cannon skrev:
Sykkelen din er jo bygd for absolutt høyytelse og en produsent ville aldri anbefale å utstyre sykkelen med dekk som ikke tåler disse ytelsene. Men eier kan jo velge å sette på ST dekk hvis sykkelen benyttes til ST og generell veikjøring i Norge. Dette er trolig lurere både sikkerhetsmessig og økonomisk, i forhold til å rulle rundt på sportsdekk. Hvis du derimot blir med på Ringen til sommeren, eller på trackdays på ACR el.l. så vil jeg på det sterkeste anbefale å følge produsentens råd, gitt at du ønsker å kjøre fort på de nevnte stedene. (Med den sykkelen burde du absolutt gjøre akkurat det. En S1000RR "fortjener" hardgassing, og eieren blir veldig fort fornøyd. Vær obs på at dette er dop som virker svært vanedannende :-)
Det jeg vil fram til er, hvorfor er dette lurere sikkerhetsmessig? Hvordan kan en si at touring dekk, som har langt hardere gummi er sikrere enn sportsdekk?
Her er det variabelen med optimal driftstemp er viktig. Er det 10 grader i forskjell på optimal driftstemperatur på Pilot Road 4 og Pilot Power 3 er jeg ikke i tvil om at pilot power 3 er et sikkrere dekk å kjøre inspirert rundt om på norske veier. Med en 1000 ccm R sykkel, oppnår du fort temperatur i dekkene på svingete vei.
Men, er det 30 grader som skiller, ja da snakker vi helt andre variabler. Altså da er det fint liten eller ingen tvil om at Pilot Road er et bedre dekk å trille rundt på under våres forhold.
Nå tar jeg meg selv som eksempel. Jeg kjører ytterst sjeldent når det regner eller er vått. Jeg kjører helst aldri når det er under 10 grader ute. (jada tempen i asfalten kan være noe helt annet)
Så det jeg vil fram til, og prøve å finne svaret på....er hvis dette som ALLE vi som kjører sykkel er klar over. At Sport touring dekk er så mye bedre under de forholdene som vi har her i Norge, ja hvorfor i helvete går ikke produsentene ut å anbefaler, for ikke å snakke om dekk pusherne ut å anbefaler større bruk av sport touring dekk
Å hvorfor har jeg ikke hatt flere "rosemerker" i salen med min type kjøring og de dekkene jeg har kjørt med?
Jeg har gjort mine erfaringer, jeg har en over gjennomsnittet greie på hvordan dekk er laget, behandlet og produsert for å imøtekomme diverse krav osv. Men jeg kunne tenke meg å få gode svar på dette, ikke bare synsing.
Jeg tenkte jeg skulle nedover på banekjøring i begynnelsen av august la med Ride her i bergen. Får ikke mulighet tidligere pga kurs i jobben. Jeg er klar over at det er vanedannende. Minuset er at det er så forbanna langt å kjøre til nærmeste bane når du bor på vestlandet.