Nå ønsker jeg å kjøre igang en uhøytidelig, men kanskje også en tråd som etterhvert idet minste får ett snev av seriøsitet over seg

Saken er:
Min stesønns Yamaha YZ 125 -13 gått 180 timer mistet, all kompresjon sist vi var på mx-banen. Det var støvete og ca 23C under den kjøringa. Maskinen har alltid rent filter før neste kjøring, og motorolja bytter vi etter 5-6t bruk.
Vi startet med full tank som er 7l og han drev på en masse uten noe kluss, inntil han sier han hadde kjørt den tom, og kommer leiende inn med den.
Når vi kom hjem fylte han på litt bensin m den vanlige 3% innblandinga seff og prøvde å starte den, steindød, og ingen kompresjon føles i kicken. Vi kjører bare med anbefalt oljemengde oppgitt av YAMAHA, som er 3%, (blandes i dunken), og Motul 800V.
I går tok jeg av toppen og kunne konstatere at sylinder og stempel tydeligvis er helt defekt!
Sylinderen har ei bred og dyp vertikal stripe ved eksosporten, og stempelet bare ser ødelagt ut same sted..tydelig "smeltemerke".
Jeg lurer nå på om det kan være at å kjøre den tom virkelig kan gjøre tempen såpass høy at det er en medvirkende årsak eller årsaken til at den skar, hva tror dere? Jeg mener den går jo magrere under den tiden flotørhuset tømmer seg..
Stempel og stempelringer var forøvrig kun gått 20t, og før det har vi kjørt 40t, 70t og 50t på samme stempel og fjærer, altså er dette 4 stempelet, men sylinderen er aldri byttet.
Så var det dette med om tanken virkelig var tom da...vel, det vet vi ikke for han fylte på litt da vi kom hjem uten å vite om den var helt tom.
Ellers..noen tips vedrørende bruk og metoder for å øke driftssikerheta?