BMW K100RS - Caferacer. Solgt!
BMW K100RS - Caferacer. Solgt!
Hei alle sammen og god aften.
Har du lurt på hva som skjer når en sliten familiefar kjøper en utslitt veteran BMW K100 på impuls, begynner å plukke på den, starter en ombygging til caferacer, havarerer motoren og starter på nytt igjen? Da kan dette være av interesse.
For å begynne fra start. Jeg satt (uten tilsyn) på finn.no å kom over en K100 hos en forhandler i nærheten. Det var både vinter og ekko i garasjen, samt vi nettopp hadde fått vårt andre barn. Jeg trengte noe å drive med, samtidig som jeg var i nærheten av huset. Perfekt for ett motorsykkelprosjekt.
Jeg har tidligere drevet litt med BMW veteranbiler/youngtimere og var nettopp ferdig med å demontere/lakkere/montere sammen en BMW E24 635csi. Men ingen særlig erfaring med motorsykkelskruing. Men jeg liker litt utfordring.
Sykkelen var en 1985 K100RS med 178.000km på telleren. Den var skadet her og der, men det tekniske skulle være i orden samt kardangen var overhalt med simmering/lager/olje. Siden det var vinter fikk jeg bare startet den, og motoren hørtes ok ut. Det hele endte med kjøp og frakt hjem i garasjen. Etter første kvelden med skruing, der målet var å demontere kåpa for å se hvordan det hang sammen, endte det med at all plastikk kom av, og delene lagt ut på finn. Her skulle det bli ombygging.
Ombygging vol.1 ble en kosmetisk ombygging på budsjett. Lærte mye om sykkelen uansett og lærte mye om hvordan en caferacer skal være/ikke være. Kjørte tre turer med den før jeg skulle bytte olje og kjøleveske samt lakkere opp motordekslene, bytte noen pakninger osv. Fylte på rett mengde kjøleveske, startet opp og lot den gå på tomgang. Dessverre åpnet termostaten aldri, elvifta slo aldri inn (brent motor) og siden sykkelen mangler temp. visning, måtte dette gå som det gikk. Motoren kokte, og olja ble full av vann.
Men man mister ikke motet der, etter ett par uker kom det en K100 motor ut på finn.no til 1000kr, som jeg kjørte å henta. Caferacer vol.2 var under oppseiling, og det skulle bli full pakke!
Sykkelen før ombygging:
Underveis:
Cafe Vol.1
Cafe Vol.2
Har du lurt på hva som skjer når en sliten familiefar kjøper en utslitt veteran BMW K100 på impuls, begynner å plukke på den, starter en ombygging til caferacer, havarerer motoren og starter på nytt igjen? Da kan dette være av interesse.
For å begynne fra start. Jeg satt (uten tilsyn) på finn.no å kom over en K100 hos en forhandler i nærheten. Det var både vinter og ekko i garasjen, samt vi nettopp hadde fått vårt andre barn. Jeg trengte noe å drive med, samtidig som jeg var i nærheten av huset. Perfekt for ett motorsykkelprosjekt.
Jeg har tidligere drevet litt med BMW veteranbiler/youngtimere og var nettopp ferdig med å demontere/lakkere/montere sammen en BMW E24 635csi. Men ingen særlig erfaring med motorsykkelskruing. Men jeg liker litt utfordring.
Sykkelen var en 1985 K100RS med 178.000km på telleren. Den var skadet her og der, men det tekniske skulle være i orden samt kardangen var overhalt med simmering/lager/olje. Siden det var vinter fikk jeg bare startet den, og motoren hørtes ok ut. Det hele endte med kjøp og frakt hjem i garasjen. Etter første kvelden med skruing, der målet var å demontere kåpa for å se hvordan det hang sammen, endte det med at all plastikk kom av, og delene lagt ut på finn. Her skulle det bli ombygging.
