Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av Eirikvestfold »

Hei.
Jeg fikk sertifikat for tungsykkel på sensommeren og har begynt å kikke på sykkel å kjøpe til våren. Har en guttedrøm om ZX6R / tilsvarende, og har sett flere som har lagt ut slike med kommentaren "registrert som mellomtung men uten plombering". De dukker opp i søk der jeg spesifiserer etter minimum 600 kubikk.

Spørsmålet er om disse går som en vanlig tungsykkel eller om de er strupet ned på noen måte. Eller om jeg får en faktura fra biltilsynet i etterkant. De ligger ofte lavere i pris enn vanlige fulleffektsykler, derfor jeg spør.

Og beklager det åpenbare ferskingsspørsmålet, jeg er ganske blank på det tekniske :-)
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av The Cowboy »

Det er ikke ett fersking spørsmål.. Egentlig ett veldig legitimt spørsmål..
Har sett slike selv, og jeg er rimelig sikker på att om du ikke blir stoppet og sjekket, så kan du slippe unna med det..

Men skulle rett tryne i gul vest dukke opp, kan du få en bot og regning på "oppgradering" i posten..

Tips : kjøp en sykkel som er litt dyrere, men har papirene i orden..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av Eirikvestfold »

MC er for meg ren glede og jeg vil ikke være bekymret for hva som finnes rundt neste sving av myndigheter. Så takk for svar, da blir det å sile litt mer i søkene :)
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av gorbys »

Det dei meiner er at sykkelen er registrert som ein mellomtung sykkel med mindre hestekrefter enn om den var registrert som tung sykkel, dei har så fjerna den eller dei restriksjonane som gjer at sykkelen har mindre effekt for å få full effekt. Det er ganske vanleg men og ulovleg. Fjerner ein plombering eller øker effekten utover mellomtung skal sykkelen registreres som tung sykkel.
Forskjellige plomberinger kan være mindre gasspjeld, restriksjonsplater i innsuget, avkortet vandring på gasspjeld, plomberinger i eksos, eller det kan være elektronisk som forskjellig styrehjerne eller rett og slett en ledning som kan kuttes eller en kombinasjon av flere av disse tingene. Dette blir og gjort på tunge sykkler for å snyte staten for avgifter, feks ved å importere en fransk hayabusa med 106hk. Klipper du en ledning har du plutselig nesten 80 hester mer, og 80hk gir store utslag når en berekner avgifter... Mikroskopisk sjangse for å bli tatt da så det er vel derfor det er så vanlig.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av Eirikvestfold »

Nå spør jeg ikke fordi jeg engang vurderer det, men jeg merker at jeg kan svært lite.

Ved å endre på en eller flere komponenter, vil ikke dette gå ut over levetiden på motoren? Og ved service må nødvendigvis mekaniker legge merke til dette? Feks kan kun jeg det mest nødvendige (daglig service + litt til) og må belage meg på fagfolk for å få fikset noe.

Jeg er også over 30 og at voksne folk kjører mellomtung blir vel bli lagt merke til i en kontroll.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
quattrokim
Innlegg: 65
Registrert: 17 aug 2015, 21:12
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2012
Sted: Frekhaug, Hordaland

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av quattrokim »

Kanskje mikroskopiske sjanser for å bli tatt men om du er så uheldig at du drar av vegen og det blir forsikringssak kan du banne på at selskapet får verkstedet til å sjekke om den fortsatt er plombert. Er den vekke da så står du plutselig utan forsikring. Verdt det? Nei.
Nåværende sykkel: Kawasaki Versys 650 2012
Tidligere sykler: Kawasaki ZX6R 2008, Kawasaki ZX10R MotoGP Edition 2010 (stjelt)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38096
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av AJ »

Eirikvestfold skrev: Og beklager det åpenbare ferskingsspørsmålet, jeg er ganske blank på det tekniske :-)
Hei og velkommen til MCsiden.no, Eirikvestfold :vs !

Som allerede nevnt i tråden; ingen spørsmål er dumme.
Ser at du har fått gode svar. Så da er det bare å ønsker deg lykke til i jakten på en sykkel som er den rette for deg :thumleft .

Og spør du brukerne her inne om hvilken sykkel det bør være, vil du ganske sikkert få en del svar... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av Eirikvestfold »

AJ skrev:
Eirikvestfold skrev: Og beklager det åpenbare ferskingsspørsmålet, jeg er ganske blank på det tekniske :-)
Hei og velkommen til MCsiden.no, Eirikvestfold :vs !

Som allerede nevnt i tråden; ingen spørsmål er dumme.
Ser at du har fått gode svar. Så da er det bare å ønsker deg lykke til i jakten på en sykkel som er den rette for deg :thumleft .

Og spør du brukerne her inne om hvilken sykkel det bør være, vil du ganske sikkert få en del svar... ;)
Takk for det AJ :-)
Skal få lest endel av postene her, men har nok egentlig bestemt meg for noe med "R" i navnet, uten at jeg trenger noen voldsom motor det første året :-) Skal ihvertfall holde meg unna luringer på finn.. :)
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av JK95 »

Kan egentlig anbefale mye av A2-sykler med R i navnet, både Ninja 250/300, CBR500R og R3 skal være perfekte å starte på, har en kompis som nå har en Triumph Daytona 675, som han for øvrig er veldig fornøyd med, som beholder Ninjaen sin da den vistnok er helt nydelig. Ellers kan jeg selv anbefale GSX-R 600 fra 06 til 09, de er helt klar noen av de snilleste hva komfort angår ;-) Utover det skryter mange av både Z750/800 og Street Triple, sistnevnte i R-utgave har jo vunnet mange tester, og Bjerknez kan sikkert si noen ord om det som var "verdens beste sykkel" :-P

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av Eirikvestfold »

JK95 skrev:Kan egentlig anbefale mye av A2-sykler med R i navnet, både Ninja 250/300, CBR500R og R3 skal være perfekte å starte på, har en kompis som nå har en Triumph Daytona 675, som han for øvrig er veldig fornøyd med, som beholder Ninjaen sin da den vistnok er helt nydelig. Ellers kan jeg selv anbefale GSX-R 600 fra 06 til 09, de er helt klar noen av de snilleste hva komfort angår ;-) Utover det skryter mange av både Z750/800 og Street Triple, sistnevnte i R-utgave har jo vunnet mange tester, og Bjerknez kan sikkert si noen ord om det som var "verdens beste sykkel" :-P
Jeg kikker like mye på GSX-Ren. Den ligger litt høyere i pris enn zx6r, uten at jeg helt forstår hvorfor. Kan være pga utvalget på finn nå på vinteren. Z750/800 er for all del fine. Og jeg vil nok havne der etterhvert. Men jeg tok lappen med et mål for øye, å endelig kjøre en fin kåpesykkel. Så får vi se hva jeg tenker på slutten av sommeren :-)
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: RE: Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av gorbys »

Eirikvestfold skrev:Nå spør jeg ikke fordi jeg engang vurderer det, men jeg merker at jeg kan svært lite.

Ved å endre på en eller flere komponenter, vil ikke dette gå ut over levetiden på motoren? Og ved service må nødvendigvis mekaniker legge merke til dette? Feks kan kun jeg det mest nødvendige (daglig service + litt til) og må belage meg på fagfolk for å få fikset noe.

Jeg er også over 30 og at voksne folk kjører mellomtung blir vel bli lagt merke til i en kontroll.
Nei. Lavere effekt vil som oftest resultere i bedre holdbarhet. Er ikkje sikkert ein mekaniker vil legge merke til noko på ein service, er ikkje det dei går og tenker på da.

Det verste ved å kjøre rundt på en sykkel som ikke er godkjent er som tidligere nevnt når du går på trynet eller kjører på nokon og forsikringsselskapet begynner å snoke

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av vim »

Jeg kjøpte en GSXR750 i høst og valgte å ta den dyre, men lovlige, veien om ny ECU og oppregistrering til fulleffekt.
Sykkelen var registrert med 106 HK og kunne fint vært gjort om til fulleffekt ved å klippe én ledning. Denne sitter sågar på undersiden av ECU'en og det ville aldri i verden blitt oppdaget, med mindre sykkelen ble utsatt for en full forsikringsetterforskning. Ikke en gang biltilsynets mann visste hva han skulle se etter, så det var det jeg som måtte vise ham (!).
Hvis jeg hadde nappet ut ledningen, isolert den og stappet den inn i ECU'en igjen, ville man måtte ta en full, teknisk undersøkelse på verksted, før det kunne oppdages.

Vissheten om at min sykkel nå tåler etthvert ettersyn i en hypotetisk forsikringsetterforskning eller full teknisk kontroll, var likevel nok til å ta kostnaden (totalt ca. 14500,- inkl. avgift, verkstedjobb og ny ECU) for min del.

Tror ellers at slitasjen i praksis er om trent den sammen, da turtallet jo er det samme - uavhengig av effekten ut. Faktisk kan det vel tenkes at mer effekt = lavere turtall = mindre slitasje. Hvis man ønsker å fintenke veldig over marginale fenomener :)

Rusup
Innlegg: 19
Registrert: 18 jul 2010, 23:33
Motorsykkelen din: BMW K1300S 2015

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av Rusup »

Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar, er det vel noe som heter :)

Hvis det er din første motorsykkel ville jeg vært litt forsiktig med å kjøpe R-sykkel, ville heller lært meg å kjøre skikkelig på en sykkel som ikke straffer deg så altfor mye hvis du skulle gjøre litt feil. Finnes sikkert mange som er uenige, men "better safe than sorry". Når det er sagt styrer jeg langt unna sykler som er registrert som noe de ikke er. På eldre sykler er omregistreringen gratis, men på nye sykler kan dette bli dyrt. Det ligger en kalkulator for dette her: https://www.skatteetaten.no/no/Person/b ... -kjoretoy/. Det verste med å ha en feilregistrert sykkel er som det nevnes ikke å bli tatt, men å miste all forsikring hvis uhellet skulle være ute.
BMW K1300S 2015
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av Eirikvestfold »

vim skrev: Vissheten om at min sykkel nå tåler etthvert ettersyn i en hypotetisk forsikringsetterforskning eller full teknisk kontroll, var likevel nok til å ta kostnaden (totalt ca. 14500,- inkl. avgift, verkstedjobb og ny ECU) for min del.
Tenker helt likt som deg. Jeg kjøper ikke sykkel av annen grunn enn at det er gøy og noe jeg har mulighet til å gjøre akkurat nå. Da vil jeg ikke ha i bakhodet at "hvis, dersom, at". Det vil legge en demper på hele opplevelsen.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Endelig MC på meg, et dumt ferskingsspørsmål

Legg inn av Eirikvestfold »

Rusup skrev:Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar, er det vel noe som heter :)

Hvis det er din første motorsykkel ville jeg vært litt forsiktig med å kjøpe R-sykkel, ville heller lært meg å kjøre skikkelig på en sykkel som ikke straffer deg så altfor mye hvis du skulle gjøre litt feil. Finnes sikkert mange som er uenige, men "better safe than sorry". Når det er sagt styrer jeg langt unna sykler som er registrert som noe de ikke er. På eldre sykler er omregistreringen gratis, men på nye sykler kan dette bli dyrt. Det ligger en kalkulator for dette her: https://www.skatteetaten.no/no/Person/b ... -kjoretoy/. Det verste med å ha en feilregistrert sykkel er som det nevnes ikke å bli tatt, men å miste all forsikring hvis uhellet skulle være ute.
Hehe, ikke si det. Jeg er fortsatt ny her =)

Det er min første ja. Har ikke kjørt moped engang. Men har hele alfabetet i kjørekurs og er nok mer erfaren i trafikkbildet enn de mange (uten at jeg skal skryte på meg noe). Kjørte såvidt en vfr av eldre modell i sommer, samt en eldre bmw F800. Gode sittestillinger og jeg havner nok tilbake på det senere. Men akkurat nå følger jeg nok guttedrømmen.. litt pga utseendet.. kanskje mest pga utseendet. De nyeste z800 ser knallbra ut, og jeg kjøper gjerne en sånn. Men de er også litt for dyre.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Svar