av disse hadde sett bedre ut...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

Når jeg kjører vestover, så starter turen med 12 km med grusvei og merket at GTR'en var mye mer lettkjørt her en det ZZR'en var. Ikke vet jeg hvorfor siden den er mye tyngre. Faktisk så bryr jeg meg mindre om grusvei nå en jeg gjorde før.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

L-NA skrev:
Jompa skrev: Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Tja si det? Det har vel vert forklart mange ganger både i dette forumet og andre. Men siden jeg er en lykkelig eier av en Eventyrsykkel, samt at jeg elsker å fortelle dette så sant som noen gidder å høre på. Så benytter jeg mer en gjerne anledningen og tar deten gang til
-hvorfor JEG kjører denne type sykkel.

-Høy behagelig sittestilling for en kropp på 186 cm. Som også gir god oversikt.
-Også god avstand mellom sal og fot hviler.
-Behagelig og rolig turtall ved "Normal Hastighet" i Norge.
-Krefter og kjøre egenskaper som gjør den morsom å kjøre.
-Kapasiteter på Motor, Bremser, fjæring/demping, etc som gjør den "sportsilg" nok for de fleste.
-Fantastisk, Imponerende lett kjørt på svingete dårlige veier. (som jo er en del av i Norge)
-Klarer seg særdeles bra om du ønsker (må ikke)og ta en tur utenom allfarvei. Som gjør den til "Terreng sykke"l god nok for de fleste"
-Komfortabel og romslig å sitte på for to, med bagasje. God nok "Touring" for de fleste.
-Høyt dreiemoment på lave turtall, som er en kjempe fordel om du vil ha litt gøy i svingette oppoverbakker.
-Tar lett en langtur på autobhan i 130 -140, uten at dette er hverken problem eller stress.
-"Hantlig" og grei nok til å stikke på butikken å kjøpe avisa.
-Og så kommer Grom lyd, Historie, design, (smak og behag)tekniske enkle løsninger for vedlikehold, driftsikkerhet, .... kort sagt Adventurer... MOTO GUZZI STELVIO 1200 4V :prf
Fine argumenter det der! :thumleft ...savneer litt lengre fjæringsvei på noen av de mest lurvete passveiene, og det har jo en ADV.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
Jompa skrev:Javel, allt det her som står i de siste tre innleggene kan man bare oppleve med en terrengsyykkel med veidekk ?
Mygga klistre seg vel like godt fast i frontløkta på ka som helst av kjøretøy, og å finne frem til litt pjusket gress fremfor hytta klarte tilogmed kjerringa mi på en Gr 650 med blankt bakdekk, for ikke å snakke om å parkere på grus med litt tyttebærlyng oppå i Nordsverige.
Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Skal prøve å forklare det litt enkle synet du skisserer:

"en tung og ubrukelig gyngehest": føler jeg at min sykkel som veier 191kg er for tung og er en ubrukelig terrengsykkel? Nei på ingen måte, men sammenligner du med en KTM 390 så er den kanskje ubrukelig , men sammenligner du med en sport-tourer så er den deffinitivt ikke tung og ubrukelig i terrenget. Gyngehest kan den være om jeg vil , men om jeg skulle finne på noe dumt så kan jeg justere demping slik at den blir pinne stiv. Dette kan man på moderne Adv-sykler gjøre automatisk fra styret. Dessuten har sykelen min en tillat totalvekt på 443kg, ikke værst når den kun veier 191kg.
"når man uansett er mer enn 90% på asfalt": Kjenner meg ikke igjen i dette men at jeg bruker den mye mer på asfalt enn utenfor asfaltveier er helt naturlig hvis man bare kan ha en motorsykkel. Det finnes tross alt mest asfaltveier rundt der de fleste av oss bor. Mange av oss med slike Adv-sykler har til og med to sett hjul, ett sett med "all-road dekk" og ett sett med knastedekk.
Men man kan godt snu litt på flisa og spørre seg selv, "er 90% av veiene i Norge beregnet for å gi en moderne sport-tourer rettferdighet"? Jeg tror de fleste av oss kan svare nei på dette spørsmålet. Og kjører man 10% av tiden på kontinentale motorveier så forstår ikke jeg hva man skal med en sport-tourer, men likevel repekterer jeg valget til dem som velger disse syklene.
For min del elsker jeg de Norske veiene og at det ennå finnes fjell og skogsveier der man kan kombinere sine hobbyer er helt topp for oss med Adv-sykler. Selvfølgelig kan man ta med en tung sport-tourer også. Men prøv å laste sport-toureren med 150kg og dra den opp mot adrenalinhastighet på en Norsk grusete fjellvei og spør deg selv om dette var helt greit. Jeg er sikker på at svaret blir nei hvis man er ærlig med seg selv. Man risikerer både dempere og kåpedeler med slike krumspring, men selvfølgelig kan man gjøre det.... Og man kan ta Adv-sykkelen med på kontinentale motorveier, men man kan ikke kjøre like fort som sport-toureren.
Mange av oss har kjørt i over 20 år og blitt godt over 40.....ikke alle synes det er like givende å kjøre over nordiske motorveihasigheter lenger. Man ser gjerne andre kvaliteter med motorsykkelkjøringen etter noen år.
Et godt eksempel er en tur jeg hadde til Adventuredays i Sverige, der fikk vi fri utfoldelse i Svenske skoger på internationale rallyveier, en opplevelse uten sidestykke for oss med slike sykler. Men turen til og fra (86 mil hver vei) gikk mesteparten på Svenske og Norske motorveier, likevel er jeg ikke et sekund i tvil om hvilken av en adventursykkel eller en sporttourer jeg ville brukt på turen.
En annen ting er at valget vi gjør avhenger av trygghet og begjær og med motorsykkelvalg så handler det skjeldent om fornuft.
Kan ta et par sammenligninger som kanskje ikke er helt reelt men likevel sammenlignbart ut fra mitt eget syn:
Jeg har f.eks et ekstremtelt som er likt det Børge Ausland tok med på en av sine polferder. Man kan da spørre seg hva i all verden jeg skal med det? Men jeg velger det fordi jeg har den tryggheten for kvaliteten og at jeg faktisk kan ta det med meg til Nordpolen. Kunne sikkert klart meg med et telt fra Biltema 90% av brukstiden.
Jeg har f.eks et Canon EOS 5D MkIII med et lite knippe kvalitetsobjektiver m.m , ikke fordi jeg stadig forstørrer stor plakatbilder eller leverer bilder til konkurranser støtt og stadig. Men jeg valgte det fordi jeg kan gjøre det og fordi det gir meg glede når jeg gjør det. Kunne sikkert klart meg med et Ixus kompakt 90% av brukstiden.
Valget mitt av motorsykkel handler om mye av det samme, trygghet, glede og begjær når man bruker den til det man helst ønsker. :mk
Jeg har ikke opplevd at 90% av veiene i Norge ikke kan kjøres med en sportstourer ;-) alt kommer vel ann på bruken og hva man oppsøker. Siste årene har ferieturen gått i Norge og svært få av disse milene har vært grusvei. Selv ser jeg egentlig ikke noe problem med å kjøre på grusvei. Tror vel egentlig vi overdriver begrensningene til motsatt type sykkel. Men når veien stopper da snur jeg, er vel der adv sykkelen kan fortsette.
Men hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at jeg ikke sier at det ikke går an å kjøre sporttourer i Norge, men at veiene ikke yter den rettferdighet.
Og jeg sier også at det selvfølgelig er mulig å kjøre en sporttourer på grus akkurat som en adv-sykkel kan brukes på asfalt med godt resultat. Man velger sykkel utifra det som egner seg best til din type kjøring.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
Jompa skrev:Javel, allt det her som står i de siste tre innleggene kan man bare oppleve med en terrengsyykkel med veidekk ?
Mygga klistre seg vel like godt fast i frontløkta på ka som helst av kjøretøy, og å finne frem til litt pjusket gress fremfor hytta klarte tilogmed kjerringa mi på en Gr 650 med blankt bakdekk, for ikke å snakke om å parkere på grus med litt tyttebærlyng oppå i Nordsverige.
Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Skal prøve å forklare det litt enkle synet du skisserer:

"en tung og ubrukelig gyngehest": føler jeg at min sykkel som veier 191kg er for tung og er en ubrukelig terrengsykkel? Nei på ingen måte, men sammenligner du med en KTM 390 så er den kanskje ubrukelig , men sammenligner du med en sport-tourer så er den deffinitivt ikke tung og ubrukelig i terrenget. Gyngehest kan den være om jeg vil , men om jeg skulle finne på noe dumt så kan jeg justere demping slik at den blir pinne stiv. Dette kan man på moderne Adv-sykler gjøre automatisk fra styret. Dessuten har sykelen min en tillat totalvekt på 443kg, ikke værst når den kun veier 191kg.
"når man uansett er mer enn 90% på asfalt": Kjenner meg ikke igjen i dette men at jeg bruker den mye mer på asfalt enn utenfor asfaltveier er helt naturlig hvis man bare kan ha en motorsykkel. Det finnes tross alt mest asfaltveier rundt der de fleste av oss bor. Mange av oss med slike Adv-sykler har til og med to sett hjul, ett sett med "all-road dekk" og ett sett med knastedekk.
Men man kan godt snu litt på flisa og spørre seg selv, "er 90% av veiene i Norge beregnet for å gi en moderne sport-tourer rettferdighet"? Jeg tror de fleste av oss kan svare nei på dette spørsmålet. Og kjører man 10% av tiden på kontinentale motorveier så forstår ikke jeg hva man skal med en sport-tourer, men likevel repekterer jeg valget til dem som velger disse syklene.
For min del elsker jeg de Norske veiene og at det ennå finnes fjell og skogsveier der man kan kombinere sine hobbyer er helt topp for oss med Adv-sykler. Selvfølgelig kan man ta med en tung sport-tourer også. Men prøv å laste sport-toureren med 150kg og dra den opp mot adrenalinhastighet på en Norsk grusete fjellvei og spør deg selv om dette var helt greit. Jeg er sikker på at svaret blir nei hvis man er ærlig med seg selv. Man risikerer både dempere og kåpedeler med slike krumspring, men selvfølgelig kan man gjøre det.... Og man kan ta Adv-sykkelen med på kontinentale motorveier, men man kan ikke kjøre like fort som sport-toureren.
Mange av oss har kjørt i over 20 år og blitt godt over 40.....ikke alle synes det er like givende å kjøre over nordiske motorveihasigheter lenger. Man ser gjerne andre kvaliteter med motorsykkelkjøringen etter noen år.
Et godt eksempel er en tur jeg hadde til Adventuredays i Sverige, der fikk vi fri utfoldelse i Svenske skoger på internationale rallyveier, en opplevelse uten sidestykke for oss med slike sykler. Men turen til og fra (86 mil hver vei) gikk mesteparten på Svenske og Norske motorveier, likevel er jeg ikke et sekund i tvil om hvilken av en adventursykkel eller en sporttourer jeg ville brukt på turen.
En annen ting er at valget vi gjør avhenger av trygghet og begjær og med motorsykkelvalg så handler det skjeldent om fornuft.
Kan ta et par sammenligninger som kanskje ikke er helt reelt men likevel sammenlignbart ut fra mitt eget syn:
Jeg har f.eks et ekstremtelt som er likt det Børge Ausland tok med på en av sine polferder. Man kan da spørre seg hva i all verden jeg skal med det? Men jeg velger det fordi jeg har den tryggheten for kvaliteten og at jeg faktisk kan ta det med meg til Nordpolen. Kunne sikkert klart meg med et telt fra Biltema 90% av brukstiden.
Jeg har f.eks et Canon EOS 5D MkIII med et lite knippe kvalitetsobjektiver m.m , ikke fordi jeg stadig forstørrer stor plakatbilder eller leverer bilder til konkurranser støtt og stadig. Men jeg valgte det fordi jeg kan gjøre det og fordi det gir meg glede når jeg gjør det. Kunne sikkert klart meg med et Ixus kompakt 90% av brukstiden.
Valget mitt av motorsykkel handler om mye av det samme, trygghet, glede og begjær når man bruker den til det man helst ønsker. :mk
Jeg har ikke opplevd at 90% av veiene i Norge ikke kan kjøres med en sportstourer ;-) alt kommer vel ann på bruken og hva man oppsøker. Siste årene har ferieturen gått i Norge og svært få av disse milene har vært grusvei. Selv ser jeg egentlig ikke noe problem med å kjøre på grusvei. Tror vel egentlig vi overdriver begrensningene til motsatt type sykkel. Men når veien stopper da snur jeg, er vel der adv sykkelen kan fortsette.
Men hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at jeg ikke sier at det ikke går an å kjøre sporttourer i Norge, men at veiene ikke yter den rettferdighet.
Og jeg sier også at det selvfølgelig er mulig å kjøre en sporttourer på grus akkurat som en adv-sykkel kan brukes på asfalt med godt resultat. Man velger sykkel utifra det som egner seg best til din type kjøring.
Er nok meg som uttrykket meg litt uklart. Mener at jeg føler ikke at norske veier ikke passer for sportstourere.
Helt enig i det siste du sier og at man velger ut fra bruken, var det jeg sa opprinnelig og. Men mener fremdeles at mange av de som kjører adv sykkel skjeldent kjører under forhold der slik sykkel er nødvendig. Men klart det er greit å ha høy eksospotte når man skal over en elv e.l. :thumleft
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
Jompa skrev:Javel, allt det her som står i de siste tre innleggene kan man bare oppleve med en terrengsyykkel med veidekk ?
Mygga klistre seg vel like godt fast i frontløkta på ka som helst av kjøretøy, og å finne frem til litt pjusket gress fremfor hytta klarte tilogmed kjerringa mi på en Gr 650 med blankt bakdekk, for ikke å snakke om å parkere på grus med litt tyttebærlyng oppå i Nordsverige.
Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Skal prøve å forklare det litt enkle synet du skisserer:

"en tung og ubrukelig gyngehest": føler jeg at min sykkel som veier 191kg er for tung og er en ubrukelig terrengsykkel? Nei på ingen måte, men sammenligner du med en KTM 390 så er den kanskje ubrukelig , men sammenligner du med en sport-tourer så er den deffinitivt ikke tung og ubrukelig i terrenget. Gyngehest kan den være om jeg vil , men om jeg skulle finne på noe dumt så kan jeg justere demping slik at den blir pinne stiv. Dette kan man på moderne Adv-sykler gjøre automatisk fra styret. Dessuten har sykelen min en tillat totalvekt på 443kg, ikke værst når den kun veier 191kg.
"når man uansett er mer enn 90% på asfalt": Kjenner meg ikke igjen i dette men at jeg bruker den mye mer på asfalt enn utenfor asfaltveier er helt naturlig hvis man bare kan ha en motorsykkel. Det finnes tross alt mest asfaltveier rundt der de fleste av oss bor. Mange av oss med slike Adv-sykler har til og med to sett hjul, ett sett med "all-road dekk" og ett sett med knastedekk.
Men man kan godt snu litt på flisa og spørre seg selv, "er 90% av veiene i Norge beregnet for å gi en moderne sport-tourer rettferdighet"? Jeg tror de fleste av oss kan svare nei på dette spørsmålet. Og kjører man 10% av tiden på kontinentale motorveier så forstår ikke jeg hva man skal med en sport-tourer, men likevel repekterer jeg valget til dem som velger disse syklene.
For min del elsker jeg de Norske veiene og at det ennå finnes fjell og skogsveier der man kan kombinere sine hobbyer er helt topp for oss med Adv-sykler. Selvfølgelig kan man ta med en tung sport-tourer også. Men prøv å laste sport-toureren med 150kg og dra den opp mot adrenalinhastighet på en Norsk grusete fjellvei og spør deg selv om dette var helt greit. Jeg er sikker på at svaret blir nei hvis man er ærlig med seg selv. Man risikerer både dempere og kåpedeler med slike krumspring, men selvfølgelig kan man gjøre det.... Og man kan ta Adv-sykkelen med på kontinentale motorveier, men man kan ikke kjøre like fort som sport-toureren.
Mange av oss har kjørt i over 20 år og blitt godt over 40.....ikke alle synes det er like givende å kjøre over nordiske motorveihasigheter lenger. Man ser gjerne andre kvaliteter med motorsykkelkjøringen etter noen år.
Et godt eksempel er en tur jeg hadde til Adventuredays i Sverige, der fikk vi fri utfoldelse i Svenske skoger på internationale rallyveier, en opplevelse uten sidestykke for oss med slike sykler. Men turen til og fra (86 mil hver vei) gikk mesteparten på Svenske og Norske motorveier, likevel er jeg ikke et sekund i tvil om hvilken av en adventursykkel eller en sporttourer jeg ville brukt på turen.
En annen ting er at valget vi gjør avhenger av trygghet og begjær og med motorsykkelvalg så handler det skjeldent om fornuft.
Kan ta et par sammenligninger som kanskje ikke er helt reelt men likevel sammenlignbart ut fra mitt eget syn:
