nær døden opplevelser

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

nær døden opplevelser

Legg inn av CB9 »

ca hundre døde motorsyklister siste fem åra. men hva med oss som ikke dauer. nær døden opplevelser har aldri drept noen tror jeg. nå sitter det vel sikkert noen på sunnås og sikler men tenkte mest på oss som slapp unna da døden stirret oss i øynene og sa 'bæææææ'.

har du noen nær døden opplevelser så værsegod, det vil jeg gjerne høre om ?




skulle ikke forundre meg om mc-politi også leser her inne så det kan jo være greit å ha i bakhuet.
Sist redigert av CB9 den 24 apr 2016, 00:24, redigert 1 gang totalt.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: nær døden opplevelser

Legg inn av CB9 »

var kanskje et litt dystert tema dette, men like fullt en flott tråd for sjåfører som vet hvor fort det kan gå gærent. og på et mc-forum må det være fler enn meg som har snidda en sau. og et reinsdyr, vært i motgående.. og kjørt gjennom en rundkjøring.
uten å kræsje :thumleft

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: nær døden opplevelser

Legg inn av PetterT »

CB9 skrev:var kanskje et litt dystert tema dette, men like fullt en flott tråd for sjåfører som vet hvor fort det kan gå gærent. og på et mc-forum må det være fler enn meg som har snidda en sau. og et reinsdyr, vært i motgående.. og kjørt gjennom en rundkjøring.
uten å kræsje :thumleft
Ikke dystert i det hele tatt.

Stort sett hver gang jeg er ute og kjører, så innbefatter det å kjøre gjennom en rundkjøring eller flere. Hittil uten å ha kræssja. Når jeg tenker meg om, så har jeg aldri opplevd det som om jeg har vært nær døden, heller i ei rundkjøring. :-k
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: nær døden opplevelser

Legg inn av CB9 »

når jeg skrev gjennom en rundkjøring så mente jeg tvers igjennom. som i over og igjennom, rake vegen osv. nå klarte jeg å bremse og slapp billig unna men det var ikke langt unna.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: nær døden opplevelser

Legg inn av CB9 »

da hadde jeg hatt sykkeln i fem timer og var ikke klar over hva superbike og åttitallsbremser betydde..

ZZR-Erling

Re: nær døden opplevelser

Legg inn av ZZR-Erling »

ZZR1400 -07..UTEN ABS...skulle forbi oppe i Øserdalen i en laaang høyresving..jeg mente det var soleklart og la ut og gasset på..da jeg var helt på høyde med bobilen, kom det en imot..jeg bremsa så forhjulet hyla og røyk (sa Hege bak meg i rett felt), føttene slang at og frem på biken og jeg mistet styret...fikk tak igjen og bremsa normalt...ungikk SÅVIDT e smell!!! Eneste gangen iløpet av ca 300 000km..grøss!!!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: nær døden opplevelser

Legg inn av kjellv »

Nær døden kan være så mangt, men de fleste som har kjørt noen år har nok opplevd situasjoner der man etterpå sitter igjen med følelsen at man hadde flaksen på sin side denne gangen.
Selv kan jeg komme på to slike. Den ene var på en langslette det mellom Oppdal og Ulsberg i 80 sone. En traktor med stor henger kom i mot, og jeg ble med en gang veldig på vakt. Bak kom det plutselig ut en bil som MÅTTE forbi. Jeg blunket med lyshornet uten at han gav seg. Jeg startet å se etter en nødutgang, og løsningen ble utenfor kvitstripen men innenfor asfaltkanten.
En annen gang feilberegnet jeg en høyresving rundt et fjellparti. Den var noe skarpere enn jeg var klar over. Jeg var plassert riktig i denne situasjonen, nær midten av veien ved inngangen av svingen, men burde nok hatt litt lavere fart. Brått kommer en diger bobil i mot midt på veien. Jeg hadde passasjer og mye bagasje. Eneste mulige vei ut av situasjonen var til høyre og lengre inn på egen side av den smale veien. Kontrastyring og skikkelig nedlegg, mer nedlegg enn jeg noensinne har hatt før, og dette også med sykkelen i nærhet av maks tillatt totalvekt. Det gikk bra denne gangen også, men denne gangen vet jeg at det ene og alene skyldes at jeg klarte å holde hodet kaldt og redde oss ut.

Jeg tror slike nestensituasjoner er sunne, så lenge det går bra. Det holder oss skjerpet. Og vil senere dukke opp i bakhodet når noe lignende dukker opp. Vi har rett og slett godt av å bli minnet om at marginene kan være små av og til.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: nær døden opplevelser

Legg inn av Fjeldern »

kjellv skrev:Nær døden kan være så mangt, men de fleste som har kjørt noen år har nok opplevd situasjoner der man etterpå sitter igjen med følelsen at man hadde flaksen på sin side denne gangen.
Selv kan jeg komme på to slike. Den ene var på en langslette det mellom Oppdal og Ulsberg i 80 sone. En traktor med stor henger kom i mot, og jeg ble med en gang veldig på vakt. Bak kom det plutselig ut en bil som MÅTTE forbi. Jeg blunket med lyshornet uten at han gav seg. Jeg startet å se etter en nødutgang, og løsningen ble utenfor kvitstripen men innenfor asfaltkanten.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Hatt to sånne hendelser på en og samme rettstrekke.
Ei veldig lang og fin rettstrekke, hvor man ser veldig langt, så jeg en bil som drev med forbikjøring av noen biler i mot. Den kjørte først forbi en, så en til, og da tenkte jeg at den snart tenkte å legge seg inn. Men neida, den tok like greit en bil til, og forsøkte seg på lastebilen også..
Endte med at jeg hadde full stans på utsiden av hvitstripen og at vi var tre i bredden. Kjørte så på igjen, relativt oppgitt over sjåføren som akkurat hadde prøvd seg på et drapsforsøk, for å se det samme skje igjen.. Hadde såvidt kommet opp i 80, før jeg måtte bremse, fordi en annen tulling skulle forbi 3-4 biler. Trengte ikke stoppe, men jeg var nok under 20 km/t og helt til høyre i kjørefeltet for sikkerhetsskyld.
Denne også tok to biler mer enn han burde, med muligheter til å legge seg inn.

Noen uker før dette kjørte jeg forbi noen biler, da fremste lå i 70 i 80 sona. Jeg tok en svært rolig forbikjøring, spesielt siden noen hadde blitt tatt av UP der uka i forveien. Da jeg skulle forbi den nest siste bilen, så bestemte den seg for å legge seg ut, mens jeg var på siden av den, og nærmest presset meg av veien. Jeg ga på for å slippe å endte i grøfta..
Så lønner seg ikke alltid å holde fartsgrensa i forbikjøringer..
Og etter de to hendelsene kjøpte jeg meg hjelmkamera

Har også opplevd folk har lagt seg ut foran meg hvis jeg skal forbi for å sperre veien for meg. Altså legger seg ut, og da la jeg meg inn igjen, og det gjorde de også, og så prøvde jeg igjen, og så gjorde de det en gang til. Ikke akkurat noen nærdøden opplevelse, men sånne personer lager farlige situasjoner..

Har også en jeg kan skylde meg selv for. Kjørte over Skreia, når jeg fikk sola rett i øya gjennom åpning i berget, midt i en sving. Mista konsentrasjonen, så slakka vel gassen og rettet derfor sykkelen. Fothvilera gnissa greit i asfalten for at jeg ikke skulle treffe bergveggen.

Kom på at jeg har en episode da jeg kjørte lettsykkel også som kunne gått galt. Har vært få meter unna elg og rådyr mange ganger, men en episode på lettsykkelen var nok nærmere enn de fleste.
En bil som kom i mot (samme rettstrekke som den over forresten) tok ikke å blendet ned lysa. Hjalp ikke at jeg blinka i mine heller. Så jeg bremset ned fra det som sikkert var 90-100, til 20-30, fordi jeg ikke så noe som helst foran meg. Og da bilen i mot først passerte, så jeg faktisk så noe av veien igjen, sto elgen stille, rett foran meg på veien. Flaks i uflaksa der. Er ikke sikkert jeg hadde vært så heldig om bilen i mot faktisk hadde blendet ned.

Kan hende jeg har en del over gjennomsnittet av nesten ulykker. Ihvertfall så føles det litt sånn. Skal sies, at jeg har kjørt uten refleksvest, noe jeg nok endrer til denne sesongen..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: nær døden opplevelser

Legg inn av kjellv »

Full stans på veiskuldra er en stor fare i seg selv. Det gjør gjerne at du mister siste rømningsvei som er grøfta. Men er denne muligheten sperret av autovern er det kanskje det eneste riktige...

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: nær døden opplevelser

Legg inn av Marshall »

Har ikke hatt så mange km på to hjul, men har allerede dratt på meg en nestenulykke..

Jeg og en kamerat var på tur ned en passelig lang bakke som slutter med en veldig uoversiktlig høyresving, i begynnelsen av svingen møter vi en hjullaster som har kuttet svingen noe helt for jævlig... Vi lå helt inntil autovernet og likevel føltes det som om hjullasteren ikke var med enn en halvmeter unna. Hadde vi vært i samme sving med bil så hadde vi nok fått skufla gjennom frontruta.
braaAAap :mc1

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: nær døden opplevelser

Legg inn av CB9 »

ZZR-Erling skrev:ZZR1400 -07..UTEN ABS...skulle forbi oppe i Øserdalen i en laaang høyresving..jeg mente det var soleklart og la ut og gasset på..
lol@soleklart. hadde en sånn soleklar tanke oppe ved dovre i fjor. en tomsing i bil bremsa ned på hva som syntes som klar bane for meg. jeg forbannet tosken som ikke burde hatt lappen og dro forbi. rakk å tenke mitt om evneveike burister før jeg snidda rompa på en sau.
var sau overalt i veibanen så det var ikke rart han bremsa.

Svar