Ombygging vol.1 ble en kosmetisk ombygging på budsjett. Lærte mye om sykkelen uansett og lærte mye om hvordan en caferacer skal være/ikke være. Kjørte tre turer med den før jeg skulle bytte olje og kjøleveske samt lakkere opp motordekslene, bytte noen pakninger osv. Fylte på rett mengde kjøleveske, startet opp og lot den gå på tomgang. Dessverre åpnet termostaten aldri, elvifta slo aldri inn (brent motor) og siden sykkelen mangler temp. visning, måtte dette gå som det gikk. Motoren kokte, og olja ble full av vann.
Men man mister ikke motet der, etter ett par uker kom det en K100 motor ut på finn.no til 1000kr, som jeg kjørte å henta. Caferacer vol.2 var under oppseiling, og det skulle bli full pakke!
Sykkelen før ombygging:
Underveis:
Cafe Vol.1
Cafe Vol.2
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Esveen den 19 jul 2018, 16:44, redigert 4 ganger totalt.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
Dette skal det bli interessant å følge videre!
Flott garasje, forresten.
Skulle ønske jeg hadde tiltak nok til å sette min egen i samme stand...
.
Flott garasje, forresten.
Skulle ønske jeg hadde tiltak nok til å sette min egen i samme stand...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
Demontering av sykkelen gikk utrolig lett, her er det nesten bare plug and play for elektriske tilkoblinger. Det meste demonteres med ett par unbrako, PH2 stjernejern, en gummihammer og godt mot. Laget meg en liten logg og tok bilder underveis for å ha siden til montering.
Gearboksen/drivlinja kom lett av, brukte noen M6 gjengestag i 4 av skruehullene som guider, slik at ikke splinsen på gearboksen gikk til skogen.
Gearboksen/drivlinja kom lett av, brukte noen M6 gjengestag i 4 av skruehullene som guider, slik at ikke splinsen på gearboksen gikk til skogen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
En ting jeg ikke har fått med på bildene, er at de lakkerte dekslene ble flyttet over på byttemotoren, her ble alle pakninger byttet, alle bolter, gummiskiver til topp/bunndeksel, alle o-ringer i forbindelse med kjøling, tetting i registerdeksel for tenningssensor osv.
Det har blitt en liten stund siden nå, ikke så lett å huske alle detaljer. Håper å få med det meste.
Siden gearboksen var av, valgte jeg å bytte simeringen på utgående, o-ringen bak clutchen og selve clutchplata, den gamle hadde olje på seg og var i grenseland. Kjøpte også clutch sentreringsverktøy, clutchplate og overhalt oljepumpe (bytterep.) fra motorworks i England.
Mest sannsynlig var det tettingen på akslingen imellom oljepumpe/vannpumpe som var årsaken til at det kom vann i olja etter koking.
Bak simeringen utgående aksling
Trikset for stramme clutchholderen med moment.
Overhalt olje/vannpumpe med nye bolter
Sentreringsverktøy og ny clutch
Nye bolter og nytt deksel oljepumpe
M6 gjengestag for montering av gearboks (tetting på gearboks var bra)
Starter og dynamo montert
Det har blitt en liten stund siden nå, ikke så lett å huske alle detaljer. Håper å få med det meste.
Siden gearboksen var av, valgte jeg å bytte simeringen på utgående, o-ringen bak clutchen og selve clutchplata, den gamle hadde olje på seg og var i grenseland. Kjøpte også clutch sentreringsverktøy, clutchplate og overhalt oljepumpe (bytterep.) fra motorworks i England.
Mest sannsynlig var det tettingen på akslingen imellom oljepumpe/vannpumpe som var årsaken til at det kom vann i olja etter koking.
Bak simeringen utgående aksling
Trikset for stramme clutchholderen med moment.
Overhalt olje/vannpumpe med nye bolter
Sentreringsverktøy og ny clutch
Nye bolter og nytt deksel oljepumpe
M6 gjengestag for montering av gearboks (tetting på gearboks var bra)
Starter og dynamo montert
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Esveen den 09 jan 2017, 12:04, redigert 2 ganger totalt.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
Men ramma kunne ikke se slik ut, alt for mye i veien der:
Etter litt kapping, sveising, sandblåsing og pulverlakk ble den slik:
Etter litt kapping, sveising, sandblåsing og pulverlakk ble den slik:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
Krona fikk seg en oppfriskning, nye styrelager, alle bolter, muttere og småsnacks enten nytt eller pulverlakkert,
Krona og fuelrail pulverlakkert.
