Video/redigering-hjørnet

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

TheHaughom skrev:
Og så over til et annet spørsmål: Er det noen som har fått gode resultater ved bruk av Protune? Har fått med meg at dette skal være "the shit" når det kommer til redigering i etterkant, men jeg får ikke samme fargegjengivelsen osv. som i "normal" modus. Detaljene blir bedre, men vektlegger heller skikkelige farger kontra flatt/diffust bilde med mer detaljer...
Protune kan du på en enkel forklart måte, sammenligne med RAW format på bilder. Det gir rom for mye mer redigering i etterkant. Er du ikke god på dette, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å skru det av, å la autofunksjonene i kamera ta seg av hvitbalanse osv.

Ser du en film som har vært filmet med protune, ser den falt og livløs ut. Nesten ut som kvaliteten er langt bak om du kjører uten protune. Med protune lagrer kamera opp til 3 ganger så mye info om bildet som uten. Jeg har prøvd litt, men blir sittende så lenge å redigere bildet at jeg la det fra meg inntil videre :mk

Tror det muligens finnes noen bra how to filmer på youtube om du søker litt :-)
TheHaughom skrev:Ang. Timelapse er det regnestykker for å få det til å gå "smooth".
30fps er vanlig film - dette er minimum om det skal gå "smooth". Halverer du fps dobler du hastigheten, 15fps = dobbel hastighet.

Går du for 1 bilde per 2 sek bør du derfor kjøre det i 60 ganger hastighet. Ett bilde per 10 sek bør kjøres i 300 gangers hastighet.
Kan også være høyere hastighet avhengig av effekt etc.
:eh :eh her ramlet jeg litt av skjønner du. Kan du prøve å forklare det som om du skal mate noen med teskje :[-o<

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av TheHaughom »

LordShaft skrev:
TheHaughom skrev:
Og så over til et annet spørsmål: Er det noen som har fått gode resultater ved bruk av Protune? Har fått med meg at dette skal være "the shit" når det kommer til redigering i etterkant, men jeg får ikke samme fargegjengivelsen osv. som i "normal" modus. Detaljene blir bedre, men vektlegger heller skikkelige farger kontra flatt/diffust bilde med mer detaljer...
Protune kan du på en enkel forklart måte, sammenligne med RAW format på bilder. Det gir rom for mye mer redigering i etterkant. Er du ikke god på dette, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å skru det av, å la autofunksjonene i kamera ta seg av hvitbalanse osv.

Ser du en film som har vært filmet med protune, ser den falt og livløs ut. Nesten ut som kvaliteten er langt bak om du kjører uten protune. Med protune lagrer kamera opp til 3 ganger så mye info om bildet som uten. Jeg har prøvd litt, men blir sittende så lenge å redigere bildet at jeg la det fra meg inntil videre :mk

Tror det muligens finnes noen bra how to filmer på youtube om du søker litt :-)
Joda, skjønner det, og har mye erfaring med RAW bilderedigering. Føler dog ikke det er "det samme" med Protune. Jaja, jeg får leke meg rundt og Google litt. ;)
LordShaft skrev:
TheHaughom skrev:Ang. Timelapse er det regnestykker for å få det til å gå "smooth".
30fps er vanlig film - dette er minimum om det skal gå "smooth". Halverer du fps dobler du hastigheten, 15fps = dobbel hastighet.

Går du for 1 bilde per 2 sek bør du derfor kjøre det i 60 ganger hastighet. Ett bilde per 10 sek bør kjøres i 300 gangers hastighet.
Kan også være høyere hastighet avhengig av effekt etc.
:eh :eh her ramlet jeg litt av skjønner du. Kan du prøve å forklare det som om du skal mate noen med teskje :[-o<
Poenget er å oppnå 30 FPS (minstekrav). For å oppnå 30 FPS på filmen/timelaps hvis man tar ett bilde hvert 2. sekund må man "spole" filmen/timelapsen i 60 ganger hastighet.

Ønsket FPS (X) * bilde hvert Y sek = hastighet det må kjøres i (Z).
Regnestykke: X*Y=Z
For eksempel, man ønsker 30 FPS på filmen og tar bilde hvert 10. sekund.
30*10=300 ganger hastighet.

Spoler man i f.eks. 150 ganger hastighet i stedet, vil det bli for stor "pause" på hvert bilde, som vil oppleves som hakking.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av EtronX »

Time Lapse tatt med GoPro3 Black Edition i Hammerfest.

Ett bilde hvert 30. sekund satt sammen i Time Lapse Assembler med 30 bilder i sekundet. Alt er gjort hyrten i styrten så kvaliteten er der etter :P :p

[video]https://www.youtube.com/watch?feature=p ... An6kmryVbQ[/video]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Her er det jeg prater om. Selv om det er gjort i hyrten og styrten... har du fortsatt fin flyt i skyene og himmelen. :scratch Må være noe jeg gjør feil når jeg prøver å lage timelapse i Final Cut Pro X... :sk?

Jeg skal prøve Time Lapse Assembler og se hvordan jeg får det til da. Hørt flere som bruker dette programmet med godt resultat.

Takk for film og tips Etronx

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Laget en liten filmsnutt etter dagens tur over stord :thumleft

[video]http://www.youtube.com/watch?v=74l2sAFgfAw[/video]

Ble tatt opp i 1080p 60fps...
Glemte jo helt å prøve i 720, men skal gjøre dette ved neste tur. :twisted
:eh
Skjedde noe med lyden dog :scratch hmmm Dere andre som lager filmer? hvilket bakdeksel bruker dere på gopro huset deres?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av TheHaughom »

LordShaft skrev:Laget en liten filmsnutt etter dagens tur over stord :thumleft

Ble tatt opp i 1080p 60fps...
Glemte jo helt å prøve i 720, men skal gjøre dette ved neste tur. :twisted
:eh
Skjedde noe med lyden dog :scratch hmmm Dere andre som lager filmer? hvilket bakdeksel bruker dere på gopro huset deres?
Pen film, og fin kjøring.
Ang. lyd til GoPro har jeg kjøpt en aktiv mikrofon (en slik self-powered med batteri). Har ikke hatt tid til å ta den med i butikken for å finne korrekt batteri enda, så har ikke fått testet.
Denne mikrofonen har jeg også satt på en slik "vindhette".

Kommer til å teste litt plasseringer osv. når jeg får tid... Skal i alle fall filme vårsleppet her i Rogaland 1. Mai.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg har testet en del å kjøre med skeleton hus, men tror kanskje det hadde vært bedre med bare skeleton bakdør.
Blir veldig mye vindstøy av skeleton hus ihvertfall, så jeg faller alltid tilbake på det vanlige huset med tett dør.
Har også testet med ekstern mikrofon, satte på forlengelseskabel slik at jeg fikk mikrofonen bak til eksosen, men det ble bare vindstøy... Leste en plass at et tips var å ha mikrofonen i baklomma på mc-jakka...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Ja jeg tenkte å kjøre med bare bakdekselet som er åpent. Eller eventuelt borre to små hull i ett av de harde lokkene. Bare så litt lyd slepper inn.... jeg også frykter at det vil bli veldig mye vindstøy.

Jeg skjønner at jeg må prøve meg litt fram. Vil jo ha så tett hus som mulig i tilfelle regn :-)
Hvilken oppløsning har dere best erfaring med ?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av TheHaughom »

Jeg kjører 60fps 720p, kvaliteten imponerer, men kun testet i godvær.
Vet ikke hvordan det blir i skumring/overskyet kveld osv...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av MLeikarnes »

Har faktisk ikke prøvd ut forskjellige oppløsninger, men burde kanskje begynne å forske på det.
Kjøpefingeren klør etter å kjøpe et GoPro Hero 3 Black Edition... Skal vist være bedre i dårligere lys og diverse andre ting. Eller flere brukte hero2...

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Jeg er veldig godt fornøyd med Hero 3 Black edition :thumleft

Alle filmene jeg har lagt ut når jeg har kjørt sykkel er tatt opp i 1080p 60fps. Vet ikke om det blir noe bedre å bruke 720...
Må ta å lese litt her.
http://abekislevitz.com/understanding-your-new-gopro/" onclick="window.open(this.href);return false;
720 60 Wide
Looks great, but why don’t you try using 1080 60 Wide instead

720 120 Wide
This mode is tough for me to like. You’ll notice jagged edges in this mode when looking at full resolution so it won’t even compare to 1080-60 wide – the way it was scaled and read off the sensor gives some aliasing. It looks great on the web on YouTube – if that’s your final output, go slowmo crazy.

720 120 Narrow
Bingo. 120 FPS? Check. No lens distortion? Check. Clean image without aliasing? Check! If there’s any mode in the camera that screams “I’m not a GoPro!” it’s this one. It looks like a 50mm lens and is a clean image. Slow mo is rad. This mode is great for web as well. Blown up next to 1080 or 2.7K, you’ll notice the softness that comes from the Narrow FOV.

960 48 Wide
I’ve never even tried this mode. I bet it looks good.

960 100 Wide
I feel similarly about this mode as I do 720-120 Wide. With this mode there is the opportunity to gain a bit of resolution by stretching 960 to fit to 1080 and dynamically stretching it. Either way, this mode will have slight jagged edges when looking at full resolution.

1080 30 Wide
I did a test where I filmed the same scene at 1080-30 and 2.7K 30. When 2.7K 30 was scaled down to 1080, the details and sharpness were just about identical to 1080-30. So this one gets my full approval; however, you have to ask yourself, why not film this at 2.7K 30 and have the extra resolution if you need it? Either way, 1080 30 Wide is one of the cleanest modes in the camera.

1080 60 Wide
Comparing 1080 30 & 1080 60, you’ll see 60FPS is ever so slightly softer than 30. It’s not something you’d ever notice even scaling the image to 720P or viewing on YouTube, but there’s a slight difference in the way it’s processed. At the end of the day, 1080-60 W is my go-to mode for 90% of filming action sports. With 60FPS you’ve got reduced rolling shutter as well due to reduced exposure time.

1080 60 Medium
This mode rocks. It’s very clean, doesn’t look super GoPro-ie, and is in slow mo. Consider this mode for sweet slider dolly shots, glidecam, or cranes. Try it for car mounted shots. Careful with the POV with Medium or Narrow as you’ll get shakier and more disorienting.

1080 60 Narrow
This mode is very cool. Still a very clean image; however, at this level you’re going to see more of the pixel noise & artifacting. You’re close to pixel levels without scaling so sensor noise could be an issue at lower light levels. Also details will be softer overall. The narrow FOV looks like DSLR video, very unique to GoPro. Fun fact – we actually pulled out a few 1080-60 Narrow shots from the HERO3 reel because your average joe may see it and assume the video wasn’t fully shot on GoPro.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Lurte meg på ( sa jenta :-) ), plassering av kamera på sykkelen. Hvis jeg setter det der dere ser på bilde så blir ikke noe av sykkelen med på filmen. Er litt av den oppfatting at det kult om noe av sykkelen blir med også.
Hva tror dere?
Men denne plassen jeg fant her virker som en stødig plass. Nå har jeg bare to festebrikker igjen, og en skal på toppboksen :prf

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av SuperMorten »

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe ett kamera til. Sette det bak på kofferten, vendt bakover.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Etter å ha sett timesvis med mc filmer på nettet, er jeg av den oppfatning at hjelmfeste er det som gir best bilde og følelse.
Det kan være kult å ha feste slik at du ser litt av framdekket.
Men frykter det kan bli litt for lavt :scratch Only time will show.

Slike filmer som bare er filmet bak kåpeglasset er utrolig frustrerende å se på i lengden. Du får så snevert bilde av alt som skjer rundt. Prøvd deg fram å finn ut hva du liker best :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av LordShaft »

Jeg lurer på om dette er spesielt med Hero3 Black Edition :scratch

Jeg tok et lite filmklipp i går før jeg byttet anlegg, og ett etter jeg hadde fått på ny anlegget.
Men virker som GoPro'en kveler lyden. Det høres faktisk ut som det er bedre lyd i original anlegget?? =;

Jeg kan si det slik. Det er helt SJUKT forskjell. Men jeg får det ikke fanget opp på kamera??? :eh Er det flere som har opplevd dette?

Svar