Merkelig... jeg er usikker på hvilket merke mitt batteri er, men det kan jeg jo sikkert sjekke etterpå...FredrikE24 skrev: 23 okt 2022, 15:24 Ja, jeg må sette batteriet mitt på lading konstant, bestandig lavt, gammelt eller nytt batteri spiller ingen rolle. At det kan være noe med Fluke-instrumentene mine har aldri falt meg inn!
Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Var litt ironisk ment, siden jeg har Fluke og stoler så blindt på dem 

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Hehe, jeg tror nok ikke multimeteret mitt lyver her. Men nå har jeg jo ikke målt med Brymen 869S da. Kanskje jeg burde prøve det. Kanskje jeg finner ut at batteriet egentlig er flatt?FredrikE24 skrev: 23 okt 2022, 16:10 Var litt ironisk ment, siden jeg har Fluke og stoler så blindt på dem![]()

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Vertfall mer enn bra nok og trolig overkill til hobbybruk. Kan ikke se for meg at EasyEda skulle komme til kort med min kunnskap vertfall. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Noen små endringer på kretskortet jeg postet tidligere.
Fant ut at jeg ville bytte ut spenningregulatoren fra HT7333 til HT7833. Forskjellen på disse to er i hovedsak at begge er LDO regulatorer (Low Dropout). Det vil si at man kan gi strøm til kretskortet med kun ETT 18650 batteri. Batterier mister jo spenning etter hvert som noe trekker strøm og det fine med å kun bruke ETT 18650 batteri er at man slipper å tenke på balansering etc. Man bruker bare et kretskort som kalles TP4056 som forhindrer at batteriet over/underlades og man kan også lade opp batteriet med samme enheten.
Hovedfordelen med HT7833 regulatoren er derimot at denne takler 500mA i steden for 250mA som den gamle klarte.
Jeg har valgt og ikke integrere dette i kretskortet da jeg vil at kretskortet på en måte kun skal være "grunnsteinen" i designet slik at jeg kan modifisere og bygge kretser rundt denne ved behov.
HT7833 regulatoren takler maks 8V input og regulerer ned spenningen til stabile 3.3V. Hvis jeg feks. får et behov av å bruke en 12V strømforsyner, så kan jeg bare sette på en "buck konverter" før kretskortet. Men jeg har planer om å montere dette kortet inne i en boks og gi det strøm via USB (5V).
Fant ut at jeg ville bytte ut spenningregulatoren fra HT7333 til HT7833. Forskjellen på disse to er i hovedsak at begge er LDO regulatorer (Low Dropout). Det vil si at man kan gi strøm til kretskortet med kun ETT 18650 batteri. Batterier mister jo spenning etter hvert som noe trekker strøm og det fine med å kun bruke ETT 18650 batteri er at man slipper å tenke på balansering etc. Man bruker bare et kretskort som kalles TP4056 som forhindrer at batteriet over/underlades og man kan også lade opp batteriet med samme enheten.
Hovedfordelen med HT7833 regulatoren er derimot at denne takler 500mA i steden for 250mA som den gamle klarte.
Jeg har valgt og ikke integrere dette i kretskortet da jeg vil at kretskortet på en måte kun skal være "grunnsteinen" i designet slik at jeg kan modifisere og bygge kretser rundt denne ved behov.
HT7833 regulatoren takler maks 8V input og regulerer ned spenningen til stabile 3.3V. Hvis jeg feks. får et behov av å bruke en 12V strømforsyner, så kan jeg bare sette på en "buck konverter" før kretskortet. Men jeg har planer om å montere dette kortet inne i en boks og gi det strøm via USB (5V).
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
I dag fikk jeg "solder mask" i flere farger i posten. Eller "loddemaske" som det heter på norsk....(?)
Veldig kjekt og ha når man skal isolere baner etc. på kretskort, eller bruke det som et generelt "lim" for å holde ting på plass. loddemasken herdes ved hjelp av UV lys på noen få sekunder.
Dette er ikke lim som kan sammenlignes med epoxylim. Loddemaske er i utgangspunktet beregnet til å brukes på veldig små steder på veldig små områder og trenger ikke styrken som et generelt epoxy lim har. Som regel er en liten "dert" ytterst på tuppen av en tannpirker nok til de fleste oppgaver vedrørende reparasjon av baner på kretskort etc.
En slik 100ml flaske vil nok kunne gå i arv, men dem kostet ikke all verden og det fungerer utmerket.
Jeg har grønn fra før, og her er resten av fargene.
Veldig kjekt og ha når man skal isolere baner etc. på kretskort, eller bruke det som et generelt "lim" for å holde ting på plass. loddemasken herdes ved hjelp av UV lys på noen få sekunder.
Dette er ikke lim som kan sammenlignes med epoxylim. Loddemaske er i utgangspunktet beregnet til å brukes på veldig små steder på veldig små områder og trenger ikke styrken som et generelt epoxy lim har. Som regel er en liten "dert" ytterst på tuppen av en tannpirker nok til de fleste oppgaver vedrørende reparasjon av baner på kretskort etc.
En slik 100ml flaske vil nok kunne gå i arv, men dem kostet ikke all verden og det fungerer utmerket.

Jeg har grønn fra før, og her er resten av fargene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
AliExpress konto’n holdes aktiv skjønner jeg 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Hehe, ja.
Fikk nettopp tilbake nesten 600 kroner for varer jeg har bestillt, men som er på vei fordi forsendelsen har tatt for lang tid. (3 måneder)
Det liker vi :)
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Har lyst til å bruke ord som ikke akkurat egner seg på trykk,,, men den sykkelen er noe for seg selv..Bjerknez skrev: 23 okt 2022, 14:38 Forøvrig er jeg ferdig med kattevasken som tidligere nevnt. Pleier å bruke litt WD40 på metalldeler etc for en viss beskyttelse.
E5A0F47D-7DDA-4DA4-AEA6-AF4AFF71F8F3.jpeg

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Fin sykkel, kunne godt tenkt meg en tur 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Takk for det rolf-arnerolf-arne skrev: 27 okt 2022, 15:30Har lyst til å bruke ord som ikke akkurat egner seg på trykk,,, men den sykkelen er noe for seg selv..Bjerknez skrev: 23 okt 2022, 14:38 Forøvrig er jeg ferdig med kattevasken som tidligere nevnt. Pleier å bruke litt WD40 på metalldeler etc for en viss beskyttelse.
E5A0F47D-7DDA-4DA4-AEA6-AF4AFF71F8F3.jpeg![]()

I denne tråden passer alt seg på trykk. Spesielt hvis det har en positiv baktanke

Ja, det er den desidert mest komplette sykkelen jeg har hatt så langt. Men som tidligere nevnt får man aldri i pose og sekk. Sykkelen er stor og tung og egner seg dårlig offroad nettopp av den grunnen.
Men på landeveien er jeg kongen på haugen, føler jeg selv vertfall.

Sykkelen er jo også ganske dyr. 370ish tusen for en fabrikkny sykkel. Om den er verdt prisen kommer jo ann på hvilke preferanser man har. Men blar man opp, så får man gleden av å kjenne kreftene og momentet til et 2.5 liter 3 sylindret beist med 220NM. tilgjengelig ganske langt ned i registeret. :)
I tillegg føles sykkelen 100% premium. Lite plast og mange smarte løsninger. Motoren er en del av designet og trenger ikke å pyntes på med plastdeksler etc.
Kunne jeg tenkt meg en annen sykkel? Den eneste sykkelen jeg fortsatt er veldig svak for er Triumph Speed Twin. Den befinner seg i en helt annen liga og prisklasse, men det er den absolutt eneste sykkelen jeg kunne tenkt meg hvis jeg måtte velge noe annet. En Speed Twin som nummer to sykkel blir ikke aktuelt. Til det kjører jeg for lite. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Nå har jeg satt den bort for i år, men er du fortsatt ute å kjører, så stikk gjerne innom på en kopp kaffe i garasjen, så skal du få prøvesitte den om ikke annet.

-
- Innlegg: 227
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Virket som Ridezilla var ganske happy med den også, i den commuter-serien de har. Kul form for review egentlig 
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!
Ja, god underholdning. Spesielt den pizza leveringen. Er jo bare fjas, men som nevnt, enkel underholdning. Som du ser så tar den lett H2 i aksellerasjon uten problem. Momentet er ganske formidabelt og det brede bakdekket og lang akselavstand gjør den enkelt å foreta lyskryssdueller med.JoeHugin skrev: 27 okt 2022, 19:14 Virket som Ridezilla var ganske happy med den også, i den commuter-serien de har. Kul form for review egentlig![]()

Men med 300kg og 40hk'er mindre henger den ikke med supersykler når man bikker 200km/t. Det er uansett en hastighet jeg aldri befinner meg i. :)
Uansett to helt forskjellige sykler som ikke birde blitt satt opp mot hverandre i utgangspunktet. Men ja, morsom underholdning, helt klart
