hei jeg har en Suzuki gsx 1100 1981 mod.
problemet er at den gnistrer på alle 4 pluggene likt. selv om den skulle gnistret kun på 1 4 eller 2 3.
hva kan være galt
suzuki gsx1100 1981 mod
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: suzuki gsx1100 1981 mod
Overslag mellom pluggledningene ?
Hvis det er dårlig isolasjon på ledningene og de ligger mot hverandre kan det slå gnister gjennom morken isolasjon.'
Evt overslag mellom ledninger ved pickupcoilene i tenningsanlegget på høyre side av motoren ?
Hvis det er dårlig isolasjon på ledningene og de ligger mot hverandre kan det slå gnister gjennom morken isolasjon.'
Evt overslag mellom ledninger ved pickupcoilene i tenningsanlegget på høyre side av motoren ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 24 aug 2015, 21:07
- Motorsykkelen din: suzuki gsx750 1986 og gsx1100 1981
Re: suzuki gsx1100 1981 mod
har prøvd å byte koil og Plug ledninger , men det hjalp ikke.
prøvde en annen cdi boks, men det hjalp heller ikke.
men jeg skal se på den andre du skrev her, får håpe det liger der :)
prøvde en annen cdi boks, men det hjalp heller ikke.
men jeg skal se på den andre du skrev her, får håpe det liger der :)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: suzuki gsx1100 1981 mod
Hvis jeg har forstått cdi-boksens funksjon rett, så har den en primæroppgave, nemlig å endre forsinkningen til tenningen ved endring av turtall. Har du gnist kan man i utgangspunktet si at den fungerer.
En coil har 2 innganger og 2 utganger. Inngangen kalles primærkontakter og utgangene kalles sekundærkontakter.
På primærkontaktene kobles ledningene fra pickup-coils, hvor pulsene kommer inn. Sekundærkontaktene er der hvor pluggledningene/plugghetter er koblet til coilene.
Hvis du setter ett multimeter på motstand/ohm og måler motstand mellom begge primærkontaktene på samme coil så skal den ligge på rundt 2,8 ohm. Viktigst er dog at begge coilene har lik motstand.
Sekundørkontaktene: Drar du av de plugghettene som deler coil skal motstanden mellom disse ligge på rundt 25 ohm. Er pluggledninger lange vil mostanden øke, derfor kan det være avvik mellom en kort og lang pluggledning så dette må du ta høyde for hvis du finner avvik mellom 2 coiler.
Pickup-coils: Drar du av kontaktene fra pickup-coils på coilen og måler mellom de 2 som går inn på samme coil skal motstanden mellom disse ligge på rundt 450-500 ohm ved kald motor.
Og som Jompa påpeker, er ledningene gamle og morkne, så bytt.
Håper dette var til hjelp
En coil har 2 innganger og 2 utganger. Inngangen kalles primærkontakter og utgangene kalles sekundærkontakter.
På primærkontaktene kobles ledningene fra pickup-coils, hvor pulsene kommer inn. Sekundærkontaktene er der hvor pluggledningene/plugghetter er koblet til coilene.
Hvis du setter ett multimeter på motstand/ohm og måler motstand mellom begge primærkontaktene på samme coil så skal den ligge på rundt 2,8 ohm. Viktigst er dog at begge coilene har lik motstand.
Sekundørkontaktene: Drar du av de plugghettene som deler coil skal motstanden mellom disse ligge på rundt 25 ohm. Er pluggledninger lange vil mostanden øke, derfor kan det være avvik mellom en kort og lang pluggledning så dette må du ta høyde for hvis du finner avvik mellom 2 coiler.
Pickup-coils: Drar du av kontaktene fra pickup-coils på coilen og måler mellom de 2 som går inn på samme coil skal motstanden mellom disse ligge på rundt 450-500 ohm ved kald motor.
Og som Jompa påpeker, er ledningene gamle og morkne, så bytt.
Håper dette var til hjelp

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 4
- Registrert: 24 aug 2015, 21:07
- Motorsykkelen din: suzuki gsx750 1986 og gsx1100 1981
Re: suzuki gsx1100 1981 mod
takk. skal ta en tur i garasjen å sjekke :)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: suzuki gsx1100 1981 mod
Sekundærviklingen er på 10-20Kohm i originalcoilene. Ikke 25 ohm
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: suzuki gsx1100 1981 mod
Skal selvfølgelig være kohm.Kjellrf skrev:Sekundærviklingen er på 10-20Kohm i originalcoilene. Ikke 25 ohm

Mener at denne skal ligge mellom 21-28kohm og for enkelthetens skyld skrev jeg 25

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 4
- Registrert: 24 aug 2015, 21:07
- Motorsykkelen din: suzuki gsx750 1986 og gsx1100 1981
Re: suzuki gsx1100 1981 mod
Takk. da har jeg fått start på den. feilen lå i koilen.
takker for hjelpen
takker for hjelpen
