Kun en pære på fjernlys

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Benkø
Motorsykkelen din: Peugeot Metropolis 400

Kun en pære på fjernlys

Legg inn av Benkø »

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt meg en brukt Peugeot Metropolis Scooter, men stusser litt over lysene på denne. Det er 2 H4 pærer på den, altså nær og fjernlys i samme pærer.
På nærlyset lyser begge pærene, men når jeg setter på fjernlys, lyser kun venstre pære.
Er dette normalt på MC?

Kan dette evnt fikses så det blir lys i begge?

Takker for svar

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Kun en pære på fjernlys

Legg inn av AJ »

Velkommen hit, Benkø :vs

Høres rart ut, dette... :scratch
Yamaha TDM 900 og Triumph Tiger 1050 jeg hadde var begge utstyrt med doble hovedlys hvor kun det ene lyste på nærlys mens begge lyste på fjernlys.

Franskmennene har kanskje sine egne løsninger... :scratch

Brukeravatar
E-strom
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Kontakt:

Legg inn av E-strom »

Benkø skrev: ...Det er 2 H4 pærer på den, altså nær og fjernlys i samme pærer. På nærlyset lyser begge pærene, men når jeg setter på fjernlys, lyser kun venstre pære...
Det er fordi H4 har to glødetråder, en for nærlys og en for fjernlys. Hva har skjedd...? :scratch

Se her for mer info: http://www.marcovw.nl/Woordenboek/k/koplamp/H4lamp.png" onclick="window.open(this.href);return false;
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Benkø
Motorsykkelen din: Peugeot Metropolis 400

Legg inn av Benkø »

Jepp, nettopp derfor jeg stusser på dette.
Har H4 på bilen også, og der er det samme pærer som lyser ved nær og fjernlys.

Jeg har forsøkt å bytte pære også, for å utelukke at pærene var røket, men hjalp ikke.

Kontaktene til pærene ser like it på begge sider, så enten er det en feil, eller så har franskmennene funnet på en kreativ løsning ja :-)

Ville bare sjekke her om det var en regel på dette som jeg ikke visste om.

Svar