Kant'1ns kjøreblogg- Reisen til veiens ende

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg- klar for tur...faktisk j...lig klar

Legg inn av Olav K »

Bilde

Fint å være på tur i Hardanger idag!? :-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Kant'1ns kjøreblogg- klar for tur...faktisk j...lig klar

Legg inn av Tommas »

Hmm, det trumfer min dag på kontoret!

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg- Hardanger Rundt, med en bonus til s

Legg inn av Olav K »

Onsdag 0804, våkner tiiidlig, kjøresuget river i kroppen.
Har desverre en avtale i Odda i dag, men man kan jo alltids ta en omvei dit. Jammen bra at Znirln er helt enig, så vi stempler inn i mannehulen straks før 0830, får på oss nødvendig verneutstyr, og kjører avgårde mot Årsnes, For en gang skyld har vi god tid til fergja, og vår kjære lensmann hadde ikke kunnet sette fingeren på mye under den turen idag :thumleft
Over med fergja, til solsiden, og legger ivei oppover 48 mot Mundheim, litt skuffet er vi over at det ikke er tørre veier enda, men sola skinner i det minste. :prf
Fortsetter rett oppover langs fjorden (vi kjører oftest mot Bergen, fra Mundheim) og det er alltid like digg å nyte Rv49 langs Hardangerfjorden i morgensol, før folk flest har kommet seg ut på veien. Denne veien er jo bygget etter "minste motstands vei" prinsippet, og den snirkler seg rundt bergnabber, inn og ut av små viker og dalsøkk, noe som gjør at man ikke blir søvnig :knegg
Vi skulle egentlig stoppe og ta noen fine bilder og filme litt i denne magiske timen, men det er så gøy å kjøre at det blir glemt, igjen og igjen. Det blir lengre og lengre imellom de våte partiene, og etterhvert helt tørt. Mellom Tørvikebygd og og Nordheimsund må vi ha en liten stopp, og vi knipser litt, slik at vi skal huske denne dagen igjen :yeyeye
Hardanger Rundt 2.jpg
Videre til Øystese, der Znirlen deklamerer sitt behov for frokost, og på Esso'en der får han sine nødvendige kalorier for å fortsette. Øystese til Kvanndal og Granvin inneholder ikke så mye annet en svinger og mer svinger, det er kun avstanden ned til fjorden som varierer
Znirln ligger forran og leker "hare", slik at tempoet ikke skal synke
Hardanger Rundt 4.jpg
Etter en tankstopp for Panzervogna i Granvin, ser vi at vi har plenty med tid til å kjøre Ulvikfjellet, og jeg skifter batteri i GoProen og gleder meg til å filme dette deilige stykket med Norsk asfalt.
Desverre har GoProen begynt å hakke litt, så det blei ikke filma en meter av den veien :sorry Uansett var brøytekantene borti 2 meter høye over der, så hadde ikke fått noen oversikt uansett..... stort sett kjører vi på tørre veier, men når vi begynner på nedstigningen mot Ulvik, blir det våtere...og ER det snø/is som ligger flekkevis nedover i veien her....?? Jommen meg, det ER isklumper, så kanskje vi skal tillate oss å senke farten litt.....
I Ulvik er vi nok litt for tidlig, ingenting er åpent, så vi fortsetter utover fjorden mot Hardangerbrua, det er nesten stille der i dag, i motsetning til tidligere i år, da de måtte stenge broa pga kraftig austavind.. men i dag, som sagt, bare nydelig :prf :prf
Hardanger Rundt.jpg
Vi fortsetter mot Odda, og min avtale kl 1330. Men er framme en halvtime før, så jeg fueler Speedy, tar en hotdog, og så skilles våre veier for idag.
Znirln skal hjem til barna, jeg skal fornye offshore helseattesten min. Det gikk greit (heldigvis) men det tar så jææævlig med tid, 1,5 time å vente, og 30 min på hørsels, syns og lungesjekk, veiing og høydemål, og noen svadaspørsmål. jajaja, man slipper ikke unna det der.

MEN... jeg er nå helt alene i verden, og kjøresuget har ikke sluppet taket (tvert imot, bare blitt verre), og etter litt telefonering med Roald, er han og broderen hans, på vei innover. Jeg stikker ut igjennom Folgefonntunnellen, svinger høyre og fortsetter mot Jondal og 1610 fergja.... har jeg sagt det er jysla fint å kjøre til Jondal..?? kun selve tunnellen er drita kjedelig, men den åpner en ny verden av muligheter.
SÅ.. ombord på fergja, og da først legger jeg merke til hvor skitten sykkelen er.. "en skitten liten pike" må man ha lov å si.
Hardanger Rundt 6.jpg
Er nok de våte partiene først på dagen som har satt sitt preg, for hele sykkelen er mer grå enn svart.. sikkert endel salt også i den blandingen :[-X

