Klakke lyd r6

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Morten yamaha
Innlegg: 17
Registrert: 13 apr 2016, 03:56
Motorsykkelen din: Yamaha r6

Klakke lyd r6

Legg inn av Morten yamaha »

Hei. Jeg har en klakke lyd i min r6, lyden kommer kun ved pådrag. Har sett litt på sykkelen men ingen erfaring på hva dette kan være. Det er ikke eksos lekkasje så vidt jeg kan se. Kan det da være kamkjede strammeren? Lyden er kun ved på drag, lik lyd om den er kald eller varm. Hører ikke noe når den står på depo støtta. Takk for svar

Morten yamaha
Innlegg: 17
Registrert: 13 apr 2016, 03:56
Motorsykkelen din: Yamaha r6

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av Morten yamaha »

Ikke så mange andre som vet heller?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av Jompa »

Slitt kjede og kjededrev?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av FJZZR »

Endrer klakkinga frekvens når du gearer, eller følger den bare turtallet.

Førstnevnte peker mot kjede/drev. Sistnevnte kan være noe løst i eksos anlegget så som løst inner-bend eller noe i potta.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av Elruts84 »

Jeg tenkte kjede momentant da jeg har erfart at det var for slakt og "hoppet" ved pådrag spesielt.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Slitt kjede og kjededrev?
Sjekk dette, mye trolig at dette kan være problemet.
Slitte drev ser du ved at tennene på drevene ikke er symmetriske. Når disse er slitte så passer ikke avstanden mellom tennene på drevet med lengden på kjedeleddene, slik at kjedet vil klatre litt opp i drevet. Dette skaper et spenn mellom kjedet og drevene ved pådrag.
Særlig er framdrevet vanskelig å sjekke da du ikke ser det skikkelig. Dette har mye mindre omkrets enn bakdrevet, og kan være mer slitt enn bakdrevet. Samtidig er påkjenningen på hvert kjedeledd sterkere her fordi det er færre tenner som er i kontakt med kjedet til en hver tid. Disse lydene vil du høre!

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av E-strom »

kjellv skrev:
Jompa skrev:Slitt kjede og kjededrev?
Sjekk dette, mye trolig at dette kan være problemet.
Slitte drev ser du ved at tennene på drevene ikke er symmetriske. Når disse er slitte så passer ikke avstanden mellom tennene på drevet med lengden på kjedeleddene, slik at kjedet vil klatre litt opp i drevet. Dette skaper et spenn mellom kjedet og drevene ved pådrag.
Særlig er framdrevet vanskelig å sjekke da du ikke ser det skikkelig. Dette har mye mindre omkrets enn bakdrevet, og kan være mer slitt enn bakdrevet. Samtidig er påkjenningen på hvert kjedeledd sterkere her fordi det er færre tenner som er i kontakt med kjedet til en hver tid. Disse lydene vil du høre!
En ting til:
- har du ett eller noen få stive ledd i kjedet?

Snurr rundt bakhjulet mens du ser på kjedet når det kommer ut fra framdrevet. Hvis du har stive kjedeledd vil de synes som små "topper" langs kjedet. Disse vil lage lyd som vil variere med hastighet og hvor varmt kjedet er...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Morten yamaha
Innlegg: 17
Registrert: 13 apr 2016, 03:56
Motorsykkelen din: Yamaha r6

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av Morten yamaha »

Takk for mye bra svar skal sjekke dette med kjede og drev. Eksos? Hvordan sjekker jeg dette? Men når jeg har pådrag klakker det, hvis jeg clutcher den ut ved pådrag blir lyden momentant borte. Fortsatt kjede/ drev?

Morten yamaha
Innlegg: 17
Registrert: 13 apr 2016, 03:56
Motorsykkelen din: Yamaha r6

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av Morten yamaha »

Klakke lyd føger turtall opp men ikke ned. Ikke noe forskjell på hvilket gir den blir satt i

Morten yamaha
Innlegg: 17
Registrert: 13 apr 2016, 03:56
Motorsykkelen din: Yamaha r6

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av Morten yamaha »

Nå har jeg testet sykkelen. Med forbremsen inne, økte turtallet til rundt 4000 omdreininger,slura på clutchen til den nesten begynte å burne.klakke lyden kommer selv om ikke bakhjule er i drift.

Morten yamaha
Innlegg: 17
Registrert: 13 apr 2016, 03:56
Motorsykkelen din: Yamaha r6

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av Morten yamaha »

Kjede og drev er helt fint, ihvertfall som jeg kan se eksosen har ingen ting som er løst inni. Forslag noen? Den skal uansett på verkstedet til mandagen. Kan det kanskje være girkassa? Den virket tight og fin mellom alle gir men man vet jo aldri.?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av kjellv »

Hvis lyden kommer før bakhjulet beveger seg, er det ikke girkasse eller kjede/drev. Da kommer det fra motor eller clutch. Med det kan også være noe som er løst et sted som vibrerer hørbart ved spesielle frekvenser.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av CB9 »

det hadde vært enklere å diagnostisere om du kunne spesifisert klakkinga.
er det f.eks "klakkelakkelakk" eller mere "klukkelukkelukk"? "klikkelikkelikk" kan det jo også være men det er et helt annet scenarie egentlig. hadde uansett ikke vært bekymret før jeg hørte skrapelyder.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av cannon »

Sett biken på depotstøtte og start opp. Lytt etter kilden med en skrutrekker som du setter mot ulike deler av motor og med øret inntil andre enden. På depotstøtte kan du også feilsøke med sykkel i gir og bakhjul i rotasjon.

Lurt å finne ut om lyden er synkron med motor turtall eller bakhjul turtall, og om den endrer seg ved girskift og kløtsj inn/ut.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Klakke lyd r6

Legg inn av E-strom »

Hva hvis du filmet ulyden og la ut lenke her?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar