Sesongslutt - med IronButt
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Sesongslutt - med IronButt
Fredag var det pinnekjøtt med venner efter jobben. Av forskjellige grunner ble det ikke pinnekjøtt, men desto mer øl, med det er en annen historie. Men jeg var ikke i seng før klokken to.
Lørdag våknet jeg halv åtte; fem og en halv time søvn er fot lite. Så var det frokost og ting og tang, så jeg kom meg ikke avgårde før klokken ti.
Efter å ha kjørt i regn og yr hele dagen, ankom jeg til Rødbyhavn presis klokken syv og rullet ombord i fergen uten å måtte vente.
Litt over åtte tok jeg inn på mitt faste hotell i Heiligenhafen litt sør for Puttgarden.
Klokken ti hadde jeg spist, drukket to øl, og sovnet umiddelbart.
Jeg våkner klokken seks og ser ut på stjerner; ikke en sky å se.
Klokken syv er jeg på sykkelen og legger avgårde; at frokosten er klokken åtte får bare være.
Sunn og frisk femtiåring, en BMW R1200GS-A, sol fra blå himmel og full tank!
Kan det bli bedre?
Mørket kommer sigende tidlig nå i november, men jeg finner meg "trekkhester" i trafikken som jeg henger meg på.
I Tyskland kjører man med nærlys på Autobahn (for ikke å blende). Men jeg tør ikke suse gjennom mørket i 150 km/t på nærlys. Men med en bil 100 meter foran slik at jeg kan bruke hans lys eom en forlengelse av mitt så går det fint.
Det ene tar det andre, og den ene kilometeren tar den neste. Den ene trekkhesten avløser den andre.
Og før jeg vet ordet av det er jeg hjemme. Så da ble det ikke noen overnatting i Sørtyskland som planlagt.
Avreise klokken syv, og ankomst klokken ett. 1620 km på en fin søndag.
Kartet er her.
Den gule markøren er broen, den grønne er Heiligenhafen.
[TaSK]
Lørdag våknet jeg halv åtte; fem og en halv time søvn er fot lite. Så var det frokost og ting og tang, så jeg kom meg ikke avgårde før klokken ti.
Efter å ha kjørt i regn og yr hele dagen, ankom jeg til Rødbyhavn presis klokken syv og rullet ombord i fergen uten å måtte vente.
Litt over åtte tok jeg inn på mitt faste hotell i Heiligenhafen litt sør for Puttgarden.
Klokken ti hadde jeg spist, drukket to øl, og sovnet umiddelbart.
Jeg våkner klokken seks og ser ut på stjerner; ikke en sky å se.
Klokken syv er jeg på sykkelen og legger avgårde; at frokosten er klokken åtte får bare være.
Sunn og frisk femtiåring, en BMW R1200GS-A, sol fra blå himmel og full tank!
Kan det bli bedre?
Mørket kommer sigende tidlig nå i november, men jeg finner meg "trekkhester" i trafikken som jeg henger meg på.
I Tyskland kjører man med nærlys på Autobahn (for ikke å blende). Men jeg tør ikke suse gjennom mørket i 150 km/t på nærlys. Men med en bil 100 meter foran slik at jeg kan bruke hans lys eom en forlengelse av mitt så går det fint.
Det ene tar det andre, og den ene kilometeren tar den neste. Den ene trekkhesten avløser den andre.
Og før jeg vet ordet av det er jeg hjemme. Så da ble det ikke noen overnatting i Sørtyskland som planlagt.
Avreise klokken syv, og ankomst klokken ett. 1620 km på en fin søndag.
Kartet er her.
Den gule markøren er broen, den grønne er Heiligenhafen.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sesongslutt - med IronButt
Ja, hva skal man si...tagesk skrev: Det ene tar det andre, og den ene kilometeren tar den neste. Den ene trekkhesten avløser den andre.
Og før jeg vet ordet av det er jeg hjemme. Så da ble det ikke noen overnatting i Sørtyskland som planlagt.
Avreise klokken syv, og ankomst klokken ett. 1620 km på en fin søndag.
Kartet er her.
Den gule markøren er broen, den grønne er Heiligenhafen.
[TaSK]
Imponerende er selvfølgelig det første som slår en

Det andre er at det faktisk er mulig å komme seg et godt stykke ned på kontinentet når man går inn for det.
Oppløftende å lese med tanke på den planlagte Europa-turen neste år, selv om det ikke kommer til å bli iron butt etapper som den du presterer



Likevel kan det kanskje hende vi ender opp i Toscana, hvem vet

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sesongslutt - med IronButt
Spør av ren nysgjerighet;
har du lagt reiseruta innom Česká Republika noengang?

Av noen merkelig grunner som jeg ikke lenger husker fascinerte Tsjekkoslovakia meg sent i ungdomsårene og tidlig voksenalder...
.
Kunne vært artig å svingt motorsykkelen innom landet en tur, tenker jeg...
Men det er kanskje ikke et spesielt interessant land for MC-kjøring?
har du lagt reiseruta innom Česká Republika noengang?

Av noen merkelig grunner som jeg ikke lenger husker fascinerte Tsjekkoslovakia meg sent i ungdomsårene og tidlig voksenalder...

Kunne vært artig å svingt motorsykkelen innom landet en tur, tenker jeg...

Men det er kanskje ikke et spesielt interessant land for MC-kjøring?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sesongslutt - med IronButt
Česká Republika Er ikke så veldig spennende å kjøre MC i synes jeg, men det er mye spennende fine byer og småplasser.
Det finnes sikkert noen veier som er bra, men jeg har ikke funnet dem.
Skal man kjøre en Iron Butt bør man kanskje styre unna for man risikerer å treffe på en del trafikk kork har jeg blitt fortalt av lokale, selv om jeg har vært heldig når jeg har vært der.
Det finnes sikkert noen veier som er bra, men jeg har ikke funnet dem.
Skal man kjøre en Iron Butt bør man kanskje styre unna for man risikerer å treffe på en del trafikk kork har jeg blitt fortalt av lokale, selv om jeg har vært heldig når jeg har vært der.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sesongslutt - med IronButt
Mer spennende i Tatrafjellene i grenseområdet Polen - Slovakia, kanskje...JohnnyTh skrev:Česká Republika Er ikke så veldig spennende å kjøre MC i synes jeg, men det er mye spennende fine byer og småplasser.
Det finnes sikkert noen veier som er bra, men jeg har ikke funnet dem.

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sesongslutt - med IronButt
Der har jeg vært -riktig nok med bil- Og det er et utrolig flott område. Anbefales, selv om det nok finnes mer spektakulære fjell.AJ skrev:Mer spennende i Tatrafjellene i grenseområdet Polen - Slovakia, kanskje...JohnnyTh skrev:Česká Republika Er ikke så veldig spennende å kjøre MC i synes jeg, men det er mye spennende fine byer og småplasser.
Det finnes sikkert noen veier som er bra, men jeg har ikke funnet dem.?
Ops. blingest på kartet. JEg har ikke vært i det området. Gikk litt fort i svingene her. Jeg tenkte på nord i Slovenia.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Sesongslutt - med IronButt
Indeed.ZZR-Erling skrev:Det var jævelsk langt på jævelsk kjedelig vei :-)å
Men det ventet en Hustru her, og hvem gidder å overnatte på hotell om man kan kjøre helt hjem?
Jeg har kjørt Pisa - Oslo tur/retur tre ganger i år, så den kjedelige veien har jeg blitt godt kjent med.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Sesongslutt - med IronButt
Nei, men det er kun fordi jeg er opptatt av å komme raskest mulig frem.AJ skrev:Spør av ren nysgjerighet;
har du lagt reiseruta innom Česká Republika noengang?
Forresten var det 20 km med stillestående kø innover mot München fra sør (dvs nordover, jeg kjørte sørover).
Viktig å huske om man skal ut å kjøre nordover på søndag eftermiddag slik at ruten kan legges anderledes.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Sesongslutt - med IronButt
Imponerende kjøring! 

Sist redigert av Haavar den 09 nov 2015, 20:12, redigert 1 gang totalt.
- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Bosted: Karmøy
Re: Sesongslutt - med IronButt
Hadde aldri klart dette personlig. men så er jeg pessimistisk av natur
Imponert er jeg nå alikevel


Imponert er jeg nå alikevel

SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
Re: Sesongslutt - med IronButt
Motorvei nr 9 -eller hva jeg skal kalle den- synes jeg personlig er en av de fineste motorveiene i Tyskland. Den slynger seg gjennom mye fint landskap. Hvis jeg husker riktig så er den også av god kvalitet. Langt fra det værste rutevalget nedover i Tyskland.ZZR-Erling skrev:Det var jævelsk langt på jævelsk kjedelig vei :-)å
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Sesongslutt - med IronButt
Jeg har brukt mye tid på å finne den beste ruten gjennom Tyskland, og det alternativet jeg kjørte denne hjelgen var veldig bra. A9 har tre filer og det er lett å holde godt driv. MEN det er tynt med stasjoner (ofte 50 km til neste, eller mer) så man bør fylle før man er nede på reservetanken.JohnnyTh skrev: Motorvei nr 9 -eller hva jeg skal kalle den- synes jeg personlig er en av de fineste motorveiene i Tyskland. Den slynger seg gjennom mye fint landskap. Hvis jeg husker riktig så er den også av god kvalitet. Langt fra det værste rutevalget nedover i Tyskland.
Et annet bra alternativ sørover er rett øst fra Lübeck til Berlin og så A9 sørover til München. Litt lenger men tar ikke mer tid for farten er høyere (mindre trafikk).
Det eneste er, som sagt tidligere, at på ringveien rundt München kan man lett bli stående i timesvis om tidspunktet er feil.
For å unngå det har jeg to ganger, når jeg har kommet til München på fredag eftermiddag på vei nordover, kjørt B15 fra Rosenheim til Regensburg, opg så A93 videre nordover mot Berlin. Har fungert fint. Da er jo fergen fra Rostock et godt alternativ.
I sin alminnelighet er veiene i (gamle) Øst-Tyskland mye bedre enn i vest, og det er mye mindre trafikk.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Sesongslutt - med IronButt
AJ skrev:Spør av ren nysgjerighet;
har du lagt reiseruta innom Česká Republika noengang?
Av noen merkelig grunner som jeg ikke lenger husker fascinerte Tsjekkoslovakia meg sent i ungdomsårene og tidlig voksenalder....
Kunne vært artig å svingt motorsykkelen innom landet en tur, tenker jeg...![]()
Men det er kanskje ikke et spesielt interessant land for MC-kjøring?
Berlin- Dresden- Praha er et "must" ..det hører med til utdannelsen

Jeg skjønner at de som er ute etter gode MC veier eller motorveier osv velger noe annet, men hvis man er "på tur" så kan man plukke blant mye i den delen av Tyskland og nedover. Da er det heller ikke langt igjen til, Wien, Bratislava osv.
"Do the right thing"
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sesongslutt - med IronButt
Satt strek under siste setning i sitatet siden dette er akkurat hva jeg tenker også.Relax skrev: Berlin- Dresden- Praha er et "must" ..det hører med til utdannelsen..og en elegant rute nedover hvis man har litt historie interesse..
Jeg skjønner at de som er ute etter gode MC veier eller motorveier osv velger noe annet, men hvis man er "på tur" så kan man plukke blant mye i den delen av Tyskland og nedover. Da er det heller ikke langt igjen til, Wien, Bratislava osv.
Også lurer jeg på en ting til med Tsjekkia. Dette med overnatting... omtrent på samme nivå som i Tyskland, regner jeg med?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.