Hadde bare bilde av de gamle lagrene
Alt på plass!
Krona og fuelrail pulverlakkert.
Hadde bare bilde av de gamle lagrene
Alt på plass!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
Klarte ikke å dy meg, men måtte flytte tenningsnøkkel til luftfilterboksen, en kabel mindre opp til styret. Legg merke til den industrielle skrunippelen inn til boksen! Tenningsnøkkelen er en ettermarkedsdel til Honda, kun av og på (ingen parklys). Kjøpt hos Krangnes i Trondheim.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
Nye innsugsmanifoilder, ånding, bensinslanger med nye slangeklemmer måtte til. Gummibend fra LMM til plenum er også ny.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
Nytt styre måtte til. Hadde tidligere clip-ons på, men ville ha litt demping på styret. Løsningen ble clubmanstyre fra Krangnes i Trondheim. Alt på styret er nytt, gummiputer/dempere på krona, nytt clutchhåndtak, nye brytere begge sider, ny hendel høyre side med gass/bremsepumpe.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
Montering lykt, blinklys, lyktholder og horn. (litt usikker på plassering av horn, men de blir der en stund til). Laget ny kabel til lykta med alt til horn, blink, nær/fjern/park. Alt pent loddet sammen under tanken. Brukte en glassfiberstrømpe rundt ledningene for å samle de.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
Mye godt utført jobb her
Trykkregulatorn til innsprøytinga ser veldig kjent ut, den sku ikke tilfeldigvis gi maks 36 psi?

Trykkregulatorn til innsprøytinga ser veldig kjent ut, den sku ikke tilfeldigvis gi maks 36 psi?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
Takk for det Jompa! Hvilket trykk husker jeg desverre ikke, den er nå godt gjemt bak innsuget.
Har fått setet jeg bestilte fra Spania. Grei finish og det eneste sete jeg har sett som faktisk passer til ramma. Litt mod ble det da setet er laget til nyere K100/K1100 med annet tankfeste. Valgte å lage en base for sete, slik at jeg også har noe å skru skjermen i. Laget også en brakett for LED strip baklys som skal sveises under setebraketten.
Tanken blir også skrudd i denne basen. Har også valgt farge på tanken. Får pris på lakkjobb etter helga. Fargen blir en hvit variant.
Har fått setet jeg bestilte fra Spania. Grei finish og det eneste sete jeg har sett som faktisk passer til ramma. Litt mod ble det da setet er laget til nyere K100/K1100 med annet tankfeste. Valgte å lage en base for sete, slik at jeg også har noe å skru skjermen i. Laget også en brakett for LED strip baklys som skal sveises under setebraketten.
Tanken blir også skrudd i denne basen. Har også valgt farge på tanken. Får pris på lakkjobb etter helga. Fargen blir en hvit variant.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
http://www.dimecitycycles.com/flexible- ... ators.html
Link for LED stripen som blir på braketten under sete.
Link for LED stripen som blir på braketten under sete.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
Fin fasong på det setet, ser det ut til, i motsetning til de fleste caferacerseter som ser ut som dårlig hevede brød.
Prøv å legg tanken sånn løselig på ramma og knips et bilde så man ser hvordan tank og sete passer til hverandre
Prøv å legg tanken sånn løselig på ramma og knips et bilde så man ser hvordan tank og sete passer til hverandre
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: BMW K100RS - Caferacer/Custom
Her ser du setet mot tanken og tankfeste.
Måtte fjerne litt av glassfiberbunnen på setet for å få tankfestet litt opp i setet. Derfor det er så mange hull i plata jeg laget slik at sete klemmes bedre ned.
Måtte fjerne litt av glassfiberbunnen på setet for å få tankfestet litt opp i setet. Derfor det er så mange hull i plata jeg laget slik at sete klemmes bedre ned.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992