Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av cevillan »

Bjerknez skrev:Sikkert ganske "sløv" til tider jeg også og føler ikke jeg har noe behov for å blinke når jeg ikke har noen biler rundt meg. Men når det er mørkt så blinker jeg oftere. Jeg blinker når jeg føler det er behov for det og ferdig med det.

Når det gjelder å blinke INN i rundkjøringer når man skal til venstre så forstår jeg veldig godt det argumentet. Da forteller man alle at man skal til venstre eller helt rundt. Er jo ikke noe galt i å gi beskjed hvor man skal uansett...
Å blinke uten biler rundt seg blir nesten et filosofisk spørsmål, og strengt tatt ikke det som diskuteres her. Lager et tre som velter i skogen lyd hvis ingen er der for å høre det? Når det ikke er noen biler i nærheten, blinker jeg utelukkende for å unngå bot i tilfelle det sitter en UP med sære interesser i busken.

Men diskusjonen handler vel om å skape flyt, forståelse og god stemning i trafikken?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av mortenolb »

Gordon skrev:
Elolz skrev:Bruker alltid blinklys, om det er kjøretøy rundt meg eller ikke spiller ingen rolle, har gjort det til en vane så det skjer automatisk ;-)

Vi hadde ikke blinklys på verken bil eller MC da jeg tok lappen i tidlig 60 tall, men så snart det ble en nyere bil/MC med blink lys har jeg alltid brukt disse. Det samme gjelder for klasse II som jeg fikk i 80 tallet. Det eneste jeg er uenig om er å blinke inn på en rundkjøring. Du må inn uansett, blinke ut er etter min meningen viktig. Det kan selvsagt være unntak hvis det er en fire felts rundkjøring, men hvor mange av disse er det? Mange rundkjøringer kan sammenlignes med en 10 øring. Stakkers lastebil sjåfører som må for donningen rundt en av disse mini rundkjøring.
(Har ikke orket å lese alt som ble skrevet etter dette)

Du blinker inn i en rundkjøring så de andre veit hvor du skal når du er inne, ikke fordi du har et valg om du skal inn i den eller ei.

Når du skal ta av i et kryss, så blinker du den veien du skal. En rundkjøring er et kryss, ergo blinker du til venstre om du skal til venstre, høyre om du skal til høyre. I tillegg til dette blinker du til høyre ved veien ut av rundkjøringen du skal ta. Dette er for din egen sikkerhet, andre sin sikkerhet og for trafikkflyten sin skyld. Det finnes ikke ett eneste brukelig argument mot å blinke inn i rundkjøring.

Og å påstå at rundkjøringen er for liten, og man ikke har tid? Du skal vel være ganske treig i fingra for å ikke klare å vippe den først ned og så opp/venstre, så høyre i løpet av 10 sekunder?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:Bilde
Her blinker man til høyre eller venstre.
Mener du at man skal blinke som i et vanlig kryss, til tross for at det er skiltet rundkjøring? Hvordan vet man dette? Står det noe sted?
Du virker så sikker i akkurat dette tilfellet, at jeg antar du har rett ...
De som forsøker å fortelle omverdenen om hva de har tenkt å foreta seg, blinker til høyre eller venstre. Han halvgamle grinebitern som tok lappen i 1973, og tror at verden (og alt det han lærte da) fortsatt ser ut akkurat som i nettopp 1973, blinker nok fortsatt kun til høyre, men de er det etterhvert færre og færre av.. Heldigvis

Edit: denne rundkjøringen var forresten med på NRK, på det programmet til hun vestlendingen som løp rundt i rød grilldress.. Noe med severdigheter å gjøre. Dette er visstnok Norges minste rundkjøring
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Busa Trond »

:lol der hadde jeg øvelseskjøring med sneipen i sommer.
Her må man blinke i alle retninger skal man komme igjennom-

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av mortenolb »

Altså, det er et kryss hvor man har vikeplikt fra feil side :lol

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Busa Trond »

mortenolb skrev:Altså, det er et kryss hvor man har vikeplikt fra feil side :lol
Usikker på det mortenolb :sk? Vanlig regler med å blinke ut av rundkjøringen.
Skal en rekke å blinke her, må man blinke fortere en sin egen skygge :knegg
Plutselig skulle man til venstre :terge

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:
SuperMorten skrev:Bilde
Her blinker man til høyre eller venstre.
Mener du at man skal blinke som i et vanlig kryss, til tross for at det er skiltet rundkjøring? Hvordan vet man dette? Står det noe sted?
Du virker så sikker i akkurat dette tilfellet, at jeg antar du har rett ...
De som forsøker å fortelle omverdenen om hva de har tenkt å foreta seg, blinker til høyre eller venstre. Han halvgamle grinebitern som tok lappen i 1973, og tror at verden (og alt det han lærte da) fortsatt ser ut akkurat som i nettopp 1973, blinker nok fortsatt kun til høyre, men de er det etterhvert færre og færre av.. Heldigvis

Edit: denne rundkjøringen var forresten med på NRK, på det programmet til hun vestlendingen som løp rundt i rød grilldress.. Noe med severdigheter å gjøre. Dette er visstnok Norges minste rundkjøring
Jeg spurte bare fordi du virket så sikker. Jeg tenkte det var laget noen særskilte regler for dette krysset.
Jeg ser ingen fornuft i å late som om dette er en rundkjøring.
Ikke med all verdens, hverken god- eller vrang-vilje kunne jeg argumentert for å bruke rundkjørings regler her.
Hvem kunne finne på å klassifisere dette som en rundkjøring :scratch

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av mortenolb »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:
jhn skrev:
SuperMorten skrev:Bilde
Her blinker man til høyre eller venstre.
Mener du at man skal blinke som i et vanlig kryss, til tross for at det er skiltet rundkjøring? Hvordan vet man dette? Står det noe sted?
Du virker så sikker i akkurat dette tilfellet, at jeg antar du har rett ...
De som forsøker å fortelle omverdenen om hva de har tenkt å foreta seg, blinker til høyre eller venstre. Han halvgamle grinebitern som tok lappen i 1973, og tror at verden (og alt det han lærte da) fortsatt ser ut akkurat som i nettopp 1973, blinker nok fortsatt kun til høyre, men de er det etterhvert færre og færre av.. Heldigvis

Edit: denne rundkjøringen var forresten med på NRK, på det programmet til hun vestlendingen som løp rundt i rød grilldress.. Noe med severdigheter å gjøre. Dette er visstnok Norges minste rundkjøring
Jeg spurte bare fordi du virket så sikker. Jeg tenkte det var laget noen særskilte regler for dette krysset.
Jeg ser ingen fornuft i å late som om dette er en rundkjøring.
Ikke med all verdens, hverken god- eller vrang-vilje kunne jeg argumentert for å bruke rundkjørings regler her.
Hvem kunne finne på å klassifisere dette som en rundkjøring :scratch
Han som streka opp en liten sirkel i midten! :D

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Busa Trond »

Det blir damer av slikt :lol

Bilde



Kosta ikke mer 35 000,- denne. Artikkel Her :knegg
Legg merke til den tøffe Ramen midt i bilde :vs


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Bjerknez »

Busa Trond skrev:Det blir damer av slikt :lol

Bilde



Kosta ikke mer 35 000,- denne. Artikkel Her :knegg
Legg merke til den tøffe Ramen midt i bilde :vs
35-laken for en malingflekk midt i veien??

Jeg kunne gjort det for 5.000,- ALT inkludert. :lol

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Busa Trond »

Skal vi si 1000,- :janikk

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av mortenolb »

Hell, JEG hadde stilt opp i bikini midt i der for 35 000. :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Bjerknez »

Busa: Hadde noen spurt meg, så hadde jeg nok sagt "ja" til en 1000-lapp også ja :thumleft
Men du som er rørlegger (hvis jeg ikke tar feil) fakturerer vel fort en tusing for en time? :lol

Men for at sikkerheten skal bli varetatt, så må det vel også tas med at komunen brukte en midlertidig lyskryssregulering, og så klart ble dette gjort midt på lyse dagen i 16:00 tiden da trafikken var størst. De 8 komunearbeiderne som ble sendt ut i tre biler skal jo også ha sin lønn. Den ene må jo vedlikeholde lysene og passe på at de fungerer, og den andre må ta selve shauejobben med å plassere dem der dem skal og passe på at dem står støtt. Så er det en med "malingmaskinen" som skal lage denne flekken. To andre må sørge for at han ikke blir forgiftet og den ene av dem må også sørge for at alle har hjelmer/munnbind/værnesko etc. i orden.

De resterende er skift nummer to som skal ta over sporenstreks etter skift en er ferdig slik at det ikke blir noe dødtid. :lol

Mortenolb: Jeg synes vi kan vise værden hvordan en ekte mannekropp skal se ut og stille oss opp begge to jeg. Men da deler vi beløpet så klart :lol

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Busa Trond »

...å det er rimelig på bygda :thumleft
Monterte et dusjkabinett hos ei grei dame, hu slapp unna med 811,- pluss mva og kjøring.
Levende FDV og rabatt på sluttfakturan :knegg
Og enda klaga hun på dårlig utført arbeid :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Bjerknez »

Busa Trond skrev:...å det er rimelig på bygda :thumleft
Monterte et dusjkabinett hos ei grei dame, hu slapp unna med 811,- pluss mva og kjøring.
Levende FDV og rabatt på sluttfakturan :knegg
Og enda klaga hun på dårlig utført arbeid :lol
Noe sier meg at jeg stoler mer på deg som MC fører enn som rørlegger :lol
Men man får vel etter hva man betaler :lol

Peik
Innlegg: 10
Registrert: 24 sep 2014, 20:45
Motorsykkelen din: Yamaha TT600R

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Peik »

Nesten værre med alle som ikke bruker baklys nå i høstmørket. En del sjåfører ser ut til å være uvitende om at baklyset ikke går automatisk på (f eks Mitsubishi miev og Nissan Leaf).

Gordon
Innlegg: 148
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Bosted: Hokksund

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Gordon »

spidair skrev: Her i Hokksund har de fleste levd så lenge med disse rundkjøringene at de aller fleste skjønner dem uten tull...

Har forøvrig funnet at at mellom 10 og 14.00 er den desidert verste tiden en kan kjøre på, for da er det så mange menn med hatt som skal et eller annet den ene gangen i uka og kjærringer med veska full av garnnøster som også er ute å kjører den ene gangen annet hvert skuddår at jeg noen ganger blir sittende å måpe over sinnsvak kjøring...

Så jeg er også for obligatoriske kjøre oppfrisknings kurs for folk over 65 år... De klarer rett og slett ikke å henge med lenger, dessuten er det så skjeldent de er på veien at de ikke husker på at det er noe som heter fartsgrenser, vikeplikt, enveis kjørt, blinklys eller myke trafikanter.... Helt utrolig at det er leger som lar noen av disse kjøre bil i det hele tatt...


Hei Spidair, jeg kjenner godt disse "rundkjøringer" i Hokksund, merkelig greia, men det fungerer for så vidt.
Du har rett angående klokkeslett for menn med hatt og kjærringer med veska full av garnnøster mellom 10 og 14.00. Da er veien klar etter rush tiden.
Jeg var på en kjøre oppfrisknings kurs for vi som er over 65 år på Sætre i 2010. Det var ca 15-20 på kurset, de fleste av dem dødt fra nakken oppover, de tørt ikke å deltar i diskusjon, stilte aldri spørsmal, men nyttet seg av kaffe og kjeks i pausen!!! For mitt vedkommende synes jeg kursen var nyttig i.o.m. det var en del ny skilt jeg var ikke kjent med, og jeg følte at det var jeg som hadde flere spørsmål angående kjøring. Det toppet seg da jeg nevnte at jeg som kjørte tung MC, i tillegg til bil, var helt oppgitt av mange bilister som ikke tok hensyn til oss på 2 hjul. Men det var klar fra noen av deltager at MC er "Public enemy No.1" på veien. Herregud for en holdning sa jeg.
Jeg hadde tenke og fornye min kunnskap i 2015, men den 3 dagers kurset holdes på Ski, og i tillegg til bom avgift på Oslofjord tunnel har kursets pris økt til over kr 1.000, det ble litt for dyrt.
Gordon

Svar