Klokka 1630 er jeg igjen i Tørvikebygd, vrir høyrehånda sånn passe og setter fart mot.. Nordheimsund..igjen.
Men denne gang svinger jeg venstre inn på Rv7, og kjører Steinsdalen og Kvamskogen, mot Bjørkheim veikro. Og der treffer jeg Roald og brodern... og en haug med andre MCfolk.. både Harleyer (joda, eierne hadde lommeboka i kjetting, slik alle Harleyelskere har :thumleft ) BMWer, og noe japsegreier som ikke evner å engasjere meg nevneverdig.
Vi var på forhånd enige om en plan, og vi kjører mot Os og Er-An, onsdagstreffet for Triumph og Ducati. (Brodern til Roald har en dritlekker 749S forresten, glemte å ta bilde desverre)
Vi svinger av over Samnanger, fra Rv 7 og inn på Fv137, forbi Rolvsvågen mot Os. Her er det også noen nyyydelige svingkombinasjoner, og jeg får ettpar sånne "Rossi-moments" der alt klaffer med inngang, nedlegg, gasspådrag osv osv.. aaaahh det er dette som er livet :\m/: :\m/:
Minuset med Fv137 er den evig lange 50 sona mot slutten, gjennom Lønningdal, som er akkurat passe bebygd til at slike "trafikale tvangstrøyer" faktisk kan forsvares.
Men etterhver ankommer vi det forgjettede land, Er-An veikro på Søfteland mellom Os og Bergen (ligger klin inntil E-39)
Det er bare å sette syklene på MC parkeringen, og deretter føle gjestfriheten.
Det er sjeldent å føle seg så velkommen som vi gjør på Er-An, de kjekke damene steller med deg som om de var mora di, og peiling på interiør har de også:
Hardanger Rundt 3.jpg
Det blei en Kusedilla i kveld for min del, med en ytterst velsmakende proteinshake som avslutning, og Triumphfolket er som alltid like hyggelige og blide.
Jeg har desidert lengst vei hjem, så litt før 20.00 bryter jeg opp, kobler til varmejakka, og kjører til fergjekaien. MEN, her har jo Olav sett feil i ruteheftet, og bommer på fergja.. jaja, da blir det fv137 tilbake også da (den tar av like ved ferjeleiet på Hatvik)
Det var jo "veldig" dumt :knegg da må jeg kjøre noen mil ekstra med Speedy :yeyeye :yeyeye
Etterhvert som jeg passerer Bjørkheim, Tysse og fortsetter mot Eikelandsosen, faller mørket sakte på, og jeg priser varmejakka og hanskene i mitt stille sinn. Jeg er ikke vant med å kjøre i mørket, så senker farten en god del, og takk for det, for ca midt mellom Mundheim og Gjermundshavn, like etter en sving, stirrer jeg plutselig en hjort rett i hvitøyet. Takk Brembo, og takk ABS, det blei ikke hjortesteik denne kvelden heller. Like etterpå ser jeg flere av kameratene hans like i veikanten, men det går fint, har goood tid til 2145 båten likevel.
Rekker å fuele igjen på butikken på Hatlestrand, og enda må jeg vente 10-12 minutter på fergja. Den skal selvfølgelig innom Varaldsøy (en såkalt "stjerneavgang" i ruteheftet - "Går til Varaldsøy dersom passasjerar") men det går greit, jeg veit frk. Fryd har kveldsmaten klar til jeg kommer. :yeyeye
Parkerer på tunet kl 2235, trip-telleren viser 473,2 km idag, det er jo en begynnelse, man må jo trene seg opp igjen etter en lang vinter :prf
Hardanger Rundt 5.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg- klar for tur...faktisk j...lig klar

Legg inn av Olav K »

Tommas skrev:Hmm, det trumfer min dag på kontoret!
Grattis, du har innlegg nr 1000 i bloggen min.
Du har vunnet et gratis opphold på Heimdal Gaard, med tilhørende gladgassing på nesten bilfrie veier, grillmat og weissbier. Og en ørliten cognac også, om det skulle behage :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Kant'1ns kjøreblogg- klar for tur...faktisk j...lig klar

Legg inn av Tommas »

Olav K skrev: Grattis, du har innlegg nr 1000 i bloggen min.
Du har vunnet et gratis opphold på Heimdal Gaard, med tilhørende gladgassing på nesten bilfrie veier, grillmat og weissbier. Og en ørliten cognac også, om det skulle behage :thumleft
Dette er jo bedre enn å vinne i lotto ;-)

Skal hente nye sykkelen torsdag neste uke, så er det bare å få gjort unna innkjøring og første service så fort som mulig.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Kant'1ns kjøreblogg- Hardanger Rundt, med en bonus til s

Legg inn av TBI81 »

Bra rundtur med mange fine svinger det der! :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kant'1ns kjøreblogg- Hardanger Rundt, med en bonus til s

Legg inn av DrGreve »

Olav K skrev:
Hardanger Rundt 5.jpg
Takker, helt utilsiktet har du gitt svaret på det store spørsmålet mitt om veivalget nordover fra Norgestreffet i Sandnes i år :)
:thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg- Hardanger Rundt, med en bonus til s

Legg inn av Olav K »

DrGreve skrev:
Olav K skrev:
Hardanger Rundt 5.jpg
Takker, helt utilsiktet har du gitt svaret på det store spørsmålet mitt om veivalget nordover fra Norgestreffet i Sandnes i år :)
:thumleft
Og hvordan har du så tenkt den turen?
Jeg tipper, og anbefaler Rv13 fra Sandnes gjennom Ryfylket!
Til sommeren åpner de Sandsfjordbrua, og da ville jeg tatt av Rv13 og svingt innom Sauda, og kjørt den nydelige 520 over til Røldal.
Deretter fulgt E134 mot Odda, og da er det mange muligheter videre...

@Tommas:
Da er du klar når vi kommer til mai, men da er det mye mulig jeg er ute på havet, eller østover på service med Speedy, eller på førerutviklingskurs.
Men du bør absolutt ta sykkelen din hit en tur.. bare spør Zadnez :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Kant'1ns kjøreblogg- Hardanger Rundt, med en bonus til s

Legg inn av Tommas »

Satser på en lang sesong, så skal alltids få det til å klaffe en gang!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kant'1ns kjøreblogg- Hardanger Rundt, med en bonus til s

Legg inn av DrGreve »

Jeg kommer jo nedover (sørover) via Rv13 til Røldal og har liten lyst til å kjøre samme veien i retur. På noen strekninger blir jeg nødt til å fravike dette, men da Rv13 fra Sandvin til krysset mot Myrkjdalen og Vikafjellet.
Jeg har lenge vurdert å kjøre til Jondalen og ferge til Tørvikbygd siden jeg har lyst å se Norheimsund og Steindalsfossen igjen. Har ikke vært der siden jeg gikk sjøgutteskolen på Melkeplassen i Laksevåg vinteren 1973:)
Når jeg så kartet ditt så så jeg ting litt klarere, og vil velge Fv48 til Årsnes og følge Fv48/49 på vestsiden av Hardangerfjorden fra Gjermundshamn til Sandvin og Rv13 :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg- Hardanger Rundt, med en bonus til s

Legg inn av Olav K »

DrGreve skrev:Jeg kommer jo nedover (sørover) via Rv13 til Røldal og har liten lyst til å kjøre samme veien i retur. På noen strekninger blir jeg nødt til å fravike dette, men da Rv13 fra Sandvin til krysset mot Myrkjdalen og Vikafjellet.
Jeg har lenge vurdert å kjøre til Jondalen og ferge til Tørvikbygd siden jeg har lyst å se Norheimsund og Steindalsfossen igjen. Har ikke vært der siden jeg gikk sjøgutteskolen på Melkeplassen i Laksevåg vinteren 1973:)
Når jeg så kartet ditt så så jeg ting litt klarere, og vil velge Fv48 til Årsnes og følge Fv48/49 på vestsiden av Hardangerfjorden fra Gjermundshamn til Sandvin og Rv13 :thumleft
Ikke Sandvin, men Granvin. Sandvin ligger like sør for Odda. Hardangerfjorden på vestsida er en nydelig tur, men sola kommer og går tidlig på den sia.
Men en morgentur oppover der er herlig :prf Hadde jeg vært hjemme på de tider skulle jeg slått følge. Men er nok betraktelig lengre sør på de tider. :-)å :-)å
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kant'1ns kjøreblogg- Hardanger Rundt, med en bonus til s

Legg inn av DrGreve »

Olav K skrev:Ikke Sandvin, men Granvin. Sandvin ligger like sør for Odda. Hardangerfjorden på vestsida er en nydelig tur, men sola kommer og går tidlig på den sia.
Selvfølgelig Granvin. Glipper av og til :)
Overnattingsplasser tar vi på sparket dag for dag og for alt man vet nå så kan det godt være at det blir ettermiddagen oppover mot Granvin. Takk for opplysningen, været kan man uansett gjøre lite med.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg- Service på Duke'n- skal selges

Legg inn av Olav K »

Var en snartur til Ride i Bergen igår, fredag den 10.
Hadde bestilt time til Duke'n til Jr, 10 000 service, og jeg skulle uansett ha noe småting, nye grips, nye dekaler og litt oljer.
Lasta sykkelen opp i skaphenger'n og var framme i 9 tida, fikk levert sykkelen, parkert hengeren og stakk og gjorde noen ærend, som var raskt unnagjort.
Jeg var innom Harleybutikken og kikka på NightRod'n, (omtrent den eneste Harley'en som vekker "må ha" begjær hos meg) før jeg returnerte til Ride.
Hadde en liten drøm om å teste ut den nye R1200R, for de har en demo av den inne... men denne var knapt tatt utav eska, og ikke innkjørt, så fikk beskjed om å komme i neste uke. Men det er noe med den sykkelen som jeg liker. Ok, boksermotoren er forsatt ikke en favoritt sånn utseendemessig, men syns likevel den er spiselig i denne innpakningen. Når man skrever over og setter seg passer det bare perfekt, og at den har cruisecontroll, varmehåndtak og kardang er slett ikke noen ulempe.
Terje (som er butikksjef der) hadde aldri kjørt en bedre motorsykkel, påsto han (han er rettnok gaaanske subjektiv i denne settingen, men likevel- han kan jo kjøre hva han vil av BMW, KTM og Kawa.) Så denne SKAL jeg få teste en dag.. enn sålenge fikk jeg prøvesitte den svarte, og sikle på den hvit/røde som stod ute i sola :prf Heldigvis hadde jeg selskap av Roald, som var på vei for å hente sykkelen sin.... men han er nokså enig i at det der er en flott roadster.
Service 1.jpg
Men det er ikke bare BMW (og Triumph selvsagt) som lager fine sykler, en gang i blandt kommer japsene opp med noe som får hjertet til å dunke en ekstra gang og to. Så som H2'en til Kawa, de har en slik i butikken der.. og den sykkelen er noe HELT for seg selv.. lakken, detaljene, helt sikkert motoren, ja hele designet drar deg imot den sykkelen... facinerende!! :-)
Service 2.jpg
Plutselig var Duken ferdig, og jeg fikk lastet den inn i hengeren (takk for hjelpen Roald) og satte fart hjem. Ifølge GPSen skulle jeg ankomme Gjermundshavn fergjekai kl 1520, men det er jo 8,5 mil dit, så jeg tok sikte på 1505. Selvsagt havnet man opp i noe "Vegarbeid- manuell dirigering-følgebil" dritt, så halvveis hadde jeg brukt opp de innsparte minuttene, og litt til. Men det gikk bra likevel, kjørte rett ombord når ferja lå til kai, slik jeg pleier.
Som avslutning på dagen fikk jeg en fin liten tur til Husnes, for en kebab av ypperste sort :knegg


og.. det er nå 72 (syttito) dager igjen til jeg skal på tur :yeyeye
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg- Com fort rørlegger på hjul...

Legg inn av Olav K »

Søndag morgen... morgenstund er tull i grunn, iallefall når man våkner av en tekstmelding som: " Hei, e du heima, eg river kjøkkenet mitt, og må plugga vatnet...
åååhhh, akkurat det jeg kunne tenke meg å starte dagen med.. men etter å ha dratt fra gardinene, ser jeg at sola skinner, og tenker...jaja, Daytona Daniel (joa, kunden kjører selvsagt en Triumph) er jo en grei kar, og jeg kan jo ta sykkelen inn.
Sender en mld om at jeg kommer straks, får en tommel opp som svar. Finner verktøy og noen rørdeler som får plass i tankveska,
bilde.JPG
hiver på meg kjørejeans og ei jakke og kjører inn.. med flyt og conduite selvsagt.
Idet jeg kommer inn på tunet og stopper sykkelen kommer han ut og sier:
"Ja, det skal man si.. dette må være en sånn "Kom fort" rørlegger..??"
jeg jobbet jo i mange år i en Comfortbutikk i Odda, så joa, det stemmer nok det.
(Nå kan det være at endel enslige husmødre rundt omkring legger en annen mening i dette, enn hva DaytonaDaniel gjorde :P :p :knegg :lol )
Whatever...
jobben er fort gjort, og jeg får en liten bunke sedler nesten kastet etter meg.
Prøver å forklare at Triumph-eiere har gratis rørleggerhjelp i helgene, men dette faller på steingrunn. Så står jeg der med lomma full av brennende dukater. what to do..jo, kjøpe noe...
Jeg gjør unna hjemturen på en smidig måte, og etter frokosten som stod klar i samme stund som jeg kom inn døra, blei det en liten kosestund på Ebay....
Endte opp på en australsk side, "Carbondude", og shoppet denne...
$_57.JPG
Carbonhore? jeg?? :redface :redface :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Toven

Re: Kant'1ns kjøreblogg- Com fort rørlegger på hjul...

Legg inn av Toven »

sexy liten pynt på hekken :prf

Svar