Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg tok i dag årets første tur på min Kawasaki 250R. Jeg merket med en gang at sykkelen hadde redusert gassrespons
i forhold til tidligere, og at den "smågurgler" litt ved gasspådrag. Liknende oppførsel har den tidligere oppvist når det har vært
relativt kaldt, dvs non få plussgrader. Som regel har dette gått over når den har blitt skikkelig varm, og har fått gått noen mil.
Til tross for 10-12 mils kjøring i dag har den ikke blitt bedre. Jeg har skiftet ut mesteparten av bensinen, og forsøkt å ha i litt
kondensfjerner i tanken. Etter dette har det blitt en knapp mils kjøring, men ingen forbedring å spore foreløpig.
Sykkelen akselerer merkbart dårligere enn før. Jeg ville tille at det er minst minst 15-20 % effekttap, slik motoren føles.

Den går nok på begge sylinderne. Noen forslag til hva dette kan skyldes? (Sykkelen har stått i en låve siden juli i fjor, og fram til i dag.)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av HeHy »

Dårlige tennplugger? Tett luftfilter?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av gsx750_80 »

HeHy skrev:Dårlige tennplugger? Tett luftfilter?
Ja, muligens verdt å undersøke. Sykkelen har fulgt alle servicer, men det garanterer jo ikke at alt er ok..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:Jeg tok i dag årets første tur på min Kawasaki 250R. Jeg merket med en gang at sykkelen hadde redusert gassrespons
i forhold til tidligere, og at den "smågurgler" litt ved gasspådrag. Liknende oppførsel har den tidligere oppvist når det har vært
relativt kaldt, dvs non få plussgrader. Som regel har dette gått over når den har blitt skikkelig varm, og har fått gått noen mil.
Til tross for 10-12 mils kjøring i dag har den ikke blitt bedre. Jeg har skiftet ut mesteparten av bensinen, og forsøkt å ha i litt
kondensfjerner i tanken. Etter dette har det blitt en knapp mils kjøring, men ingen forbedring å spore foreløpig.
Sykkelen akselerer merkbart dårligere enn før. Jeg ville tille at det er minst minst 15-20 % effekttap, slik motoren føles.

Den går nok på begge sylinderne. Noen forslag til hva dette kan skyldes? (Sykkelen har stått i en låve siden juli i fjor, og fram til i dag.)
I går ettermiddag puttet jeg litt kondensfjerner og litt lurium i tanken. I dag har jeg tatt en tur på kanskje 1.5 - 2 mil, og sykkelen går merkbart bedre. Hva som evt hjalp, av kondensfjerner eller http://www.flissundet.no/webshop.aspx?p ... 4#products vites ikke..

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av HeHy »

Kan tenke meg det ja, gammel bensin og kondens er ikke alltid det beste for motoren ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av AJ »

gsx750_80 skrev:
I går ettermiddag puttet jeg litt kondensfjerner og litt lurium i tanken. I dag har jeg tatt en tur på kanskje 1.5 - 2 mil, og sykkelen går merkbart bedre. Hva som evt hjalp, av kondensfjerner eller http://www.flissundet.no/webshop.aspx?p ... 4#products vites ikke..
Kondensfjerner hadde jeg nok styrt unna, men det andre "lurium" produktet fra Flissundet tror jeg faktisk er det som gjorde susen i ditt tilfelle.
Som jeg tror skyldes avleiringer av forringet lavoktanbensin mens sykkelen har stått lagret.

Fyll tanken helt full med 98 oktan som det siste man gjør etter at sykkelen er satt bort for sesongen, er antakelig løsningen for å unngå det samme senere.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev:
gsx750_80 skrev:
I går ettermiddag puttet jeg litt kondensfjerner og litt lurium i tanken. I dag har jeg tatt en tur på kanskje 1.5 - 2 mil, og sykkelen går merkbart bedre. Hva som evt hjalp, av kondensfjerner eller http://www.flissundet.no/webshop.aspx?p ... 4#products vites ikke..
Kondensfjerner hadde jeg nok styrt unna, men det andre "lurium" produktet fra Flissundet tror jeg faktisk er det som gjorde susen i ditt tilfelle.
Som jeg tror skyldes avleiringer av forringet lavoktanbensin mens sykkelen har stått lagret.

Fyll tanken helt full med 98 oktan som det siste man gjør etter at sykkelen er sattt bort for sesongen, er antakelig løsningen for å unngå det samme senere.
Jeg bruker konsekvent 98 oktan, alltid. Tidligere fordi 98 ikke inneholdt etanol, noe jeg ikke er sikker på om er tilfellet lengre (?). Jeg tappet tanken for gammel bensin, i den grad jeg fikk det til, men ikke før utpå ettermiddagen i går.
Ny Shell V-power 98 ble påfylt, samt en liten skvett kondensfjerner og en skvett Tunap 973.
Har hørt man skal være forsiktig med kondensfjerner. Bensinen smører dårligere med kondensfjerner iblandet, men jeg har lite kjennskap til evt andre problemer heftet til bruken. Jeg kan jo håpe at luriumet fungerte, som du later til å ha mer tro på. Kan håpe det, for billig var det ikke.. ;-)
mvh

-gsx750_80

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av KevinmsR6 »

Vil bare legge til at kondens fjerner er noe en må ha i tanken for og ikke få kondens.. Om du allerede har fått kondens i tanken hjelper det dessverre lite og hive på kondens fjerner, eneste som har virket med kondens i tanken er en liten desj med rødsprit. Rødspriten gjør at bensin og vann blander seg og dermed får vannet vekk:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av HeHy »

KevinmsR6 skrev:Vil bare legge til at kondens fjerner er noe en må ha i tanken for og ikke få kondens.. Om du allerede har fått kondens i tanken hjelper det dessverre lite og hive på kondens fjerner, eneste som har virket med kondens i tanken er en liten desj med rødsprit. Rødspriten gjør at bensin og vann blander seg og dermed får vannet vekk:)
Burde det ikke da hete kondensforhindrer og ikke kondensfjerner?

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av KevinmsR6 »

Det skulle det kanskje ha stått ja... Mener alt dette står på flasken, på baksiden
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av Geiroe »

Har ikke den samme erfaringen, kondensfjerner hjelper om du har fått kondens også. Den ble flittig brukt da vi kjørte forgasserbiler på vinterstid.
Det kan nok også ha vært litt avleiringer i dysene dine som resulterte i for lite bensin, og derfor litt dårlig ytelse.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av mekkern »

Grunnen er den nye flotte bensina vår.

når du blir kvitt den gamle bensina vil den gå som normalt.
kondensfjærner/lurium gir lite glede.

kondensfjærner er "isopropanol" dvs. sprit.
nå inneholder bensina sprit i utgangspunktet og kondensfjærner har ikke samme nytte som før.
selv om bensina er blitt hygroskopisk og trekker til seg vann er ikke mer sprit løsninga-men å bytte dritten ut.

siste før langtidslagring er å kjøre tørt og fylle en skvett med alkylat/aspen bensin og starte opp-denne tåler lagring godt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sannsynlig årsak til effekttap Ninja 250R etter lagring?

Legg inn av Geiroe »

mekkern skrev:Grunnen er den nye flotte bensina vår.

når du blir kvitt den gamle bensina vil den gå som normalt.
kondensfjærner/lurium gir lite glede.

kondensfjærner er "isopropanol" dvs. sprit.
nå inneholder bensina sprit i utgangspunktet og kondensfjærner har ikke samme nytte som før.
selv om bensina er blitt hygroskopisk og trekker til seg vann er ikke mer sprit løsninga-men å bytte dritten ut.

siste før langtidslagring er å kjøre tørt og fylle en skvett med alkylat/aspen bensin og starte opp-denne tåler lagring godt.
Ja ja man slutter aldri å lære nye ting, gamle sannheter må opp til ny vurdering, når forutsetningene endres.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar