Jeg er en stor tilhenger av 3-sekunders-regelen og blir ganske så provosert av folk som skal ligge helt opp i ræva.RuneMC skrev:Virker som en ganske unik dom og da er det sikkert viktige detaljer som ikke kommer klart fram.
Hovedregelen er at det skal holdes god avstand for å kunne stoppe. Men å bråbremse enten helt uten grunn eller bare fordi man vil sette en støkk i de bak kan også skape en farlig situasjon. Det går an å gi signal ved å blinke med tåkebaklys, bremselys eller lign, først dersom man mener den bak ligger for tett. Evt kjøre til siden og slippe forbi..
De gangene jeg har stoppet på veien, har jeg jo prøvd med både bremselys, tåkebaklys, nødblink, armene ut av vindu osv osv ... stoppe er liksom siste utvei.
Å kjøre til siden er jo selvfølgelig det fornuftige å gjøre, men jeg har på en måte ei lita sperre mot å gjøre så "store anstrengelser" for folk som er så lite samarbeidsvillige ... for å si det på en litt diplomatisk måte. Det blir neppe sett på som en positiv egenskap, men det får stå sin prøve.
Den gangen jeg kjørte inn i en bil var det ikke pga for liten avstand, men en kombinasjon av dårlige lysforhold, litt uoppmerksomhet fra min side, veldig glatt føre og stedet fjotten valgte å stoppe på.
Dette er jo en god unnskyldning for å bråstoppe når man har noen tett bak ..." det løp en katt over veien" ... det kan neppe motbevisesRuneMC skrev: Små dyr som plutselig farer over veien (ekorn, hund, katt etc) kan fort gjør det nødvendig med en bråbrems uansett, så derfor lurt å alltid holde god avstand - spesielt for oss på MC.

Rart ikke bilisten brukte den