Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.

Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Maxxis
0
Ingen stemmer
Pirelli
12
21%
Continental
1
2%
Bridgestone
4
7%
Metzeler
19
34%
Dunlop
1
2%
Michelin
17
30%
Avon
2
4%
Annet merke
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 56

Brukeravatar
jgrlars
Innlegg: 76
Registrert: 04 jan 2009, 00:58
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650
Sted: Oslo

Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av jgrlars »

Hvilket dekkmerke har dere gode erfaringer med?
Yamaha XVS 650 A DragStar Classic
Bilde
Lars's logg

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av cheron »

Jeg har bare kjørt med Michelin Pilot Power CT2 de siste sesongene, og er meget fornøyd med disse... Blir spennende å se hvordan de takler en tur opp til Lofoten i sommer. Da det blir mye "rett frem kjøring". Så vidt jeg har forstått så er gummien ganske myk, så slites fort også.

Men grep på asfalten er veldig bra!
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38040
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av AJ »

jgrlars skrev:Hvilket dekkmerke har dere gode erfaringer med?
Bra du stiller spørsmålet på denne måten. Nettopp fordi dette med dekk ofte handler om subjektive kjøreopplevelser og følelse av trygghet, forutsigbarhet, slitestyrke osv. osv.

Ikke minst har type sykkel veldig mye å si.
Jeg har hatt tre forskjellige sport-touring dekk på min TDM; den ble levert med Dunlop Sportmax, som jeg ikke syntes var noe særlig. Følte meg utrygg på disse, særlig på vått føre. Følsomme for (spesielt langsgående...) ujevnheter var de også.
Men bakdekket punkterte lenge før slitemerkene ville varslet om at det var på tide med dekkbytte. Så slitestyrken vet jeg ingenting om med dekkene.

Kjøpte så Bridgestone Battlax BT-021, som var et bedre dekk, men også disse var følsomme for ujevnheter og også en smule tregstyrte på TDM'en (som har et litt uvanlige 120 bredt 18" forhjul...). Brukbar slitestyrke, men mot slutten av levetiden begynte TDM'en å riste litt på seg under nedbremsing med disse dekkene...

Deretter satte jeg på nyutviklede AVON Storm, som har et fordekk med rimelig spiss profil, nesten V-form, som gjør underverker på TDM'en! Sykker'n var nesten ikke å kjenne igjen med disse dekkene. Jeg opplever at disse takler ujevnheter i vegbanen bedre enn Dunlop og Bridgestone.
Bakdekket er også veldig bra, men slites fortere enn fordekket og ble en smule trapesformet mot slutten av levetiden. Men det kan gjerne også ha en del å gjøre med kjørestilen... :-k

Kjører nå på mitt andre sett AVON Storm og ser ingen grunn til å endre på det med det første, selv om jeg antakelig kommer til å prøve de nye Dunlop dekkene etter hvert. Kanskje neste år?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ragnhild

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av Ragnhild »

Godt fornøyd med Metzeler Tourance på ørkendyret og Metzeler Lazertech på Panther'n.
Men alt til sin bruk selvfølgelig

GSXR

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av GSXR »

cheron skrev:Jeg har bare kjørt med Michelin Pilot Power CT2 de siste sesongene, og er meget fornøyd med disse... Blir spennende å se hvordan de takler en tur opp til Lofoten i sommer. Da det blir mye "rett frem kjøring". Så vidt jeg har forstått så er gummien ganske myk, så slites fort også.

Men grep på asfalten er veldig bra!
Stålhesten min er også skodd med "Michelin Pilot Power 2CT" , ypperlige dekk som er helt perfekt i krappe kurver :prf

Du har helt rett i at det er benyttet en mykere gummi blanding, men det er i hovedsak på skuldrene ;e

Pollti

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av Pollti »

Deisdert de beste dekkene jeg har hatt er Pirelli Sport Demon. Reneste rågummien og sitter som støpt fast både til vått og tørt underlag. Eneste negative jeg har merket meg er at i kjølig vær og ved regn så kan det være vrient å få opp temperaturen i bakdekket med dertil hørende logring under nedbremsing.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av mekkern »

jeg kan knekke sykkelen ned til gnistspruten står i alle norske hastighete så lenge det er tørt med Avon azaro (utgått-tilsvarer dekkene til AJ) så jeg er fornøyd..lettsvingt og stabilt ved langsgående riller....synes det sitter greit på vått også,men der er jeg ikke like tøff...levetiden er ok med såpass tung sykkel 13o/80-17 dekk-ca 12-14000...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av cheron »

Ett spørsmål som jeg håper noen her inne kan bidra med tips om;

Jeg og Frøken her skal opp til Lofoten i sommer. Asfalten i nordnorge er grovere en her nede i sør, så dekkene mine vil nok slites meget fort på vei opp. Må nok ta ett dekkskift i Trondheim/Bodø om jeg ikke setter på splitter nye dekk før avreise

Nå har jeg Michelin Pilot Power CT2, kanskje ikke det beste dekket til å brukes på en sånn tur.

Spørsmålet er da;

Har dere noen tips om ett bra dekk som kan brukes på en sånn type tur vi planlegger? Fulllastet sykkel til enhver tid.

Tips?
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38040
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av AJ »

Samme svar her: AVON Storm ST (Sport-touring, med mer vekt på 'Sport' enn touring iflg. en nylig gjennomført test i Biker, tror jeg det var... :-k ).
Kjørte lange strekninger med fru AJ, tankveske, fullpakket toppboks og ditto sidevesker forrige sesong uten antydning til problemer med disse dekkene selv om de nok ble fortere nedslitt med slik kjøring enn hva jeg egentlig hadde forventet...
Tror likevel at alternativene neppe hadde gitt flere km. med samme type kjøring...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av cheron »

Har det nummeret av Bike der de tester disse dekka dine. Sykkelen som ble brukt er en GS1200. Innbiller meg at den type sykkel kontra min Thunderace ikke helt kan sammenlignes? Eller er jeg på tur nå?
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av mekkern »

når du får lesset på oppakning og fruen så får du en grei totalvekt og kan sammenlignes med ganske mye tyngre sykler.. sjekk hva du ca ender opp med av vekt -deg-hun-pargass-egenvekt sykkel + ca 30kg(bensin/olje).
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av cheron »

Hmm... Kanskje det ja.. Sykkelen veier allerede 300 kg.. 305 kilo tror jeg det var ganske nøyaktig...

I år kommer det til å bli mange langturer, så ett dekk som holder litt lengre en Pilot Power CT2 blir nok montert etterhvert. Må bare finne det "rette dekket" først :)

Avon Storm er notert ned og sjekket priser :) Kanskje bytte i mai i Tyskland? hmm :scratch
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38040
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av AJ »

cheron skrev:Har det nummeret av Bike der de tester disse dekka dine. Sykkelen som ble brukt er en GS1200. Innbiller meg at den type sykkel kontra min Thunderace ikke helt kan sammenlignes? Eller er jeg på tur nå?
GS'en kan vel heller ikke sammenlignes med min TDM heller... :-k
Thunderace'en er helt klart den mest sportslige av disse tre, men samtidig en helt grei touringsykkel, vil jeg tro. Dermed tror jeg fortsatt at Avon kan passe godt til din sykkel.
Tør påstå dette siden jeg har vært veldig fornøyd selv og sykker'n min er jo også en Yamaha, ikke sant :knegg

Men bevares! kan være at Bridgestone, Michelin eller Pirelli er vel så gode alternativer. Som nevnt tidligere har jeg kun prøvd Bridgestone av disse tre...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av Jalmar »

På dekksiden skal det stå stemplet inn maks bære-evne og maks trykk. Hvis man regner ut hva man faktisk belaster dekket med, kan man få en overraskelse. Ikke mange tenker over hvor tung sykkelen blir når den er ferdig pakket for tur.

Jeg har gått over til Metzeler Maraton på både Gamle og Voyageren. De tåler mye vekt, og det er det viktigste for meg. Dessuten gir de mer enn bra nok grep til mitt bruk både på våt og tørr asfalt, grus og null-føre.

Et dekk som tåler den vekta man belaster det med, og som har det riktige dekktrykket som dekkfabrikanten anbefaler til gitt belastning, vil gi trygge kjøreegenskaper og lang levetid.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Hvilket dekkmerke anbefaler dere?

Legg inn av cheron »

AJ skrev:
Tør påstå dette siden jeg har vært veldig fornøyd selv og sykker'n min er jo også en Yamaha, ikke sant :knegg
Du er inhabil! :[-(

8)

Setter pris på alle innspill! Er ute etter å finne det "ultimate" dekket som passer meg, min sykkel og ikke minst kjørestil/bruksområde.. Hmm, ble plutselig høye krav her nå! :redface
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar