Side 1 av 1
Konservering - lagring
Lagt inn: 21 mar 2016, 20:35
av ireit
Om man skal sette en sykkel på lager for en periode, er det da et poeng å konservere sylindere/forgassere på noen måte. Kan man for eksempel dryppe litt 2 takstolje ned i sylinderen på en 2 takter? Hva med en 4 takter? Og er det noen lettvin måte å ta vare på forgasserne på, uten å ta de fra hverandre?

Re: Konservering - lagring
Lagt inn: 21 mar 2016, 20:42
av AJ
ireit skrev:Om man skal sette en sykkel på lager for en periode, er det da et poeng å konservere sylindere/forgassere på noen måte. Kan man for eksempel dryppe litt 2 takstolje ned i sylinderen på en 2 takter? Hva med en 4 takter? Og er det noen lettvin måte å ta vare på forgasserne på, uten å ta de fra hverandre?

Jeg tenker at litt olje aldri blir feil. Bør funke bra som 'konserveringsmiddel'. På samme måte som
ACF-50. Brukte dette
utvendig på KTM'en i vinter mens den var lagret i kald garasje. Ser ut til å har funket bra som konserveringsmiddel mot korrosjon.
Men når det gjelder
innvendig beskyttelse som forgassere er jeg er på tynn is...

.
Kommer sikkert andre på banen med sikrere kunnskap om akkurat det enn det jeg har...
Re: Konservering - lagring
Lagt inn: 21 mar 2016, 22:13
av ZZR-Erling
Forgasser..enkelt..kjør dem tom, eller tøm dem. Som regel en skrue nederst på bolla til det.
Re: Konservering - lagring
Lagt inn: 21 mar 2016, 23:16
av Jompa
I gamle dager brukte instruksjonsbøkene å anbefale to spiseskjeer motorolje i plugghullet, og å dreie motorn noen omdreininger uten å starte, når sykkeln skulle lagres lenge.
Det fungerer like fint fremdeles.