Bytte tennplugger 99 mod ZX6R

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Retallion
Innlegg: 30
Registrert: 25 nov 2014, 00:04
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R

Bytte tennplugger 99 mod ZX6R

Legg inn av Retallion »

Hei,

Skal til å bytte tennplugger på min 99 mod ZX6R, men er redd for å gjøre mer skade enn godt når eg prøve å få disse ut, eller rettere sagt komme til får å få skrudd disse ut.

Det er jævlig trangt å komme til i utgangspunktet og toppen kor "kabelen" og denne hylsa som går ned til der tennpluggene sitter virker veldig vanskelig å få ut. Skal det vere nok å vri/trekke øverst heilt til den til slutt kjem ut og kor mykje makt skal man kunne bruke før uten at man knekker/river i stykker ledninger og hylse?

(Antar at det er ganske lenge siden tennpluggane har vore bytta, derav motviljen til å vere ein "lett" jobb)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bytte tennplugger 99 mod ZX6R

Legg inn av gsx750_80 »

Tennplugghettene skal antakelig være relativt lette å nappe av. Hold i plugghettene når du tar de av, i stedet for å rive i kabelen. Du risikerer å rive kablene ut av en eller flere av plugghettene, med senere problemer med dårlig kontakt som følge..
Pluggene kan være vanskelige å få ut, og det kan ta tid, dersom det du ikke har verktøy (pluggnøkkel) som passer godt.
Jeg har nylig opplevd at original pluggnøkkel for en Honda (XL250R) var så knotete å bruke at jeg ga opp. Et verksted fikk skifte den ene pluggen. Også dumt om det ligger småstein eller andre større "partikler" ved pluggen, som kan falle ned i sylinder når du holder på med dette.
Ikke nødvendigvis bra for sylindervegger mm, på sikt..
Så gjelder det å skru pluggene riktig i, når den tid kommer. Her presterte jeg å gjøre feil ved skifte av plugger på en av mine sykler. Jeg skrudde tennpluggenskjevt i, og ødela gjenger i toppen. Verksted måtte gjenge opp, evt sette i en ny hylse eller hva det nå var..
God tid, sinnsro og godt verktøy anbefales.. Lykke til. Et annet problem er jo at man må ha fingre som Peter Pan eller noe i den dur, for i det hele tatt å komme til, ofte..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38176
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte tennplugger 99 mod ZX6R

Legg inn av AJ »

Har ingen erfaring med Kawa ZX6R, men vet litt om hvordan pluggbytte er på en Yamaha TDM 900.
Veldig trangt og en jobb som helt klart best gjøres i riktig rekkefølge (som jeg ikke lenger husker... :redface ) for at det skal gå bra.
Husker jeg måtte løsne skruer til radiatoren for å flytte litt på denne for å komme til pluggen med originalverktøyet. Prøvde annet og mer proff pluggnøkkel, men hadde ikke sjangs til å komme til med den.
Men med originalverktøyet funket det, men med et utrolig lite spillerom pga. at det var såpass trangt som det var. Men med lirking og kvarte omdreininger fikk man etter hvert ut pluggene.

Var noe helt annet da jeg hadde Moto Guzzi'en. Mer lettvent enn på de syklene er det vel knapt mulig å få det. Ulempen der var nettopp det gsx750_80 påpeker, nemlig å løsne pluggledningen ved å dra i hetta og ikke ledningen. Eller aller helst vippe løs plugghetta med et skrujern gjennom en egen åpning i forkant av sylindrene.
Drar man i ledningen på Guzzi tennkabelen er sjansen skyhøy for at det blir brudd mellom kabel og hette, noe som skjedde på min Stelvio. En kjent Guzzisvakhet, dette.
Fikk heldigvis ny kabler på garantien.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bytte tennplugger 99 mod ZX6R

Legg inn av E-strom »

Du skriver "hylser" - betyr det at du har en relativt tynn ledning som går inn til en hylse som er tredd utenpå pluggen?
Kan det være du har coil'ene i plugghettene?
Er det egentlig mulig å bytte plugger på denne uten å ta av tanken?

Hvis du googler litt på "ZX6R 99 change plugs" og velger bilder og video, så kan det se ut som tanken er av - noe som gjør jobben mye enklere. Bilder og video er suverene veiledere for oss hjemmemekkere - Lykke til :-)
https://www.google.no/search?q=ZX6R+99+ ... 3&ie=UTF-8
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar