Reparasjon av bulk i rammen

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
arimanni
Innlegg: 11
Registrert: 19 jul 2015, 20:25
Motorsykkelen din: Alt for mange...

Reparasjon av bulk i rammen

Legg inn av arimanni »

Hei,

Har en ramme med en liten bulk i som jeg kunne tenkt meg å få reparert. Ettersom den er aluminium, er det litt utfordrende og har lite lyst å gjøre det selv. Er det noen som vet om et verksted i Bergen som gjør sånt?

Eventuelt en fremgangsmåte for å gjøre det?

Tusen takk for svar!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Reparasjon av bulk i rammen

Legg inn av AJ »

arimanni skrev:Hei,

Har en ramme med en liten bulk i som jeg kunne tenkt meg å få reparert. Ettersom den er aluminium, er det litt utfordrende og har lite lyst å gjøre det selv. Er det noen som vet om et verksted i Bergen som gjør sånt?

Eventuelt en fremgangsmåte for å gjøre det?

Tusen takk for svar!
Heisan :vs

Er bulken liten ville jeg latt være å gjøre noe med den, tror jeg... :-k .
Skal den rettes ut vil må det sannsynligvis til en ny varmebehandling, som vil føre til svekkelse av rammen. Aluminium er et mer følsomt materiale sånn sett enn stål.
Tror kanskje heller det vil lønne seg, ikke minst med tanke på sikkerheten, å bytte til en brukt ramme uten skader.

Men det er helt sikkert andre her på forumet som vet mer om dette enn meg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Reparasjon av bulk i rammen

Legg inn av JohnnyTh »

Hvis det er en synlig bulk ville jeg bare sparklet den tror jeg. Selvsagt anderledes hvis bulken svekker rammen.
Ellers er jeg enig med AJ
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

arimanni
Innlegg: 11
Registrert: 19 jul 2015, 20:25
Motorsykkelen din: Alt for mange...

Re: Reparasjon av bulk i rammen

Legg inn av arimanni »

Hei :)

Tusen takk for kjappe svar.
Bukken ser ikke ut til å ha noen betydning utenom et kosmetisk aspekt. Den har ikke noen "skarpe" kanter eller noe annet. Hvilken sparkel anbefales da for aluminium? opplever at det er vanskelig å få det til å feste seg skikkelig.

Men skal se etter en bytteramme - selv om jeg tror det har liten betydning for sikkerheten, så bør den alltid være i forsetet.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Reparasjon av bulk i rammen

Legg inn av JohnnyTh »

arimanni skrev:Hei :)

Tusen takk for kjappe svar.
Bukken ser ikke ut til å ha noen betydning utenom et kosmetisk aspekt. Den har ikke noen "skarpe" kanter eller noe annet. Hvilken sparkel anbefales da for aluminium? opplever at det er vanskelig å få det til å feste seg skikkelig.

Men skal se etter en bytteramme - selv om jeg tror det har liten betydning for sikkerheten, så bør den alltid være i forsetet.
Wurth sin sparkel er noe av det beste og mener den og fungerer på aluminium. Bakdelen er prisen. Tror det er ca 600kr for 2 kg. Mulig den kommer i mindre bokser og. Ellers har Bilextra et godt merke som jeg bruker. Wurth sin ble for dyr når jeg begynte med militærbiler, før det brukte jeg kun den. Hør med et bilverksted hva de anbefaler.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Reparasjon av bulk i rammen

Legg inn av kjellv »

Det er riktig som flere sier, aluminium er et vanskelig metall å bearbeide.
Aluminium tåler ikke å bøyes kaldt. Det sprekker opp. Prøver man så å rette det opp igjen vil det ofte knekke.
Hvor sitter denne bulken, og hvor stor er den?

Online
Voksen
Innlegg: 326
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Reparasjon av bulk i rammen

Legg inn av Voksen »

arimanni skrev:Hei :)

Tusen takk for kjappe svar.
Bukken ser ikke ut til å ha noen betydning utenom et kosmetisk aspekt. Den har ikke noen "skarpe" kanter eller noe annet. Hvilken sparkel anbefales da for aluminium? opplever at det er vanskelig å få det til å feste seg skikkelig.

Men skal se etter en bytteramme - selv om jeg tror det har liten betydning for sikkerheten, så bør den alltid være i forsetet.
Ikke bry deg noen ting om dette. Hvis du bytter rammen kommer du bare til å irritere deg over at du la ned så mye penger og arbeid i noe som ikke var nødvendig, samtidig som at hele sykkelen er tuklet med.
Når det gjelder sikkerheten så betyr den lille bulken mindre enn en promille i forhold til hvordan du oppfører deg i trafikken. Har aldri hørt om ulykker grunnet en bulk i rammen.
Kos deg på sykkelen med den lille bulken :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Reparasjon av bulk i rammen

Legg inn av AJ »

Voksen skrev:
arimanni skrev:Hei :)

Tusen takk for kjappe svar.
Bukken ser ikke ut til å ha noen betydning utenom et kosmetisk aspekt. Den har ikke noen "skarpe" kanter eller noe annet. Hvilken sparkel anbefales da for aluminium? opplever at det er vanskelig å få det til å feste seg skikkelig.

Men skal se etter en bytteramme - selv om jeg tror det har liten betydning for sikkerheten, så bør den alltid være i forsetet.
Ikke bry deg noen ting om dette. Hvis du bytter rammen kommer du bare til å irritere deg over at du la ned så mye penger og arbeid i noe som ikke var nødvendig, samtidig som at hele sykkelen er tuklet med.
Når det gjelder sikkerheten så betyr den lille bulken mindre enn en promille i forhold til hvordan du oppfører deg i trafikken. Har aldri hørt om ulykker grunnet en bulk i rammen.
Kos deg på sykkelen med den lille bulken :thumleft
Godt svar, antakelig det beste i tråden :knegg
Gjør som adventure-folket, kall det "battle scar" :skriver
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar