Spørsmål om A2 lappen

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Spørsmål om A2 lappen

Legg inn av thewiz »

Min yngre bror har tenkt å ta A2 lappen. Såvidt meg bekjent deles fortsatt motorsykler inn i lett, mellom, og tung motorsykkel. Spørsmålet er da, kan man kjøre A2 lappen med en motorsykkel som er registrert som tung, men kun har 42hk? Sykkelen det er snakk om er Yamaha WR450F. Denne sykkelen har rundt 42hk originalt, så den er ikke nedstrupet eller noe slikt. Men mange er registrert som tung motorsykkel likevell. I følge vegvesenet er regelen "Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/vekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn."

Noen som vet noe om dette?

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Spørsmål om A2 lappen

Legg inn av JK95 »

Du sier jo alt som det er. Max 35kW(48hk) etter struping, og max 70kW(96hk) før struping. Om en sykkel er strupet ned før de nye reglene har den 25kW(34hk). Det viktige å huske i forhold til den sykkelen du nevner, som er en motard/crosser, er at den er lett, ofte er de så lette at de må strupes ytteligere for å komme innunder 0,2kW pr kg. Med utgangspunkt i en 2008 WR450F på 112kg, vil 30kW(42hk) gi et effekt til vekt ragio på ca 0,27kW pr kg, langt over hva som blir godkjent. Her må det strupes ned til ca 22kW(30hk) før du kan få den godkjent. Anbefaler å sjekke denne linken: http://greybikes.no/35%20kw%20sett.html . Har han ikke ønsket sykkel på listen kan du spørre om han kan skaffe, alternativt kan jeg søke for deg ned Europa, da jeg vet at de fleste motarder må ha lavere enn 35kW for å bli godkjent, og det finnes strupekit til de fleste.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Spørsmål om A2 lappen

Legg inn av JK95 »

https://shop.alphatechnik.de/shop/index ... s_id=21500
Her har du et eksempel på et godkjent kit, viktig at det har TUV-papir. Håper det var til hjelp.

Svar