Tigging i Norge

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tigging i Norge

Legg inn av LordShaft »

Den var jævlig bra Johnny :thumleft

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Tommas »

Alltid likt den historien der godt!

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Tigging i Norge

Legg inn av cevillan »

Jeg synes det er et snodig fenomen i Norge at det tilsynelatende er mer skambelagt å si man har 900 000 i årslønn enn å gå på trygd.

De rike skal flås, som Kolberg sa. Ja for all del. Slike tanker har vist seg å fungere i regime etter regime...

Klart at man skal ta vare på de svake i samfunnet, men når jeg tjener langt bedre på å gå på NAV enn å ta kassajobben på Rema1000 hvis jeg mister jobben er det noe som er fundamentalt galt.

For å komme tilbake til topic, er det heller ingen behov for tigging i Norge. Fordi vi har bygd opp et av verdens beste velferdssystemer, kan man gå på NAV for å få den hjelp man har krav på. Har man et berettiget krav, får man hjelp. Har man det ikke, vel, man har i det minste fått prøvd sin sak i det mest gavmilde systemet i verden.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tigging i Norge

Legg inn av JohnnyTh »

Nav har latt meg gå 4 måneder uten dagpenger. Så må kanskje prøve tigging jeg og. Lurer på om det er et bra sted å tigge utenfor det lokale NAV kontoret.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tigging i Norge

Legg inn av DrGreve »

cevillan skrev:De rike skal flås, som Kolberg sa. Ja for all del. Slike tanker har vist seg å fungere i regime etter regime...
Jeg har aldri stemt AP eller til venstre for de og det er mye i AP sin politikk jeg ikke har særlig sans for, men det sosiale sikkerhetsnettet Norge har bygd opp bør ikke rokkes ved. At det finns råtne epler som utnytter systemet er ikke noe argument for å gjøre det heller. Da bør heller reglene tilpasses. Og i følge statistikken, så viser den at sett i forhold til hvor mange som har blitt tatt for juks satt opp mot de summene som er urettmessig utbetalt, så er det ikke akkurat lavtlønte som står for mye av jukset.. :)
Det var en sak her for en stund siden som ble så forbannet på det norske skattetrykket og emigrerte til Thailand, og meldte seg ut av folketrygden. Såre fornøyd levde han glade dager der nede til han tippet på motorsykkel og havnet i koma og hjerneskadet på sykehus. Når regningene steg til over 100 tusen og karen var blakk, så måtte familien og ildsjeler her i landet starte kronerulling for å få han heim til Norge. Norge hadde ikke noe ansvar, han har jo meldt seg ut av folketrygden for han var så misfornøyd...
Poenget er at når du trenger det, så er hjelpen nær, om du betaler lite eller mye i skatt. Du også :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tigging i Norge

Legg inn av JohnnyTh »

DrGreve skrev:
cevillan skrev:De rike skal flås, som Kolberg sa. Ja for all del. Slike tanker har vist seg å fungere i regime etter regime...
Jeg har aldri stemt AP eller til venstre for de og det er mye i AP sin politikk jeg ikke har særlig sans for, men det sosiale sikkerhetsnettet Norge har bygd opp bør ikke rokkes ved. At det finns råtne epler som utnytter systemet er ikke noe argument for å gjøre det heller. Da bør heller reglene tilpasses. Og i følge statistikken, så viser den at sett i forhold til hvor mange som har blitt tatt for juks satt opp mot de summene som er urettmessig utbetalt, så er det ikke akkurat lavtlønte som står for mye av jukset.. :)
Det var en sak her for en stund siden som ble så forbannet på det norske skattetrykket og emigrerte til Thailand, og meldte seg ut av folketrygden. Såre fornøyd levde han glade dager der nede til han tippet på motorsykkel og havnet i koma og hjerneskadet på sykehus. Når regningene steg til over 100 tusen og karen var blakk, så måtte familien og ildsjeler her i landet starte kronerulling for å få han heim til Norge. Norge hadde ikke noe ansvar, han har jo meldt seg ut av folketrygden for han var så misfornøyd...
Poenget er at når du trenger det, så er hjelpen nær, om du betaler lite eller mye i skatt. Du også :)
Vanligvis tegner man en helseforsikring da. Men for de 200-400.000 kr man betaler i skatt årlig så kunne man fått en ganske god helseforsikring.
Nå har jeg jo blitt naver og kan ikke si at jeg er så veldig imponert over det kontoret der. Utvilsomt så bør noen av kontorene legges ned.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tigging i Norge

