Observasjoner fra trafikken...
Re: Observasjoner fra trafikken...
...ok, da kan vi legge BMW i3 og Nissan Leaf-eiere til EL-bilister som ikke helt vil gi fra seg muligheten til å kjøre mellom Sandvika-Oslo når de ikke har passasjer.
Forsåvidt greit det, hadde de bare vært konsekvente - men istedet legger de seg over fra kollektivfeltet på ganske vilkårlige og uventede steder. Er vel kanskje på steder før de frykter kontroll...
Forsåvidt greit det, hadde de bare vært konsekvente - men istedet legger de seg over fra kollektivfeltet på ganske vilkårlige og uventede steder. Er vel kanskje på steder før de frykter kontroll...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Observasjoner fra trafikken...
En annen ting som er mega irriterende med disse elbil kålhuene er at de faen ikke klarer å finne pedalen på tralla si .....
Er det mindre trafikk så ligger de også i kollektivfeltet og de kjører like fort som i de andre filene, sånn at når man kommer med mc så må man hele tiden kjøre forbi disse treigskallene .....
Skulle ønske jeg hadde ropert på sykkelen så jeg kunne drevet opplæring ute i trafikken :) haha
Er det mindre trafikk så ligger de også i kollektivfeltet og de kjører like fort som i de andre filene, sånn at når man kommer med mc så må man hele tiden kjøre forbi disse treigskallene .....
Skulle ønske jeg hadde ropert på sykkelen så jeg kunne drevet opplæring ute i trafikken :) haha
Re: Observasjoner fra trafikken...
Visstnok så bruker elbilene mest "juice" i 80-90+ km/t, så de får ganske mye lenger rekkevidde ved å kjøre f.eks. 60-70 - mistenker det er bakgrunnen for noe av saktekjøringen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Observasjoner fra trafikken...
Var ute å kjørte litt i sta. I ei 50 sone kommer det en Super Duper Racing RRRR 50cc TZR opp på høyre siden min. Nesten forbikjøring. Jeg gir på litt og han blir hengende etter, men plutselig så er han i gang med å kjøre forbi med på høyre side igjen. Dette skjer rett før ei rundkjøring hvor jeg skal til høyre. Så jeg får ikke plassert meg til høyre som jeg skal. Mopeden kjører så foran meg og tar til venstre ut av rundkjøringa. Bra kjøring..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Observasjoner fra trafikken...
Lanesplitting på vei fra hjem denne uken. Fått noen irriterende blikk samt en finger fra en kar i en nyere BMW, som også prøvde å stenge veien for meg 

Re: Observasjoner fra trafikken...
Ser frem til den dagen det faktisk blir noen krav til moped opplæringen og ikke bare er kjørelærerens samvittighet om de er trygge og sikre nok til å ferdes i trafikken. Tror nok ikke mopedistene er klar over hvilke farer de utsetter både seg selv og trafikantene rundt seg forFsva skrev:Var ute å kjørte litt i sta. I ei 50 sone kommer det en Super Duper Racing RRRR 50cc TZR opp på høyre siden min. Nesten forbikjøring. Jeg gir på litt og han blir hengende etter, men plutselig så er han i gang med å kjøre forbi med på høyre side igjen. Dette skjer rett før ei rundkjøring hvor jeg skal til høyre. Så jeg får ikke plassert meg til høyre som jeg skal. Mopeden kjører så foran meg og tar til venstre ut av rundkjøringa. Bra kjøring..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Observasjoner fra trafikken...
Det er vel få eller ingen 16-åringer på moped som er annet enn nybegynnerere i trafikken. De fleste har lang vei igjen til god trafikkforståelse, og slik var det nok også da vi var 16 år og ferske i trafikken. Vi som har noen år i trafikken har jo det mangedobbelte av erfaring. Derfor bør vi være ekstra oppmerksom og på vakt i forhold til mopedister når vi ferdes i trafikken.Ashland skrev:Ser frem til den dagen det faktisk blir noen krav til moped opplæringen og ikke bare er kjørelærerens samvittighet om de er trygge og sikre nok til å ferdes i trafikken. Tror nok ikke mopedistene er klar over hvilke farer de utsetter både seg selv og trafikantene rundt seg forFsva skrev:Var ute å kjørte litt i sta. I ei 50 sone kommer det en Super Duper Racing RRRR 50cc TZR opp på høyre siden min. Nesten forbikjøring. Jeg gir på litt og han blir hengende etter, men plutselig så er han i gang med å kjøre forbi med på høyre side igjen. Dette skjer rett før ei rundkjøring hvor jeg skal til høyre. Så jeg får ikke plassert meg til høyre som jeg skal. Mopeden kjører så foran meg og tar til venstre ut av rundkjøringa. Bra kjøring..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nybegynnere vil vi alltid ha på veiene.
Re: Observasjoner fra trafikken...
Av det jeg har sett så er det en betydelig klasseforskjell mellom mopedister (bryter vikeplikt, plasserer seg feil, etc) og de som har tatt lett-MC opplæringen. Det er jo ellers samme alder og trafikkforståelse som utgangspunkt for disse to gruppene trafikanter. God opplæring skal ikke undervurderes. 

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Observasjoner fra trafikken...
Det er ikke heeelt uten grunn at Mini-Norse tar MC-lappen. Å ha en sunn hobby er klart en av grunnene, men jeg er rimelig trygg på at han får en god del mer "ballast" gjennom lett-MC opplæring enn det som må til for å få moped-lappen. En annen ting er at da jeg var ungdom så var trafikken i byene noe helt annet enn i dag, og sykkel (en i bredden...) var et vanlig fremkomstmiddel i trafikkbildet. Det er ikke sammenlignbart med dagens trafikk etter mitt syn.
Bedre å bla opp noen lapper for å få gitt poden SKIKKELIG opplæring mener nå jeg...
Bedre å bla opp noen lapper for å få gitt poden SKIKKELIG opplæring mener nå jeg...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Observasjoner fra trafikken...
Når enn har fått lappen på moped, bil, mc eller annet, betyr ikke att enn kan kjøre og ferdes helt korrekt i trafikken, men enn kan øvelseskjøre alene og bygge ferdighetsnivå. Selvfølgelig er alle barn til å begynne med. Men når en 16 åring er nybegynner i trafikken, er ingen grunn for en slett opplæring, snarere tvert imot!Voksen skrev:Det er vel få eller ingen 16-åringer på moped som er annet enn nybegynnerere i trafikken. De fleste har lang vei igjen til god trafikkforståelse, og slik var det nok også da vi var 16 år og ferske i trafikken. Vi som har noen år i trafikken har jo det mangedobbelte av erfaring. Derfor bør vi være ekstra oppmerksom og på vakt i forhold til mopedister når vi ferdes i trafikken.Ashland skrev:Ser frem til den dagen det faktisk blir noen krav til moped opplæringen og ikke bare er kjørelærerens samvittighet om de er trygge og sikre nok til å ferdes i trafikken. Tror nok ikke mopedistene er klar over hvilke farer de utsetter både seg selv og trafikantene rundt seg forFsva skrev:Var ute å kjørte litt i sta. I ei 50 sone kommer det en Super Duper Racing RRRR 50cc TZR opp på høyre siden min. Nesten forbikjøring. Jeg gir på litt og han blir hengende etter, men plutselig så er han i gang med å kjøre forbi med på høyre side igjen. Dette skjer rett før ei rundkjøring hvor jeg skal til høyre. Så jeg får ikke plassert meg til høyre som jeg skal. Mopeden kjører så foran meg og tar til venstre ut av rundkjøringa. Bra kjøring..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nybegynnere vil vi alltid ha på veiene.
Jeg tror nok de ikke bryter lover og regler bevist, men når enn knapt har fått noen opplæring om skilter, etikette, oppførsel og regler hvordan skal de da vite hvordan kjøre korrekt?
Fjern nå hele moped saken og gå rett på lett sykkel, der er det i det minste ett krav om ferdighet og mestringsevne. Pluss de får ett kjøretøy som er brukendes i trafikken.
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Observasjoner fra trafikken...
Kan hende det har blitt gjort om, men har ihvertfall vært det før ja. Så kan nok hende du har rett, og at de landene det gjelder har fjernet det. Er ikke så lenge siden jeg fikk høre at til og med Tyskland hadde forbud mot kjørelys, men kan fort være utdatert informasjoncevillan skrev:Hvilke land er dette?Fjeldern skrev: Appropo det noen skrev her om at det ikke burde gå ann å slå av dagslys, så finnes det flere land i Europa hvor det ikke er lov med dagslys, så man MÅ ha lysene av når det ikke er nødvendig.
Meg bekjent er det kun Italia som hadde et spesifikt forbud mot bruk av kjørelys på dagtid i byer og tettsteder, men at dette nå er borte. Det at det ikke er påbudt i mange land, og folk der blir irriterte av å se deg med kjørelys, betyr det ikke at det ikke er lov...
Re: Observasjoner fra trafikken...
God opplæring er viktig, men en jeg kjenner som drev kjøreskole før og han hadde en litt trist erfaring. Det var at det den flinkeste eleven han hadde hatt kjørte seg ihjel, og det har vist seg flere ganger at de som er flinkest på kjøreskolene ofte blir forulykket. Nå er ikke dette et forsøk på å si at god opplæring er noe tull, men at holdninger er like viktige.RuneMC skrev:Av det jeg har sett så er det en betydelig klasseforskjell mellom mopedister (bryter vikeplikt, plasserer seg feil, etc) og de som har tatt lett-MC opplæringen. Det er jo ellers samme alder og trafikkforståelse som utgangspunkt for disse to gruppene trafikanter. God opplæring skal ikke undervurderes.
Helt enig i at de som kjører lett MC ofte er mye flinkere i trafikken en mopedister. Dette tror jeg også skyldes at det ofte er en annen type folk som tar lappen på lett MC. De som er motorinteresserte og har kjørt mye lenge før de var gamle nok, ofte velger lett MC da dette passer mye bedre for de. Lett MC er jo både dyrere å kjøpe og dyrere sertifikat, så det er nok de litt mere interesserte som velger lett MC foran moped.
De som kjører moped skal ofte ha det for nå er de 16 og trenger å komme frem, og det er mer en nødvendighet enn en interesse.
En skal ikke undervurdere opplæring, men dårlige holdninger litt action er nok det som skader oss mest.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Observasjoner fra trafikken...
Mon tro om ikke den største synder-gruppen er vi, som har passert en eller annen middagshøyde og sitter tilbakelent i sofaen med forventninger om at "alle andre" skal lære poden trafikkultur. Når det gjelder opptrening til billappen så anbefaler statens vegvesen betydelig aktivitet fra hjemmefronten; 100-150 private kjøretimer med muttra eller stefatter'n før oppkjøring. Den forventningen kan man med fordel overføre til moppe-beviset :-)
Jeg kjører gammeljapsen bak, har på meg Bullfightervesten med hjemmelaget skrift "opplæring", Kina-intercom og rettleder poden foran på Aprilia'n.
Jeg må flere ganger i uka banke mitt eget hue i veggen og påminne meg om at fra nå av er jeg samhandlingstrafikant og ikke den gamle rettighetstrafikanten som tviholdt på sin rett; hadde jo bettalt veiavgifta vett'u - og skal f... meg ta jeg eie veg åsså.
Jeg kjører gammeljapsen bak, har på meg Bullfightervesten med hjemmelaget skrift "opplæring", Kina-intercom og rettleder poden foran på Aprilia'n.
Jeg må flere ganger i uka banke mitt eget hue i veggen og påminne meg om at fra nå av er jeg samhandlingstrafikant og ikke den gamle rettighetstrafikanten som tviholdt på sin rett; hadde jo bettalt veiavgifta vett'u - og skal f... meg ta jeg eie veg åsså.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Observasjoner fra trafikken...
Er helt enig i det du skriver her, Lauri. Tingen er bare at disse unge kaprylene ikke nødvendigvis er like obs og lydhør for foreldre-prat sammenlignet med kjørelærerens formaninger. (Og hvis jeg "kjenner etter", så tror jeg kanskje dette er en av de tingene hvor verden ikke har gått "fremover")



BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Observasjoner fra trafikken...
Jeg jobber i Oslo sentrum, og bor litt på utsiden. Så det er inn og ut hver dag, som ho sa brura. (Sorry). Kjører da Mosseveien E18 fra sentrum og tar av ved Hvervenbukta. Uansett, det er mye trafikk, og jeg pleier å velge litt forskjellige ruter for ikke å kjede meg, men også i jakten på den perfekte ruten og flyten inn og ut av byen.
I dag valgte jeg å kjøre gjennom Grønland og på nedsiden av bussterminalen for å ta den hvite broen over mot Bjørvika/Øya. I strøket bak ved bussterminalen er det til tider helt floke, og det er som regel mulig for oss på MC til å snike litt forbi busser og biler som står bom stille. I dag var det gode muligheter for å filtrere gjennom og komme helt frem til lyskrysset før broen. Kommer mot rundkjøringen og flere er så hyggelige at de svinger litt unna for å slippe meg og noen fler fram. Men SÅ er det en dame i en hvit stasjonsvogn som bestemmer seg for å sette en stopper for dette. Scooteren foran meg får det ikke med seg og smetter så vidt forbi fronten hennes idet hun stenger luka mellom seg og en buss. Kroppsspråket mitt signaliserer at jeg vil forbi henne, men hun er tydelig forbannet og kjører heeeelt inntil bussen slik at jeg blir stående litt på snei inn mot rundkjøringa. Jeg står nesten foran bilen hennes. Det som så skjer er at jeg holder meg helt rolig og gir henne "The Evil Eye", altså et iskaldt dødsblikk som varer i vel ett minutt eller mer. Det liker hun absolutt ikke. Veldig tilfredsstillende å se.
Idet trafikken omsider beveger på seg igjen greier hun ikke lenger stenge meg inne pga andre rundt oss og jeg kommer meg forbi, og videre med livet mitt.
Det er ikke forbudt å "lane-splitte" på motorsykkel. Det er lov. Og jeg er alltid veldig forsiktig og hyggelig med andre trafikanter. Er det OK at folk sperrer for på denne måten?
I dag valgte jeg å kjøre gjennom Grønland og på nedsiden av bussterminalen for å ta den hvite broen over mot Bjørvika/Øya. I strøket bak ved bussterminalen er det til tider helt floke, og det er som regel mulig for oss på MC til å snike litt forbi busser og biler som står bom stille. I dag var det gode muligheter for å filtrere gjennom og komme helt frem til lyskrysset før broen. Kommer mot rundkjøringen og flere er så hyggelige at de svinger litt unna for å slippe meg og noen fler fram. Men SÅ er det en dame i en hvit stasjonsvogn som bestemmer seg for å sette en stopper for dette. Scooteren foran meg får det ikke med seg og smetter så vidt forbi fronten hennes idet hun stenger luka mellom seg og en buss. Kroppsspråket mitt signaliserer at jeg vil forbi henne, men hun er tydelig forbannet og kjører heeeelt inntil bussen slik at jeg blir stående litt på snei inn mot rundkjøringa. Jeg står nesten foran bilen hennes. Det som så skjer er at jeg holder meg helt rolig og gir henne "The Evil Eye", altså et iskaldt dødsblikk som varer i vel ett minutt eller mer. Det liker hun absolutt ikke. Veldig tilfredsstillende å se.
Idet trafikken omsider beveger på seg igjen greier hun ikke lenger stenge meg inne pga andre rundt oss og jeg kommer meg forbi, og videre med livet mitt.
Det er ikke forbudt å "lane-splitte" på motorsykkel. Det er lov. Og jeg er alltid veldig forsiktig og hyggelig med andre trafikanter. Er det OK at folk sperrer for på denne måten?