Jeg har f.eks et ekstremtelt som er likt det Børge Ausland tok med på en av sine polferder. Man kan da spørre seg hva i all verden jeg skal med det? Men jeg velger det fordi jeg har den tryggheten for kvaliteten og at jeg faktisk kan ta det med meg til Nordpolen. Kunne sikkert klart meg med et telt fra Biltema 90% av brukstiden.
Jeg har f.eks et Canon EOS 5D MkIII med et lite knippe kvalitetsobjektiver m.m , ikke fordi jeg stadig forstørrer stor plakatbilder eller leverer bilder til konkurranser støtt og stadig. Men jeg valgte det fordi jeg kan gjøre det og fordi det gir meg glede når jeg gjør det. Kunne sikkert klart meg med et Ixus kompakt 90% av brukstiden.
Valget mitt av motorsykkel handler om mye av det samme, trygghet, glede og begjær når man bruker den til det man helst ønsker. :mk
Jeg har ikke opplevd at 90% av veiene i Norge ikke kan kjøres med en sportstourer ;-) alt kommer vel ann på bruken og hva man oppsøker. Siste årene har ferieturen gått i Norge og svært få av disse milene har vært grusvei. Selv ser jeg egentlig ikke noe problem med å kjøre på grusvei. Tror vel egentlig vi overdriver begrensningene til motsatt type sykkel. Men når veien stopper da snur jeg, er vel der adv sykkelen kan fortsette.
Men hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at jeg ikke sier at det ikke går an å kjøre sporttourer i Norge, men at veiene ikke yter den rettferdighet.
Og jeg sier også at det selvfølgelig er mulig å kjøre en sporttourer på grus akkurat som en adv-sykkel kan brukes på asfalt med godt resultat. Man velger sykkel utifra det som egner seg best til din type kjøring.
Er nok meg som uttrykket meg litt uklart. Mener at jeg føler ikke at norske veier ikke passer for sportstourere.
Helt enig i det siste du sier og at man velger ut fra bruken, var det jeg sa opprinnelig og. Men mener fremdeles at mange av de som kjører adv sykkel skjeldent kjører under forhold der slik sykkel er nødvendig. Men klart det er greit å ha høy eksospotte når man skal over en elv e.l. :thumleft
Da er vi litt mer enig :D Det jeg mener i korte trekk er at norske veier faktisk passer bedre til adv-sykler enn så mye annet men alt er jo brukenes :-)
Og at andre har en annen mening er jo bare helt supert slik at det ikke blir for ensformig på veiene, samt at det blir mindre folksomt på fjellveiene.
At det finnes endel adv-sykler som aldri har fått grus eller jord under føttene er jeg helt enig i , men man skal ikke kimse og le av det, fordi adv-syklene har mange kvaliteter utover offroadegenskapene og flere oppdager dette. Så derfor blir jeg litt overopphetet når man sier at en slik sykkel ikke er nødvendig fordi dem som ikke kjøre utenfor veien ;-)
Da er det også helt unødvendig med en S1000RR fordi den kan kjøre på bane og i 300km/t.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

Handler vel om å velge sykkel etter bruken. En S1000RR hadde nok passet mitt bruk litt dårlig siden jeg aldri kjører på bane og for agrresiv kjørestilling for langturer. Og siden jeg stort sett kjører på vei så trenger jeg ikke noe med bedre offroad egenskap. Mulig jeg tar feil og at en ADV sykkel er bedre på vei en en touring sykkel, men for meg så har den begrensede erfaringen jeg har med adv, ikke gjort meg overbevist meg om det. Hadde vært morro å prøvd en moderne.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:
En annen detalje med såkalte adv.sykler er vel at det tradisjonelt har vært slik at eksospotta skal være plassert høyt slik at den går klar ved forsering av elver osv.
Akkurat den detaljen kunne jeg nok fint greid meg uten... Potta på slike sykler kunne gjerne med fordel vært plassert lavere. Tror det hadde gjort at flere av disse hadde sett bedre ut...
Jeg er litt uenig der , jeg tror det hadde sett merkelig ut på mange av adv-syklene om potten hadde gått lavt som på en sport-tourer.
Men igjen så er jo smaken som baken heldigvis :P :p

Kunne nok greid meg uten så høy potte jeg også, har ennå tilgode å krysse så høy vannstand men drømmer om en slik tur. Derfor synes jeg potten kan være så høy , sånn i tilfelle :D
Dessuten synes jeg det passer med høy potte på slike sykler.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Handler vel om å velge sykkel etter bruken. En S1000RR hadde nok passet mitt bruk litt dårlig siden jeg aldri kjører på bane og for agrresiv kjørestilling for langturer. Og siden jeg stort sett kjører på vei så trenger jeg ikke noe med bedre offroad egenskap. Mulig jeg tar feil og at en ADV sykkel er bedre på vei en en touring sykkel, men for meg så har den begrensede erfaringen jeg har med adv, ikke gjort meg overbevist meg om det. Hadde vært morro å prøvd en moderne.
Du har helt rett :thumleft Hadde jeg hatt ubegrenset med penger og plass så ville jeg gjerne hatt en S1000RR til banekjøring to ganger i året, en K1300S når jeg en gang i året skulle ha en kjapp stripe til Monaco og hjem igjen. Dessuten kanskje en K1600GLT når fruen skulle være med til kontinentet på ferietur en sommer. Alle disse i tillegg til sykkelen jeg allerede har. Og jeg er ikke i vil om hvilken som hadde blitt mest brukt :D

Er du tryggest og mest komfortabel på en ren touringsykkel så bør du selvfølgelig velge det og ikke en adv-sykkel, men prøv gjerne en moderne slik sykkel på "gode" vestlandsveier :D
Jeg prøver andre sykler hele tiden når sjansen byr seg :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

@Bringisen: Neeii du, der var du litt drøy Bringisen, du prøver nok ikke andre Sykkler, du prøver andre Biimmere :thumleft

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ArcticTiger skrev:@Bringisen: Neeii du, der var du litt drøy Bringisen, du prøver nok ikke andre Sykkler, du prøver andre Biimmere :thumleft
Du har mer rett enn du aner :P :p men det har litt å gjøre med forhandler også. De selger Kawa og KTM også , derfor skal garantert nye KTM 1190 prøves en lang tur til våren. Den ser virkelig bra ut.
Triumph forhandleren her har jeg ikke vært innom siden jeg kjøpte min siste Kawa der i 1989, synd fordi de nye Triumph modellene ser også bra ut. ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Andreas »

Apropo Tempo. I 2004 kjørte stefaren min og en gjeng med gamle Tempoer og andre veteranmopeder av ymse slag, fra Trondheim til Aidensfield i England. Denne turen var visst litt av et eventyr :prop:

Så da blir jo alle to-hjulingene på dette bildet Adventuresykkler :thumleft

Bilde

Svar