Legg inn av DrGreve »

JohnnyTh skrev:Vanligvis tegner man en helseforsikring da. Men for de 200-400.000 kr man betaler i skatt årlig så kunne man fått en ganske god helseforsikring.
Spørsmålet er vel om du unner de som ikke har råd til helseforsikring samme helsetilbudet som deg? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tigging i Norge

Legg inn av JohnnyTh »

DrGreve skrev:
JohnnyTh skrev:Vanligvis tegner man en helseforsikring da. Men for de 200-400.000 kr man betaler i skatt årlig så kunne man fått en ganske god helseforsikring.
Spørsmålet er vel om du unner de som ikke har råd til helseforsikring samme helsetilbudet som deg? :)
Joda jeg gjør det. Og synes det er bra at vi har et såpass godt system som vi har i Norge.

Men Nav er så totalt mislykket som det går an spør du meg. Jeg måtte gå 8 uker ekstra karantene for de fant ut at mine første 8 uker ikke telte.
Må kanskje og tilføye at jeg har jo jobbet mye for NAV og ser og hører mange opplevelser med møtet med det systemet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Tigging i Norge

Legg inn av poulet_cavalier »

DrGreve skrev:
JohnnyTh skrev:Vanligvis tegner man en helseforsikring da. Men for de 200-400.000 kr man betaler i skatt årlig så kunne man fått en ganske god helseforsikring.
Spørsmålet er vel om du unner de som ikke har råd til helseforsikring samme helsetilbudet som deg? :)
Jeg har erfaring fra det offentlige helsetillbudet - og jeg kommer aldri til å være uten helseforsikring igjen. Jeg unner egentig ingen å være foruten.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tigging i Norge

Legg inn av jhn »

cevillan skrev:Jeg synes det er et snodig fenomen i Norge at det tilsynelatende er mer skambelagt å si man har 900 000 i årslønn enn å gå på trygd.

De rike skal flås, som Kolberg sa. Ja for all del. Slike tanker har vist seg å fungere i regime etter regime...

Klart at man skal ta vare på de svake i samfunnet, men når jeg tjener langt bedre på å gå på NAV enn å ta kassajobben på Rema1000 hvis jeg mister jobben er det noe som er fundamentalt galt.

For å komme tilbake til topic, er det heller ingen behov for tigging i Norge. Fordi vi har bygd opp et av verdens beste velferdssystemer, kan man gå på NAV for å få den hjelp man har krav på. Har man et berettiget krav, får man hjelp. Har man det ikke, vel, man har i det minste fått prøvd sin sak i det mest gavmilde systemet i verden.
Kan du gi noen konkrete eksempler på hvordan de rike flåes, og som de fattige slipper?
Hvilken trygd tjener man langt bedre på enn en kassajobb på Rimi?

Noen snakket om myter for et par innlegg siden ... dette er myter.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tigging i Norge

Legg inn av JohnnyTh »

Hvor mye tjener man i kassa på Rema1000?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Busa Trond »

JohnnyTh skrev:Hvor mye tjener man i kassa på Rema1000?
Ca 250,- i timen

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Shawn91 »

Busa Trond skrev:
JohnnyTh skrev:Hvor mye tjener man i kassa på Rema1000?
Ca 250,- i timen
:lol
Shiny side up...

