Coating av eksosanlegg.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Coating av eksosanlegg.
Som jeg skreiv i bloggen min, Jompa, en mann ...... osv, er jeg igjen ute etter holdbar coating evt lakk til eksosanlegget mitt.
Her er historien så langt.
Det begynte med at jeg kjøpte nytt Marving 4/1 anlegg fra Wemoto i England for 3 (?) år siden, da det gamle eksosanlegget mitt var opprustet og "råttent".
Anlegget er greit nok det, men svartlakken viste seg allerede etter en sesong å være av det billige slaget.
Stor slitasje og antydning til rust.
Nå er det vel vanskelig å se hverken slitasje eller rust på dette bildet, men nedre del av grenrørene og kollekttoren så ikke pen ut.
Så jeg begynte å søke på nettet, og stilte spørsmål på mc-siden og ett annet forum om hva som kunne være brukbart av lakk eller
annen "coating".
Var i kontakt med dette firmaet http://ceramiccoating.no/hjem.htm og fikk pris på jobben.
Prisen var grei nok, den. Ikke billig men ok hvis coatinga var holdbar.
Da tenker jeg på holdbarheten på fargen og holdbarhet mot steinsprut og annen slitasje.
Fikk ett tilbud om å få jobben gjort gratis av en på det andre forumet og takket ja.
Ok, ingen hemmelighet at "det andre forumet" er BAN.
Coatinga som ble brukt var fra samme produsent som den Fiskes eftf bruker, men kaldherdet i stedet for varmherdet.
Demonterte anlegget, avfettet det godt, pakket det pent og sendte pakken til Bergen.
Han som gjorde jobben sandblåste og sprøytet på coatinga, Ceracote C7600 Black glacier, og gjorde en utmerket jobb, som jeg vel har nevnt etpar ganger tidligere.
Sånn så anlegget ut for ett halvt år siden:
Utmerket finish, lett å holde rent, og jeg var storfornøyd.
Helt til det skulle vaskes etter langturen i sommer...........
Med et par dager i regnvær så det sånn ut:
Legg merke til at øverste bøyen på grenrørene, der det blir varmest, er fin fremdeles.
Men nede på rørene er det meste av coating slitt vekk, ikke bra i det hele tatt.
Lyddemperen er fremdeles fin, men den er ikke på langt nær så varm som grenrørene og ikke utsatt for direkte sprut fra forhjulet.
OG SÅNN KAN DET SELVFØLGELIG IKKE VÆRE !!
Denne uka har jeg sendt mail til Durano.no der jeg kjøpte coatinga, og Fiskes eftf med forspørsel om holdbarhet på deres
produkt og metode for coating.
Har fått svar, senest for to min. siden der de skriver at de gir ett års garanti på jobben, på "nye" anlegg.
Det høres lovende ut så langt, blir å sende forespørsel om pris på jobben etter ferien.
Skal uansett ikke gjøre noe før sesongen er slutt.
Her er historien så langt.
Det begynte med at jeg kjøpte nytt Marving 4/1 anlegg fra Wemoto i England for 3 (?) år siden, da det gamle eksosanlegget mitt var opprustet og "råttent".
Anlegget er greit nok det, men svartlakken viste seg allerede etter en sesong å være av det billige slaget.
Stor slitasje og antydning til rust.
Nå er det vel vanskelig å se hverken slitasje eller rust på dette bildet, men nedre del av grenrørene og kollekttoren så ikke pen ut.
Så jeg begynte å søke på nettet, og stilte spørsmål på mc-siden og ett annet forum om hva som kunne være brukbart av lakk eller
annen "coating".
Var i kontakt med dette firmaet http://ceramiccoating.no/hjem.htm og fikk pris på jobben.
Prisen var grei nok, den. Ikke billig men ok hvis coatinga var holdbar.
Da tenker jeg på holdbarheten på fargen og holdbarhet mot steinsprut og annen slitasje.
Fikk ett tilbud om å få jobben gjort gratis av en på det andre forumet og takket ja.
Ok, ingen hemmelighet at "det andre forumet" er BAN.
Coatinga som ble brukt var fra samme produsent som den Fiskes eftf bruker, men kaldherdet i stedet for varmherdet.
Demonterte anlegget, avfettet det godt, pakket det pent og sendte pakken til Bergen.
Han som gjorde jobben sandblåste og sprøytet på coatinga, Ceracote C7600 Black glacier, og gjorde en utmerket jobb, som jeg vel har nevnt etpar ganger tidligere.
Sånn så anlegget ut for ett halvt år siden:
Utmerket finish, lett å holde rent, og jeg var storfornøyd.
Helt til det skulle vaskes etter langturen i sommer...........
Med et par dager i regnvær så det sånn ut:
Legg merke til at øverste bøyen på grenrørene, der det blir varmest, er fin fremdeles.
Men nede på rørene er det meste av coating slitt vekk, ikke bra i det hele tatt.
Lyddemperen er fremdeles fin, men den er ikke på langt nær så varm som grenrørene og ikke utsatt for direkte sprut fra forhjulet.
OG SÅNN KAN DET SELVFØLGELIG IKKE VÆRE !!
Denne uka har jeg sendt mail til Durano.no der jeg kjøpte coatinga, og Fiskes eftf med forspørsel om holdbarhet på deres
produkt og metode for coating.
Har fått svar, senest for to min. siden der de skriver at de gir ett års garanti på jobben, på "nye" anlegg.
Det høres lovende ut så langt, blir å sende forespørsel om pris på jobben etter ferien.
Skal uansett ikke gjøre noe før sesongen er slutt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Re: Coating av eksosanlegg.
Kanskje greit å gjøre det før neste sesong, og ikke etter denne? Mtp. mer tid å gå på på garanti? 

- Jompa
Om garantien gjelder fra oktober til oktober eller fra april til april blir vel ett fett?mortenolb skrev:Kanskje greit å gjøre det før neste sesong, og ikke etter denne? Mtp. mer tid å gå på på garanti?
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Tjaaaa, kanskje det ikke liker kald temperatur etter å ha vært varmt en sesong!
Nei, vet ikke jeg, er vel kanskje ett fett
Nei, vet ikke jeg, er vel kanskje ett fett

- Jompa
Og der var det kommet svar fra Durano, hvor jeg kjøpte coatinga, de vil vite hva som gjorde at coatinga løsnet.
Da har jeg fått svar fra begge firmaene, og det i helga.
Det kaller jeg seriøst
Da har jeg fått svar fra begge firmaene, og det i helga.
Det kaller jeg seriøst

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Det må sies å være imponerendeJompa skrev: Da har jeg fått svar fra begge firmaene, og det i helga.
Det kaller jeg seriøst

Har selv en for meg viktig sak gående med et firma, som burde ha interesse av beholde kundene sine og som jeg sendte en mail til nå på fredag.
Men har jeg hørt noe?
Nope...
Det aner meg hvordan hele greia vil ende - at jeg maser såpass mye at de gir etter av den grunn...
Håpløse greier

Derfor hyggelig å registrere at det finnes berifter som følger opp kundehenvendelser på en kjapp og god måte.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Har nettopp vært å henta to downpipes fra fiskes som eg har fått coatet med sånn keramisk coating, i et forsøk på å holde temperatur nede under panseret. Opplevde de som veldig profesjonelt og ryddig firma. Jobben vart gjort så fort de fikk delene og var ferdig på ei uke. Skal bli spennende og se hvordan det går men nå skal jo disse sitte under panseret og blir jo ikkje utsatt for steinsprut slik som på et MC eksos
- Jompa
Denne uka ramla en mail fra Durano inn i boksen min.
De beklaget at jeg ikke hadde hørt fra dem på ei stund, ferietid og mye å gjøre.
Firmaets mann har vært i kontakt med han som gjorde jobben og har sendt mail med mine vedlagt bilder
til en ingeinør i USA, som skal prøve å finne ut hvorfor coatinga ikke holdt mål.
Han skrev det ikke direkte, men jeg antar at han mente en ingeinør hos produsenten.
Jeg har også fått spørsmål om hvilken kompensasjon jeg kan tenke meg.
Dette anser jeg som meget seriøst, Durano er i alle fall ikke noe jallafirma
De beklaget at jeg ikke hadde hørt fra dem på ei stund, ferietid og mye å gjøre.
Firmaets mann har vært i kontakt med han som gjorde jobben og har sendt mail med mine vedlagt bilder
til en ingeinør i USA, som skal prøve å finne ut hvorfor coatinga ikke holdt mål.
Han skrev det ikke direkte, men jeg antar at han mente en ingeinør hos produsenten.
Jeg har også fått spørsmål om hvilken kompensasjon jeg kan tenke meg.
Dette anser jeg som meget seriøst, Durano er i alle fall ikke noe jallafirma

- Jompa
Fikk ny mail fra Durano for noen dager siden,
de betaler meg tilbake halvparten av det Ceracoten kostet.
Det er samme sum som jeg foreslo som en passelig kompensasjon.
de betaler meg tilbake halvparten av det Ceracoten kostet.
Det er samme sum som jeg foreslo som en passelig kompensasjon.

-
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Hva med og sende eksosen til fornikling? Altså chrome?
Vil tro dette tåler en god del juling?
Vil tro dette tåler en god del juling?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Geiroe
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Den chromen vi får i disse miljøtider er ikke verdt penga. Chrome er ikke tett, det må gjøres ordentlig arbeid bak, og det er det ikke mange steder i verden man får gjort. En mulighet er gamle øst-europa.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Jompa
Det blir cermic coating igjen.
Sender anlegget til Fiske eftf utpå høsten.
De legger på en type som herdes i ovn etter sprøytinga, og da blir det holdbart, og med garanti på jobben.
Sender anlegget til Fiske eftf utpå høsten.
De legger på en type som herdes i ovn etter sprøytinga, og da blir det holdbart, og med garanti på jobben.
- Zettexx
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Keramisk belegg som ikke er varmet er avhengig av bindemiddelet på samme måte som annen maling. Det keramiske vil gi slitestyrke, men ikke holdbarhet i aggresivt miljø uten varmeherding.
Har aldri sett/hørt om keramisk belegg som kan"flyte" uten varmebehandlig. Det vil rett og slett ikke bli tett, som her i eksempelet.
Dette må undersøkes, så ble det noe å gjøre ikveld også...
Har aldri sett/hørt om keramisk belegg som kan"flyte" uten varmebehandlig. Det vil rett og slett ikke bli tett, som her i eksempelet.
Dette må undersøkes, så ble det noe å gjøre ikveld også...
- Jompa
Jeg er blitt litt i tvil om jeg skal satse på ny coating eller bare kjøpe nytt eksosanlegg.
Har sett litt på Delkevic og lest noen omtaler på nett.
Anlegget er laget av 18/8 "rustfritt" stål. Mao ikke helt rustfritt......
Dessuten blir det muligens litt feil på en sykkel uten krom på noen andre deler, men prisen er behagelig, under 3000.-
Og da kan man jo lure, er et anlegg som koster bare litt over halvparten av andre 4/1 anlegg brukbart ?
Har sett litt på Delkevic og lest noen omtaler på nett.
Anlegget er laget av 18/8 "rustfritt" stål. Mao ikke helt rustfritt......
Dessuten blir det muligens litt feil på en sykkel uten krom på noen andre deler, men prisen er behagelig, under 3000.-
Og da kan man jo lure, er et anlegg som koster bare litt over halvparten av andre 4/1 anlegg brukbart ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Jompa
Hva er erfaringa di så langt ?gorbys skrev:Har nettopp vært å henta to downpipes fra fiskes som eg har fått coatet med sånn keramisk coating, i et forsøk på å holde temperatur nede under panseret. Opplevde de som veldig profesjonelt og ryddig firma. Jobben vart gjort så fort de fikk delene og var ferdig på ei uke. Skal bli spennende og se hvordan det går men nå skal jo disse sitte under panseret og blir jo ikkje utsatt for steinsprut slik som på et MC eksos