Konservering - lagring

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Svar
Brukeravatar
ireit
Innlegg: 139
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Konservering - lagring

Legg inn av ireit »

Om man skal sette en sykkel på lager for en periode, er det da et poeng å konservere sylindere/forgassere på noen måte. Kan man for eksempel dryppe litt 2 takstolje ned i sylinderen på en 2 takter? Hva med en 4 takter? Og er det noen lettvin måte å ta vare på forgasserne på, uten å ta de fra hverandre? :scratch
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Konservering - lagring

Legg inn av AJ »

ireit skrev:Om man skal sette en sykkel på lager for en periode, er det da et poeng å konservere sylindere/forgassere på noen måte. Kan man for eksempel dryppe litt 2 takstolje ned i sylinderen på en 2 takter? Hva med en 4 takter? Og er det noen lettvin måte å ta vare på forgasserne på, uten å ta de fra hverandre? :scratch
Jeg tenker at litt olje aldri blir feil. Bør funke bra som 'konserveringsmiddel'. På samme måte som ACF-50. Brukte dette utvendig på KTM'en i vinter mens den var lagret i kald garasje. Ser ut til å har funket bra som konserveringsmiddel mot korrosjon.
Men når det gjelder innvendig beskyttelse som forgassere er jeg er på tynn is... :redface .
Kommer sikkert andre på banen med sikrere kunnskap om akkurat det enn det jeg har...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: Konservering - lagring

Legg inn av ZZR-Erling »

Forgasser..enkelt..kjør dem tom, eller tøm dem. Som regel en skrue nederst på bolla til det.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Konservering - lagring

Legg inn av Jompa »

I gamle dager brukte instruksjonsbøkene å anbefale to spiseskjeer motorolje i plugghullet, og å dreie motorn noen omdreininger uten å starte, når sykkeln skulle lagres lenge.
Det fungerer like fint fremdeles.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar