Det er litt motsatt for min del ... jeg valgte ADV pga kjørestilling, og til tross for motoren. Kroppen min egner seg dårlig til alle andre sittestillinger ... jeg er meget rakrygget, kan vi si. Hadde det ikke vært for det, hadde det nok blitt en S/TZZR-Erling skrev:Sant ja! Nei, arealene er en vel så vktig parameter. Det er bedre å ha en verdi høyt og lenge, enn en som er høyere men "peaky".jhn skrev:Steinen til Isac omhandlet på en måte litt mere grunnleggende fysikk, og er ikke direkte sammenlignbart med det vi diskuterer
Vi har med flere parametre, som han kanskje aldri kombinerte. Det vi snakker om var ikke en aktuell problemstilling på hans tid.
Du har strengt tatt ikke forklart noe jeg ikke viste fra før. Du har sagt at "myten" er korrekt ... bortsett fra når den ikke er korrekt.
Det er ikke et Ja/Nei-spørsmål, ble vi enige om. Myten stemmer når man kan svare JA, og stemmer ikke når man kan svare NEI.
Det kan se ut som om det er så nær vi kommer et svar.
Spørsmålet mitt burde heller ha vært: 'hvorfor snakker folk alltid om det høye momentet når det bare er riktig av og til?
God natt
Det er foresten ikke først og fremst motorene som gjør at jeg velger bort A segmentet, men dems kjørestilling. Jeg kjører til tider nokså aktivt og hardt, og da passer RR bedre, men de er litt vel "lokkende" og mangler litt på bruksegenskaper, men S/T passer meg bra.
PCP sa:
"Uten at jeg i og for seg abbonerer på teorien jhn spekulerer i her"
Det er vel mere et spørsmål enn en teori, men jeg spekulerer ja, uten tvil

Det du sier her er jo litt interessant.
"Men jeg har i grunn undret meg over min egen V4 som i praksis er to V2 satt sammen til en, men som har en asymetrisk tenningsrekkefølge (veiv roterer ikke like langt mellom hver tenning), og har ca 70x48 borring x slaglengde. Hvorfor oppleves den generelt som mer "torquie" enn R4."
Ja, hvorfor gjør den det? Det er en vanlig oppfatning at V4 er en momentsterk motor, er det ikke det?
Hvis ja, så kan det jo tyde på at slaglengde og sylinderdiameter ikke er det avgjørende.
L-NA sa:
"Tja, hva mer skal man si :-)"
Det er ikke godt og si. Jeg vet sjelden hva jeg skal si før etter at jeg har sagt det. Det meste kommer som en overraskelse