Bytte olje i framgaffel
Bytte olje i framgaffel
Hei,
Har ein framgaffel som er litt i overkant mjuk og det er antydning til at den lekker/svetter olje. Er det normalt nok å bytte pakninger og fylle på ny olje for at denne skal bli bra igjen, eller er det også vanlig å måtte bytte fjør etc innvendig?
Har ein framgaffel som er litt i overkant mjuk og det er antydning til at den lekker/svetter olje. Er det normalt nok å bytte pakninger og fylle på ny olje for at denne skal bli bra igjen, eller er det også vanlig å måtte bytte fjør etc innvendig?
Re: Bytte olje i framgaffel
Normalt m/overhaling av gafler da ja, men såpass jobb at jeg overlater til verksted. Er det nettopp begynt å svette olje så kan det være verdt å prøve å fjerne evt smuss som gjør at pakningen/simringen lekker. F.eks. med tynt og stivt stykke plast som føres inn mellom gaffelben og simring og dras rundt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Bytte olje i framgaffel
Vanlig å bytte olje og simmeringer ja. Noen fabrikanter har servicegrenser på fjørene, at de må byttes viss de har blitt for korte. Det står i servicemanualen.
Stort sett kommer man langt med bare olje og pakninger
Stort sett kommer man langt med bare olje og pakninger
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Bytte olje i framgaffel
Jeg fikk antydning (svetting) til oljelekasje i fjor som jeg mistenkte kom av støv/småstein i pakningen. Kjøpte en "Seal Mate" og fikk fjernet lekkasjenRetallion skrev:Hei,
Har ein framgaffel som er litt i overkant mjuk og det er antydning til at den lekker/svetter olje. Er det normalt nok å bytte pakninger og fylle på ny olje for at denne skal bli bra igjen, eller er det også vanlig å måtte bytte fjør etc innvendig?

Tror du kan gjøre det samme hvis du klipper opp litt tynn/stiv plastikk (over-head plastikk kanskje). Husk å runde av hjørnene så du ikke river opp gummipakningen...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bytte olje i framgaffel
Seal Doctor fra Risk Racing skal visstnok også være effektiv.
Har en slik selv, men har så langt sluppet å teste den...
Har en slik selv, men har så langt sluppet å teste den...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Bytte olje i framgaffel

Seal Doctor så smart ut...
Har klart meg med å bruke søkerblad 2-3 ganger, fått utsatt byttinga av simmerringer til vintervedlikeholdet.

If it ain't broke, I'll break it.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bytte olje i framgaffel
Sjekk videoen, særlig fra kl. 3:08ejs skrev:![]()
Seal Doctor så smart ut...
Har klart meg med å bruke søkerblad 2-3 ganger, fått utsatt byttinga av simmerringer til vintervedlikeholdet.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=W3Re9wpdNFg#t=192[/video]
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Bytte olje i framgaffel
Jeg prøvde med søkerblad, men det var klin umulig å få forbi simmeringen. Husk at det er simmeringen og ikke støvtettinga du må gjennom 
Endte med at jeg overhalte demperne selv. Med instruksjonsbok og youtube klipp gikk det greit på noen timer, selv om jeg aldri hadde gjort det før.

Endte med at jeg overhalte demperne selv. Med instruksjonsbok og youtube klipp gikk det greit på noen timer, selv om jeg aldri hadde gjort det før.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: Bytte olje i framgaffel
Å bytte simmerringer og støvtetning koster for mange motorsykkelpenger på verksted for meg, derfor lærte jeg meg ganske tidlig (mopedtiden) å gjøre det selv.
Det er en tidkrevende, men veldig enkel jobb og du trenger ikke spesialverktøy, med mindre du har en super mega ultra turbo 2000 gaffel med high-end komponenter..
Har funnet en kanal som har masse fine videoer på youtube han fyren viser også villig vekk hvordan han enkelt lager det verktøyet du trenger som ikke inngår i standardsortimentet i en privatgarasje.
Her er en video som dekker ring og oljeskift på standardgafler:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vrmYJgcGX30[/video]
og når du skal ha på plass alt igjen, er dette en fin måte å få alt i riktig stilling på igjen:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vSunBRB6-r8[/video]
Som mekaniker liker jeg at folk bruker verksted til de tingene de mener de ikke er komfortabel med, samtidig synes jeg at det er viktig at man vet hvordan ting fungerer på sykkelen/bilen sin... dagens problemstilling
Det er en tidkrevende, men veldig enkel jobb og du trenger ikke spesialverktøy, med mindre du har en super mega ultra turbo 2000 gaffel med high-end komponenter..
Har funnet en kanal som har masse fine videoer på youtube han fyren viser også villig vekk hvordan han enkelt lager det verktøyet du trenger som ikke inngår i standardsortimentet i en privatgarasje.
Her er en video som dekker ring og oljeskift på standardgafler:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vrmYJgcGX30[/video]
og når du skal ha på plass alt igjen, er dette en fin måte å få alt i riktig stilling på igjen:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vSunBRB6-r8[/video]
Som mekaniker liker jeg at folk bruker verksted til de tingene de mener de ikke er komfortabel med, samtidig synes jeg at det er viktig at man vet hvordan ting fungerer på sykkelen/bilen sin... dagens problemstilling

Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bytte olje i framgaffel
Jeg er enig i det at dette ikke er en veldig avansert jobb, noe de fleste kunne klare selv.
Vel å merke dersom man vet hva man gjør!
Ha i bakhodet at dette ofte er skjøre og kostbare deler, og det går an å skade dem med feil verktøy og for mye kraft.
Det kan fort bli dyrt!
Vel å merke dersom man vet hva man gjør!
Ha i bakhodet at dette ofte er skjøre og kostbare deler, og det går an å skade dem med feil verktøy og for mye kraft.
Det kan fort bli dyrt!
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Bytte olje i framgaffel
Neste gang bør du løfte støvringen opp 10-12 cm slik at du enkelt kommer til simmerringen.Epylypzon skrev:Jeg prøvde med søkerblad, men det var klin umulig å få forbi simmeringen. Husk at det er simmeringen og ikke støvtettinga du må gjennom
Endte med at jeg overhalte demperne selv. Med instruksjonsbok og youtube klipp gikk det greit på noen timer, selv om jeg aldri hadde gjort det før.
(tynt søkerblad)

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Bytte olje i framgaffel
Takker for mange gode svar.
Sykkelen er såpass mjuk framme at eg ikkje trur at å berre tette igjen på diverse måtar øverst vil vere nok til å få det i orden igjen. Merkes spesielt på nedbremsing. Pakningane ser forsovidt ok ut, men det ligg olje igjen når demperen har vore i bruk etter tur etc. Ikkje det at eg er nokon mekaniker, men såpass mjuk som den er no så er det ikkje optimalt.
Etter å ha sett på diverse filmer ser det ut til å vere ein overkommelig jobb med å demontere/montere sjølve demperene sjølv. Det virkar derimot som litt meir "tricky" å få tømt og ikkje minst fyllt opp igjen med nøyaktig riktig mengde olje etter at delene er demontert.
Har forstått det slik at det er ein god del å spare på å demontere sjølv, la eit verksted bytte olje/pakninger, og så heller montere alt igjen sjølv etterpå?
Sykkelen er såpass mjuk framme at eg ikkje trur at å berre tette igjen på diverse måtar øverst vil vere nok til å få det i orden igjen. Merkes spesielt på nedbremsing. Pakningane ser forsovidt ok ut, men det ligg olje igjen når demperen har vore i bruk etter tur etc. Ikkje det at eg er nokon mekaniker, men såpass mjuk som den er no så er det ikkje optimalt.
Etter å ha sett på diverse filmer ser det ut til å vere ein overkommelig jobb med å demontere/montere sjølve demperene sjølv. Det virkar derimot som litt meir "tricky" å få tømt og ikkje minst fyllt opp igjen med nøyaktig riktig mengde olje etter at delene er demontert.
Har forstått det slik at det er ein god del å spare på å demontere sjølv, la eit verksted bytte olje/pakninger, og så heller montere alt igjen sjølv etterpå?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bytte olje i framgaffel
Det er lurt. Du sparer en del på det.Retallion skrev:Takker for mange gode svar.
Sykkelen er såpass mjuk framme at eg ikkje trur at å berre tette igjen på diverse måtar øverst vil vere nok til å få det i orden igjen. Merkes spesielt på nedbremsing. Pakningane ser forsovidt ok ut, men det ligg olje igjen når demperen har vore i bruk etter tur etc. Ikkje det at eg er nokon mekaniker, men såpass mjuk som den er no så er det ikkje optimalt.
Etter å ha sett på diverse filmer ser det ut til å vere ein overkommelig jobb med å demontere/montere sjølve demperene sjølv. Det virkar derimot som litt meir "tricky" å få tømt og ikkje minst fyllt opp igjen med nøyaktig riktig mengde olje etter at delene er demontert.
Har forstått det slik at det er ein god del å spare på å demontere sjølv, la eit verksted bytte olje/pakninger, og så heller montere alt igjen sjølv etterpå?
Regn med sånn ca 1k pr demper i arbeid når verkstedet får demperne ferdig avmontert. Altså hvis det ikke er noe helt spesielle dempere da. Da har du litt å gå ut i fra...
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Bytte olje i framgaffel
Biltema og andre har verktøy til å få riktig oljenivå.
Du sparer nok et par tusen på å demontere demperne selv, for så å levere dem.
Du sparer nok et par tusen på å demontere demperne selv, for så å levere dem.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Bytte olje i framgaffel
Antydning til svetting tyder ikke på at du har mistet mye olje. Og morkne simmerringer gir ikke myk framgaffel. Hvilken sykkel?
Anbefaler nye fjærer(ca 1000 kr) og skikkelig rengjøring av innmat i gaffelbein. Nederst i beina ligger det en grøt av skitt og avleiringer som forhindrer rett funksjon på selve støtdempingen i form av fine oljeventiler o.l. Ny olje uten slik rengjøring er bortimot bortkastet. Alt jeg nevner her er billig når beina først er åpnet for oljeskift.
Anbefaler nye fjærer(ca 1000 kr) og skikkelig rengjøring av innmat i gaffelbein. Nederst i beina ligger det en grøt av skitt og avleiringer som forhindrer rett funksjon på selve støtdempingen i form av fine oljeventiler o.l. Ny olje uten slik rengjøring er bortimot bortkastet. Alt jeg nevner her er billig når beina først er åpnet for oljeskift.