Vi opplevde at mors kondemnerte bike, ble kjøpt av et firma.. Ble "reparert" og solgt videre. Denne hadde fått hard medfart og man ser ikke brudd i sveisene sånn uten videre! Dvs ta røntgen!
Ville du kjøpt den uten å vite at den hadde vært kondemnert! Smalt i sprengstein i høy fart..
Jeg støtter forslaget under!!!
http://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017 ... -av-veiene
Vært kondemnert?
Re: Vært kondemnert?
Spørs hva som er skadet.
En sykkel kan fint bli kondemnert pga skade på eksteriør, mens motor/ramme er uskadet.
Da mener jeg at det er helt kurrant å bygge den opp igjen.
Med deleprisene som er skyhøye skal det ikke mye til før en sykkel blir kondemnert.
En sykkel kan fint bli kondemnert pga skade på eksteriør, mens motor/ramme er uskadet.
Da mener jeg at det er helt kurrant å bygge den opp igjen.
Med deleprisene som er skyhøye skal det ikke mye til før en sykkel blir kondemnert.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Vært kondemnert?
Det er riktig som Simpson sier her. Faktisk er langt de fleste kondemnerte sykler blitt kondemnerte av forsikringsselskapet fordi repkost overstiger sykkelens verdi. En kåpesykkel verdt 50000 kan fort bli kondemnert kun med kåpeskader. Disse havner som regel på veien igjen, uten at det er noe som helst galt i det.
Det finnes i dag ingen mekanisme som stopper gjenoppbygging av en vraket mc. Påskilting går helt greit. Det eneste som stopper et vrak fra gjenoppbygging er verkstedet egen vurdering. Godkjenningen av verkstedet, skiltet som henger over døra er mye verdt. Blir man tatt for noe som gjør at godkjenningen inndras er det fatalt, og man er i realiteten ferdig som mcverksted. Man er på en måte biltilsynets forlengede arm, og er nødt til å opptre seriøst i slike sammenhenger.
For ordens skyld, en kondemnert sykkel er forsikringsselskapet eiendom, og blir solgt til høystbydende verksted som har søkt og fått tilgang til denne nettsiden. Det er ikke anledning for private å kjøpe slike vrak. Men, en vraket sykkel kan også ha blitt gjenoppbygd av private uten at den har vært gjennom kondemnering dersom dette ikke har vært en forsikringsskade. Dette kan også skje med biler. Det finnes ennå en del ikke godkjente bakgårdsverksteder både for bil og MC, men de siste årene opplever nok disse store problemer med å overleve.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Det finnes i dag ingen mekanisme som stopper gjenoppbygging av en vraket mc. Påskilting går helt greit. Det eneste som stopper et vrak fra gjenoppbygging er verkstedet egen vurdering. Godkjenningen av verkstedet, skiltet som henger over døra er mye verdt. Blir man tatt for noe som gjør at godkjenningen inndras er det fatalt, og man er i realiteten ferdig som mcverksted. Man er på en måte biltilsynets forlengede arm, og er nødt til å opptre seriøst i slike sammenhenger.
For ordens skyld, en kondemnert sykkel er forsikringsselskapet eiendom, og blir solgt til høystbydende verksted som har søkt og fått tilgang til denne nettsiden. Det er ikke anledning for private å kjøpe slike vrak. Men, en vraket sykkel kan også ha blitt gjenoppbygd av private uten at den har vært gjennom kondemnering dersom dette ikke har vært en forsikringsskade. Dette kan også skje med biler. Det finnes ennå en del ikke godkjente bakgårdsverksteder både for bil og MC, men de siste årene opplever nok disse store problemer med å overleve.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Vært kondemnert?
Er opplysningsplikt hvis kjøretøyet har vært utsatt for skade... Mange som ikke sier ifra.
Ellers skal forsikringsselskapene melde inn storskade til BT, hvis f.eks. ramme må skiftes.
Ellers skal forsikringsselskapene melde inn storskade til BT, hvis f.eks. ramme må skiftes.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.