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Tigging i Norge

Legg inn av cevillan »

jhn skrev:
cevillan skrev:Jeg synes det er et snodig fenomen i Norge at det tilsynelatende er mer skambelagt å si man har 900 000 i årslønn enn å gå på trygd.

De rike skal flås, som Kolberg sa. Ja for all del. Slike tanker har vist seg å fungere i regime etter regime...

Klart at man skal ta vare på de svake i samfunnet, men når jeg tjener langt bedre på å gå på NAV enn å ta kassajobben på Rema1000 hvis jeg mister jobben er det noe som er fundamentalt galt.

For å komme tilbake til topic, er det heller ingen behov for tigging i Norge. Fordi vi har bygd opp et av verdens beste velferdssystemer, kan man gå på NAV for å få den hjelp man har krav på. Har man et berettiget krav, får man hjelp. Har man det ikke, vel, man har i det minste fått prøvd sin sak i det mest gavmilde systemet i verden.
Kan du gi noen konkrete eksempler på hvordan de rike flåes, og som de fattige slipper?
Hvilken trygd tjener man langt bedre på enn en kassajobb på Rimi?

Noen snakket om myter for et par innlegg siden ... dette er myter.
Toppskatt er et eksempel på noe de fattige slipper.

My bad jhn, du har helt rett. Det lønner seg helt klart å jobbe. Hvis jeg mister jobben og har en lønn over 6 g vil jeg maksimalt få 308 000 kr i dagpenger i løpet av et år. En ansatt på Rema1000 har ca 312 000 (160 kr *1900 timer).

Så jeg kan altså jobbe 1900 timer for å tjene 4000 kr, eller la være å jobb og tjene 4000 kr mindre. Jeg tipper det koster mer å ta seg til jobben enn 4000 kr i året.

Bra du fikk knust den myten jhn. Nå virker alt mer fornuftig :prop:

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Tigging i Norge

Legg inn av cevillan »

DrGreve skrev:
cevillan skrev:De rike skal flås, som Kolberg sa. Ja for all del. Slike tanker har vist seg å fungere i regime etter regime...
Jeg har aldri stemt AP eller til venstre for de og det er mye i AP sin politikk jeg ikke har særlig sans for, men det sosiale sikkerhetsnettet Norge har bygd opp bør ikke rokkes ved. At det finns råtne epler som utnytter systemet er ikke noe argument for å gjøre det heller. Da bør heller reglene tilpasses. Og i følge statistikken, så viser den at sett i forhold til hvor mange som har blitt tatt for juks satt opp mot de summene som er urettmessig utbetalt, så er det ikke akkurat lavtlønte som står for mye av jukset.. :)
Det var en sak her for en stund siden som ble så forbannet på det norske skattetrykket og emigrerte til Thailand, og meldte seg ut av folketrygden. Såre fornøyd levde han glade dager der nede til han tippet på motorsykkel og havnet i koma og hjerneskadet på sykehus. Når regningene steg til over 100 tusen og karen var blakk, så måtte familien og ildsjeler her i landet starte kronerulling for å få han heim til Norge. Norge hadde ikke noe ansvar, han har jo meldt seg ut av folketrygden for han var så misfornøyd...
Poenget er at når du trenger det, så er hjelpen nær, om du betaler lite eller mye i skatt. Du også :)
Enig i at sikkerhetsnettet vi har i Norge er unikt og noe vi må strebe etter å opprettholde. Men samtidig må det være bærekraftig. Arbeidsledigheten stiger i takt med synkende oljepris og er nå den høyeste på 9 år. Selv om arbeidsledigheten blant ungdom er lav i europasammenheng, er den stigende for de under 25. Samtidig faller innvandrere ut av arbeidslivet rekordtidlig.

Poenget mitt er at det er for få som bærer byrdene til de mange. 1 av 3 i arbeidsfør alder er ikke i jobb. Da nærmer vi oss smertegrensen for vårt sikkerhetsnett.

Svar